Sunday, August 21, 2016

Jerman Fanatik, Cadang Larangan Purdah Di Beberapa Tempat.

0,,19439682_303,00
BERLIN, Sabtu – Menteri Dalam Negeri Jerman mencadangkan larangan ke atas purdah susulan perbahasan awam mengenai integrasi masyarakat Muslim di negara itu.
Thomas de Maiziere berkata, burqa ataupun purdah tidak tergolong dalam budaya masyarakat Jerman.
“Kami menolak tudung muka, bukan sahaja burqa, tetapi juga bentuk lain yang menutup muka secara penuh, yang hanya menunjukkan mata. Ini adalah pendirian kami.
“Ia tidak sesuai dengan masyarakat kami yang terbuka. Menunjukkan muka seseorang adalah penting untuk kehidupan kita bersama-sama, untuk perpaduan kami. Oleh itu, kami menyeru supaya semua orang untuk menunjukkan muka mereka,” katanya dalam satu sidang media, semalam.
Menteri itu berkata, larangan itu akan dilaksanakan di beberapa tempat di mana perlunya identifikasi termasuk pejabat-pejabat kerajaan, sekolah dan universiti, mahkamah dan ketika memandu kenderaan.
Thomas menyifatkan cadangan larangan itu sebagai “langkah berjaga-jaga”.
Dalam masa yang sama, beliau memberitahu pemberita bahawa larangan yang dicadangkan bukanlah kerana isu keselamatan tetapi isu integrasi.
Cadangan larangan itu muncul selepas Canselor Jerman, Angela Merkel cuba untuk menangani kebimbangan awam terhadap kemasukan hampir 1.1 juta pendatang dan pelarian yang sebahagian besarnya datang dari negara Islam.
Umat Islam di Jerman kini seramai lebih 4 juta orang. – Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebuah lagi contoh negara fanatik di Eropah.

1 comment:

Anonymous said...

Malaysia pun sama dulu. Zaman 90an, purdah diharamkan di universiti dan sekolah. Mereka yang berpurdah, terutama dari jemaah Arqam dan Tabligh sangat bijak, mereka ikut buka purdah tapi gunakan file atau buku A4 untuk tutup separuh muka mereka dalam dan luar kelas.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails