Tuesday, August 11, 2020

Kes Sungai Buluh: 3 Penguat Kuasa Ditahan..

 MOHD Asri Hamid. FOTO arkib NSTP Penangan video Asri Janggut, tiga penguat kuasa MBSA ditahan SPRM

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan tiga pegawai penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) kerana dipercayai mengutip dan menerima rasuah secara bulanan bagi melindungi premis perniagaan yang menjalankan aktiviti perniagaan tanpa lesen di sekitar kawasan Sungai Buloh.

Menurut sumber, dalam operasi jam 9 pagi tadi tiga pegawai penguat kuasa berusia antara 41 hingga 49 tahun ditahan di ibu pejabat SPRM Putrajaya, ketika dipanggil memberi keterangan.

"Dua penguat kuasa dari Cawangan Sungai Buloh dan seorang daripada MBSA Shah Alam ditahan.

"SPRM turut menahan peniaga rokok seludup berketurunan Aceh seperti yang tular dalam video sebelum ini kerana tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan dan akan diserahkan kepada pihak Imigresen bagi tindakan lanjut," katanya hari ini.

Sumber berkata, peniaga itu beroperasi sejak 2019.

"Dia dikatakan membayar wang rasuah sebanyak RM300 sebulan kepada penguat kuasa bagi mengelakkan sebarang tindakan.

"Tangkapan ini susulan pendedahan yang tular menerusi dua klip video di media sosial yang mendakwa pihak berkuasa gagal dalam memantau dan menguatkuasakan undang-undang selain dikatakan menerima rasuah daripada premis perniagaan tanpa lesen yang menjalankan perniagaan haram termasuk penjualan rokok seludup dan aktiviti perjudian di sekitar Sungai Buloh," katanya.

Menurutnya, penguat kuasa yang ditahan dipercayai menerima rasuah antara RM300 ke RM3,500 sebulan bagi sebuah premis perniagaan.

"Ini termasuk premis yang menjalankan perniagaan kedai makan tanpa lesen, penjualan rokok, gerai yang menjalankan perniagaan di tempat yang tidak dibenarkan dan premis perjudian.

"Ada juga yang berperanan sebagai pengkhianat dengan membocorkan maklumat berhubung operasi yang akan dilaksanakan. Ini menyebabkan setiap operasi yang dijalankan gagal dan diketahui awal oleh peniaga ini," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Ahmad Khusairi Yahaya ketika dihubungi mengesahkan tangkapan itu dan tidak menolak ianya kutipan rasuah secara bersindiket dalam kalangan anggota penguat kuasa.

Beliau menggesa mana-mana pihak yang mempunyai maklumat lanjut berhubung aktiviti rasuah dalam kalangan penguat kuasa untuk tampil memberikan kerjasama.

"Identiti dan maklumat pemberi maklumat akan dilindungi sepenuhnya. Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM 2009.

"Semua yang ditahan akan dihadapkan ke Mahkamah bagi permohonan reman mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah," katanya. (Mymetro)

Lihat:

5 comments:

Anonymous said...

MBSA?

Nak hapuskan anjing2 liar dan merbahaya dikawasan2 perumahan pun mereka gagal!

Nak turunkan poster2 ceti Ahlong dikawsan2 perumahan pun mereka gagal. Susah sangat ke nak pakejkan skop kerja menurunkan poster2 iklan2 haram ini dalam tender skop kerja2 pembersihan, memotong rumput dsb? Atau ada diantara mereka sudah disogok oleh taukeh2 Ahlong?

Harap SPRM dapat siasat?

Anonymous said...

Kena tunggu viral baru ada penguatkuasaan...

Anonymous said...

Suruh je lebai2 mangkuk terpekik terlolong mcm kes arwah adib..mesti kena angkut punya..
Haha355

Anonymous said...

Tahniah asri. Mungkin geng lebai juga. Harapkan liberal, mungkin yg terima rasuah geng liberal. Mangkuk hayun

Anonymous said...

Liberal nak sokong 355. Mati hidup balik pun takkan sokong. Selagi geng liberal seperti atok tua dan atok muda ada, hancur malaysia. Yg satu pulun harta negara sampai jadi billionaire, yg sorang lagi ada masalah sosial sejati. Dua atok bernaung bawah bendera kafirun dap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails