Friday, December 30, 2016

Turki Tolak NATO Buktikan Politik Presiden PAS Betul.

Hasil carian imej untuk erdogen, turki
Oleh: senik

Assalamualaikum....

Agak tersentah juga mendengar berita bahawa Turki sudah menolak Nato dan berpaling kepada Rusia dan  Iran untuk mengerakkan proses menyelamatkan umat Islam Syria.


Rusia dan Iran yang dituduh kaw kaw oleh PAN dan gerombolang pencacainya sebagai pemusnah kedaulatan Syria dan menyebabkan terjadinya serangan besar besaran kepada TGHH oleh parti Islam PAN ini dan turut diserabutkan oleh mempelam Manis bernama Syed Azman.

Semuanya mahu menyalahkan TGHH hadir di Taheran untuk muktamar perpaduan umah yang bukan dianjurkan oleh kerajaan Iran, kononnya TGHH menyokong keganasan yang dijaja Iran di Syria. Nah sekarang lihatlah betapa Turki sebuah negara Islam yang disanjung oleh PAN sudah mengambil langkah yang sama dengan TGHH sekaligus membuktikan TGHH betul, PAN yang mengada ada termasuk Syed Azman.

Turki menyedari peranan Nato dan Amerika dalam krisis timur tengah menerusi sekutunya Arab Saudi dan Qatar sama seperti TGHH menyedari Persatuan ulamak mungkin dipengaruhi oleh Amerika sejak Sheikh Yusof Qardawi berpindah ke Qatar.Jadi janggal untuk Syed Azman memetik teguran Sheikh Yusof Qardawi kepada TGHH untuk menyatakan TGHH buat keputusan yang silap, sepatutnya dia mendengar dulu penjelasan TGHH bahawa mungkin bukan Syiekh Yusof yang membuat teguran itu tetapi orang lain yang menggunakan nama Sheikh Yusof.


Apa Syed Azman tidak faham maksud TGHH yang menyatakan kesediaannya untuk meletakkan jawatan sebagai naib ketua ulamak? Itu maknanya sudah ada tanda tanda persatuan Ulamak dicemari oleh campurtangan asing, itu pun tak faham, atau sebenarnya Syed Azman hanya nak menunjukkan kolor mempelam manisnya?

Kenapa Turki tiba tiba menoleh kepada Rusia dan Iran? Kenapa pemimpin Turki, Erdogan yang disanjung hebat oleh PAN tidak membantah kehadiran TGHH di Taheran tetapi sebaliknya hanya dengan masa yang singkat mengambil keputusan meninggalkan Nato dan Amerika dan memalingkan mukanya kepada Rusia dan Iran.

Kenapa Turki tiba tiba menyedari Nato dan Amerika tidak membantu masalah Syria sebaliknya terus membiarkan rakyat Syria dibunuh dan menyedari hanya Rusia dan Iran yang mampu menghentikan segala kemusnahan di Syria? Tak mungkin PAN tidak nampak peranan yang dimainkan oleh TGHH serta ucapannya di Taheran membuka mata Turki untuk bertindak.

TGHH tidak pergi ke Iran  untuk berunding dengan Iran tetapi TGHH menyimpan harapan agar seruanya disahut oleh negara Islam lain dan kini Turki mendengar TGHH dan melupakan segala kutukan yang dilemparkan oleh penyanjung utamanya PAN.

Jadi bagaimana, nak bermain lagi wahai pencacai PAN? Permainan yang mengandungi lawak boleh didengar dalam kes Turki ini di mana ada raja lawak berkata dia menyokong rundingan Turki ini dan gembira rundingan tidak diadakan di Taheran? Bukankah itu kelakar? Sya tinggalkan untuk pembaca sekelian menilai dan memberi markah kelakarnya...........

Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: senik


Hasil carian imej untuk Abdul Hadi & qardawi
Hasil carian imej untuk Abd hadi awang
Lampiran 


Disertakan di sini cabutan dari transkrip penjelasan isu Syria oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS dalam temubual bersama media pada 23 Disember 2016, di Masjid Rusila, Marang, Terengganu disediakan wartawan Harakah Izwan Abdul Halim.

Dan kita melihat bagaimana Turki sudah mengubah dia punya (pendirian) ke Arab Barat, sekarang ini baik dengan Rusia dan Iran kerana mengetahui percaturan politik yang berlaku di Asia Barat. Ya?

Dato' Seri, apa, yang apa, Dato' Seri pergi hadir ke Tehran baru ini kan? So, ada banyak yang kritik la, kata Dato' Seri pergi tidak tepat pada masanya, satu lagi macam Kesatuan Ulamak, Dr Yusuf Al-Qardhawi sendiri pun kata dia tidak atas, Dato' Seri pergi atas kapasiti peribadi bukan atas (KUIS) itulah.

Saya menjadi ahli Majma' Taqrib yang ditubuhkan tahun 1980, dan saya hadir program tahunan di situ, kecuali saya uzur saya tak pergi, bukan kali pertama saya hadir. Dan saya hadir di situ dengan pandangan saya terhadap perpaduan ulama tanpa mengira Sunni dan Syiah, mereka perlu bersatu. Dan saya kritik Iran, kena baca ucapan saya di Tehran apa ucapan saya.

Ucapan saya, saya tidak tunduk kepada mana-mana kerajaan dan pengaruh dengan Barat ataupun Timur, apa yang itu ialah kepentingan Islam, dan bila ada desakan ini, saya dah tulis surat kepada Kesatuan Ulamak Sedunia, bahawa itu pendirian saya. Saya tak terpengaruh dengan dasar Qatar, dengan dasar Saudi, dengan dasar Emirate.

Apa lagi saya terkilan dengan Persidangan Negara Teluk dua minggu yang lalu, disertai oleh Perdana Menteri British. Apa kedudukan Perdana Menteri British? Adakah British ini anggota Negara Teluk? Mengapa hadir dalam sidang ini? Sidang ini membuat resolusi untuk bersama menentang Iran, bukan menentang Israel, (tetapi) menentang Iran, ini apa makna? Ini satu benda yang sangat kacau di Asia Barat. 

Apa lagi dengan yang saya sebut dalam perkara yang pertama tadi, dan saya ada pendirian. PAS ada pendirian PAS sendiri. Dalam Perang Teluk yang pertama dulu, tahun 1980, Iraq menyerang Iran, di masa itu PAS bersama dengan Iran dan menyokong Iran. Semua negara Arab kecuali sedikit menyokong Iraq dan beberapa kumpulan Islam menuduh PAS terpengaruh dengan Syiah. 

Bila Saddam Hussein berpaling tadah menyerang Kuwait, dan negara Arab menjemput Amerika, kita dijemput balik untuk ikut mereka, kita ada pendirian kita, kita adalah Sunni, tidak Syiah. Kita membaca politik antarabangsa bukan politik yang sempit, yang tengok satu masa berlaku itu sahaja, kita baca semua, ini.

Dato' Seri, macam mana dengan kunjungan ke Tehran itu mendapat kecaman Presiden KUIS sendiri, al-Qardhawi, so apa?

Saya dah tulis surat, dan saya bersedia untuk letak jawatan, dan saya pegang jawatan itu bukan saya minta, saya tak minta jawatan, dia lantik saya, saya tak hadir pun muktamar dia, saya bersedia.

Tapi kiranya dia ada berhubung secara peribadi dengan Dato' Seri?

Saya tulis surat, cukup dengan surat saya itu, beliau uzur, beliau uzur, telinga tak dengar, mata tak berapa nampak, saya tak tahu kenyataan dia itu benar ataupun tidak.

Melalui facebook pula itu kan?

Saya tak tahu, tak tahu, beliau uzur. Beliau uzur, dan telinganya tak dengar, dan guna alat pun payah, dan mata pun tak nampak, saya tak tahu adakah daripada beliau (atau) daripada orang lain.

Surat itu dihantar bila ya? Ya Dato' Seri, surat itu dihantar bila ya?
Surat saya? Surat saya 4 hari lepas.

Empat hari lepas, kali terakhir Dato' Seri?

Saya hantar kepada Setiausaha Agung Kesatuan supaya dibaca oleh mereka. Dan setahu saya, seorang sahaja yang tulis surat supaya .... saya itu. Yang lain senyap, tak kata apa. Seorang sahaja, duduk di UK, dia ini jadi Rektor kepada Universiti di Ireland, universiti dibiayai oleh Negara Teluk. Barangkali dia bekerja dengan Negara Teluklah, yang ini sahaja, yang lain senyap tak kata apa.

Dato' Seri, mengenai dengan kesihatan al-Qardhawi itu, daripada mana Dato' Seri dimaklumkan yang dia dah berapa lama dia dah tak sihat?

Saya jumpa dia, memang jumpa yang terakhir baru 2, 3 bulan lepas, memang. Dan saya terpaksa menjadi pengerusi mesyuarat, kerana beliau tidak menjadi pengerusi mesyuarat itu. Yang lain pun uzur, tua-tua semua, banyak uzur. Itu

Rasa berat hati tak dengan keputusan untuk meninggalkan KUIS?

Saya mahu supaya Kesatuan Ulamak ada pendirian dia sendiri, tidak dipengaruhi oleh Qatar, dipengaruhi oleh mana-mana negara, kena ada pendirian dia sendiri. Dan saya juga dijemput oleh ulama-ulama Sunni di Iran. Kita kena sedar bahawa 30 peratus rakyat Iran adalah Sunni. 30 peratus adalah Sunni. Berapa juta, daripada 30 peratus itu orang Sunni. Yang hadir muktamar itu banyak sebahagian besarnya adalah ulama-ulama Sunni daripada Iran. Apa kita nak letakkan kedudukan mereka?

Pasal Syria itulah, pasal ada keadaan....

Syria itu perkara, kita boleh tumpu kepada masalah-masalah Palestin, masalah-masalah Palestin, masalah budaya mengkafirkan antara satu sama lain, dan masalah isu minoriti Islam termasuk Rohingnya, itu sahaja. Ya, ya? – HARAKAHDAILY 23/12/2016


Lihat..Tawaran kerja di Korea Selatan & Australia.

62 comments:

Anonymous said...

Knp tak sertakan sekali transkrip ucapan Ayahtollah Hadi di Teheran? Lebai ni dah biasa putarbelit tak takut dosa dah.

Berlakon konon nk satukan sunni dan syiah yg jelas membunuh dan menzalimi muslim syria. Sedangkan dlm parti sendiri dia yg buat huru hara kacau bilau. Menyesatkan akidah org melayu. Memecahbelahkan umat Islam di tanahair sendiri.

Dgn org2 mukmin Amanah dilabel mcm2 dan dibuat musuh. Dgn org2 umno dipanggilnya kafir. Patutlah dia dikecam KUIS dan Dr Qardawi. Inilah taraf ulamak longkang munafik Parti Ajaran Syiah.

Anonymous said...

Hihihihihihi

sekadar nak tuntut janji ulama tentang Kes Saman SR

"Turut diajak "ngeteh" bersama dingin salji di kota London itu ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dr. Khairuddin Aman Razali yang juga merupakan Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat dan Ahli Jawatankuasa Majlis Syura parti Islam it"

Dah sampai ke London tu, tak singgah sekali ke opis SR serahkan saman?
atau
sedang mencari pejabat Queen Council?
atau
negteh di London lagi sedap dari di KL?
atau
sekadar nak maklumkan, bahawa KAMI KINI DAH KAMCING
atau
walaunta masih tak celik mata


wakakakakakakakakakakakakakakakakkakakakak
perjuangan RUU355 hingga ke hujung dunia


....jangan gunakan duit zakat gi melancong sudahlah....
2 3 kerat jer yg hadir

Anonymous said...

Agenda pmimpin besar jauh berbeza..agenda hj hadi da 30 tahun konon nk satukn shiah sunnah..semakin hancur.Erdorgan agenda dunia,mana bole samakn dgn hj hadi..dpt teguran hingga nk letak jawatan.

Anonymous said...

Aduhai sedihnya tengok peminat2 Pan ni. Indah khabar dari rupa.. TGHH balik drpd Iran dah beberapa minggu. Takkanlah sampai ke harini Pan masih gagal untuk memahami objektif TGHH hadir ke sana? Sehingga Turki pun dah mengambil tindakan yang sama pun masih tidak faham2 lagi? Ada dua shj yang boleh disimpulkan samada pertama jahil atau kedua menolak untuk memahami...

Bila baca cacian2 mereka ni mengingatkan saya kepada kata-kata Imam Syafie:

"Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti akan kalah berhujah dengan seorang yang jahil kerana orang yang jahil tidak pernah faham landasan ilmu"

Maksudnya orang yang jahil disini ialah bodoh sombong...mencari pengetahuan hanya bersandar kepada what they want/like to hear... ke bersandarkan bayaran yang telah diterima sebagai cybertroopan

Anonymous said...

hihihihi


jahil?
yusof qadhrawi pun jahil sama ke?

mrmula nak tanya si pandai ni...

memula Hadi Awang kata gi Iran atas kapasiti KUIS... kena tibai kaw-kaw
sampai nak letak jawatan, sampai kata Yusof Qadhrawi mata dah kurang terang, telinga dah kurang mendengar...etc...etc...etc
tetiba Dewan Ulama atas kapasiti mewakili Parti PASPIS PUS le pulak
Ni YB Khairuddin kat London tgh ngeteh dgn Jamil Khir kut
sambil pusing-pusing cari opis SR

sebagai orang, cakap mana satu yang betul?
dan masih dungu sangat kah untuk faham , antara fakta dan auta



wakakakakakakkakakakakakakkakakakaka

Amanat ni dah jadi Lahanat

Anonymous said...

anon 10.38am

berilah hujah dulu sebelum menghukum seseorang jahil atau sebaliknya.

Perangai walaunta bila tak boleh berhujah, mereka akan kata:
1. ini orang jahil
2. tak wala, gugur iman
3. keluar akidah
4. kita cybertrooper


dey thambi....sini kasi ulas, bila PAS mau saman SR?
lu pun tarak ada jawab kan


hahahahaha

Anonymous said...

Itulah...kalau nak mengkritik pun tengok dulu macam mana dan kenapa TGHH beritahu telinga Yusof Qardawi dan kurang dengar...tengoklah cara TGHH bercakap melalui interview...dia bukan mengata Yusof Qardawi...

Persoalannya sejak bila pulak la peminat Pan really "concern" tentang KUIS ni...bukan ke sebelum group korang suka menghina kumpulan2 ulamak terutamanya TGHH. Bukankah penghinaan kepada KUIS sendiri apabila Naib Presidennya dihina sedemikian? Nama KUIS hanya muncul menjadi bahan pujaan Pan apabila terdapat salah faham diantara mereka. Itupun TGHH dah hantar surat menerangkan kedudukan sebenar mengapa beliau kesana. Sebab TGHH mengatakan berkemungkinan Yusof Qardawi mendapat maklumat yang tidak tepat.

Kalau nanti Yusof Qardawi menerima penjelasan TGHH bagaimana pula reaksi peminat Pan ye. Tambah2 pula bila peminat Pan pun dapat tahu kata Yusof Qardawi bahawa "Haram Tubuh Parti Amanah Selagi PAS Masih Ada". Mungkin ada 2 lah samada Pan akan diam menikus dan jerit kembali berulang-ulang isu sama yang lain atau kedua kutuk KUIS..sebab dah kenal benar method kuno Pan. Saling tak ubah bagaimana nama allayarham TGNA di pergunakan mereka...

Nak saya jelaskan bagaimana pula nama TGNA digunakan Pan? takpe kritik dulu tulisan yang ni. Nanti saya bagi point yang lain pula ya. Biar step by step..

Anonymous said...

Anon 9:42 AM kenapalah nak pergi kes yang jauh sangat sampai ke London...di dalam tanahair sendiri ni, Dap sendiri sampai sekarang tak saman2 lagi tuduhan bekas Penasihat Khas Menteri Pulau Pinang Mohamed Razali Abd Rahman dan Dr.Mohd Zuhdi tentang dakwaan Dap menerima tawaran Israel RM1.2 bilion serta pembinaan kem tentera Israel sekiranya Dap mempunyai kuasa di Putrajaya nanti? Tuduhan ini jauh lagi berat untuk dipertimbangkan.

Mungkin disebabkan itulah Pan ini ditubuhkan.... Sebab jika PR berjaya menawan Putrajaya, masalah dan tentangan yang akan dihadapi oleh Dap untuk membuat kerja-kerja lakhnat nanti ialah Pas. Maka Pas cuba dilemah / ditawan daripada dalam. Setelah pelan tersebut gagal, direncanakan pula penubuhan Pan agar kuasa Pas dapat dikurangkan dalam blok pembangkang. Namun perancangan tersebut gagal kerana tidak semudah itu umat Islam boleh diperbodohkan.

ikan said...

geng 11:43, itu ayah pink ponteng pun dikatakan betul dan boleh jadi contoh..

Anonymous said...

Sgt bertepatan PAN ditubuhkan krn PAS dan lebai2 jual agama telah menyimpang dan menyesatkan akidah org Melayu. Benar kata Prof Mohd Agus, penyokong2 taksub PAS ni wajib berjumpa dgn pakar psikiatri. Mrk dah jd walaun2 biol.

Anonymous said...

Lagi sedih tgk PAS skrg. Memfitnah dah jd budaya parti jual agama ni. Bila dikritik dituduh dan dilabel sbg penyokong parti lain, dipanggil barua hina ulama dan mcm2. Mcm mana ketua lebai punya akhlak mcm tu lah walaun biol dia.

Korang walaun2 biol dan lebai2 jual agama dah jelas memalu dan mencemarkan ajaran Islam yg sebenar.

Saya doakan PAS akan melingkup lps pru 14 nnt kerana menipu Allah, org melayu dan peralatkan Islam dulu, kini dan selamanya. Aamiin.

Anonymous said...

Ibaratnya..kalo Ayahtollah Hadi kata tahi itu sedap dimakan..walaun2 biol dia akan makan sampai habis tanpa berfikir panjang..

Anonymous said...

Anon 12:08. Itulah seperti yang saya katakan...Pan modalnya sama...ketidakhadiran orang pun dijadikan isu...namun kehadiran dan hujah2 yang dibuat oleh TGHH yang banyak diyoutube satu pun tak ditonton...

Sedikit tips lah untuk kamu...kalu benar-benarlah TGHH ini musuh kamu. Maka buatlah study in detail tentang TGHH ni...lihat latarbelakangnya, penulisannya, ceramah-ceramahnya...then baru cari kelemahannya. Jangan hanya melihat isu amanat TGHH. Amanat TGHH itu adalah masalah penyampaian dan pemahaman umum. Ia boleh diselesaikan, namun memerlukan penjelasan dan kupasan yang lebih dalam. Namun pada pandangan saya, TGHH telah mengambil jalan terbaik dengan tidak memilih untuk menerangkannya lebih dalam secara umum. Sebab ianya dibimbangi membesarkan lagi ruang fitnah dan kesalahfahaman orang ramai.

Selagi kita membuat analisis sendiri berdasarkan tajuk2 tulisan orang lain yang belum tentu benar keilmuannya, niatnya serta kefahamannya, maka kalau jahil si penulis, maka kita jugak akan terikut sama jahil... apabila bahan fitnah telah diblend dalam diri, maka hati mula bengkak dengan kemarahan...hasilnya ialah makian dan cacian apabila bahan fitnah tersebut digugat dengan hujah2 yang lain...

Ok dah lah jom gi solat Jumaat:-)

Anonymous said...

to anon 12.02

satu soalan utk dijawab oleh sdr.

Jika PAS tak jadi menyaman SR atas tuduhan menerima dedak 90juta dari BN dan setelah ianya dilafazkan oleh pemimpin PAS, maka

adakah sdr pecaya bahawa AMANAT dah jadi Lahanat dan Khianat?


wakakakakakakakkakakkakakkakaka
mulut kafir juga lebih dipercayai dari mulut ulama?

Anonymous said...

Ayahtollah Hadi mmg munafik bersiri. Pernah berkata yg dia ada call Dr Qardawi berkenaan dgn penubuhan PAN. Tanpa sebarang bukti disertakan kononnya Dr Qardhawi mengharamkan parti Islam selain PAS. Masa ni takde pulak dgr psl masalah telinga, mulut dan mata Dr Qardhawi. Kan npk jelas betapa pembohongnya ketua lebai ni.

Di Indonesia, takde pulak masalah berbagai2 parti aliran Islam ditubuhkan. Lg ramai ulamak2 tersohor di sana. Sbb tu Imam Shafie pernah berkata.."Aku boleh berhujah dgn 10 org bijak pandai kecuali dgn seorg yg jahil." Jahil kerana ketaksuban melampau. Bingung dan tolol akhirnya jadilah walaun biol.

Anonymous said...

Anon 12:54...TGHH memang menyatakan ada menghubungi Sheikh Yusuf Qardawi...namun selepas itu TGHH menghantar surat kepada beliau bagi menjelaskan tentang penubuhan Pan..mungkin disebabkan kesukaran untuk berhubung melalui phone itu lah TGHH menghantar surat, itu perkara yang kita tidak tahu wallahualam...lalu surat itu dibalas melalui setiausahanya dan melalui surat balasan itulah dinyatakan akan bahawa Pan itu haram penubuhannya. Itu belum lagi kalau Yusuf Qardawi lihat penulisan2 penuh adab jentera2 dan penyokong Pan ini.

Yang tiada bukti itu ialah kenyataan Salahudin dan Mujahid Yusuf Rawa. Memanglah mereka ada berjumpa dan siap bergambar dalam website Pan. Saya telah baca penuh isinya. Penafian hanya dalam bentuk berjumpa dan ambil gambar shj? Kita tahukah pengisiannya? Logicnya...takkanlah Yusuf Qardawi akan menolak Mujahid Yusuf Rawa apabila datang melawatnya? Takkanlah Prof Ali Alqaradaghi akan menolak gambarnya diambil bersama Salahudin? Namun adakah Mujahid Yusuf Rawa akan berterus terang, mereka keluar Pas adalah disebabkan perbalahan 'sayang' Dap? Adakah Mujahid Yusuf Rawa akan terangkan jugak sejarah, tindak tanduk Dap di Malaysia. Rasanya kalau yang diceritakan pun mungkin yg manis2 seperti RM15 juta telah disumbang kepada Sekolah Agama di bawah Ikram dlln lagilah yang berkait sumbangan. Tapi Mujahid akan ceritakan jugakkah kurang ajarnya Dap campurtangan dalam hukum hakam Islam, zakat dipertikai dlln sebab modal/umpannya dah keluar dengan memberikan budget kepada badan2 agama Islam? Sudah pasti tidak bukan? Tapi...itu semua andaian. Namun manakah lebih kukuh diantara andaian dengan kenyataan bersurat?

Tuan anon 12:54, boleh tak tolong senaraikan PARTI-PARTI POLITIK Islam di Indonesia?
FYI cara Islam dipertahankan di Indonesia tidak sama di Malaysia. Lanskap yang berbeza disebabkan populasi Islam yang tidak sama. Di Indonesia, ahli2 politik akan melobi Persatuan Ulama, Badan2, Pesantren dan Organisasi2 Agama untuk mendapatkan sokongan sebab rakyat Indonesia lebih 90% beragama Islam. Namun di Malaysia tidak sama iaitu populasi Islam hanya +-60% walaupun masih majoriti. Cara Islam dipertahankan agar mempunyai subtance sudah tentu memerlukan kuasa politik. Satu badan/pertubuhan Islam perlu ada didalam kuasa politiknya. Kalau Islam itu lebih 90% di Malaysia, Pas mungkin hanya akan wujud sebagai Persatuan/Pertubuhan Islam juga. Sebab itulah kita boleh melihat bagaimana rumah kediaman TGNA dan TGHH. Namun tidak dinafikan terdapat juga segelintir yang mengambil kesempatan untuk membuat kekayaan. Mustahil untuk 100% perfect. Pan serpihan PAS itu boleh dijadikan contoh group yang terlalu gilakan kuasa. Dan dengan sendirinya ianya ditolak oleh majoriti jemaahnya yang istiqamah.

Walaupun terdapat kelemahan, Pas masih dapat mengekalkan identiti gerakan Islam mereka dengan berdakwah secara berkhemah. Namun begitu Pas dilihat tetap bertegas dengan pendiriannya apabila hal ehwal Islam cuba dipermain/dicabar oleh kafir-harbi Dap. BUKAN kaum Cina yang mencabar Islam tapi Dap.

Ir Anonymous said...

Apa buktinya plk? Takde plk jakim amik tindakan! Fitnah lagi lah ni kan?

Ir Anonymous said...

Penjelasan yg cukup berhemah serta berfakta.. tahniah tuan 5:32..

Ir Anonymous said...

Memalukan pan lah kau ni.. saman sdg berjalan mengikut flow step by step.. tak spt saman dap kpd razali yg langsung tak dimulakan sbb tak berani takut segala rahsia bocor!

Kes amanat pula dah diterangkan lebih lanjut.. nanti aku forwardkan bila ada masa..

Memang kami dah lama tahu bhw pan lebih percaya mulut cina dari mulut ulamak.. tak perlu nak ingatkan kami.. tapi demi kebaikan utk ahli pan lain yg masih belum tahu elok jugalah diingatkan kembali..

Ir Anonymous said...

Cukup tinggi andaian palsu kau ni.. sampai pkr pun tak berani nak bagi pan bertanding di selangor! Kih kih..

Ir Anonymous said...

Memang tepat 10:38 .. terbaik..

Ir Anonymous said...

Kau tak boleh terima kenyataan rupanya.. takpe take your time.. tak nak ulas ke turki pun dah buat spt apa yg tghh sarankan.. pan pernah sokong turki kan? Sekarang dah tak sokong lg ke?

Ir Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Ir Anonymous said...

Agenda besar pan apa pula? Takkan masih lagi dgn agenda yg sama jadi khadam dap? Bukalah minda sikit pan woi..

Anonymous said...

Anon 5:32pm

Tak perlu menulis pjg2 tapi penuh auta. Sila beri link atau copy paste di sini surat jawapan dari Dr Qardawi kpd Hadi dan setiausaha politik beliau. Jgn jadikan fitnah sbg budaya Pas.Kalo setakat bukti dari kata2 walaun yg percaya hanya taraf walaun2 biol je.

Umat Islam di Indonesia hampir 90%. Ada ulamak2 sana sibuk perjuangkan hudud atau ruu 355 yg menjadi mainan parti jual agama Pas? Islam itu luas dan indah bkn agama menghukum. Lebai2 jual agama sibuk nk jadi tuhan.

Lebai2 ni tahu hudud tk mungkin dpt dilaksanakan krn bercanggah dgn perlembagaan negara bkn sbb DAP atau parti2 lain. Menipulah kalo percaya PM, Agung, raja2 melayu, AG serta pegawai2 atasan melayu dlm kerajaan akan luluskan hudud. Pas tahu dan masih nak teruskan permainan politik kotor lebai2 Parti Ajaran Syiah yg gila kuasa. Menipu Allah dan org melayu dulu, kini dan selamanya.

Kalo Pas betul2 ikut ajaran Islam sebenar..Hadi munafik dan lebai2 jual agama sila tampil buat penafian terbuka yg mrk tak ambil rasuah 90juta dari ketua penyamun Najib. Setidak2nya saman Sarawak Report spt yg dijanjikan pd bln Ogos lepas.

Anonymous said...

Jgn menipulah walaun biol. Claire Brown menafikan terima apa2 notis saman dari wakil Parti Ajaran Syiah. Disuruh tarik balik artikel pun dia tak buat. Buat malu je..Dgr citer wakil Pas ikut rombongan umno ke london..tapi notis saman masih tak diberi. Dasar parti lebai penipu.

Ir Anonymous said...

Aku menunggu kalau ada lagi kesalahan pas yg boleh diserang pan (khadam dap) tapi yg ada hanya komen2 lawak.. so tetap setia menunggu..

Ir Anonymous said...

Sebab tu aku cakap step by step.. persoalannya bila lah agaknya kau nak update aku ni samada dap dah mulakan step yg pertama ke nak saman razali? Lks ada bgtahu nak saman tapi macam tak jadi je.. tolonglah khadam cepatlah update aku. Kalau masih takde tak perlu malu kerana itu bkn salah khadam..

Ir Anonymous said...

Sebab tu aku cakap step by step.. persoalannya bila lah agaknya kau nak update aku ni samada dap dah mulakan step yg pertama ke nak saman razali? Lks ada bgtahu nak saman tapi macam tak jadi je.. tolonglah khadam cepatlah update aku. Kalau masih takde tak perlu malu kerana itu bkn salah khadam..

Ir Anonymous said...

Bila masa plk pas kacau bilau? Kalau dirujuk masa g18 masih dlm pas mmg betullah.. tapi kini tiada lagi..

Gilo ko apo.. takkan pengkhianat nak dibuat kawan? Musuhlah baru betoi.. phuii

Ir Anonymous said...

Lawak jugak pan ni ye sampai pkr pun tak bagi bertanding di selangor.. lagilah lawak yg ini..

Ir Anonymous said...

Segalanya dah dijelaskan.. jgn asyik baca media atau blog versi khadam aje.. mmg tak jumpa lah..

Anonymous said...

Aku pun kenal 'muktarsnake' lebai PIGS yg kawen budak pompuan muda & ada whatssap dgn janda.
Masih ingat dengan AlMaunah ???

Anonymous said...

Anon 8:45 saya ada jwp untuk kamu...tentang Islam di Indonesia dll...tapi jawab lah dulu soalan drpd saudara kita IR ya..

Bak kata tuan IR la...kalau kamu tidak kisah memalukan Pan, sekurangnya malulah untuk diri sendiri...jgn biarkan ego mengusai diri..

Anonymous said...

Anon 8:45 saya ada jwp untuk kamu...tentang Islam di Indonesia dll...tapi jawab lah dulu soalan drpd saudara kita IR ya..

Bak kata tuan IR la...kalau kamu tidak kisah memalukan Pan, sekurangnya malulah untuk diri sendiri...jgn biarkan ego mengusai diri..

Anonymous said...

http://www.academia.edu/23268186/TUNTUTAN_DAKWAH_DAN_KEPELBAGAIAN_PARTI_POLITIK_ISLAM

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2014/04/parti-parti-islam-indonesia-dijangka-bergabung-untuk-tanding-jawatan-presiden/

Bacaan utk walaun2 biol Ayahtollah Hadi. Di mana salahnya kalo terdpt kepelbagaian dlm parti Islam? Sila jawap dgn bukti dan nas yg betul ye..

Anonymous said...

Spt saya katakan tuduhan Razali adalah berat. Dia kena berani buat laporan polis utk tindakan lanjut kedua2 pihak.

Kalo berdasarkan hearsay mamak razali belum masuk mahkamah lg kes dah kena tendang. Hakim akan menasihatkn kes selesai luar mahkamah.

Spt kata2 anon 5:32pm tanpa bukti nyata mengatakan Dr Qardhawi telah membalas surat Hadi. Ini juga hearsay syok sendiri. Hadi munafik bersiri.

Anonymous said...

Saya rasa pemimpin2 Pas dan walaun2 mrk sgt angkuh penuh riak takabbur. Hadi dan lebai2 jual agama dlm Pas terang2 memperalatkan Islam utk kepentingan diri masing2.

Sila baca link di atas. Di mana haramnya kalo ada kepelbagaian dlm parti politik Islam. Korang ni sebenarnya dah sesat tp tak nak mengaku krn memiliki ego yg tinggi.

Sbb tu tak mustahil org spt Tuhan Harun mempunyai pengikut2 yg taksub hingga sanggup membunuh. Walaun2 biol dah tak waras guna otak. Korang semua memalukan dan merosakkan Islam.

Anonymous said...

Ko yg gilo mcm org tak waras. PAS dah huru hara berpecah 3 kerana dilaknati Allah.

1) Golongan yg celik hati ramai dah berhijrah ke Amanah.

2) Golongan kedua yg masih keliru team Tuan Ibrahim. Mrk ni boleh berubah bila2 ikut isu semasa.

3) Golongan ketiga walaun2 biol team Ayahtollah Hadi. Kebanyakan dari negeri melayu yg mundur spt Kelantan dan Tganu. Golongan ni tak dapek nak nolong dah. Taksub dan sesat.

Anonymous said...

Lagi lawak PAS parti melukut di Selangor atas ehsan PH. Lawak campur kesian sebenarnya.

Anonymous said...

Jgn jd mcm agenda PAS..lebih 60thn jd pemecahbelah umat Islam di Msia. Bukalah minda besar2 walaun biol woi..

Anonymous said...

Walaun biol yg selalu buat andaian palsu. PRU14 belum lg bermula dah buat fitnah.

Yg lebih kesian PAS parti melukut atas ehsan PH di Selangor. Sanggup melutut pd kafir DAP dan liberal PKR kerana tamakkan kerusi dan sayang jawatan dlm kerajaan negeri.

Anonymous said...

Harakah pun dah tak laku. Byk cerita fitnah dan syok sendiri.

Anonymous said...

Apa yg Hadi sarankan pd Turki? Ko ni biol ke apa? Kuasa besar spt Rusia, Amerika, Israel, Syiah di Teheran dan Iran masing2 ada kepentingan sendiri. Konsep mrk matlamat menghalalkan cara mengikut amalan zionis. Kaedah ni yg diikut parti lebai dlm pemilihan pemimpin2 mrk. Cai pun cai lah..

Apa kena mengena Turki keluar nato dgn kehadiran Ayahtollah Hadi di Teheran? Walaun sila beri pencerahan.

Anonymous said...

Keegoaan ko pertahankan kebejatan lebai2 penunggang agama dlm Pas bukti ketara ko wajib jumpa psiaktri spt saranan Prof tsb. Kesiaann..

Anonymous said...

Sarawak Report dah saman ke belum? Parti lebai terima rasuah 90juta..byk tuuu..

Anonymous said...

Elehh..walaun biol mcm tk biasa fitnah. Dulu tuduh Bersih terima dana yahudi..Maria pengerusi Bersih dah ditahan soalsiasat..knp walaun yg memfitnah senyap skrg. Mtk maaf pun tak kt Maria. Mcm Ayahtollah Hadi gak fitnah org jual pil kuda.

Suruhlah razali tu buat laporan polis kalo dia berani.bkn sekadar hearsay.

Parti lebai bila nak saman SR? Step by step atau stop terus? Rasuah 90juta dari ketua penyamun bknnya sikit duit oi..boleh terbang serban lebai.

Ir Anonymous said...

Simple.. si razali dah saman ke belum? Parti dap terima rasuah 1.3 bilion katanya ..lagi byk tuuu..

Ir Anonymous said...

Tu lah lain kali jgnlah ikut ulamak yg hanya duduk dlm air cond atau ulamak yg tak da rasa kesipuan langsung jd adun bn.. sbb tu kau tak tahu.. kesian..

Ir Anonymous said...

Apa yg salahnya? Ada bukti ke?

Ir Anonymous said...

Macam aku kata dululah.. bila perjuangkan hudud di katakan peralatkan islam.. bila perjuangkan lgbt dikatakan itu hak asasi manusia.. pan kan otak sekular perlembagaan pun tak siap2.. itupun ada hati nak ajar org pas yg ada perlembagaan islam..

Anonymous said...

Ehh..yg PAS masih mkn sedulang bersama parti sekular PKR dan kafir DAP di Selangor tu takpe pula ye? Ini mcm konsep Islam berpilih2. Kalo ikut amanat hadi politik suku agama suku jatuh kafir.

Kalo ada PAS yg haram pun otomatik jd halal. Biol betul.

Anonymous said...

Korang dah mtk maaf ke belum pd Maria krn memfitnah Bersih5 dpt dana dari soros dan yahudi? Tiada apa2 bukti hasil siasatan polis.

Mcm tu lah tuduhan razali pd dap. Simple..

Anonymous said...

Ulamak PAS selama ni zuhud sgt sampai duduk kat hutan ke?

Bagilah pencerahan jgn asyik salahkan pihak lain je. Ada ke Presiden Turki sebut yg dia keluar nato krn Ayahtollah Hadi yg suruh. Biol betul.

Anonymous said...

Yg salahnya ko berfikir tk guna akal yg dikurniakan Allah. Ko ikut cara lebai2 penunggang agama berfikir guna siku dan lutut.

Anonymous said...

Anon 11:58 dan 12:02... Melihat kpd perkembangan Islam di Malaysia...umat Islam tdk boleh menolak sumbangan Pas....  

Andainya muncul sebuah lagi politik Islam di Malaysia yang mempunyai pendekatan dan uslub berbeza, adakah ia menjanjikan persaingan yg sihat dan memberikan tekanan politik yg berganda? * jika dilihat penubuhan Pan hanya melemahkan perpaduan Islam khususnya dan blok pembangkang umumnya. Selain itu Pan ditubuhkan bukan atas sebab mengembangkan Islam tapi kerana kehilangan jawatan dan kesetiaan kpd Dap. Sedangkn Dap jelas sebuah parti sekular yg menentang Islam secara curi2 dan perlahan lahan. Jelas perkara ini bertentangan dengan apa yg djelaskan Sheikh Yusuf Qardawi iaitu berbilangnya parti yang dibenarkan ialah diatas dasar berbilangnya pemikiran, method dan jalan politik yang dibawakan oleh setiap kumpulan yang masing2 berdasarkan hujah dan dalil. Bukannya berbilang yg membawa kepada percanggahan dan perpecahan. Ianya ibarat berbagainya mazhab dlm usul fiqh. *Ini jelaslah bertentangan objektif kewujudan Pan iaitu memecah belahkan Pas dengan cara mencuri ahli dan kerusi Pas. Lainlah mereka keluar menubuhkan parti semasa berjawatan dan kemudian menubuhkan parti Islam disebabkan perbezaan pendapat atas sebab khilaf dan mempunyai pendirian yg berbeza dlm perkara2 furuiyah.

Di indonesia pula ada satu analisis disana yg menyatakan terdapatnya 6 masalah kritikal hasil drpd kepelbagaian parti Islam. ( walhal penubuhan parti ini masing2 tiada pun kaitan hilang jawatan dan dendam). 6 faktor kritikal yg semakin membarah itu ialah :-
1. Wujud pelbagai pemikiran tdk Islami yang menghalang dunia Islam.
2. Pola integrasi umat Islam yg mengidap penyakit firaunisme, sektarisme, sektarisme dan vested intereses yang menyebabkan disintegrasi umat Islam.
3. Pemisahan kepemimpinan addien dan siasah.
4. Kurangnya pentarbiyahan yg baik.
5. Hilangnya tanggungjawab dakwah dan jihad pada umat.
6. Berjuang utk mencapai matlamat yang bukan Islam.

*Namun diperingkat akar umbi Islam di Indonesia tdk berlakunya disintegrasi adalah disebabkan kekuatan jemaah didalam persatuan ulamak/pertubuhan/persantren. Namun disebabkan kekuatan itu tdk berada didlm politik, maka kerana itulah perlaksanaan dan penguatkusaan undang2 Islam menjadi sukar. Malah terdapat juga badan2 Islam yg mengambil tindakan sendiri menyerang pusat maksiat, pelacuran dan judi.

Jadi sikit kesimpulan, klu peminat2 Pan boleh main sembrono membuat perbandingan pengurusan agama diantara negara Islam mengapa dipilih Indonesia tetapi tidak Brunei? Wassalam.

Anonymous said...

Anon 11:58, 12:02 dan 12:17... Melihat kpd perkembangan Islam di Malaysia...umat Islam tdk boleh menolak sumbangan Pas....   

Andainya muncul sebuah lagi politik Islam di Malaysia yang mempunyai pendekatan dan uslub berbeza, adakah ia menjanjikan persaingan yg sihat dan memberikan tekanan politik yg berganda? * jika dilihat penubuhan Pan hanya melemahkan perpaduan Islam khususnya dan blok pembangkang umumnya. Selain itu Pan ditubuhkan bukan atas sebab mengembangkan Islam tapi kerana kehilangan jawatan dan kesetiaan mereka kpd Dap. Sedangkn Dap jelas sebuah parti sekular yg menentang Islam secara curi2 dan perlahan lahan. Jelas perkara ini bertentangan dengan apa yg djelaskan Sheikh Yusuf Qardawi iaitu berbilangnya parti yang dibenarkan ialah diatas dasar berbilangnya pemikiran, method dan jalan politik yang dibawakan oleh setiap kumpulan yang masing2 berdasarkan hujah dan dalil. Bukannya berbilang yg membawa kepada percanggahan dan perpecahan. Ianya ibarat berbagainya mazhab dlm usul fiqh. *Ini jelaslah bertentangan objektif kewujudan Pan iaitu memecah belahkan Pas dengan cara mencuri ahli dan kerusi Pas. Lainlah mereka keluar menubuhkan parti semasa berjawatan dan kemudian menubuhkan parti Islam disebabkan perbezaan pendapat atas sebab khilaf dan mempunyai pendirian yg berbeza dlm perkara2 furuiyah.

Di indonesia pula ada satu analisis disana yg menyatakan terdapatnya 6 masalah kritikal hasil drpd kepelbagaian parti Islam. ( walhal penubuhan parti ini masing2 tiada pun kaitan hilang jawatan dan dendam). 6 faktor kritikal yg semakin membarah itu ialah :- 
1. Wujud pelbagai pemikiran tdk Islami yang menghalang dunia Islam. 
2. Pola integrasi umat Islam yg mengidap penyakit firaunisme, sektarisme, sektarisme dan vested intereses yang menyebabkan disintegrasi umat Islam. 
3. Pemisahan kepemimpinan addien dan siasah. 
4. Kurangnya pentarbiyahan yg baik.
5. Hilangnya tanggungjawab dakwah dan jihad pada umat. 
6. Berjuang utk mencapai matlamat yang bukan Islam.

*Namun diperingkat akar umbi Islam di Indonesia tdk berlakunya disintegrasi adalah disebabkan kekuatan jemaah didalam persatuan ulamak/pertubuhan/persantren. Namun disebabkan kekuatan itu tdk berada didlm politik, maka kerana itulah perlaksanaan dan penguatkusaan undang2 Islam menjadi sukar. Malah terdapat juga badan2 Islam yg mengambil tindakan sendiri menyerang pusat maksiat, pelacuran dan judi.

Jadi sikit kesimpulan, klu peminat2 Pan boleh main sembrono membuat perbandingan pengurusan agama diantara negara Islam mengapa dipilih Indonesia tetapi tidak Brunei? Wassalam.

Anonymous said...

Mana bukti surat Dr Qardawi kpd Ayahtollah Hadi mengatakan PAN haram? Tunjuk bukti ini dulu.

Saya akan jawap ulasan di atas slps tgk bukti surat tsb. Kalo tak saya anggap Hadi dan walaun2 biol Pas adalah munafik bersiri dan pemfitnah tegar.

Ir Anonymous said...

Yg surat tghh/lge dah ditunjukkan oleh tghh pun tak mampu nak dijawab, memandai dan berpura2 pulak konon nak jawab surat lain..

Cuba bygkan surat dr yusoff qardawi dikeluarkan nanti pan tetap seribu bahasa! Macam juga surat tghh/lge tu.. ahh buang masa lah.. lebih baik pan tumpukan kpd perlaksanaan kpd arahan dap yg seterusnya.. tapi dap tak de ke bagi arahan baru utk pan jawab pasal surat tghh/lge tu? Mesti tak de kan? Sebab tu korang tak berani nak komen langsung pasal surat tu! Dasar khadam dap!

Anonymous said...

Pembaca2 blog masih menunggu bukti surat yg jual nama Sheikh Qardhawi oleh Ayahtollah Hadi utk memfitnah PAN.Thats all..

Ir Anonymous said...

Pembaca blog ni juga masih menunggu kalau2 khadam dap ada jawapan atau ulasan kpd surat yg ditandatangani oleh kedua2 pihak tghh dan lge sebelum pru 13 tu! Mereka tak nak gopoh dan gapah.. step by step.. yg dahulu perlu didahulukan.. takkan hanya kerana tak de arahan dari dap, pan akur tak berani lansung nak jawab surat tu!

Dasar pengkhianat serta khadam dap!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails