Monday, June 15, 2020

'Saya Akan Tampaq Orang Yang Lawan DAP' Ini 6 Perkara..



1) Gambar atuk Patriot sedang angkat tangan ini diletakkan caption "Saya akan tampar orang yang lawan DAP". 
Kemudian orang yang upload gambar bercaption ini meletakkan caption tambahan dalam posting dengan kata-kata "Mai laa tampaq aku kalau berani", dan seumpamanya. 
Setelah itu, akan datang para tukang komen menambah minyak memaki hamun atuk Patriot itu.


2) Ini adalah contoh cyberbully dan fitnah yang tidak sepatutnya dibuat. Walaupun betul atuk Patriot itu menyokong PH dan DAP, tetapi ia tidak menghalalkan anda untuk bikin caption rekaan yang atuk tu tak pernah sebut pun. Kemudian dimaki pula terhadapnya atas sesuatu yang dia tak kata. Marah bagaimana pun pada seseorang, tak boleh anda mereka-reka fitnah terhadapnya.

3) Sama juga apabila Menteri Keewangan kata nak buat punjaman RM35 bilion dari pasaran tempatan, maka anda pun reka cherita "Haaa... pasaran tempatan mana lagi kalau bukan nak sapu duit KWSP". 
Setelah itu para followers dan friend FB pakat kutuk dan maki atas andaian tersebut. Ia akan berangkai sehingga akan muncul tuduhan-tuduhan yang boleh mendatangkan keresahan, dan mungkin boleh betul-betul terciduk disaman pula.

4) Padahal yang mula-mula membuat andaian itu tak tahu apa-apa pun. Hanya meluahkan rasa benci dihati sahaja tanpa ada fakta. Yang duk membahan beramai-ramai adalah para penyebar fitnah, fitnah itu circulate dalam kalangan penyebar sehingga akhirnya mereka sendiri meyakini fitnah itu sebagai benar. 
Mereka akan olah keyakinan mereka dengan mengadunkan fitnah itu dengan berita-berita separa benar. Akhirnya orang-orang yang tidak cermat akan menerima cherita itu bulat-bulat.

5) Kaedah ini berlaku dalam setiap parti dan blok politik, blok mazhab, dan seumpamanya - atas dasar mahu menunjal lawan mereka semahu-mahunya. Bezanya, banyak atau sedikit. Bezanya ia dilakukan atas keterlanjuran, ataupun ia memang core strategy. 
Jika ia adalah terlanjur memfitnah, mereka akan mohon maaf setelah ditegur. Jika ia adalah core strategy, ia akan terus diputar dan dipusing selagi boleh.

6) Berhentilah buat kerja macam tu. Kita mesti didik diri kita untuk jujur dan berdisiplin. Supaya menjadi contoh kepada generasi seterusnya. Supaya kita dapat memutuskan rantai wabak memfitnah dan mereka fitnah. 
Buatlah perintah kawalan fitnah - diperketat atau bersyarat. Selamatkan kita, ahli kita daripada terjebak dengan sikap buruk ini. Yang pernah buat, kita sama-sama stop. Dan juga sama-sama tak payah layan kalau ada jenis buat gambar letak caption merepek. Saya pun pernah juga buat. Memes memang kelakar. Kadang-kadang hambar pun ada. Kalau boleh elakkan lah.
Sekian
Dr Tanaka Mustafa


Komen MindaRakyat:  Orang Melayu Islam patut tampar ramai-ramai 'sekor' ni
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

2 comments:

Anonymous said...

Puak liberal pimpinan puak kafir Harbi yang sangat terdesak menggunakan politik persepsi @ fitnah untuk menghasut orang ramai membenci PN kerana majoriti rakyat menyokong PN kerana PN memberi perhatian kepada keperluan dan kebajikan rakyat.

Ini bererti PN akan memenangi PRU 15 dengan cemerlang dengan izin Allah dan puak munafik liberal dan puak kafir harbi menyedari potensi PN ini.

Maka ramai RBA @ cybertrooper mereka menyalak menyebarkan pelbagai fitnah siang dan malam seolah-olah mereka mahu menjadi johan fitnah di mata syaitan, iblis dan dajjal.

Oleh sebab itu umat Islam perlu berhati dengan mereka kerana fitnah-fitnah mereka boleh memecah-belahkan umat Islam. Cukuplah 22 bulan Islam dan kita semua ditindas.

Anonymous said...

Seronok tengok gelagat atok pariah ni jadi balaci kepada minachi2 dan tambi2 yang kononnya nak buat institutional reform?

Apa sudah jadi dengan institutional reform pariah/pallas ni?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails