Saturday, April 18, 2020

PM Thai rayu 20 terkaya bantu ekonomi.. M'sia Bagaimana??

Jeneral Prayuth Chan o-cha berkata semua mesti bekerjasama memanfaatkan setiap bakat yang ada untuk memulihkan ekonomi pasca Covid-19. — Foto Reuters
Jeneral Prayuth Chan o-cha berkata semua mesti bekerjasama memanfaatkan setiap bakat yang ada untuk memulihkan ekonomi pasca Covid-19. — Foto Reuters


BANGKOK, 18 April — Perdana Menteri Thailand, Jeneral Prayuth Chan o-cha, berkata beliau akan menemui 20 orang terkaya di negara ini, untuk mendapatkan bantuan bagi menangani kemerosotan ekonomi akibat wabak Covid-19.
Dalam ucapannya yang disiarkan di televisyen, beliau menyeru semua pihak bersatu padu bagi mengharungi perjuangan melawan Covid-19 kerana kesan virus itu sangat besar dan rumit.
Katanya, semua mesti bekerjasama dan memanfaatkan setiap bakat yang ada untuk membantu memulihkan ekonomi pasca Covid-19.
“Golongan kaya ini sangat berpengaruh dalam ekonomi negara dan ada di antara mereka terkaya di dunia. Saya akan menulis kepada mereka minta mereka memainkan peranan penting dalam kerjasama dengan kami untuk membantu negara.
“Saya harap semua orang akan menyumbang lebih banyak untuk membantu dalam krisis ekonomi Covid-19,” katanya.
Namun, beliau tidak mendedahkan nama individu terkaya itu.
Setakat ini, Thailand melaporkan 2,700 kes Covid-19 dengan 47 kematian.
Chearavanont bersaudara dari Charoen Pokphand Group (CP Group), yang berjaya membida operasi Tesco Thailand dan Malaysia bernilai US$10.6 bilion (R46.31 billion), menduduki tangga teratas 50 senarai Orang Paling Kaya Forbes Thailand, dengan nilai kekayaan US$27.3 bilion.
Pemilik bersama Red Bull, Chalerm Yoovidhya di tangga kedua dengan kekayaan bernilai US$20.2 bilion diikuti Charoen Sirivadhanabhakdi dari Thai Beverage dengan US$10.5 bilion.
Bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra, yang digulingkan pada 2006 dan kini hidup dalam buangan, juga termasuk dalam senarai itu.
Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) menurunkan ramalan ekonomi Thailand pada 2020 kepada penguncupan 6.7 peratus, menjadikannya prestasi terburuk di antara negara Asean.
Thailand sedang menyaksikan kemelesetan terburuknya sejak tahun 1998 kerana pandemik dan lockdown akibat Covid-19 yang menjejaskan industri pelancongan, pembuatan dan eksport, kata RHB Research Institute Sdn Bhd. — Bernama
Komen Weblog Ibnu Hasyim: PM Thailand, akan menemui 20 orang terkaya di negaranya untuk mendapatkan bantuan bagi menangani kemerosotan ekonomi akibat wabak Covid-19. 
Di Malaysia perlukah pemimpinnya berbuat begitu? Kalau pemimpin atau usahawan Islam, perlukah diselidiki adakah mereka membayar zakat harta dan di mana mereka membayarnya? 
Kerana menurut Islam dalam harta orang kaya ada hak orang miskin! Tidak sempurna iman seseorang yang tidur dalam kekenyangan sedang jiran tetangganya dalam kelaparan. Adakah di Malaysia tidak ada yang lapar? 

Di zaman Khalifah Islam Abu Bakar, kerajaan mengisytiharkan perang terhadap kelompok rakyatnya yang enggan batar zakat.. Apa pandangan Menteri Agama (JPM) baru, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam hal ini?

2 comments:

Anonymous said...

Kat malaysia tengah sibuk agih jawatan kat agensi dan glc. Terbaru ada permintaan oulak lantik njadi pengeeusi ke menteri ke utk pemimpin sabah pulak.

Anonymous said...

Atok anak beranak boleh kut. Mereka tu billionaire. Jarah duit masa pegang jawatan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails