Friday, March 13, 2020

Batalkan Turun Harga Rumah Warga Asing -Dato’ Iskandar


KUALA LUMPUR: Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dicadangkan supaya membatalkan keputusan menurunkan harga minima hartanah yang boleh dibeli oleh warga asing dari RM1 juta kepada RM600,000.

Keputusan itu diumumkan oleh bekas Menteri Kewangan pada Belanjawan 2020 bulan Oktober tahun lalu, dengan tumbangnya Kerajaan Pakatan Harapan (PH) maka kerajaan yang baru perlu membatalkan peraturan yang dipertikaikan banyak pihak itu.

Ketua Penyelaras Pusat Kajian Untuk Kemajuan Masyarakat Dan Perumahan (REACH), Dato’ Iskandar Abdul Samad berkata, alasan peraturan berkenaan sebelum ini adalah untuk membantu pemaju-pemaju yang gagal menjual hartanah mereka.

“Walau bagaimanapun masih banyak pemaju yang melancarkan projek-projek dengan harga jualan melebihi RM500,000 seunit.

“Adakah projek-projek ini dilancarkan khusus untuk warga negara asing? Justeru itu kerajaan tidak sepatutnya membantu pemaju-pemaju seperti ini yang sepatutnya telah membuat kajian pasaran (market reasearch),” katanya kepada Harakahdaily.
Menurutnya,Kerajaan sepatutnya membantu pemaju membina rumah mampu milik kerana rakyat masih menghadapi masalah untuk memiliki rumah sendiri.
Katanya, harga minima RM600,000 adalah rendah berbanding dengan pendapatan rakyat di negara-negara seperti Singapura dan Hong Kong.
“RM600,000 adalah 196,656 Dollar Singapura (SGD) atau 1,124,279 Dollar Hong Kong (HKD).
“Sebagai perbandingan kita perlu melihat nilai harga rumah RM600,000 itu dan pendapatan rakyat di negara-negara yang menjadi sasaran pemaju Malaysia itu,” jelasnya.
Tambah Bendahari PAS Pusat itu, median pendapatan isi rumah di Malaysia adalah RM6,275 sebulan (M40) dan harga rumah RM600,000 ini bersamaan dengan 95.60 bulan pendapatan bulanan mereka.
Sementara bagi rakyat Singapura katanya, pendapatan median isi rumah mereka adalah 9,293 SGD atau RM28,325 dan ini bersamaan dengan hanya 21.16 bulan pendapatan bulanan mereka.
Bagi rakyat Hong Kong pula, pendapatan median isi rumah adalah 28,100 HKD atau RM14,974 dan ini bersamaan dengan 40.00 bulan pendapatan bulanan mereka.
“Oleh yang demikian, harga rumah minima yang dilonggarkan itu adalah terlalu rendah bagi mereka. Rakyat negara asing tidak akan menghadapi masalah untuk membelinya dan rumah-rumah tersebut akan laku dijual seperti ‘pisang goreng panas’,” katanya lagi.
Lantaran itu katanya, polisi ini akan menyebabkan komposisi bandar-bandar akan berubah, begitu juga struktur masyarakat akan berubah dengan kebanjiran warga-warga asing ini.
Iskandar berkata, polisi baru yang dibuat oleh PH dahulu menambahkan lagi masalah dalam usaha kerajaan untuk menyelesaikan isu kedatangan tenaga kerja asing.
“Kerajaan yang baru mesti membuktikan mereka berbeza dari kerajaan sebelum ini. Polisi-polisi yang tidak menguntungkan rakyat mesti dibatalkan atau dipinda,” tegasnya. – HARAKAHDAILY 12/3/2020

26 comments:

Puaka Rimba said...

Betul tu Dato....pemaju hanya fikir kan keuntungan sahaja...harga rumah semakin meningkat, apatah lagi dikawasan bandar...lagi golongan Melayu tidak mampu untuk memilikinya...akhir terpaksa berhijrah ke kawasan pinggir bandar...dan akhirnya melayu terpaksa masuk hutan...nasib baiklah menteri yg menjaga hutan dan alamsekitar dari golongan ulamak...terselamat lah hutan kita ,walaupun kenyataan ini disangkal sekeras kerasnya oleh orang asli Kuala Krai. Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Friday, March 13, 2020
PAS - dari zaman PR dahulu sehingga zaman PN sekarang..??
Dari FB Ruzaihan Junit.



Kepada rakan-rakan aku yang bukan muslim, janganlah kaitkan Pas dengan Islam. Sungguh kepimpinan Pas dibarisi mereka yang gelarkan diri mereka ulama, tapi perbuatan mereka jauh dari sifat ulama.

Sesetengah hukum dalam Islam sememangnya dinamik, berubah mengikut zaman. Akan tetapi bukanlah boleh berubah sesuka hati. Ianya memerlukan penilaian bukan seorang, bukan dua orang tetapi sekumpulan besar ulama tajdid. Ulama yang khusus ilmunya, bukan setakat yang lulus jurusan bahasa Arab.

Pas telah menyalah gunakan title ulama dengan mengubah hukum mengikut kepentingan parti sedangkan Islam tidak begitu. Sekadar menyebutkan beberapa perubahan hukum oleh Pas;

1. GST haram ketika dalam Pakatan Rakyat. Kemudian dibolehkan sesudah meninggalkan PR. Dan mungkin akan berubah menjadi afdhal jika Muhyiddin mahu laksanakan.

2. Isytihar harta sesuai menurut Islam ketika dalam PR. Kemudian jadi dilarang dalam Islam ketika PH memerintah dan Pas bersama BN. Kini bersetuju pula (bermakna sudah dibolehkan) selepas Muhyiddin keluarkan arahan.
3. Lompat parti hingga runtuh kerajaan PR di Perak hukumnya haram ketika Pas bersama PR. Tapi dapat mentadbir Putrajaya akibat lompat parti oleh beberapa pengkhianat PH dikira anugerah Allah pula.

Islam ada pada nama Pas. Tapi tiada dalam perjuangan Pas. Jangan samakan Pas dengan Islam kerana kamu akan tersalah faham.

Kepada kawan-kawan aku yang masih walaun, aku tahu status ini akan sakitkan hati kamu. Tapi bukan niat aku nak troll Pas. Status ini penting bagi aku demi mengelakkan tercalarnya maruah Islam dek tindakan ulama kamu.

Perbuatan Pas banyak merosakkan imej Islam. Aku tak mahu ianya akan membuat bukan muslim semakin jauh daripada Islam sekaligus merosakkan dakwah.

Anonymous said...

Masa iskandar exco rumah banyak ker buat rumah untuk melayu islam?...

Anonymous said...

Puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..

Anonymous said...

Sapa ruzaihan junit????

Anonymous said...

Balas balik dengan angka boleh tak??? Bukan apa, nak banding jer. Serba tau.

Anonymous said...

Yg tak faham islam tu yg merosakkan islam. Macam sajat, pergi umrah pakai telekong. Sepakat haram.

Faham liberal, tentunya salah, dan merosakkan.

Anonymous said...

Akan diusahakan. Jual rumah murah2 kat orang luar, ini bila menterinya cina.

Anonymous said...

Orang melayu ramai dah kaya2. Tak macam dulu. Kita cuba ubah. Bawa orang melayu pindah ke bandar2. Galakan ustaz2 berkereta, jika mampu biar berkereta besar. Supaya orang bukan islam tidak fikir islam hanya akhirat saja. Islam pun dunia akhirat. Boleh banyak bayar zakat bantu yg kurang . Elakkan kondem islam oleh orang islam.

Anonymous said...

Yg ramai kaya tu dgn hutang bank..

Anonymous said...

Yg pakai serban jual ugama....dah adabkuasa tapi diam...tak mahu hapuskan kemungkaran...nak hapus dlm kempen pru saja..

Anonymous said...

Sape menteri perumahan cina?..

Anonymous said...

Kapal PN haram dah nak pecah..kikikiiikik..

Anonymous said...

Lagi luahan tak puas hati umno..

Umno tak selesa Azmin jadi menteri kanan, kata Tajuddin
Haspaizi Zain

12 Mar 2020, 9:11 pm
Dikemaskini 17 jam lepas


A
+
A
-
Umno berasa kurang selesa dengan tindakan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, meletakkan bekas timbalan presiden PKR, Azmin Ali sebagai menteri kanan.

Anggota Majlis Tertinggi Umno, Tajuddin Abdul Rahman, berkata tindakan Muhyiddin memilih Azmin sebagai menteri kanan - dan akan mempengerusikan mesyuarat kabinet ketika ketiadaan perdana menteri - merupakan penerusan agenda Bersatu.

Malah, ahli parlimen Pasir Salak itu tidak menolak kemungkinan ada sesuatu yang lebih daripada itu.

"Ini adalah isyarat yang tidak bagus. Umno tidak berapa selesa melihat perkara itu.

Anonymous said...

Umno sudah gantikan setiausaha agong...kemuncak tak puashati umno kpd muyidin...umno kemukakan 6 tuntutan kpd muyiden..

Pas tak mahu tukar setiausaha agong?

Pru tidak dapat di elak lagi...

Penyamun tak bole kerjasama dgn pengkhianat..

Anonymous said...

Dap dah tak ada...penyamun nak bergaduh dgn pengkhianat plak...tak pernah aman melayu...

Anonymous said...

AKHIRNYA KETAHUI JUGA..

En Nazuan PH

Aku dulu pun anti DAP. Tapi bila aku lihat sendiri bagaimana Pulau Pinang yg ketika itu adalah Negeri Pembangkang ketika BN memerintah; Pulau Pinang di bawah YB Lim Guan Eng melonjak naik Ekonomi & kewangan Negeri. Malah, kakitangan awam Negeri diberi bonus. Bukan bantuan Khas Kewangan spt mana yg diberikan oleh Federal/State (di bawah Pemerintahan BN).

So make me wonder; 'Kenapa Negeri Pembangkang (Selangor & Pulau Pinang) boleh berdiri atas kaki sendiri walhal ketika itu Kerajaan Pusat tidak akan memberi bantuan kewangan buat negeri² Pembangkang?

Jadi aku fikir 'Inikalilah'. Kita ubah! Dan bila PH menang PRU 14, aku gembira bila Tun melantik YB Lim Guan Eng sbg Menteri Kewangan penuh. Namun, sentimen Perkauman sempit masih lagi meresepi jiwa² Melayu. Aku sedih. Bukan begini sepatutnya Bangsa Melayu Islam. Allah sendiri pernah menegur Baginda Rasulullah s.a.w dlm soal amanah/kunci Baitullah (Kaabah) agar diserahkan kepada Utsman bin Thalhah yg ketika itu belum memeluk Islam (Rujuk Surah An Nisa 4:58).

PAS & UMNO saban hari melaungkan anti Cina/Kafir.

Beginikah caranya Islam yg disemai oleh UMNO & PAS?

Ternyata puak² inilah antara yang mengucarkacirkan di dalam Negara.

Ingatlah! Allah mencipta Akhirat kerana di sana nanti jangan mimpi utk kita semua berbicara tipu daya spt di dunia.

"Ya Allah, kurniakanlah kepada kami Cahaya-MU agar dpt kami melihat segalanya melalui Cahaya-MU & dpt menilai mana yg baik & buruk".

Anonymous said...

Negeri pembangkang PAS yg terok....kena pinjam wang dari persekutuan

Puaka Rimba said...

Alamak!!.kalau macam ni keadaan nya...maka adalah menteri yg paling sekejap berkhidmat..ini menunjukkan tindakan golongan LGBT (Lobai Gelojoh Bolos Tingkap) dan SEKUTUNYA yg merompak KUASA RAKYAT ditengah jalan ..berakhir dengan perseteruan berebut kuasa antara MELAYU PAGAN yg memalukan ..ini semua DAP dan Lim Guan Eng yg bersalah...Kuyup Melayu Kena Kencing Lagi. Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Aku sampai sekarang anti dap, selama mana dap kafir.

Anonymous said...

Baguslah. Sebab setiausahanya jadi menteri, jadi ahmad ambil alih.

Anonymous said...

Bertenang. Sebab pakar2 blogger ph sampaikan berita palsu dan fitnah2

Puaka Rimba said...

Walaupun Kelantan banyak hutang ..tetapi kempen dan slogan # BMF (Buy Muslim First) tetap menjadi keutamaan..demi ekonomi bangsa Melayu ,. Dengan semangat BMF yg meluap luap..maka apabila LGE kafir lahanat sebagai Menteri kewangan meluluskan dana bantuan untuk Negeri Kelantan..golongan kepimpinan Lobai tanpa berlengah lagi melaksana kan kempen dan program #BMF dengan sedikit pengubahsuaian iaitu BUY MERCEDES FIRST. Biar pape asal bergaye.Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Jika tidak menipu, itu bukan Pee H.

Jika tidak rasis, itu bukan DA-Pigs.

Jika tidak kencing rakyat, itu bukan Pee H Dan DA-Pigs.

Jika menyamar orang Melayu untik melaga-lagakan kaum Melayu, itu memang RBA ternakan DA-Pigs.

AHAMAD FAUDZI ABD said...

Hai semua

Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada apa yang baik boleh keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat dan pergi apabila rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya ke syarikat SEMUA GLOBAL PINJAMAN GERAN, saya fikir ia masih menjadi permainan cheaters yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat testimoni yang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan, saya mendapat pinjaman sebanyak RM 5.000.000 dalam akaun bank MUAMALAT saya Apabila saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah percaya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan ia benar dan benar, dan pinjaman itu ada di dalam saya akaun, saya menarik diri tanpa komplikasi dan melabur dalam perniagaan saya Venture.

Sekiranya anda ingin pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar anda, sila hubungi SEMUA GERAN GLOBAL GLOBAL pada e-mel mereka di bawah.
E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

Dan jika anda mahukan maklumat yang betul dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

Saya seorang pemandu TRUCK biasa, tetapi sekarang saya mempunyai TRUCKS dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda daripada SYARIKAT yang baik ini.

SYARIKAT: SEMUA GANJARAN PELANGGAN GLOBAL
Tel ............. +1 (304)997-4034
e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

musafir said...

Bagilah 30 peratus diskaun wajib untuk rakyat malaysia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails