Monday, April 13, 2020

Perang Harga Minyak Tamat. Al-hamdulillah, Berita Baik Untuk M'sia!



ALHAMDULILLAH syukur, berita gembira untuk kita. Akhirnya selepas sebulan perang harga minyak meletus antara Arab Saudi dan Rusia yang menjatuhkan harga minyak global di saat krisis COVID-19, hari ini kedua-dua negara melalui OPEC+ telah bersetuju untuk menamatkan perang berkenaan.

Tamatnya perang harga minyak ini menjanjikan potensi berita baik untuk negara kita dan negara pengeluar minyak lain yang lebih bersifat ‘price taker’ – Kerajaan yang pendapatannya agak bergantung pada kenaikan harga minyak, tetapi tidak mampu untuk mempengaruhi harga minyak.

Bagi negara kita, sekitar 30.9 peratus daripada pendapatan Kerajaan adalah disumbang oleh hasil petroleum. Tamatnya perang harga minyak ini dijangka meningkatkan harga minyak sebanyak USD15 setong dalam masa terdekat. Setiap kenaikan harga minyak sebanyak USD1 satu tong pula akan menyaksikan Kerajaan kita meraih pendapatan sebanyak RM300 juta.

Kedua-dua Arab Saudi dan Rusia serta negara-negara anggota OPEC yang lain bersetuju untuk memotong pengeluaran minyak masing-masing sebanyak 9.7 juta tong sehari, kurang sedikit berbanding cadangan asal iaitu 10 juta tong. Sekali gus menjanjikan kenaikan harga minyak ke paras yang stabil.
Presiden Amerika Donald Trump menjadi pemenang terbesar apabila beliau bukan sahaja ‘berjaya’ menjadi perantara Presiden Andres Manuel Lopez Obrador (Mexico), Presiden Vladimir Putin (Rusia), dan juga Raja Salman (Arab Saudi) dalam rundingan menamatkan perang harga minyak ini, bahkan beliau ‘berjaya’ memastikan bahawa tiada pemotongan besar dalam pengeluaran minyak Amerika.
Hal ini bermakna dalam keadaan Arab Saudi dan Rusia bersetuju untuk memotong pengeluaran minyak masing-masing – sekali gus menjanjikan kenaikan harga minyak global – Amerika yang tidak perlu memotong banyak pengeluaran minyak mereka akan menikmati keuntungan.
Keadaan ini menjadikan peluang Donald Trump untuk menghadapi Pilihan Raya Presiden Amerika 2020 semakin cerah kerana ‘kejayaan’ beliau menamatkan perang harga minyak ini akan menaikkan harga minyak, tanpa Amerika perlu memotong banyak pengeluaran minyak, sekali gus menguntungkan industri ‘shale oil’ Amerika, negeri-negeri pengeluar minyak di Amerika, dan juga gergasi minyak seperti Exxon.
Untuk rekod, perang harga minyak ini meletus pada Mac 2020 apabila Arab Saudi meningkatkan pengeluaran minyak – kemuncaknya hingga ke 12.3 juta tong sehari pada April – di samping memberikan diskaun kepada para pelanggannya di Eropah, Asia, dan Amerika Syarikat.
Arab Saudi sengaja bertindak sedemikian untuk menjatuhkan harga minyak dengan lebih buruk sebagai isyarat tidak berpuas hati dengan tindakan Rusia yang sebelum itu enggan untuk mengurangkan pengeluaran ketika wabak COVID-19 mula memberi impak.
Tindakan Rusia ketika itu adalah sebagai balasan kepada Amerika Syarikat – sekutu rapat Arab Saudi – yang menekan pengeluar minyak terbesar Rusia Rosneft (ROSN.MM) supaya menjual aset mereka di Venezuela, negara yang dikuasai sekutu Rusia iaitu Nicolas Maduro (Sosialis pewaris Hugo Chavez yang ingin digulingkan Amerika).
Hakikatnya, meski pun Rosneft melepaskan pegangan mereka daripada aset-aset di Venezuela, namun ia telah dibeli oleh syarikat-syarikat milik Kerajaan Rusia (kroni Presiden Vladimir Putin) juga. Maka pelan Amerika untuk menghapuskan pengaruh Rusia di Venezuela tetap gagal meski pun Rosneft menjual aset mereka di Venezuela.
Ternyata, pihak yang paling rugi dalam perang harga minyak ini ialah Arab Saudi sendiri. Saham Aramco jatuh, manakala sekitar 40 peratus pendapatan Kerajaan mereka bergantung pada harga minyak yang telah mereka sendiri jatuhkan. Amerika khususnya Trump menang di mata syarikat gergasi minyak dan juga negeri-negeri pengeluar minyak di Amerika. Rusia pula masih berjaya mengekalkan pengaruh mereka dalam industri minyak Venezuela melalui proksi Kremlin.
Apa yang pasti, kita di Malaysia perlu berdoa semoga tamatnya perang harga minyak ini akan menyaksikan kenaikan harga minyak yang signifikan demi meningkatkan pendapatan Kerajaan bagi terus berhadapan dengan krisis COVID-19.
Semoga Allah peliharakan ekonomi politik kita.
Oleh: ABDUL MUEIN ABADI
Penulis ialah Penyelidik PhD di Faculty of Governance and Global Affairs, Leiden University, Belanda – HARAKAHDAILY 13/4/2020

4 comments:

Anonymous said...

Masih ada lagi yang Teruskan Meroyan.
Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian eng meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..
DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.
Hiiiiiiiii

Sokong islam said...

Sabar dulu tuan ibnu dan prof abd muein,
Thn 2014 pun jatuh merudum psl oversupply tp demand tinggi...air travel meriah...tapi ambik masa smp 2019 baru stabil...
Skrg lain...demand takde langsung...air travel mampus...pkp lagi maknanya ground travel pun lingkup...
Petronas oil extraction tgh operating at loss sebab kita semuanya offshore production...kalau hidup pun dgn petrochemical plant atau buat plastik sebab minyak mentah murah atau feedstock murah tp demand plastik pun merudum...

saudi russia us byk onshore....saudi bleh hidup ngan usd10 per barrel....petronas sesak nafas wpun minyak usd30-40 per barrel...us pun ada shale oil dan takleh hidup usd30 per barrel...

Kalau naik usd40 pun silap2 thn 2021 itu pun merangkak

Sokong islam said...

Sama2 berdoa agar kita dapat harungi masalah ni semua...
Asal bukan dap dan phancing

Ibnu Hasyim said...

T.kasih. Betul pandangan 'Sokong Islam' itu. Perlu hati-hati..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails