Monday, April 13, 2020

PKP: Kerajaan tidak pernah pinggirkan Orang Asli


KUALA LUMPUR: Tohmahan mengatakan pihak kerajaan meminggirkan Orang Asli adalah tidak benar, demikian kata Menteri Kanan (Keselamatan), Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) telah melaksanakan agihan bantuan bekalan makanan kepada masyarakat orang asli sejak

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan.
“Bantuan fasa pertama iaitu daripada 2 April hingga 10 April telah diagihkan kepada 49,670 ketua isi rumah di 853 perkampungan orang asli di seluruh negara yang bernilai RM5 juta,” katanya dalam sidang media siang tadi.

Menurut beliau, bantuan fasa kedua akan bermula pada 10 April 2020 dengan pertambahan penerima kepada 55,000 ketua isi rumah yang melibatkan peruntukan berjumlah RM6 juta.


“Bantuan fasa kedua ini merupakan sambungan daripada agihan fasa pertama dengan penambahan kepada keluarga yang berpindah randah dan tinggal di kampung-kampung tambahan,” ujarnya lagi.
Katanya, ia jelas menunjukkan bahawa tidak ada peminggiran kepada masyarakat orang asli seperti yang dikatakan oleh pihak tertentu.- HARAKAHDAILY 9/4/2020
Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-32: Bersama Orang Asli..
E-Buku IH-32: Bersama Orang Asli..
Hibur Hibur Sikit
Kumpulan Jelmol merupakan sebuah kumpulan dari Malaysia. Kumpulan ini terdiri daripada suku kaum orang asli Temiar dan Semai yang membawa genre lagu balada. Meraka aktif pada akhir 1990-an dan telah menghasilkan 2 album. iaitu Asli (1999) dan Emas Permata (2000).

Kumpulan Jelmol terdiri daripada 5 anggota

  1. Jelmol - Kumpulan Lagu Terbaik

    • 1 year ago
    •        
    • 105,108 views
    Kumpulan Jelmol merupakan sebuah kumpulan dari Malaysia. Kumpulan ini terdiri daripada suku kaum orang asli Temiar dan ...


  2. Jelmol - Halijah

    • 11 years ago
    •        
    • 121,449 views
    Layan lagu versi org Iban ker apa tah.. huhu.. best nih.


Video

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails