Thursday, April 16, 2020

M'sia Dapat Pelawaan Negara Jiran&Antarabangsa..


Malaysia komited teruskan kerjasama antarabangsa

KL:Kewujudan Kementerian Alam Sekitar dan Air sejak 9 Mac lalu telah mendapat perhatian dan pelawaan kerjasama daripada rakan sejawat negara jiran dan badan antarabangsa yang kekal berlangsung dengan baik.

Terbaharu, Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man menerima pengakuan komitmen tersebut dari Pengarah Eksekutif Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP), Inger Andersen.
“(Terutama) dalam usaha untuk menanggapi cabaran-cabaran persekitaran yang semakin meningkat di zaman kita. Saya menggalakkan tekad Kerajaan Malaysia untuk memberi keutamaan yang tinggi terhadap kemampanan alam sekitar.
“(Juga terhadap) pencemaran dan keutamaan lain di bawah Matlamat Pembangunan Mampan, terutamanya kerana kerajaan anda juga sedang berdepan pandemik global,” ujar Inger merujuk COVID-19 dalam surat tersebut.
Katanya, menerusi Pengarah Serantau Asia dan Pasifik UNEP, Dechen Tsering, pihaknya mahu bergiat dengan Kementerian Alam Sekitar dan Air Malaysia untuk terus meningkatkan kerjasama bersama dan mempromosikan pembangunan mampan.
Usaha itu menurutnya, bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga seluruh rantau dan berharap berpeluang untuk bertemu dengan Dato’ Tuan Ibrahim tidak lama lagi bagi membincangkan cara untuk mengukuhkan kerjasama dimaksudkannya.
Manakala Menteri Alam Sekitar dan Sumber Air Singapura, Masagos Zulkifli dalam muat naik di Facebook beliau menzahirkan rasa gembira dapat mengadakan perbualan telefon yang dibuatnya minggu lalu dengan rakan sejawatnya itu.
“Kami (Singapura) mengesahkan kerjasama dan persahabatan yang lama di antara negara-negara kita dan bersetuju bahawa Singapura dan Malaysia perlu terus bekerjasama rapat untuk mengukuhkan lagi hubungan dua hala.
“Sebagai jiran, hubungan antara Singapura dan Malaysia adalah luas dan pelbagai aspek. Kita mesti memanfaatkan sinergi dengan bekerjasama dalam isu-isu alam sekitar dan air, yang akan memberi manfaat kepada rakyat kita.
“Saya tidak sabar-sabar untuk bekerjasama dengan Menteri Tuan Ibrahim untuk meningkatkan hubungan dua hala kami. Kami bertukar-tukar harapan dengan usaha kami untuk menangani pandemik COVID-19 semasa.
“Saya menyampaikan harapan kami untuk bertemu secara peribadi secepat mungkin,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 13/4/2020

6 comments:

Anonymous said...

Ketika belum menjadi menteri, dialah yang menjadi pembangkang utama kepada cadangan menjadikan industri tanaman buluh sebagai tanaman komersil.

Namun sebaik sahaja menjadi menteri, dialah yang menjadi promoter utamanya sehingga dibentangkan kepada Jamaah Menteri tentang potensinya.

Dalam mesyuarat Kabinet semalam, Menteri Perusahaan Perdagangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali telah memaklumkan status pembangunan industri buluh negara dan potensinya untuk dimajukan sebagai sumber pertumbuhan baru dalam sektor agrikomoditi.

Dalam satu kenyataan medianya, Khairuddin memaklumkan, sais pasaran global produk buluh dianggarkan berjumlah USD68 bilion pada tahun 2018.

Namun eksport negara hanya RM9 juta pada tahun 2019, kata beliau dalam kenyataan media bertulis yang dikeluarkan kementeriannya semalam sebaik sahaja selepas mesyuarat mingguan Kabinet.

“Oleh itu, industri buluh mempunyai potensi yang besar untuk diusahakan dan dimajukan di negara ini,” kata AJK Pas Pusat itu.

Melalui kenyataan yang dikeluarkan semalam, Kharuddin berkata, kementeriannya akan terus memberikan penekanan ke atas pembangunan industri buluh sebagai program game changer dalam Rancangan Malaysia ke Dua Belas.

“Kementerian juga sedang menyediakan pelan tindakan industri bukuh 2021 – 2025 yang dijangka akan diumumkan hujung tahun ini,” katanya.

Ia bertentangan sekali ketika beliau hanya sebagai ahli parlimen biasa pada 3 Mac 2019 yang lalu.

Ketika Menteri Perusahaan Utama Teresa Kok membuat kenyataan yang hampir sama ketika itu, Khairuddin mempelekehkan kenyataan itu.

Kenyataan Takiri yang memperlekeh usaha Teresa Kok sebelum ini.

“Satu lagi idea ‘bernas’ daripada menteri PH selain menoreh musim tengkujuh.

“Tanam buluh dan kelapa menggantikan sawit,” tulis beliau yang lebih terkenal dengan nama At-Takiri melalui facebooknya penuh sinis.

Bagi ulama Pas itu, kegagalan menguruskan pasaran sawit sehingga jatuh merudum harganya cuba ditutup dengan idea baru yang dirasakan bernas.

“Adakah semudah itu lontaran idea menteri?” soal beliau yang memegang pelbagai jawatan utama dalam anak-anak syarikat kerajaan negeri Terengganu itu.

Ketika itu, beliau mengulas berita yang telah dispin oleh seorang blogger yang bertajuk, “Lupakan kelapa sawit, tanam buluh.”

Anonymous said...

Bangsa dap ni tak boleh dipercayai. Mereka ni jenis beri satu ambil sepuluh. Mereka beri bantuan sekolah agama, ruu355 untuk orang Islam seluruhnya mereka tentang. Di perak mereka desak tanah kampong cina diberi hak milik kekal. Sangat chauvinise. Mereka juga mahu perkataan Islam dalam mykad dihapuskan. Ini hak orang melayu. Termaktub dalam perlembagaan tentang kedudukan agama Islam. Teresa adalah avengelist.

Anonymous said...

Ya. Sumbangan kemudharatan teresa sangatlah besar kepada Islam, penduduk peribumi dan melayu. Dap mencuba ujud satu landskap malaysia baru yg menindas warga asal tanah melayu.

Anonymous said...

Politik dap seperti pemancing. Dibubuh sedikit umpan pada mata kail. Ikan yang makan umpan dapat makan umpan, tapi pemancing dapat seluruh jasad ikan. Beri kerusi pm kepada pkr, dapat pegang seluruh parti pkr. Beri nafkah pada mike tyson, dapat kuasai seluruh parti kuali.

Anonymous said...

Takkan faraid kat dap.

Anonymous said...

Teruskan Meroyan.
Puak bacul, tak boleh jawab lawan hujah. Kumpul geng-geng pecacai DAP kamu. Nangoi kampung haram jadah rimba, tulang basi babi
Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..

Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian end solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end..
Mereka bangga disebut macam tu.
Hiiiiiiiii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails