Wednesday, December 05, 2018

Tak Salah Ucap 'Merry Christmas' -Mufti Wilayah.


Hasil carian imej untuk 'Merry Christmas'
SHAH ALAM - Umat Islam dibenarkan untuk mengucapkan 'Merry Christmas', kata Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
Mufti Wilayah Persekutuan itu berkata, perkara itu dibenarkan kerana ia disifatkan ungkapan  tahniah kepada perayaan agama lain tanpa niat memuliakan agama mereka.

"Umat Islam boleh mengucapkan kepada orang Kristian (Merry Christmas), dengan syarat mereka tidak memuliakan agamanya," katanya ketika dihubungi, petik laporan The Star.
Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Beliau memetik Majlis Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan Muzakarah dalam mesyuarat ke-78 dalam Hal Ehwal Islam pada 2007 yang menyimpulkan bahawa mengirim salam melalui kad, e-mel atau mesej teks kepada orang bukan Islam semasa musim perayaan mereka adalah dibenarkan, selagi ucapan itu tidak memuliakan agama lain atau menggunakan simbol agama.

"Adalah penting untuk mewujudkan kesedaran mengenai perkara ini supaya tidak timbul kekeliruan.
"Hiduplah dengan harmoni bersama orang-orang beragama lain," katanya. (SH)

5 comments:

Anonymous said...

benar sekali benda kecil tp penting difahami. jgn sampai kafir mngkafir sbb hal seperti ini. alhamdulillah ada mufti seperti ini dlm negara islam ini

Anonymous said...

Haram mengucapkan 'Merry Christmas' kerana ucapan ini mengiktiraf amalan @ ritual agama kafir dan kelahiran 'anak tuhan' yang sangat bertentangan dengan ajaran Islam.

Ucapan 'merry christmas' ini boleh menyebabkan terbatal iman orang yang mengucapkannya.

Anonymous said...

Haram mengucapkan merry christmas:

https://m.youtube.com/watch?v=3qhQYOzIZG0

Anonymous said...

Haram mengucapkan merry christmas kerana ia adalah tindakan mengiktiraf kesesatan agama kafir dan kelahiran 'anak tuhan'. Ini bererti sesiapa yang memgucapkan merry christmas telah melakukan syirik besar.

Islam mengharamkan seseorang muslim membuat apa-apa perbuatan atau ucapan yang mengiktiraf kekufuran atau kesesatan. Termasuk dalam hal ini membesarkan agama lain dengan mengucapkan ucapan yang mengagungkan atau mengiktiraf kekufuran, atau melakukan amalan ibadah yang mempunyai makna menyembah atau menyeru tuhan selain Allah. Maka, apa sahaja tindakan yang membawa kepada maksud yang disebutkan tadi adalah haram jika dilakukan dengan perbuatan atau ucapan. Jika disertai iktikad bahawa apa yang dilakukan itu benar atau betul, maka dia menjadi kafir.

Firman Allah: (maksudnya)
“Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah beriman (maka baginya kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang jantung hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka dadanya menerima kufur maka atas mereka ditimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar. (Surah al-Nahl, ayat 106).

Anonymous said...

Haram Mengucapkan 'merry christmas'

Syeikh Islam Ibn Taimiyyah r.h. (meninggal 728H) dalam karyanya Iqtida al-Sirat al-Mustaqim dan muridnya al-Hafizd Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h (meninggal 751H) dalam karyanya Ahkam Ahl al-Zimmah dengan tegas mengharamkan ucapan selamat sempena perayaan agama kafir seperti 'merry christmas' dll.

Mereka telah mengemukakan hujah dan alasan mereka dalam mengharamkannya. Teras kepada perbincangan mereka ialah perbuatan tersebut membawa erti menyerupai orang kafir dan meredhai agama mereka. Fokus mereka adalah penyertaan seorang muslim kepada upacara perayaan bukan muslim. Banyak pendapat-pendapat ulama silam yang mereka petik.

Pandangan kedua imam agung itu diikuti oleh sesetengah para ulama terutama dari negara yang dominan penduduk muslim seperti Arab Saudi. Maka Lajnah Fatwa Tetap Arab Saudi mengharamkan ucapan selamat sempena perayaan agama lain.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails