Saturday, October 15, 2016

'Islam Garis Keras', Tuduhan Media Asing Kepada Pengkritik Ahok..

Hasil carian imej untuk demo anti ahok
Eramuslim.com melaporkan..
Sejumlah media asing menyebut penunjuk perasaan tolak Ahok yang digelar hari ini di ibu kota Jakarta dengan sebutan Islam garis keras. 
Media Singapura Straits Timesmenulis judul, "Thousand of Hardline Muslims Rally againts Jakarta Governor Ahok Ahead of re-election bid. "
Times mengambil tulisan dari pejabat berita Reuters. Dalam tulisan itu salah satunya digambarkan bagaimana penunjuk perasaan berpakaian putih yang merupakan anggota dari sejumlah kelompok garis keras melaungkan slogan anti-Ahok.
Hasil carian imej untuk demo anti ahok
Hasil carian imej untuk demo anti ahok
Hasil carian imej untuk demo anti ahok
Imej yang berkaitan
Hasil carian imej untuk demo anti ahok
Demontrasi dilakukan di bawah penjagaan ketat tentera dan polis, walaupun unjuk rasa secara keseluruhan berjalan dengan damai.
South China Morning Post yang mengambil berita dari Reuters juga menggunakan istilah Islam garis keras. Namun Post lebih menggunakan perlawanan terhadap gabenor etnik China. "Thousand of Hardline Muslim protes over Jakarta 's Ethnic Chines Governor," tulis Post.
Yahoo News UK juga mengambil judul yang tak jauh berbeza. "Hardline Muslim Group Protest over Jakarta 's Chinese Governor."
Demonstrasi digelar pelbagai gerakan Ormas Islam untuk menuntut agar gubernur DKI Jakarta itu diproses secara hukum. Hal itu berkaitan dengan kenyataan mengutip surat Al Maidah yang dianggap menghina umat Islam. (Ts / roller)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails