Saturday, February 25, 2017

Wanita Arab Bersukan, Iklan Cetus Kontroversi. Malaysia??


Post Pic
SUKAN

RIYADH: Satu iklan komersial dalam talian disiarkan pengeluar jenama sukan terkenal, Nike, menunjukkan wanita Arab bersukan mencetuskan kontroversi berhubung usaha menghapuskan stereotaip mengenai kehidupan wanita yang dikongkong.

Antara aksi yang dipaparkan adalah lawan pedang, bertinju dan meluncur ais.

London Olympics Athletics Women
muslmiah berjubah bola keranjang
muslimah wushu berhijab
Ia bermula dengan seorang wanita meninjau menerusi pintu rumah dan membetulkan tudung sebelum berlari di jalan raya, manakala suara perempuan bercerita dalam dialek Arab Saudi: 

"Apa yang mereka akan katakan mengenai kamu? Mungkin mereka akan berkata kamu melepasi semua jangkaan."

Dalam masa 48 jam video itu dikongsi 75,000 kali di Twitter dan ditonton lebih dua juta kali di YouTube.

"Iklan yang menyentuh soal tidak yakin wanita dalam masyarakat meneroka lebih dalam dan menjadi alat memperkasakan golongan itu berbanding sekadar produk," kata jurucakap Pertubuhan Palang Merah Antarabangsa di Iraq, Sara al-Zawqari, di akaun Twitter. Namun tidak semua memberi ulasan positif.
"Saya rasa iklan ini gagal sepenuhnya. Ia bukan wakil sebenar wanita Arab, Islam. Kami tidak memakai hijab dan berlari di jalan raya.
"Nike memalukan," kata seorang pengguna, Nada Sahimi, di akaun Instagram syarikat berkenaan.

Dirakam di bandar lama di pinggir Dubai, iklan itu mencerminkan pergelutan yang dihadapi bukan hanya oleh wanita seluruh rantau itu tetapi juga sebahagian bintangnya.

Atlet parkour Emiriah Arab Bersatu (UAE), Amal Mourad, 24, yang ditunjukkan melompat di atas bumbung, memberitahu, bapanya enggan membenarkan beliau berlatih dalam gimnasium pada mulanya kerana ada lelaki di situ.

"Meyakinkan bapa saya adalah paling sukar. Tegas jika anda benar-benar mahukan sesuatu dan anda pasti boleh melakukannya," kata Mourad.

Kelibat wanita bersenam secara terbuka amat jarang kelihatan di rantau itu dan gimnasium untuk wanita juga tidak banyak, malah tidak dilengkapi peralatan berbanding gimnasium lelaki. (IH)

Ini wanita Malaysia bersukan.. He he he, bandingkanlah..
Na'auzubillah..

Hasil carian imej untuk wanita malaysia bersukan
Hasil carian imej untuk wanita malaysia bersukan
Hasil carian imej untuk wanita malaysia bersukan


PERHATIAN:
Tawaran peluang kerja di Korea Selatan. Persiapan kewangan perlu hanya RM3,000 sahaja termasuk khidmat dan tiket pesawat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails