Wednesday, March 11, 2020

Bantu Rakyat RM1J Permulaan, Tabung Covid-19. -PM


Tubuh Tabung Covid-19 bantu rakyat – PM

PUTRAJAYA: Kerajaan Perikatan Nasional (PN) telah menubuhkan Tabung Covid-19 untuk membantu rakyat yang tidak dapat bekerja disebabkan terjejas selepas dikuarantinkan angkara wabak Covid-19.


Menurut Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebanyak RM1 juta dana diperuntukkan sebagai permulaan pelancaran tabung tersebut.
Katanya, orang semua pihak dan orang ramai disarankan menyumbang kepada tabung berkenaan yang pastinya akan diagihkan semula kepada pihak yang memerlukan.
Sementara itu, kerajaan melalui Menteri Kesihatan, Dato’ Sri Dr Adham Baba, memutuskan untuk membuat sekatan perjalnaan sepenuhnya keapda rakyat Iran, Itali, Republik Korea, serta warganegara asing yang datang dari negara-negara berkaitan daripada memasuki Malaysia atau transit di mana-mana Pintu Masuk Antarabangsa (PMA) berkuatkuasa 13 Mac ini.
Setakat jam 4.30 petang hari ini, kes melibatkan Covid-19 mencecah 119,292 kes diseluruh dunia dengan kematian 4,300 mangsa.
Bagaimanapun, 66,582 mangsa Covid-19 disahkan sembuh sepenuhnya dan kes aktif bagi wabak tersebut adalah 48,410 kes.
HARAKAHDAILY 11/3/2020

22 comments:

Anonymous said...

Baca nih.. nih bukan rasis tapi ethnik Han adalah pembawa dan penyebar virus corona nih.

https://www.eturbonews.com/542533/coronavirus-risk-for-asians-africans-caucasians-revealed/

Memang bila virus tu aktif dalam diri mereka ianya aka sangat fatal terhadap etnik tersebut dan bila virus itu berubahfizikk bio dan chemistrynya (mutasi) maka ianya akan menjangkiti ethnik lain pada tahap fatal yg tinggi juga.

Aku bukan rasis dan anti ethnik Han nih.. tapi buat masa era coronavirus aka covid19 dan mutasinya sars cov19 nih aku akan hindari apa yg patut aku hindari sedayaupaya aku lebih2 lagi virus nih boleh merebak melalui udara dan tempoh incubations nya melebihi 14-24hari.

Peace.

Nb: bila aku tulis yg virus nih ada kena mengena dgn ethnik Han aritu dan postingkan sbg komen di beberapa mediasosial, terdapat byk jgk yg tak terlepas saringan moderator, dan terdapat juga yg deletkan komen aku yg munkin salahfaham akan maksud aku atau munki jahil atau munkin berjiwa pandapigs.

Anonymous said...

Mengarut ler...virus corona ni bukan berjangkit melalui udara...melalui droplet..bersin contohnye...

Pegi belajar lagi...

Anonymous said...

Teori mcm pakar..tapi hampeh...

Anonymous said...

1 juta?...bebaskan ku nan...bagi ku nan menteri ku nan boleh derma 100 juta ....lobai pas pon boleh derma...no plet kereta takiyudin TAK 11 harga 100,000

1 juta mcm duit poket jer bagi ku nan..

Anonymous said...

Han paling tinggi posibility mudah dijangkiti. Termasuk juga japanese. Tapi dalam situasi begini, mungkin dicop rasis. Susah nak percaya, tapi hakikatnya begitu.

Anonymous said...

Appendix: Additional Information about Airborne Infection Isolation Rooms, Respirators and Facemasks
Information about Airborne Infection Isolation Rooms (AIIRs):

AIIRs are single-patient rooms at negative pressure relative to the surrounding areas, and with a minimum of 6 air changes per hour (12 air changes per hour are recommended for new construction or renovation).
Air from these rooms should be exhausted directly to the outside or be filtered through a high-efficiency particulate air (HEPA) filter directly before recirculation.
Room doors should be kept closed except when entering or leaving the room, and entry and exit should be minimized.
Facilities should monitor and document the proper negative-pressure function of these rooms.
Information about....

Infection Control: Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) | CDC
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/infection-control/control-recommendations.html

Ya ianya memang airborne sekiranya dalam ruang tertutup.
Banyak pehak yg mengeluarkan pandangan yg ianya cuma droplet adalah dikatakan memberi pandangan awal yang bersifat berhati supaya tidak menimbulkan keadaan panik.


Anonymous said...

Sebab limpigsial bapa tokongsial tu bangsa han.
Takboleh la kata apa nanti pandapigs marah.

Anonymous said...

Ko kutip dari tong sampah mana?..

Anonymous said...

Kelantan, Terengganu di landasan terbaik laksana hudud
N Faizal Ghazali

Diterbitkan 23 minit lepas
Dikemaskini 23 minit lepas

Jalan bagi perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah II 1993 (pindaan 2015) atau hudud sebagaimana yang diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada 18 Mac 2015 dan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002 kini terbentang luas kata seorang peguam.

Pengerusi Pertubuhan Pengamal Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Proguam) Kelantan, Hisham Fauzi, peluang untuk pelaksanaan dua enakmen itu tidak lagi berdepan halangan kerana kerajaan persekutuan kini dikuasa Perikatan Nasional (PN) dengan PAS menjadi sebahagian daripadanya.

Kata Hisham, Kelantan dan Terengganu juga kini tidak lagi menjadi negeri pembangkang seperti sebelum ini

Anonymous said...

Ph menang dulu pun dengan fitnah. Dah kalah pun fitnah lagi. Dengki bila ada pakai kereta mewah. Kalau rezeki halal, apa salahnya. Kalau rezeki haram misalnya terima nafkah bulanan dari dap, kemudian beli kereta mewah, bolehlah marah. Matanglah sikit.

Anonymous said...

Mungkin sampah bagi kumpulan hancing, tapi maklumat bagi orang lain.

Anonymous said...

Muhammadiyah lantik Dr Corona tangani koronavirus
Diterbitkan 7 minit lepas
Dikemaskini 7 minit lepas

GLOBAL | Untuk membantu kerajaan Indonesia menangani ancaman Koronavirus 2019 (Covid-19), pertubuhan Muhammadiyah menubuhkan satu pasukan khas yang agak istimewa.

Ia diketuai pakar perubatan yang bernama Dr Corona Rintawan.

Menyedari namanya itu menarik perhatian ramai kerana persamaan sebutan dengan penyakit itu, Corona berkata, ia cuma kebetulan saja.

Katanya perkataan korona itu bermaksud mahkota.


"Nama corona itu ertinya crown, mahkota... bagus" katanya seperti dipetik CNN Indonesia hari ini.

Covid-19 bermula di ibu negeri Hubei, Wuhan, dan merebak hampir ke seluruh dunia. Ketika ancaman wabak itu di China semakin terkawal, di negara lain ia semakin merebak, termasuk di Asia Tenggara.

Anonymous said...

Mana bukti kena fitnah?...

Pakai kete mewah saman SR separuh jalan takut kalah..

Kikikikikik..

Anonymous said...

Maklumat kalau disahkan oleh pakar okeylah...

Tapi maklumat temberang dlmbtong sampah..

Anonymous said...

Elok siasat pengerusi ph mahathir macam mana anak beranak kaya sampai berbillion. Satu untuk aku, satu untuk anak sulung aku, satu untuk anak nombor dua, satu ..'...........

Mandat baru untuk kedepan.

Anonymous said...

Azalina juga tidak puas hati dengan komposisi jemaah menteri PN
Diterbitkan 3 jam lepas
Dikemaskini 3 jam lepas


Bekas menteri Azalina Othman Said menjadi ahli parlimen Perikatan Nasional (PN) terbaru yang tidak berpuas hati dengan lantikan jawatan kabinet kerajaan baru yang diterajui oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

"Gabungan kerajaan harus berdasarkan perwakilan yang seimbang dan bukannya didominasi oleh satu parti.

"Untuk menjadikannya sah, mesti ada perjanjian bertulis antara parti politik yang terlibat," ciapnya di Twitter tengah hari ini.


Azalina Othman Said
@AzalinaOthmanS
Coalition government should be based on propotionate representations and not dominated by any one party, and to make it more legitimate it must have written agreement between political parties involved.#CoalitionGovernment #PerikatanNasional

27
5:01 PM - Mar 11, 2020
Twitter Ads info and privacy
36 people are talking about this
“Umno sepatutnya layak diberikan kementerian yang lebih significant seperti Kementerian Wanita, KDN (Kementerian Dalam Negeri), Kementerian Luar Bandar, MOF (Kementerian Kewangan) dan MOA (Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani),” katanya.

Beliau mengakhiri ciapannya dengan berkata "Kesimpulannya... pendapat saya, # PM8 adalah ahli politik yang paling bijak di kalangan pemimpin Melayu pada 2020," dan meletakkan tanda pagar #KingmakerPN2020 yang dipercayai memperli Muhyiddin.

Anonymous said...

Bila nak repot sprm?.

Anonymous said...

Covid19 dan anakmutasinya sars cov2 telah pun disahkan merebak di wuhan ( wu/woo = kota/pahlawan, han = bangsa han) pusat kota kebanggaan ethnik han, telah merebak dan membunuh ramai ethnik han, malah menurut maklumat dalaman jumlah sebenar pengidap akibat jangkitan dan mangsa adalah jauh lebih tinggi dari yang dilaporkan oleh kerajaan komunis cina.
Banyak video yg menunjukkan pesakit menggelupur sebelum menemui ajal, dan malah etnik lain di negara china mengjauhi dari mendekati ethnik han (han tulin) yg diwaktu epedemik ini.. malah terdapat footage yg menunjukkan pemandu teksi yg menghalau keluar dari teksinya setelah mengetahui yg penumpang tersebut berasal dari wuhan..
Ini bukan rasis tapi melarikan diri dari masaalah katanya.
Singapork warganya banyak dari cantonese.. subethnik han, pm singapork telahpun mengarahkan sikap kurantin dirumah sekiranya terdapat tanda2 selsema. Satu langkah sedardiri yg ethniknya munkin terjangkit adalah tinggi.
Sekarang covid19 dah ada anaknya iaitu sars cov2, maka ethnik lain jgk turut menjadi teruk yg mana di iran mulanya dipanggil 'virus x'... nah sekarang dah pun ke eropah dan lain2 tempat, dan malaysia berada dalan zon kategori merah.. rendah sedikit dari tahap hitam seperti china.

Perlu diingat wabak flu virus swine aka babi pada tahun 1918 telah membunuh lebih 50juta jiwa, di india saja menurut rekod british 17juta orang.. yg tidak direkodkan entah berapa. (Swine flu juga dikenali spanish flu kalau tak salah)

Jadi soal virus flu ni bukan cerita yg main2, menghindar lebih baik dari berubat, kadar jangkitan atas kapal persiaran yg berlabuh dijepun kalau dijadikan penanda aras maka ianya adalah sangat cepat walaupun berada diruang yg diawasi oleh negara maju seperti jepun.

Aku bukan anti cina.. awek aku pun cina.. tapi ini adalah kenyataan, wabak ini samada ianya bala kpd manusia atau serangan senjata biologi terhadap sesuatu bangsa atau kecuaian bangsa itu sendiri dalam membuat kajian microbiologi sehingga virus boleh terlepas dari makmal, itu semua cerita lain, yg penting adalah menghindari, kena kenalpasti siapa 'patient one' atau kemunkinannya.. kurantinkan mereka ini sebelum ianya merebak ganas.

Anonymous said...

Organisasi Kesihatan seDunia dah istiharkan covid19 tahap pandemic, harap kita semua bersabar dan mencari jalan menghindari musibah penyakit yg bermula di wuhan china nih.

WHO finally declares COVID-19 a 'pandemic' | Live Science
https://www.livescience.com/coronavirus-pandemic-who.html

Mudah2an ianya tidak merebak pada tahap 'hitam' di Malaysia nih walaupun sudah berada ditahap merahmuda.
Kegagalan menteri kesihatan sebelum ini daripada parti pandapigs dan timbalannya dari parti dapigs menjelaskan kpd awam dan tidak mengambil tidakan perlu yg segera seperti memperketatkan kedatangan pelancong asing terutamanya yang dari negara china adalah amatamat dikesali.
Menteri sains teknologi dan alam sekitar sebelum ini pun cuma tidor tak tahu buat kerja serta tamak kuasa giler glamer dengan memasukkan pelbagai agensi penting untuk kemajuan negara dibawah satu kementerian.

Adalah diharapkan menteri2 Perikatan Yiddin Nasional yg dikatakan disusun oleh tunMadey dapat melaksanakan tugas menagani krisis yg sudah menjangkau tahap bahaya ini.

Adalah diharapkan wakil2 dari team Maufakat Nasional yg dijemput untuk membantu kerajaan perikatan Yiddin Nasional dapat memberikan khidmat yang baik walaupun tugas itu amat mencabar kerana kebanyakkan menteri2 dari team Yiddin & Jimin adalah merupakan menteri2 yg rata2 gagal dalam menjalankan tugas masing2 dalam gabungan mereka yang lalu iaitu Pakatan Hancing (sekarang di popularkan sebagai Pakatan Kuciwa).

Peace.

Anonymous said...

Moga2 negara mesia ini tidak akan terpaksa menjadi ketahap ini...

Coronavirus fight: Hundreds of trucks spray disinfectants in Luoyang - YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=3-RqckJAulM

Anonymous said...

Mandat kepala hotak ko....PN kerajaan haram...pintu belakang..

Anonymous said...

Cina dapat bala kerana siksa orang islam uighur...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails