Monday, October 05, 2020

Pencemaran Baru Ditemui, Berak di N9, najis 'dihantar' ke S'gor?

 

Ladang angsa, itik disyaki punca pencemaran bau

DENGKIL: Ladang ternakan angsa dan itik serta kawasan perindustrian di Negeri Sembilan disyaki punca pencemaran bau di Sungai Semenyih dan Sungai Langat dekat Selangor.

Ladang ternakan itu dikatakan terletak di Pajam, Negeri Sembilan, manakala kawasan perindustrian itu didakwa berpunca dari Kawasan Perindustrian Nilai 3 dekat Nilai.

Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Teknologi Hijau, Sains, Teknologi dan Inovasi serta Hal Ehwal Pengguna Selangor, Hee Loy Sian, berkata pencemaran bau sehingga 11 ton dikenal pasti berlaku di muka sauk Loji Pembersihan Air (LPA) Sungai Semenyih dan Sungai Langat di sini, tengah malam tadi.

Katanya, ia dikatakan berpunca daripada aktiviti pembersihan ladang secara besar-besaran dengan bacaan pencemaran menurun kepada lapan ton, hingga jam 9.30 pagi tadi.

"Kerajaan Selangor sudah memaklumkan perkara ini kepada kerajaan Negeri Sembilan, selain pihak berkuasa di negeri berkenaan sudah diarah menjalankan siasatan sejurus aduan diterima.

"Jabatan Alam Sekitar (JAS) Negeri Sembilan dan badan kawal selia air negeri berkenaan dikatakan akan mengenal pasti lokasi tepat pencemaran berbau bangkai yang dikatakan hasil daripada bahan organik," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah JAS Selangor, Nor Aziah Jaafar dan Pengarah Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Datuk Hashim Osman.

Komen Weblog Ibnu HasyimPencemaran baru ditemui, Selangor PH macam tak tahu urus negeri? Berak di N9, najis 'dihantar' ke Selangor? Cerdik apa itu?

1 comment:

Anonymous said...

kikiki...

Dua dua ni kerajaan pH... sama dapat sama rasa....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails