Tuesday, October 06, 2020

MAPIM M'sia Bertindak Balas, Azerbaijan setakat ini Membebaskan 22 Penempatan Penjajahan.

1. Pertubuhan Islam M'sia Bertindak Balas terhadap Serangan Armenia di Nagorno-Karabakh


Lembaga Penasihat Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) bertindak balas terhadap serangan Armenia yang mensasarkan orang awam di wilayah Azerbaijan yang melanggar undang-undang antarabangsa dan gencatan senjata di Nagorno-Karabakh.

Dalam kenyataan bertulisnya, Presiden MAPIM, Mohd Azmi Abdul Hamid menekankan bahawa konflik antara Azerbaijan dan Armenia harus diselesaikan melalui pendamaian antarabangsa, "Kami percaya bahawa rundingan damai harus dibuat dan bukannya konflik ketenteraan yang akan membahayakan penduduk awam." menggunakan ungkapan tersebut.

Menjawab pencerobohan Armenia di Karabakh, Mohd Azmi berkata, "Pemisah Armenia yang disokong Yerevan yang menduduki tanah di mana minoriti Azerbaijan tinggal tidak boleh dibiarkan memburukkan lagi keadaan." 

"Gerakan pemisah menyebabkan kematian sekurang-kurangnya 30 ribu orang di wilayah itu dan pengusiran ribuan orang dari kediaman mereka." kata Mohd Azmi menekankan bahawa gencatan senjata di wilayah itu, yang dicapai sebagai hasil usaha antarabangsa pada tahun 1994, harus dibangunkan kembali.

Berharap agar kehilangan nyawa dan kerosakan material di wilayah ini tidak meningkat, Presiden MAPIM meminta pihak-pihak untuk menahan diri.

2. Azerbaijan setakat ini Membebaskan 22 Penempatan dari Penjajahan'

JaBatan Pertahanan Nasional (JPN) mengumumkan bahawa Angkatan Bersenjata Azerbaijan sejauh ini telah membebaskan 22 penempatan dari penjajahan Armenia.

JPN membuat pernyataan mengenai penempatan yang diselamatkan tentera Azerbaijan dari penjajahan.

Pernyataan berdasarkan sumber Azerbaijan yang boleh dipercayai, menyatkan bahwa

provinsi Jabrayil dan Karahanbeyli, termasuk kampung-kampung Seyitahmetli Bawah, Mahdili, Maralyan Bawah, Kuycak, KendHoradiz, Çakırlı, Büyük Mercanlı, Şeybey, Taliş, Karkulu, Şükürbeyli, Yukarı Maralyan, Cereken, Daşkesen, Horovlu, Dejan, Mahmutlu, Caferabat, Sugavuşan ve Papı, sebanyak 22 penempatan dibebaskan dari penjajahan.

Pertembungan meletus di barisan depan Armenia-Azerbaijan pada waktu pagi 27 September, ketika pasukan Armenia melepaskan tembakan ke penempatan orang awam Azerbaijan. 

Tentera Azerbaijan melancarkan serangan balas dan membebaskan beberapa penempatan dari penjajahan.

Sebaliknya, tentera Armenia meneruskan serangan ke penempatan orang awam di Azerbaijan.

Kementerian Pertahanan Azerbaijan menyatakan bahawa tentera Armenia melakukan tembakan artileri terhadap kota Beylegan, Berde dan Terter di Azerbaijan.

3. Armenia Menyerang Orang Awam

2 comments:

Anonymous said...

Pengganas Kristian Armenia telah dikalahkan oleh tentera Azerbaijan di Nogorno-Karabkah (wilayah Azerbaijan) yang telah dirampas oleh Armenia secara haram sebelum ini.

Maka pengganas Armenia membalas kekalahan Armenia dengan menyerang sasaran awam dalam Azerbaijan untuk membunuh orang awam yang tidak bersalah.

Tahniah dan syabas kepada Turki dan Azerbaijan kerana berjaya mengalahkan rejim Nazi Armenia Dan membebaskan Nogorno-Karabakh.

Anonymous said...

Mana suara2 desakan menteri luar sm duta timur tgh kita??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails