Bukanlah ia tidak disambut sebelum ini, tetapi tidaklah sebegini riuh dan kebiasaannya dibuat di tempat tertutup. Cuma kali ini, entah apa sema­ngat yang meresap dalam jiwa Suhakam sehingga memutuskan sambutan secara terbuka di Padang Timur, Petaling Jaya.
Motif Suhakam perlu dipersoalkan kerana pada hari yang sama, perhimpunan besar-besaran #DaulatHimpunan812 juga turut diadakan di Dataran Merdeka.
Mengapa sambutan Hari Hak Asasi Manusia yang sepatutnya dianjurkan pada 10 Disember diawalkan dan formatnya juga berubah, dari kawasan tertutup kepada perhimpunan terbuka? Yang dirisaukan, keadaan dua perhimpunan dilaksanakan serentak itu akan memburukkan imej negara.
Kita bukan tidak tahu pendirian Suhakam yang kecewa dengan keputusan kerajaan menolak ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).
Adakah ini satu bentuk protes oleh Suhakam terhadap keputusan kerajaan atau satu provokasi terhadap penganjuran #DaulatHimpunan812?
Dalam era Malaysia Baharu, rakyat perlu bebas menyuarakan pendapat dan menzahirkan perasaan. Itu yang ingin dilakukan oleh penganjur dan para peserta perhimpunan #DaulatHimpunan812.
Kita tidak perlukan satu lagi perhimpunan serentak yang hanya memaparkan perpecahan dalam kalangan rakyat.
Sebaiknya Suhakam ber­alah dan beri laluan kepada perhimpunan #DaulatHimpunan812 yang lebih besar. Tiada salahnya kerana perhimpunan #DaulatHimpunan812 juga mahu menegakkan hak asasi manusia, malah lebih baik kerana ia hak asasi manusia mengikut acuan Malaysia. (Utusan)