Friday, October 09, 2020

Demontrasi Indo, Culik Gabenor, &Siapa Di Armenia?

 

1. Tunjuk Perasaan di Indonesia: 400 Demonstran Ditahan

Di Indonesia, 400 penunjuk perasaan ditahan semasa demonstrasi yang bermula pada hari Selasa untuk membatalkan pakej pekerjaan kontroversial.

Para pekerja dan pelajar yang berkumpul di pelbagai bandar seperti Medan, Yogyakarta, Bandung, Makassar, Ambon dan ibu kota Jakarta, menganjurkan demonstrasi menentang peraturan pekerjaan  dengan alasan hak dan jaminan pekerja tidak diendahkan.

Semasa demonstrasi diadakan di beberapa bandar, terutama di dekat bangunan dewan wilayah, pasukan keselamatan bertindak balas dengan gas pemedih mata dan air bertekanan kepada para penunjuk perasaan yang mengamuk dan menyekat jalan.

Sementara pertengkaran berlaku dari semasa ke semasa dalam demonstrasi berskala kecil yang diadakan di pelbagai tempat di Jakarta, pasukan keamanan mencegah tindakan berskala besar terjadi di titik pusat.

Sementara itu, Jurucakap Polis Jakarta Yusri Yunus menyatakan bahawa kira-kira 400 penunjuk perasaan telah ditahan di ibu kota sejak semalam.

Menunjukkan bahawa peraturan baru itu telah membataskan pelbagai hak seperti gaji minimum, waktu kerja, gaji pesara dan jaminan sosial, serta penghapusan kuota pekerja asing dalam industri pekerjaan berat, kesatuan sekerja menuntut kerajaan dan parlimen untuk mengatur semula pakej pekerjaan yang diluluskan pada hari Isnin.


2. 13 Didakwa Cuba Culik Gabenor 

Michigan

WASHINGTON: Tiga belas orang didakwa semalam berhubung tuduhan mengadakan komplot keganasan domestik untuk menculik Gabenor Michigan dari parti Demokrat, Gretchen Whitmer, umum pegawai persekutuan dan negeri.

Rancangan suspek merangkumi rancangan untuk menggulingkan beberapa Gabenor di negara itu yang para suspek “percaya telah melanggar Perlembagaan AS,” termasuk kerajaan Michigan dan Whitmer, menurut satu aduan jenayah persekutuan.

Enam orang didakwa atas jenayah Persekutuan kerana konspirasi untuk menculik, dan tujuh orang lain, yang dikaitkan dengan kumpulan militia “Wolverine Watchmen,” turut didakwa oleh negara itu, kata Peguam Negara Michigan, Dana Nessel.

Tertuduh telah berusaha untuk mengenal pasti alamat rumah pegawai undang-undang untuk menyasarkan mereka, membuat ancaman keganasan yang bertujuan untuk menghasut perang saudara, dan terlibat dalam rancangan dan latihan untuk operasi menyerang bangunan kerajaan Michigan dan menculik pegawai kerajaan, termasuk gabenor Michigan, “kata Nessel pada sidang media.

Penangkapan tersebut mungkin akan menarik perhatian tambahan kepada ketegangan politik yang melanda negara itu pada minggu-minggu terakhir musim pilihan raya 2020, dan memberikan amaran kepada para pegawai penguatkuasa undang-undang, anggota Kongres dan kumpulan yang mengesan kegiatan ekstremisme mengenai peningkatan ancaman ekstremis dan kumpulan berhaluan kanan.

Whitmer menjadi sasaran ekstrimis dari kumpulan haluan kanan-atas kerana caranya menangani wabak koronavirus

Dalam wawancara di “Erin Burnett OutFront” CNN pada hari Khamis malam, Whitmer mengucapkan terima kasih kepada pihak penguatkuasa kerana melakukan penangkapan tersebut – CNN

3. Fakta, Siapa Nikol Pashinyan Pemimpin Armenia


https://www.trt.net.tr/melayu/video/dunia/fakta-yang-perlu-diketahui-tentang-pashinyan
(IH)

2 comments:

skypin said...

Ini lebih baik dari biasa. Slalu isi porno dan politik terlampau jumud shaja di blok ini

Anonymous said...

October 9, 2020 at 12:15
Pengomen ini terlalu bodoh dalam menilai. Jangan ingat cara berfikir orang lain sepert otak jahillih bengap kamu.. Tiada nilai agama dan akhiratt langung. Smoga Allah selamatkan kamu dari tenggelam dalam kesesatan jahiliahh,
Amin..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails