Friday, May 08, 2020

Perlis benar solat Jumaat Mulai 15 Mei..

Gambar hiasan

PERLIS membenarkan pelaksanaan solat Jumaat di masjid seluruh negeri bermula 15 Mei dengan syarat tertentu tanpa kehadiran orang awam.
Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) dalam kenyataan hari ini berkata, solat Jumaat berkenaan hanya terhad kepada ahli jawatankuasa masjid sahaja.
Katanya, perintah berkenaan dikeluarkan selepas mendapat perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail sebagai permulaan untuk membolehkan 'Syiar Jumaat' dihidupkan kembali.
"Peraturan disediakan untuk masjid-masjid di Perlis agar didirikan solat Jumaat selama tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ekoran Covid-19 selepas mengambil kira dan mempertimbangkan pandangan-pandangan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis, Jawatankuasa Muazakarah Khas Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI), dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
"Sehubungan itu, solat Jumaat hendaklah didirikan dengan mematuhi ketetapan tertentu seperti jumlah jemaah termasuk imam dan khatib adalah tidak melebihi 12 orang dan tidak kurang daripada tiga orang.
"Masjid tidak dibuka kepada orang awam, sebaliknya hanya pegawai masjid dan Ahli Jawatankuasa masjid sahaja dibenarkan melakukan solat Jumaat," katanya.
Katanya, syarat lain ialah mereka berusia 60 tahun dan ke atas tidak dibenarkan hadir ke masjid.
"Setiap yang diizinkan hadir hendaklah membuat pemeriksaan suhu badan, sanitasi tangan dan merekodkan kehadiran di dalam buku kehadiran.
"Mereka yang mempunyai gejala seperti demam, sesak nafas, sakit tekak dan selesema serta mempunyai sejarah kesihatan lain seperti kencing manis, darah tinggi, lelah, penyakit barah dan sebagainya tidak dibenarkan hadir.
"Jemaah mestilah melaksanakan penjarakan sosial semasa solat (sekurang-kurangnya dua meter) serta diwajibkan memakai pelitup muka ketika menunaikan solat Jumaat," katanya.
Katanya, jemaah juga dikehendaki berwuduk terlebih dahulu sebelum ke masjid dan pelaksanaan rukun solat Jumaat terhad selama 15 minit sahaja.
"Tiada kontak fizikal dibenarkan di dalam masjid sama ada sebelum atau selepas solat dan jemaah hendaklah terus beredar meninggalkan kawasan masjid seusai selesai solat," katanya.
Katanya, pelaksanaan itu mesti dibuat di kawasan lebih terbuka seperti anjung masjid bagi memastikan Perlis diisytiharkan sebagai Zon Putih dalam waktu terdekat. (MyMetro)

1 comment:

Unknown said...

MDN gesa kerajaan benarkan solat Jumaat, solat Aidilfitri
06 May 2020

SYAHIDATUL AKMAL DUNYA
SHAH ALAM - Jawatankuasa Dewan Tertinggi Majlis Dakwah Negara (MDN) menggesa kerajaan membenarkan solat Jumaat dan solat sunat Hari Raya Aidilfitri diadakan di beberapa masjid utama di seluruh negara.

Pengerusinya, Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid berkata, gesaan itu dibuat memandangkan kerajaan telah membenarkan sektor ekonomi dan sosial dibuka semula selaras dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

"Jika PKPB boleh dilaksanakan, ini bermakna perhimpunan bersyarat di masjid dan surau bagi tujuan solat Jumaat dan solat Hari Raya Aidilfitri juga boleh dilakukan, sebagai contoh, sesebuah syarikat atau kilang yang membenarkan operasi dengan 100 peratus orang pekerja," katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini semalam.

Dalam pada itu, Mahmood Zuhdi berkata, pihaknya menyarankan pihak berkuasa agama dan kesihatan menyenaraikan kriteria yang dibenarkan untuk bersolat di masjid.

“Antaranya ialah kebenaran tersebut diberikan kepada masjid-masjid utama sahaja, misalnya masjid-masjid negeri dan masjid-masjid daerah yang mampu memenuhi syarat-syarat dalam perintah PKPB.

“Solat tersebut hendaklah dihadiri oleh tidak lebih daripada 50 jemaah yang terdiri dalam kalangan mereka yang benar-benar dikenali oleh pihak pentadbiran masjid dan memenuhi syarat-syarat kesihatan yang membolehkan mereka berada dalam sesuatu perhimpunan yang terkawal,” katanya.

Mahmood Zuhdi berkata, perhimpunan tersebut hendaklah tertakluk kepada semua syarat kesihatan dan keselamatan sosial seperti mana yang dikenakan ke atas sektor lain yang menerima faedah daripada syarat-syarat yang terdapat dalam PKPB itu.

Dalam masa sama, Mahmood Zuhdi berkata, MDN menyokong keputusan kerajaan mengurangkan kawalan pergerakan sosial dengan memperkenalkan PKPB bagi mengatasi koronavirus (Covid–19).

“Sebagaimana maklum, di bawah perintah baharu ini pelbagai kelonggaran telah diberikan terutama sekali bagi mengatasi kesan buruk dasar penjarakan sosial terhadap perkembangan ekonomi negara.

“MDN juga berpendapat pengimbangan antara objektif kesihatan masyarakat dan kepentingan ekonomi negara merupakan satu kebijaksanaan yang tinggi ditunjukkan kerajaan dalam menyelesaikan Covid-19 yang mengancam kesejahteraan hidup masyarakat sekarang,” katanya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails