Wednesday, October 07, 2020

".. jadi tidak berpolitik apa kejadahnya.." -Dr Kamarul Zaman

 

Agenda Bahaya Majlis Gereja-gereja Sabah - Dr Kamarul

Di dalam reaksi beliau kepada media atas penularan surat Majlis Gereja-Gereja Sabah (SCC) yang mahukan penerimanya 
“menentang sekeras-kerasnya kemasukan PAS di dalam Dewan Undangan Negeri Sabah” 
di atas alasan bahawa 
“PAS adalah sebuah parti politik Islam yang diketahui sebagai pemecah-belah dan tidak menghormati agama-agama minoriti lain”, 
Presiden SCC, Bishop Rev Dr James Wong Chong Leong, mendakwa SCC tidak berpolitik (“apolitical”).

Masa sama, SCC mengakui Presiden, Timbalan Presiden dan Naib-Naib Presiden SCC memang menulis surat mendesak penentangan sekeras-kerasnya ke atas kemasukan wakil PAS di dalam Dewan Undangan Negeri Sabah kepada Presiden STAR yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Dr Jeffrey Gapari Kitingan, dan kepada Presiden PBS, Datuk Seri Panglima Dr Maximus Johnity Ongkili, tetapi mendakwa surat-surat itu kononnya hanyalah “surat-surat persendirian”.

Tidak berbangkit isu sama ada surat-surat SCC itu adalah “surat-surat persendirian” ataupun tidak kerana surat-surat SCC itu adalah “surat-surat rasmi” yang menunjukkan campur-tangan dan usaha Gereja-Gereja Sabah untuk mempengaruhi proses dan urusan politik dan pemerintahan negeri Sabah, jadi tidak berpolitik apa kejadahnya bila surat-surat itu terang-terang mahukan Kerajaan Sabah tidak melantik wakil daripada parti Islam tertentu sebagai ADUN Sabah, atas alasan agama?

SCC ini adalah sebuah pertubuhan besar yang memayungi Gereja-Gereja di Sabah di mana, mengikut rekod Gereja-Gereja di Sabah, ahli-ahlinya adalah terdiri daripada Anglican Diocese of Sabah, Basel Christian Church of Malaysia, Calvary Charismatic Centre, Grace Chapel Luyang, Sabah Baptist Association, Catholic Archdiocese of Kota Kinabalu, Protestant Church in Sabah, Sabah Evangelical Mission, Sidang Injil Borneo dan Sabah Provincial Annual Conference.

Cuba bayangkan apa reaksi masyarakat Kristian di Sabah, malahan masyarakat Kristian di seluruh negara, sekiranya pertubuhan-pertubuhan Islam seluruh Sabah bergabung tenaga mendesak Kerajaan Sabah tidak melantik wakil daripada parti Kristian tertentu atau pemimpin Kristian tertentu sebagai Menteri Sabah, Timbalan Menteri Sabah atau ADUN Sabah, atas alasan agama, pastilah akan huru-hara jadinya, tetapi adakah pertubuhan-pertubuhan Islam berbuat begitu?

Tidak berpolitikkah bila Gereja-Gereja di Sabah berdoa dan membuat deklarasi “Yesus Memerintah dalam PRN Sabah 2020” (“Jesus Reigns in SSE 2020”) berbunyi “Kehendak Tuhan ditetapkan, dan Malaysia akan selaras dengan tujuan Tuhan” (“God’s Will be established, and Malaysia will align with God’s destiny”)? 
Dan apa maksud “Yesus Memerintah dalam PRN Sabah 2020” serta “Kehendak Tuhan ditetapkan, dan Malaysia akan selaras dengan tujuan Tuhan”?

Apa agaknya agenda Gereja-Gereja di Sabah bila menulis surat-surat rasmi begini serta apa agaknya agenda Gereja-Gereja di Sabah bila berdoa dan membuat deklarasi begini?

Apakah PAS yang “memecah-belah dan tidak menghormati agama-agama minoriti lain” atau Gereja-Gereja di Sabah yang “memecah-belah dan tidak menghormati agama majoriti”?

5 comments:

Anonymous said...

Kepada RBA M'sia yang takut berdepan hujah. Kalau bukan pondan, jawab ini dulu baru meroyan!

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan si bahlul perintah' asyik menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu.. Dah tak nampak? Berpaling tadah, dedak tak cukup ke?
kita kenai depa..

Ada pula betina-betina garit pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi macam hamba seks askar Jepun sebelum merdeka dulu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu. Juga kepada penjilat juboq tak basuh se dunia.. walau ada RBA (Red Bean Army) di Malaysia tajaan DAP..

Huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!! Pulanglah.. Pulanglah dari dunia bahlol...

Anonymous said...

PAS adalah sebuah parti politik pelbagai kaum yang sangat menjunjung demokrasi berpelembagaan negara. Sudah puluhan tahun parti PAS telah berkhidmat kepada rakyat berbilang kaum dinegara ini!

Sejak bila pula parti politik ini dikatakan sebagai pemecah-belah dan tidak menghormati agama2 minoriti lain? Ini statement yang sangat MERBAHAYA dan bersifat MENGHASUT!

Tunjukkan dimana letaknya undang2 atau perlembagaan yang melarang PAS dari terus mengambil bahagian dalam sistem demokrasi negara?

Anonymous said...

Sebagaimana kepimpinan terdahulu kerajaan BN, Najib, Din Pagoh melantik menteri2 dikalangan rakyat pelbagai kaum dan agama dari kalangan bumiputra Sabah & Sarawak didalam kabinet masing2, kenapa pula wakil PAS tidak boleh dilantik didalam barisan kepimpinan dalam sekutu mereka di Sabah?

Tunjukkan dibahagian mana perlembagaan negara yang melarang perkara ini?

Anonymous said...

PAS perlu lebih vokal untuk menempatkan wakil2 mereka di Sabah. Kerajaan yang dibina sekarang adalah kerjasama parti2 MN, BN, PN dan parti2 Sabahan!

Jangan berlengah lagi!

Anonymous said...

Tindakan gereja menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam PAS menimbulkan pelbagai persoalan seperti:

(1) Bukankah ini menunjukkan gereja tidak menghormati hak PAS untuk mengamalkan prinsip demokrasi ?

(2) Bukankah ini menunjukkan gereja menunjukkan permusuhan terhadap parti Islam dan perjuangan Islam secara aman ?

(3) Bukankah ini menunjukkan gereja tidak mahu melihat Islam berkembang di Sabah ?

(4) Bukankah ini menunjukkan gereja takut kehilangan pengaruh jika sebilangan orang Kristian tertarik hati kepada Islam ?

(4) Bukankah ini menunjukkan gereja menjadi alat kepada parti kafir yang memusuhi Islam, parti Islam dan umat Islam ?

Sesungguhnya orang kafir tidak pernah redha terhadap Islam dan umat Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails