Friday, March 09, 2018

Babi, Masjid Belanja RM34,000. 'rela makan babi' -Prof Dr Ridhuan Tee

Post Pic

KUALA LUMPUR: Penceramah terkenal Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah menegur pengurusan masjid yang segera menukar permaidani hanya kerana ia dimasuki babi hutan dua hari lalu.

Baginya, tindakan itu tidak menunjukkan Islam sebagai agama yang mudah sebaliknya sebagai agama yang menyusahkan penganutnya.

"Saya merasa amat pelik dengan cara kita memahami Islam, agama begitu luas menjadi begitu sempit. Babi dilihat sebagai bukan makhluk ciptaan Allah.
"Bayangkan apabila orang bukan Islam membaca berita itu, pasti mereka berkata susah sungguh Islam ini. Padahal ia adalah agama yang mudah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Beliau yang juga pensyarah Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) mengulas kejadian seekor babi hutan yang masuk ke Masjid Sungai Pelong di Sungai Buloh ketika ramai jemaah berada di dalamnya.

Ekoran itu pentadbiran masjid melupuskan permaidani lama dan menggantikan dengan baru yang menelan belanja RM34 ribu.

Ridhuan berkata ada kaedah yang lebih mudah bagi menyucikan najis babi dan malah boleh merujuk kepada mazhab lain.

Mufti Perlis Datuk Asri Zainul Abidin dalam kenyataan di Facebook juga berkata dalam isu najis babi, pandangan majoriti ulama lebih kuat dan memudahkan berbanding mazhab Syafii.

Sementara Mazhab Syafii mewajibkan kesan babi dibasuh dengan enam kali air biasa dan sekali air tanah, Asri berkata majoriti ulama berpendapat memadai kesan babi dibasuh sehingga menghilangkan kesannya, tanpa memerlukan tanah.

"Lebih baik jika jumlah itu digunakan untuk menderma kepada rakyat Syria dan Palestin, atau mereka yang lebih memerlukan termasuk di kalangan orang bukan Islam.
"Tidakkah ia lebih memberi kebaikan kepada dakwah?" soal Ridhuan.

Rasuah lebih jijik

Kejadian itu, kata Ridhuan lagi, menunjukkan masalah segelintir umat Islam dalam soal meletakkan keutamaan.

Sebagai contoh, beliau membandingkan status haram bagi babi dan kesalahan rasuah yang baginya jauh lebih memudaratkan.

"Kenapa sanggup berhabis sebanyak RM34 ribu hanya kerana seekor babi? Permaidani itu pula masih boleh digunakan.
"Haramnya babi, ia tidak seberat haramnya rasuah. Jika terpaksa memilih antara babi dan rasuah, saya lebih rela makan babi," katanya lagi.





Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

12 comments:

Anonymous said...



KERAJAAN SELANGOR PIMPINAN PKR DAN DAP Kata Negeri Paling Maju Di Malaysia, Tapi Malangnya Penduduk Selangor Tadah Air Hujan !!! Adakah pemimpin-pemimpin PKR dan DAP terdiri dari pelawak dan badut ?

Kasihan rakyat Selangor.

Wahai rakyat Selangor, marilah kita semua sokong dan undi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU 14 untuk membela nasib rakyat Selangor kerana Pakartun pimpinan DA-Pig telah gagal menjaga kebajikan rakyat Selangor !!!

Anonymous said...



Spesis ternakan parti kafir harbi DA-Pig seperti macai 7:42 AM memang bodoh macam babi sebab macai-macai DA-Pig suka makan dedak cap roket yang menjadi kegemaran babi ternakan sifu evangelis banglo terlajak diskaun.

Anonymous said...


Air dimana kau air? Sebenarnya negeri Sgor sedang ditimpa bala kerana Sgor sedang diperintah oleh Pakartun pimpinan evengalies DA-Pig yang telah menentang dan menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

Undilah parti Islam PAS pimpinan ulama dalam PRU14 supaya negeri Sgor diberkati oleh Allah.

Anonymous said...


Tindakan membina masjid dengan menggunakan wang haram adalah tindakan menghina agama Islam dan umat Islam.

Wahai umat Islam , marilah kita semua menyokong dan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU 14 supaya kita tidak dihina oleh orang kafir.

Anonymous said...


Mengapa pengurusan masjid sanggup menggunakan wang RM34 ribu untuk membeli permaidani baru sedangkan permaidani yang lama boleh dibersihkan dan digunakan semula ?

Sesungguhnya wang RM34 ribu itu boleh digunakan untuk program dakwah seperti membantu orang-orang miskin, ibu tunggal, anak yatim dll di kawasan tersebut dan umat Islam yang sedang ditindas dan dibunuh di Myanmar, Kashmir, Sri Langka, India, Palestin dll.

Anonymous said...


PARTI PANIPU @ PANDUSTA TERNAKAN DA-Pig

Dulu geng liberal dalam parti Islam seperti Mike Selfie Dada Amoi sibuk kencing ahli-ahli parti Islam kononnya sifu evangelis DA-Pig adalah 'setaraf' dengan Umar Abdul Aziz. Kah ... kah... kah ... kah...

Geng liberal pimpinan Mike Selfie terlalu suka mengampu sifu evangelis banglo terlajak diskaun kerana kononnya dedak cap roket lebih sedap dari perjuangan Islam!

Geng Mike Selfie Dada Amoi yang suka kencing tu semuanya dah meninggalkan parti Islam dan menubuhkan parti PANIPU @ PANDUSTA yang menjadi khadam parti kafir harbi DA-Pig yang menentang dan menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

Sebilangan ahli-ahli parti Islam yang bodoh dan dibodohkan dengan cerita rekaan oleh geng liberal pimpinan Mike Selfie kini sudah tidak lagi menjadi ahli parti Islam tapi telah menjadi hamba PANIPU @ PANDUSTA.

Jangan kamu berhujah dengan mereka sebab mereka semua telah dibodohkan dengan 'fakta' bohong dan fitnah sahaja. 'Fakta' bohong dan fitnah dah tertanam dalam benak kepala mereka begitu lama sehinggakan mereka gagal membezakan antara buruk dan baik, palsu dan benar.

Kajian terbaru menunjukkan umat islam tidak akan mengundi parti PANIPU @ PANDUSTA ternakan parti kafir harbi DA-Pig.

Sebaliknya, umat Islam akan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama dalam PRU 14 !!!

Sayonara Pakartun pimpinan Da-Pig !!!

Anonymous said...

PARTI PANIPU KHADAM DA-Pig GUNA TAKTIK PALING KOTOR FITNAH PEMIMPIN PARTI ISLAM PAS

Audio ciptaan studio sumbu kuasa 10 tidak boleh dijadikan bukti kerana:


(1) kita tidak boleh melihat wajah orang yang bercakap.

(2) teknologi moden boleh membantu penghasilan audio palsu.

(3) terdapat orang-orang yang mempunyai kebolehan meniru suara orang lain.

(4) tiada pengesahan dari pihak forensik.

(5) pihak yang mencipta audio tersebut adalah musuh parti Islam

(6) orang yang didakwa bercakap dalam audio tersebut telah menafikannya.

(7) suara-suara dalam audio tersebut tidak jelas

(8) audio ini seolah-olah audio ceramah.

(9) kita telah mendengar audio ciptaan studio sumbu kuasa 10 dan kita mendapati suara itu bukan milik pemimpin parti Islam yang dimaksudkan.

Nampaknya parti PANIPU sangat terdesak untuk memfitnah dan memburuk-burukkan pemimpin parti Islam PAS kerana PRU14 semakin hampir. Maka kita tidak merasa hairan melihat barua-barua ternakan PANIPU sibuk menjaja fitnah untuk memburuk-burukkan parti Islam pimpinan ulama !

Akhbar parti kafir harbi roket telah menulis Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan menjadi “ibu kepada semua PRU” dan dijangka menjadi pilihan raya paling kotor pernah diadakan !!!

PARTI PANIPU TERDESAK MENCIPTA AUDIO PALSU UNTUK MEMFITNAH PARTI ISLAM PAS

Jika Sumbu kuasa 10 mimpi 15 kali yakin audio itu tulen, mengapa Sumbu kuasa 10 mimpi 15 kali tidak membuat laporan kepada SPRM? Bukankah selama ini parti PANIPU yang menjadi khadam parti kafir harbi DA-Pig berazam mahu menghapuskan parti Islam PAS dari muka bumi ini?

Ini jelas membuktikan bahwa Sumbu kuasa 10 mimpi 15 kali sendiri tahu bahwa audio itu adalah palsu !

Anonymous said...


ISLAM itu ADIL tetapi malangnya barua-barua ternakan Pakartun pimpinan parti kafir harbi DA-Pig seperti barua 8:58 AM dan 9:08 AM telah menzalimi diri mereka sendiri dengan berjuang membela dan menyokong kebatilan dan menentang dan menghina ajaran Islam dan perjuangan Islam dan menafikan hak umat Islam !!!

Barua-barua dedak cap roket ini suka sembang lebat, habuk pun tarak ! Porrrahhhh !!!

Anonymous said...


Mat Odio ternakan DA-Pig mendedahkan kebodohan berlapis-lapisnya sendiri kerana dia masih cuba mempertahankan kebatilan walaupun pun kebatilan tersebut tidak masuk akal manusia normal.

Burden of proof dalam undang-undang telah menetapkan bahawa pihak yang membuat dakwaan (Sumbu kuasa 10 mimpi 15 kali dan parti PANIPU) wajib menunjukkan bukti yang kukuh untuk menyokong dakwaan mereka terhadap pemimpin parti Islam PAS di mahkamah !

Nampaknya Sumbu kuasa 10 mimpi 15 kali dan parti PANIPU takut untuk melakukan cabaran ini ! Mengapa? Bukankah takut kerana salah?

Oleh sebab itu wajarlah parti Islam PAS tidak memperdulikan dakwaan karut oleh Sumbu kuasa 10 mimpi 15 kali dan parti PANIPU !

Barua-barua ternakan Pakartun pimpinan parti kafir harbi telah membuat pelbagai dakwaan karut terhadap parti Islam PAS pimpinan ulama Islam maka tidak logik bagi PAS untuk membentuk satu badan profesional untuk melayan semua dakwaan karut tersebut. Buang masa sahaja !

Ini bererti cadangan Mat Odio adalah cadangan bodoh berlapis-lapis dan tidak masuk akal manusia normal.

Anonymous said...


Ciri-ciri seorang munafik ini terdapat pada barua-barua ternakan Pakartun pimpinan parti kafir HARBi DA-Pig:

* Bila bercakap Dia dusta
* Bila berjanji Dia memungkiri
* Bila diberi amanah Dia khianati.

Contoh: Mat Odio mempunyai ciri-ciri ini berdasarkan komen-komennya sendiri di atas !

Anonymous said...


Ciri-ciri seorang munafik ini terdapat pada barua-barua ternakan Pakartun pimpinan parti kafir HARBi DA-Pig:

* Bila bercakap Dia dusta - mencipta pelbagai pendustaan untuk menfitnah dan menghina ajaran Islam, perjuangan Islam, ulama Islam dan parti Islam.

* Bila berjanji Dia memungkiri : Barua-barua dedak roket ini telah berjanji di hadapan Allah di alam ruh bahawa mereka mengakui Allah Tuhan Yang Maha Esa dan akan mentaati perintah Allah tetapi apabila mereka lahir di bumi ini, mereka telah menyertai parti kafir HARBI DA-Pig menentang dan menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

* Bila diberi amanah Dia khianati. Apabila barua-barua dedak roket ini diberi amanah sebagai khalifah Allah di bumi ini, mereka berjuang menegakkan kebatilan dan menentang kebenaran (Islam) .

Unknown said...

Assalamualaikum,
Saya terkilan jugak komen muallaf prof dr Redhuan. Sebabnya, secara logiknya takkan AJK dan Pengurusan Masjid tidak mengadakan mesyuarat sebelum keputusan menukar / membeli karpet baharu,
Jadi, muallaf ni mungkin ingat keputusan menukar karpet baharu itu secara spontan dibuat.
Hurmatlah sikit.
Sekian.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails