Wednesday, March 11, 2020

Pemandu Bas Ini Jadi Mulia Kerana Ikut Hukum Allah..


'Saya ikhlas kerana Allah' 
"NIAT saya ikhlas kerana Allah, langsung tidak terlintas untuk dipuji,” kata pemandu bas, Mohamad Rafidi Mansor, 34, yang gambarnya sedang mengendong lelaki warga emas yang kurang keupayaan tular di media sosial sejak beberapa hari lalu.
Kejadian berlaku ketika dia memberhentikan bas yang dipandu dari ibu negara untuk menurunkan penumpang di Simpang, Taiping, sebelum meneruskan perjalanan ke Terminal Bas Ekspres Kamunting.
Mohamad Rafidi berkata, dia mengendong lelaki itu selepas diminta oleh isteri warga emas terbabit untuk membantu suaminya turun bas sementara menanti ketibaan anak mereka.

Katanya, dia tidak menyangka perbuatannya membantu pasangan warga emas terbabit menjadi tular memandangkan ini bukan kali pertama berbuat demikian.
“Saya selagi boleh akan membantu sesiapa saja yang memerlukan kerana pegangan saya jelas iaitu jika kita memudahkan urusan orang lain, insya-Allah, Allah mempermudahkan kembali urusan kita.
“Sewaktu membantu pasangan warga emas itu, saya menganggap seolah-olah mereka adalah ibu dan ayah saya,” katanya ketika dihubungi, hari ini.
Berkhidmat dengan syarikat bas ekspres selama 10 tahun, Rafidi berkata, dia ikhlas kerana Allah selain berasa sudah menyempurnakan tuntutan berbuat baik kepada sesama manusia.
“Kadangkala sampah yang boleh dikitar semula seperti tin aluminium yang ditinggalkan penumpang di bas saya akan kutip dan simpan semata-mata untuk memberikannya secara percuma kepada ‘makcik’ atau ‘pakcik’ yang mengutip barangan kitar semula sebagai sumber rezeki mereka.
“Walaupun saya sendiri bukanlah daripada keluarga orang senang, namun insya-Allah perbuatan baik akan dibalas baik,” katanya.

Komen Weblog Ibnu Hasyim"Niat saya ikhlas kerana Allah, langsung tidak terlintas untuk dipuji,” jelas lelaki mulia itu. Itulah bukti hukum syariah Islam mendidik manusia menjadi mulia dan berakhlak. 

Buat yang baik tolak mungkar. Itu juga islah dan dakwah. Al-hamdulillah.

11 comments:

Anonymous said...

Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat angat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suata bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Anonymous said...

Aku yang terbaik.
Jubah n serban aku jadi alat UMNO!

Anonymous said...

Salah tu. Jubah dan serban sunnah. Jangan persenda sunnah.

Anonymous said...

Kecianbko masih meratib merepek kerana hukum islam blm dilaksanakan oleh Pas

Anonymous said...

Sunnah untuk diikuti membuat yg baik...dah buat jahat itu menggunakan sunnah untuk nengkelabukan mata orang..

Anonymous said...

Pemandu bas takut Allah..Hadi dan
lobai pas rampas mandat rakyat..yg kalah pru jadi menteri..

Anonymous said...

Memang telah berlaku kebaikan. Banyak kebaikan. Anuar tiada. Najib tiada. Mahathir yg flip flop tiada. Dap tiada. Guan eng tiada.

Tarbiah boleh berlaku. Agong pun tolak dap, anuar, mahathir.

Anonymous said...

Madey yg letak jawatan pm setelah dihina dicaci oleh keluarga si alju** tetiba lobai pula yg disalahkan...
Malah ada dikalangan golongan PakatanKuciwa yang menyalahkan rosmahmansor bini najib.

Untuk makluman.. umno dan pas serta rakan2 mereka yg lain telah menubuhkan Maufakat Nasional, dan madey pula menubuhkan Perikatan Nasional..
Anggota MN cumalah ibarat tetamu jer dalam kerajaan PN yg diterajui oleh si yiddin nih. Dan si yiddin boleh pada bila2 masa pun menendang keluar Maufakat Nasional dari Perikatan Nasional nih dan begitulah juga sekiranya MN merasakan tidak ingin lagi menjadi tetamu pada parti simadey yg dia wakilkan pada siyiddin nih maka aku rasa bila2 pun boleh jer MN berundur.
Tujuan MN hanya ingin menyelamatkan pekerja tongkangtaek yg didaftarkan sebagai Pakatan Hancing yg pecah supaya mereka tidak di sondol oleh dapigs & pandapigs.. itu saja.

Bagi pehak team MN, mereka tak ada niat untuk membela siapa2 yg bersalah, peguam negara baru pun siyiddin yg lantik (dgn arahan tunkutty aku agak) jadi boleh jer arahkan supaya perbicaraan najib dan rosmah disiarkan secara langsung sebagaimana permintaan dia yg dulu ditolak oleh bini alju** dan peguamnegara (baruadapigs) dgn pelbagai alasan.
Dan kalau peguam negara yg baru nih ingin membuka kes video sembu*** lelaki benyerupai wajah jimin pun pehak MN sangat mengalu-alukan.
Malah banyak pehak ingin supaya surat memohon pengampunan diraja peliwat itu di jadikan dukumen awam supaya semua pehak dapat melihat kandungannya.

Jugak oleh kerana sialju** dah bergaduh sakan dgn jimin sembur** maka elok juga kalau sinuwar alju** menyaman sijimin yg meminta sinuwar tengok cermin diri sendiri berkaitan video boxoffice yg semacam dikaitkan dgn jimin oleh alju**.

Dan aku sebagai individu yg tidak be-parti, be-ngo sangat2 menyokong sekiranya ditubuhkan satu suruhanjayadiraja yg khas bagi menyisat dan menilai kerosakan oleh penyakit kencingpakatan dapigs termasuk dengarnya usaha untuk menjual tabunghaji kepada taikosepet pro dapigs.

Sila siasat semua la.. temasuk tuduhan sinuwar yg kesliwat dia kononya konspirai, 22bulan kenapa tiada seorang pun ditanlhan bersabit konspirasi sodomi 2.0.
Jugak aku juga akan amat bergembia sgt2 la kalau pehak polis menyiasat rentang kewujudan kumpulan pengganas ltte (pengganas tamilkera) dan pengganas maoist chinpeng yg dikatan berselerak dibayak kawasan2 teertentu.

Dll.
Peace.

Anonymous said...

Kenape ularmak Pas tidak dilantik menteri ugama?..

Sebab muyiden tahu ularmak pas hanye layak dagang ugama..

Anonymous said...

Madey jatuhkan dirinye sendiri...pm pertama dlm dunia jatuhkan dirinye sendiri hingga gila bayang nak kejar semula jawatan pm...madey nak tubuh kerajaan pintu belakang dgn umno dan pas....pas dan umno batalkan SD sokongan kerana madey belit...madey menunggeng di trajang oleh muyiden....

Umno dan pas grup terbesar dlm Pengkhianat Nasional...

Pas dan umno kluar muyidin tumbang...

Sangat dialu2 kan siasatan TH dan jual aset kerajaan...

Tapi tak akan ada RCI oleh PN kerana tuduhan penyelewengan hanye dakyah umno saja....

NaimRamli said...

Tiba2 PAS pula yg salah....TM yg letak jwtn....kenapa?sbb mat Sabu dan geng paksa Tun serah kpd Anwar...mat sabu kata kami dah 40 thn jd pembangkang....tak caya???tanya bg mat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails