Thursday, March 12, 2020

Menteri B/Mufti Perkenalkan Cara Kerja Sistem Piramid.


MENTERI di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berucap di majlis Tausiyah 'Am Agensi-Agensi Agama di bawah Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya. NSTP/Mohd Fadli Hamzah
'Takkan jam 4 petang masih makan' - Zulkifli


PUTRAJAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri akan memperkenalkan cara kerja mengikut sistem piramid dan menitikberatkan konsep masa ketika bertugas.
Bekas Mufti Wilayah Persekutuan itu juga menegaskan, beliau tidak suka penjawat awam di bawah jabatan dan agensi kementerian mengabaikan waktu ketika menjalankan tugas.
Sehubungan itu, katanya, ketua-ketua jabatan perlu menyediakan laporan setiap minggu kepadanya mengenai tugas kakitangan bawahan supaya semua bekerja secara profesional.
“Saya suka kerja secara piramid, saya bukan ‘one man show’ (kerja berseorangan). Mulai sekarang juga, setiap ketua perlu ada laporan mingguan bagi kakitangan bawahannya.
“Bos atau ketua unit perlu periksa kakitangan masing-masing. Jam 9 pagi mereka di mana, jam 3 petang mereka di mana, takkan jam 4 petang masih makan lagi. Ini budaya tak elok,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada media selepas menyampaikan tausiyah am (ceramah agama) kepada kakitangan jabatan dan agensi agama di bawah kementerian itu di Masjid Tuanku Mizan Sultan Zainal Abidin, di sini hari ini.
Yang turut hadir adalah timbalannya, Ahmad Marzuki Shaary dan Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Paimuzi Yahya, di sini hari ini.
Mengulas lanjut cabaran-cabaran berkaitan masa, bekas mufti itu berkata, berdasarkan apa yang dilihat dan diperhatikannya, ada kakitangan awam banyak membazirkan waktu.
“Kadang-kadang mereka buat kerja tidak penting, hilang waktu bertugas, tempat duduk kosong, anak buah tidak dapat dikesan oleh ketua dan sebagainya. Ini konsep tidak sihat. Padahal kalau kita datang awal, buat kerja awal, kita dapat menyiapkan kerja lebih awal.
“Perkara ini penting kerana nikmat yang kita miliki adalah untuk rakyat dan masa itu pula bersifat keemasan,” katanya.
Zulkifli turut menjelaskan, beliau tidak dapat masuk awal ke pejabat pada hari pertama tugasan rasminya sebagai menteri semalam kerana perlu menghadiri dan menyelesaikan beberapa perkara berkaitan pelantikannya ke dalam Kabinet.
“Semalam saya tak masuk pejabat, sengaja saya masuk hari ini sebab nak solat sunat dhuha dan solat sunat hajat dengan tuan-tuan,” katanya.
Mengenai perancangan terdekatnya yang lain, Zulkifli memaklumkan, beliau akan memperkenalkan fail meja, iaitu sebaik kakitangan masuk pejabat, mereka sudah tahu apa bidang kerja dan tugasan yang perlu dilakukan mengikut kelayakan masing-masing.
“Saya mahu kakitangan di jabatan dan agensi agama ini setaraf dengan kakitangan di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), kerja dengan profesional. Sebolehnya, saya mahu mengelak stigma buah mulut orang ramai bahawa orang agama, agensi agama ini lemah, tidak stabil (dari segi kerja),” katanya.
Beliau turut menjelaskan, konsep rahmah di bawah pentadbirannya ialah kasih sayang, bukan membalas dendam kerana amanah itu lebih tinggi dan menjadi pakaian bagi setiap umat Islam.
“Saya juga akan beri hadiah kepada pekerja yang 200 peratus cemerlang dan hadiah berkenaan akan diberikan kepada semua peringkat jawatan termasuk yang berjawatan rendah, asalkan layak,” katanya.(BH)

12 comments:

Anonymous said...

Riuh jadi pecacai DAP takpa..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Sila ratip terus Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..

Anonymous said...

Benci org bukan islammm tp tiada tindakan. Pergi ajak n tunjuk islam yg baik. Islam tak ajar benci bangsa lain

Puaka Rimba said...

Gud job Menteri Agama..begitu juga TSMY yg mengenal mana kaca, yang mana berlian dengan melantik Ex Mufti bukan kalangan Lobai..bak kata bidalan " hanya Jauhari yg mengenal manikam..kerana TSMY sedar dan sedia maklum yg Berjubah dan Berkopiah itu bukan semuanya Arab...Entah Entah Yahudi mabuk Todi. Hihihikikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Hang ni siang malam meratib nama Lim Guang Eng dan Dap.. Elok bawa berubat..takut-takut dah terkena sihir Nasi Kangkang Lim Guan Eng yg tak cebuk tu..Hihihikikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Nak harap Lobai jaga Agama...Nak jaga Hutan pun ada NGO yg tak percaya.. ..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

jika datangnya dr benih yang baik maka lahirlah pokok yang mehijau dan buah yg manis.

Anonymous said...

Berani Puaka Rimba kata 'Lim Guan Eng yg tak cebuk tu.'

.Hihihikikikihahahakahkahkah March 12, 2020 at 10:03 PM
Orang tau siapa lu..

Anonymous said...

Kesilapan Dr Mahathir ialah terlalu yakin SPB YDP Agong akan menurut segala kehendak beliau, tetapi Dr Mahathir lupa, sekiranya beliau merasakan diri beliau hebat dalam percaturan politik, Allah SWT adalah Maha Hebat dalam segala-galanya.

Maha benar apa yang Allah SWT firmankan dalam Al Quran :

وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

Mafhumnya :

"Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu."

"Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya."

Surah Al Anfal 30

Anonymous said...

Kamu pergi ke india. Suruh pm nya berhenti bunuhborang islam.

Anonymous said...

Kamu pergi ke palestin, suruh pm israel nya berhenti bunuh orang orang palestin.

Anonymous said...

Takkan nak bagi mufti jaga alam sekitar. Logiklah fikir tu. Masa ph dulu, sabujadi menteri pertahanan. Kelakar betul. Mujahid jadi menteri agama. Rosak islam dibuatnya. Eng guan jaga duit orang islam, habis disapunya.

Anonymous said...

Aamiiiin. Benarlah Agong telah buat pilihan yang betul. Jika anuar atau mahathir yg pimpin, makin rosak. Kerana mereka berdua tunduk pada dap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails