Tuesday, August 23, 2016

Anak Bekas PM Malaysia Pun Menyokong Penghina Islam?

Marina komen isu Namewee



KUALA LUMPUR – Aktivis hak asasi manusia, Marina Mahathir yang merupakan anak perempuan kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini tampil mempertahankan rapper kontroversi, Namewee yang ditahan atas dakwaan menghina Islam.

Namewee dan beberapa individu lain sebelum ini mengundang kecaman umat Islam apabila aksi mereka menyanyi rap dan menari dalam sebuah masjid di Pulau Pinang tersebar melalui sebuah video klip baru-baru ini.

Memetik kenyataannya yang dilaporkan portal FMT, Marina menyifatkan tindakan polis menahan Namewee adalah melampau dan mungkin didorong oleh keperluan untuk memuaskan hati umat Islam yang tersinggung dengan tindakan artis tersebut.

“Kita tidak boleh terus tunduk kepada orang-orang yang menghabiskan sebahagian besar masa mereka yang tersinggung. Saya rasa agak tersinggung bila mereka tersinggung,” katanya secara berjenaka.

Mengulas lanjut, Marina berpandangan sepatutnya pihak polis tidak perlu sampai ke tahap mengambil tindakan menangkap Namewee.

“Ia tidak sepatutnya diperlakukan begitu. Pihak berkuasa perlu melihat video dengan betul dan mengetahui apa yang undang-undang yang diingkari.

“Hanya kerana orang (umat Islam) yang tersinggung, ia tidak bermakna bahawa ia adalah satu jenayah,” katanya lagi.

Marina sebelum ini pernah mengundang kontroversi apabila mempertahankan penggunaan kalimah Allah oleh gereja Kristian selain turut mengecam tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) merampas kitab Bible berbahasa Melayu yang mempunyai kalimah Allah. 

Demikian SuaraTV. Adakah anak perempuan Dr Mahathir bekas PM Malaysia ini termasuk penyokong penghina Islam? Bapak borek anak rintik.. (IH)

43 comments:

Anonymous said...

Memang amat sesuai dengan cita rasa PAN. Mufti di maki, DAP disanjungi

Anonymous said...

Warkah copy paste dibawah ini ditujukan kepada PAN, yang sentiasa redha DAP mencampuri hal hal uagama.

http://www.ismaweb.net/2016/08/melayu-di-persimpangan/

Melayu di persimpangan
MALAYSIA adalah Negara Islam yang dimiliki oleh bangsa Melayu termasuk rumpun bangsa Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak. Bangsa Melayu merupakan majoriti di bumi bertuah ini. Islam adalah agama bagi negara ini.

Bangsa bangsa lain boleh menduduki negara ini dan mengamalkan agama dan budaya bangsa mereka. Tiada sekatan untuk mereka mencari kekayaan di negara ini.

Bangsa Melayu tidak pernah mencampuri urusan agama dan budaya mereka. Mereka bebas mengamalkannya. Begitu juga mereka bebas untuk mencari kekayaan.

Tetapi persoalannya kenapa berlaku sebaliknya. Bangsa lain mencampuri urusan agama bangsa Melayu iaitu Islam. Mereka ingin mengajar bangsa Melayu cara mengamalkan Islam mengikut kehendak mereka.

Melayu perlu kembali kepada Islam. Kekuatan bangsa Melayu bila mereka bersama Islam. Islam akan menyatukan mereka. Penyatuan selain daripada penyatuan Islam akan rapuh dan berkecai.

Melayu berada di persimpangan yang getir. Persimpangan yang akan menentukan masa depan mereka.

Peristiwa hari ini akan menjadi sejarah untuk dibaca oleh generasi seterusnya. Keputusan atau tindakan hari ini hasilnya akan dilalui oleh anak cucu kita samada kita wariskan kepada mereka negara yang sudah tergadai atau sebaliknya.

Ustaz Sharipudin bin Ab Kadir
YDP Isma Pasir Puteh
Merangkap
YDP Majlis Syura Isma

Anonymous said...

Perggggghhhhh Kepimpinan PAN kan sama level dengan pemikiran minah sekular liberal ni.

Tak percaya PAN Sekular Liberal, Ini saya bukti kat bawah ni.

http://www.ismaweb.net/2014/07/dr-mujahid-penghalang-atau-pembela-lgbt/

Dr Mujahid: Penghalang atau pembela LGBT?

Datuk Dr Mujahid,

Tidak mengiktiraf sesuatu kelompok tetapi melindungi hak kelompok berkenaan? Tidakkah pelik bin ajaib bunyinya. Apakah erti tidak diiktiraf? Bukankah ia bererti bercanggah dengan peraturan negara? LGBT tidak diiktiraf di Malaysia. Mengamalkan LGBT adalah salah di sisi undang-undang Malaysia. Pengamal LGBT ialah pesalah. Lalu bagaimana mungkin pesalah LBGT boleh hidup aman dengan mengamalkan LGBT dan bekerja di Malaysia? Malah, dijamin haknya untuk bekerja serta tidak boleh didiskriminasikan dalam pekerjaan?

Kita tidak mengiktiraf negara haram Israel, tetapi kita melindungi hak orang Israel untuk duduk dan bekerja di wilayah Palestin yang dijajah Israel?

Sebelum berbicara soal diskriminasi pekerjaan, terlebih dahulu perlu dibicarakan status pengamal LGBT di Malaysia. Pengamal LGBT tidak perlu malah tidak boleh dibenarkan hidup bebas di Malaysia. Mengamalkan LGBT ialah kesalahan di sisi undang-undang Malaysia. Pengamalnya mesti dikenakan tindakan undang-undang.

LGBT tidak lain hanyalah perlakuan sumbang yang didasarkan oleh kemahuan hawa nafsu manusia semata. Lalu mengapa ada kumpulan bersungguh-sungguh berjuang agar masyarakat dunia menerima dan mengiktiraf LGBT sebagai jantina selain lelaki dan perempuan? Tidak lain hanyalah untuk menghalalkan kemahuan nafsu serakah mereka sahaja agar tidak lagi menjadi kesalahan di sisi undang-undang dan tidak lagi dipandang jelek oleh masyarakat yang bertamadun.

Sebagai pejuang Islam rahmatan lil ‘alamin yang gigih berdialog dengan orang bukan Islam, Dr Mujahid sepatutnya telah lama jelas perbezaan antara sibghah Allah (acuan Islam) dengan acuan Barat, antara hak asasi manusia tajaan Barat yang kafir dengan hak asasi manusia yang telah digariskan sendiri oleh Allah swt dan antara pandangan alam Barat dengan pandangan alam Islam. Manusia kafir mencorakkan hak asasi manusia berdasarkan logik akal semata tetapi manusia muslim mencorakkan hak asasi manusia berdasarkan wahyu Ilahi.

Kita sangat berharap agar Datuk Dr Mujahid jangan mudah terpengaruh dengan idea-idea Barat yang jelas bertentangan dengan Islam. LGBT sebagai satu jantina atau LGBT duduk di bawah kategori jantina ialah idea Barat. Ada sebab kenapa idea itu diasaskan dan diperjuangkan. Idea itu ternyata sekali bertentangan dengan Islam. Lalu kenapa Dr Mujahid sebagai seorang Islam malah seorang pejuang Islam sejati mesti menerima idea Barat yang bertentangan dengan Islam? Deen mereka untuk mereka dan deen kita untuk kita. Kita tidak mesti tunduk kepada idea songsang mereka jika benar kita mahu sebarkan Islam sebagai rahmat kepada mereka. Kitalah yang mesti menghalang kesalahan malah kefasadan mereka lalu membentangkan kebenaran Islam kepada mereka jika benar Islam itu rahmat untuk mereka.

Dr Mujahid sebagai seorang tokoh Islam yang hebat jangan terlalu lurus bendul menghadapi pencatur-pencatur agenda Barat yang jelas bertentangan Islam. Islam menyuruh kita bertoleransi dengan orang bukan Islam tetapi Islam tidak menyuruh kita menggadaikan prinsip dengan memaksa diri kita untuk menerima kebatilan yang kita tahu ia adalah batil dan salah di sisi Islam.

Abu Adam
Aktivis ISMA

Anonymous said...

Kalau PAN tak mau dengar nasihat para Mufti, agensi ugama, PAS, Jammat Tabligh nah kat bawah ni saya bagi untuk khadam PAN baca dan bertaubat. Peringatan dari Isma.

Janganlah kita seronak bila Islam dihina, dinista dan dimaki oleh golongan sekular dan DAP.

http://www.ismaweb.net/2016/08/memerdekakan-negara-dari-fahaman-liberalisme/

Memerdekakan negara dari fahaman liberalisme


Bulan kemerdekaan yang sepatutnya digunakan oleh semua rakyat Malaysia untuk memupuk semangat cintakan negara telah teralih sedikit fokusnya kepada siri pergolakan samada pergolaka politik kepartian, ancaman yang semakin meningkat dari ekstrimis agama sehinggalah pergolakan yang berlaku se usai perlawanan bola sepak di stadium.

Sudah tentu perbalahan ini telah menyibukkan kita dari fokus utama iaitu memperkukuhkan makna kemerdekaan yang hakiki.

Antara bentuk penjajahan selain penjajahan dalam bentuk ketenteraan , ialah penjajahan pemikiran terhadap umat Islam.

Ia berlaku di negara-negara umat Islam yang zahirnya telah merdeka dari penjajahan asing tetapi masih diserang ataupun masih terjajah dengan penjajahan cara berfikir.

Cara berfikir yang salah akan melahirkan tindakan yang salah juga. Serangan globalisasi bukan sekadar serangan dari sudut ekonomi dan budaya, bahkan ia juga membabitkan cara orang Islam berfikir menyelesaikan masalah kehidupan dalam kerangka agamanya.

Umat Islam yang sudah merdeka dari penjajahan asing cuba dipaksa menuruti formula yang ditemui di barat ketika mereka memajukan Negara mereka.

Mereka mendakwa fahaman agama, budaya dan struktur masyarakat perlu dibebaskan dari mengongkong masyarakat.Ini berlaku sekitar abad ke 16 sehingga abad ke 18.

Sekelompok masyarakat bangun menentang institusi gereja yang dianggap sebagai penghalang kepada kemajuan hidup , mengekang kebebasan, pembangunan dan kreativiti manusia.

Mereka menggunakan slogan yang mengujakan seperti moden, progresif , memperjuangkan hak kesamarataan jantina dan hak asasi manusia dan slogan-slogan yang lain.

Masyarakat muslim di Negara-negara Islam cuba diyakinkan dengan kepercayaan jika ingin memajukan Negara, mereka juga mesti melakukan “pembebasan” dari kongkongan Islam, budaya dan struktur masyarakat.

Institusi-institusi Islam dan para ulamaknya cuba dipadankan dengan potret buruk yang pernah ditampilkan di barat oleh pihak gereja dan agamawan mereka.

Sedangkan tidak berlaku dalam Islam, institusinya, mahupun ulamak-ulamaknya memusuhi para cendiakawan yang menggunakan daya kreativiti dan inovasinya untuk mengimarahkan alam dan kehidupan ini.

Bahkan umat Islam telah diamanahkan oleh Allah untuk menjadi khalifah di atas muka bumi ini dengan mengekalkan diri sebagai hamba Nya.

Para ulama Islam juga telah mencurah jasa kepada tamadun dunia dengan menjadi pelopor kepada kemakmuran kehidupan sejagat.

Mereka bukan sahaja pakar dalam bidang-bidang fardhu kifayah seperti astronomi, perubatan, zoology dan sebagainya bahkan sebahagian mereka juga merupakan merupakan ulama yang pakar dalam bidang disiplin ilmu Islam.

Anonymous said...

Sambungan


Para ulama Islam pula tidak sewenang-wenangnya mengeluarkan fatwa kerana mereka perlu patuh kepada garis-garis panduan yang sudah mapan (established) dan dipersetujui sejak zaman berzaman.

Ilmu usul fiqh, ulum al tafsir, ulum al hadith dan sebagainya adalah contoh garis panduan kukuh lagi mapan yang mesti digunakan untuk memahami Islam dari sumber asalnya iaitu al Quran dan al Sunnah.

Maka sepatutnya umat Islam di Malaysia wajib berbangga kerana mereka mempunyai jati diri sendiri dan mempunyai gambaran yang jelas bagaimana peranan agama dalam kehidupan.

Mereka juga tidak keliru sempadan kuasa “ulama” dalam menentukan sempadan halal haram, dosa pahala mereka. Tiada pengongkongan, tiada halangan untuk maju, tiada sekatan untuk berinovasi dan berkreativiti, kaum wanita dimuliakan selama mana masih dalam kerangka yang dibenarkan oleh Islam hasil bimbingan para ulama yang terikat dengan garis-garis panduan yang ditetapkan tadi.

Umat Islam tidak perlu teruja dengan slogan-slogan golongan liberal yang mengujakan kerana apa yang mereka perjuangkan sangat berbeza latarbelakangnya dan sangat berbeza tabiat agama Islam dan agama kristian.

Faham liberalisme ini jangan dibiarkan menjajah cara kita berfikir kerana Islam telah sekian lama membebaskan pemikiran kita kerana Islam sahaja yang menawarkan pembebasan dan kemerdekaan yang hakiki.

Faham yang cuba melakukan rombakan (deconstruct) segala yang sudah mapan dalam Islam merupakan ciri penting aliran pemikiran ini.

Ini diterjemahkan dengan mengangkat isu–isu yang sudah disepakati dan muktamad sejak sekian lama lagi seperti penutupan aurat bagi wanita, isu mempersoalkan semula keautoritian al Quran dan hadith-hadith sahih, meremehkan ilmu Islam yang telah mapan dalam disiplin ilmu Islam.

Masyarakat diajak untuk menjauhi institusi agama dan ulama. Fatwa dan institusi Mufti dimomokkan sangat berkuasa sehingga menyekat kebebasan berpendapat dan sebagainya.



Ustaz Haji Zamri Hashim
Yang Dipertua Isma cawangan Ipoh

Anonymous said...

Apasal PAN membenci Agensi2 Ugama, para mufti, Jamaat Tabligh dan PAS?

Kenapa PAN sanggup jadi Khadam DAP?

Keanapa PAN takut nak tegur Ramasamy apabila beliau panggil Zakir Naik Satan?

Jawapannya ada kat bawah ni



http://hajihassanomar.blogspot.my/2016/07/rupanya-anthony-loke-ulama-rujukan.html

Rupanya Anthony Loke Ulama rujukan parti PAN bukan Ahmad Awang!

IKRAM yang menjadi tulang belakang parti PAN semala telah menganjurkan satu forum di Nilai, Negeri Sembilan dengan tajuk 'adakah istilah kafir harbi masih relevan'.

Idea forum ini ialah untuk membersihkan nama DAP sebagai kafir harbi daripada kacamata umat Islam negara ini. Jika DAP tidak dibersihkan, PAN akan menjadi sukar untuk mendampingi orang Melayu. Pakar perancangan PAN Dr Maszlee Malik antara mereka yang mengatur strategi ini dipanggil 'Pembersihan Imej'.

Saya tak nak ulas pasal Maszlee Malik dan perancangan masa depan PAN. Biar dia, Saari Sungip, Dr Zul dan berapa orang lagi yang buat kerja ini.




Saya hanya nak ulas pasal Hasanuddin Mohd Yunus, Naib Presiden PAN yang mengesahkan bahawa dia merujuk kepada Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke dalam hal-hal berhubung kenyataan Islam yang menjadi kontraversi.
He meant it in a very literal sense, saying DAP was open to learning about Islam if it had erred.

"I asked DAP organising secretary Anthony Loke for permission if I could say this.
Dulu nak bertanding, tanya DAP
Calon pun sanggup tukar Mat Sabu kerana DAP cadang mesti bukan daripada PAS
Orang kata (bukan saya) warna oren pun DAP cadang
Bendera dan banner semasa PRK pun DAP yang buat, Khalid Samad sendiri tak tahu (Itulah hebatnya Khalid?)

Pasal Islam pun tanya DAP
Habis mana nak letak Ahmad Awang dan Ghani Shamsuddin??
Sekadar baca doa macam UMNO buat kepada ulama?

Patutlah Mejar Zaidi marah sangat!


Haji Hassan Omar
http://hajihassanomar.blogspot.com

Anonymous said...

AWAS.....AWAS.....AWAS......
PERAHATIAN........

KALAU. JENIS. MENG. KOPIES. SAHAJA. ITU. ADALAH. JENIS........
TENTERA. SIBER. YG. DI. BAYAR. OLEH. BIRO 2. ......
MEREKA. SEDANG. BERKERJA. SIANG. DAN MALAM. SUPAYA. AJENDA PECAH. DAN. PERINTAH. DAPAT. DI LAKUKAN. ......LALU. PARTI. MEREKA
DAPAT. BERKUASA. SEHINGGA. KIAMAT.....

Anonymous said...

Mana. Penis. Yg. Sehat. Utk. Kerajaan. Bn......sonyop. ....ajo...:tak berkutik. Dio.....

2.6. Bilion. Ringgit. Tinggal. Berapa. Bakinya.??????
T.s. muhiddin. Yassin. Kena. Pecat.....
Tanya. Itu. Ajo......kena. pecat.......

Anonymous said...

kenyataan TSMY membidas Mat Sabu tahun 2011. Aku Percaya cakap Muhyiddin. Jadi PAN, baik kao suruh Mat Sabu berambus. Nah aku copy paste dari Malaysiakini


https://www.malaysiakini.com/news/174322

TPM: Mat Sabu khianati pejuang bangsa, negara

Kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung tragedi Bukit Kepong adalah satu penghinaan dan pengkhianatan terhadap perjuangan bangsa Melayu menuntut kemerdekaan tanah air, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

muhyiddin yasin "Saya amat kesal dengan kenyataan Mohamad Sabu itu bahawa pengganas komunis yang membunuh dengan kejam anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong adalah hero sebenar dalam perjuangan kemerdekaan negara," katanya dalam satu kenyataan.

Mohamad atau lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu didakwa membuat kenyataan itu dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu, seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia.

Anonymous said...

Aku percaya cakap Tun Dr Mahathir yang kata DAP RASIS pada tahun 2013. Takkan Tun Mahathir bohong kot.

http://www.sinarharian.com.my/politik/mahathir-enggan-tarik-balik-kenyataan-dakwa-kit-siang-rasis-1.155949



Mahathir enggan tarik balik kenyataan dakwa Kit Siang rasis


SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak sekali-kali akan menarik balik kenyataannya yang mendakwa Lim Kit Siang seorang rasis atau memohon maaf terhadap penasihat DAP itu.

Dr Mahathir berkata beliau bersedia untuk diheret ke mahkamah berhubung kenyataan itu namun tidak sekali-kali akan menutup mulutnya.

"Mereka tidak senang hati kerana saya boleh lagi bercakap. Nak tutup mulut saya tidak boleh tutup.

"Dah 87 tahun saya bercakap nak suruh saya tutup dah tidak boleh. Saya tidak takut, nak tarik ke mahkamah tariklah," katanya ketika berucap pada program
Amanat Negarawan Bersama Rakyat Shah Alam di sini malam tadi,

Lebih 10,000 orang hadir pada program itu. Turut sama ialah calon Barisan Nasional (BN) bagi kawasan Parlimen Shah Alam, Datuk Zulkifli Noordin, calon BN kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Tiga Datuk Ahmad Nawawi M Zain dan calon BN kerusi DUN Kota Anggerik, Mohd Yusof Din.

Dr Mahathir juga menyifatkan pembangkang sebagai bongkak kerana mengeluarkan kenyataan untuk menangkap dan memenjarakan beliau walaupun belum memerintah
negara.

"Mereka belum jadi kerajaan dah tunjuk sikap bongkak nak tangkap orang, tunggulah sekejap... pada 5 Mei kita nak lihat siapa kena tangkap," kata Mahathir berseloroh sambil disambut sorakan ribuan hadirin.

Menjawab suara sumbang pihak tertentu yang mempersoalkan mengapa beliau masih berkempen walaupun sudah bersara, Dr Mahathir berkata, beliau berbuat demikian kerana ingin mengucapkan terima kasih kepada rakyat yang telah memberi kepercayaan kepadanya untuk menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun.

Beliau turut menyampaikan dua rangkap pantun, satu daripada pantun itu bernada sinis, seperti berikut: "Pulau Pandan jauh ke tengah, Gunung Daik bercabang tiga, hancur badan di kandung tanah, budi yang baik siapa peduli?"

Anonymous said...

Anwar Tuduh Muhyiddin Rasuah Pengundi (2009-Malaysiakini). Takkan Anwar Ibrahim bohong kot

https://www.malaysiakini.com/news/108361

Anwar cabar SPRM siasat janji Muhyiddin

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa tawaran Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk membina jambatan baru di Manek Urai sekiranya pengundi memilih calon BN dalam pilihanraya kecil esok, adalah satu perbuatan rasuah

Sehubungan itu, beliau mencabar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat perkara tersebut.

NONE Anwar menegaskan demikian dalam ceramahnya bersama Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan pemimpin DAP, Lim Kit Siang di hadapa hampir 5,000 penyokong - jumlah terbesar dalam tempoh berkempen - di Sungai Peria malam tadi.

"Mana ada jambatan siap sehari. Mu (kamu) Muhyiddin, bukan Nabi Sulaiman. Barangkali dia nak ikut kita masa pilihanraya dulu, (berjanji kalau) Pakatan menang hari ini, esok turun harga minyak. Itu bolehlah, itu isytihar saja.

"Dari sudut undang-undang ini salah, saya cabar SPRM, kalau kamu betul-betul amanah, mu siasat dan igat (tangkap) Muhyiddin kerana dia (buat) janji palsu ini.

"Kalau dia beranilah. Mana boleh, kalau nak jambatan pangkah Umno-BN. Mu pangkah BN pada 14 haribulan, 15 haribulan buat jambatan. Dia ingat bapak dia punya negeri," katanya.

Semalam, Muhyiddin menawarkan untuk membina jambatan baru di Manek Urai Lama, yang dianggar berharga RM7 juta hingga RM10 juta, sekiranya pengundi memilih BN dalam pilihanraya kecil DUN Manek Urai Selasa ini.

Muhyiddin dilaporkan berkata: "Kita boleh bagi (jambatan baru), insya-Allah, tetapi ada syarat. Yang itu senang saja, pangkah saja (BN). Kita nak beritahu semua, mu (kamu) nak lalu sini, mu kena pangkah BN."

Anonymous said...

Anon 4:57 mengamuk sebab sifoo rasis Penang mari belum bagi ang pow mutawasittah kat dia lagi.


Balik la PAN oiiii hari2 tipu saja tau

Anonymous said...

Pemimpin PAS dah kenyang dengan dedak dari JibMah yang bernilai RM 90J.Sampai anak cucu duit tak habis.Sebabtu Pemimpin PAS menyokong Najib perasuah dan penyamun duit rakyat.

Anonymous said...

https://aidcnews.wordpress.com/2016/06/30/terowong-dasar-laut-pulau-pinang-satu-projek-dua-nilai/

Terowong Dasar Laut Pulau Pinang : Satu Projek, Dua Nilai

Pemangku Ketua Pemuda Gerakan Negeri Pulau Pinang Jason Loo berkata, sejak isu berkenaan dibangkitkan, Ketua Menteri Lim Guan Eng serta ekconya Lim Hock Seng menegaskan kos terowong dasar laut ialah RM 3.7 bilion.

Namun Jawatankuasa Kira-kira Negeri Pulau Pinang (PAC) yang diarahkan oleh Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang untuk menjalankan siasatan bagi projek mega itu pula menunjukkan sebaliknya.

Kata Jason, PAC melaporkan kosnya hanya RM 3.5 bilion.

“Kos yang terpapar di MalaysiaKini, MalayMail serta NST pada 11hb, Jun menunjukkan angka RM 3.7 bilion. Akan tetapi, laporan PAC menunjukkan bahawa kos terowong dasar laut hanya menelan belanja RM 3.5 bilion.

“Jadi, soalan kami ialah kenapa terdapat dua angka yang bercanggah dalam satu projek? Siapakah yang patut kita percayai? Lim (Lim Guan Eng atau Lim Hock Seng) yang mana satu atau laporan PAC?”, tanya Jason.

Katanya, RM 0.2 bilion adalah perbezaan yang ketara dan tidak boleh lepas pandang dengan mudah mengambil kira Kerajaan Negeri Pulau Pinang membuat bayaran kepada pemaju Konsortium Zenith BUCG dengan pemberian hak milik tanah.

Ujar Jason, wang itu adalah milik rakyat dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang perlu bertanggungjawab menjelaskan percanggahan itu kepada rakyat Pulau Pinang atas dasar ketelusan.

“Berapakah itu RM 0.2 bilion? RM 3.7 bilion tolak RM 3.5 bilion ialah RM 0.2 bilion atau bersamaan dengan RM 200 juta. Saya selalu mengaitkan kepada rumah kos rendah. Jika RM 200 juta dibahagikan kepada RM 42 ribu iaitu harga satu unit rumah kos rendah, kita dapat mendirikan 4762 unit rumah kos rendah di Pulau Pinang untuk dibeli oleh golongan muda tak kira kelayakan akademik mereka.”, tambahan Jason.

Anonymous said...

DUIT , DUIT , DIUT , DUIT , DUIT , DUIT .........

KEMANA DUIT DERMA RM. 2.6 BILION. DI. BELANJAKAN...?????????
ANDA....TENTERA. 2 SIBER YG. DI. BAYAR. GAJI. LUMAYAN. PASTI
MENJAWAB NYA. DENGAN. CARA YG. BERBELIT BELIT. SUPAYA
ORANG 2. FELDA. PERCAYA.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!,!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Wah!!! Dengan adanya Rm90 juta, maka Parti Assobiyah 1Malaysia kini boleh menarik nafas lega. Ini kerana pada PRU14 nanti, Parti Assobiyah 1Malaysia mampu meletakkan calon disemua kerusi dalam PRU tanpa memikirkan risiko kehilangan deposit.
Almaklumlah kini dah kaya, hasil bersubahat merompak harta rakyat Malaysia. Durjana sungguh permainan geng2 jubow ni. Jual agama tak sudah.

Anonymous said...

Dari dahulu hingga sekarang kita telah mencabar anjing-anjing buruk kepala sekular liberal seperti Anon 9:33 PM untuk menunjukkan sebarang bukti yang kukuh tentang rasuah RM90 juta tetapi anjing-anjing buruk kepala masih gagal menunjukkan sebarang bukti. Bahkan SR sendiri pun gagal menunjukkan sebarang bukti ! Durjana sungguh permainan geng2 anjing buruk kepala ni.

Anonymous said...

Seronok buat fitnah golongan sekuler libral khadam dap kafir habri yang dipuja pan penghianat perjuangan islam. 90j itu cuma tuduhan sahaja sebab org yang tuduh tu pun tak mengaku pasal dari golongan munafik hidup cuma buat fitnah untuk membunuh perjuangan islam dimalaysia jadi penyebar fitnah ni tergolong dalam golongan munafik kalau islam tapi kalau bukan islam memg hidup mereka anti perjuangan islam jadi itu semua adalah dugaan bagi kami yang istikomah dalam memperjuangkan islam.

Anonymous said...

Sabarlah...Hadi Mereng dah cakap nak saman SR kan? Bila? Dalam masa sebulan kan? Saman dimana? Di London kan?
So si bangang dan terencat anon 10.47, buktinya InshaAllah akan keluar tak lama lagi. Tunggu je la.
Kalau si Mereng tu buat U-turn, seperti yang dijangka, maka masing2 kena fahamlah kan?
Anon 10.47 ingat SR tu sama standard ke dengan Harakah? Harakah sahaja yang siar fitnah tanpa bukti. Sebab tu kena saman sokmo. SR steady je. Lu nak saman? Mai la...wa tunggu. Bola tanggung ni!!!
Kita berharap anon 10.47 yang bodoh lagi bangang supaya bersabar sedikit masa lagi. Tinggal 20 hari sahaja lagi. Kita tunggu ya?

Anonymous said...

Hidup mereka untuk fitnah perjuangan islam tak perlu bukti mereka mahu kita umat islam berpecah itulah golongan sekuler libral

Anonymous said...

Pencacai sekuler libral dah marah anon 11:56 bawak istrfar banyak2 islam akan tetap kekal hingga hari kiamat kembalilah kepada perjuangan islam mulakan dengan menyokong pindaan aktar 355 bagi merintis jalan untuk perlaksanaan hukum hudud.

PasNoMore said...

Tun M pun baru2 ni ada mengatakan pemimpin PAS makan dedak. Masa tu kita tidak tahu berapa banyak dedak diterima. Kemudian Husam juga ada mengatakan perkara yang sama. Beliau cabar supaya Hadi Mereng dan pemimpin atasan yang lain supaya menafikan atau mengesahkan dakwaan beliau, namun sunyi sahaja sebelah sana. Hinggalah terkini bom meletup bila SR siarkan perkara sama untuk tantapan seantero dunia.
Baru nak gelabah!!!! Kah kah kah. Tuan Ibrahim yang mula2 sekali menyuarakan hasrat nak saman SR. Sebab apa? Sebab TI bukan dikalangan penerima dedak tersebut. Berani lah dia nak saman. Berani kerana benar. Yang salah menikus tak terkata apa2, maklumlah TAKUUUUT. Kah kah kah.
Akhirnya Hadi Mereng announce dengan sifat bongkak dia nak saman SR dalam masa sebulan. Kita semua ni dok tunggu tarikh la ni. Tak sabar rasanya nak dengar nama2 yang menerima dedak rm90 juta tu. Bukti2 termasuklah nama2 penerima dan no akaun di bank masing2 dimana dedak itu dimasukkan. Ada yang dapat lebih sedikit, ada yang dapat kurang sedikit. Tak sama. Tapi jumlah semua approximately rm90 juta la, plus minus lebih kurang.
Betul kena percaya cakap Tun M, sebab beliau bukan bercakap kosong. Bila dia kata pemimpin PAS makan dedak, maka betul kenyataan beliau. Akan terbukti tidak lama lagi.

Anonymous said...

Kami orang felda lagi pandai dari golongan sekuler libral dari sokong sekuler lebih baik kami memperjuangkan islam untuk laksanakan hukum hudud moga perompak dapat dikenakan hukuman hudud. Tapi banyak halangan dari ajen anti perjuangan islam umno yang dah ditubuhkan seperti pan dan yang terkini bersatu

Anonymous said...

Yang memecahbelahkan orang Islam adalah orang Islam sendiri.

PasNoMore said...

Dalam akta tersebut, apakah hukuman keatas orang yang bersubahat mencuri harta dan wang Rakyat?

Anonymous said...

Kepada anon2 yang suka burukan Amanah dan Dap.. siapa yang perintah Malaysia dulu hingga sekarang.. melaya banyak hilang tanah..

Anonymous said...

MELAYUUUUUU!!!!!!

Anonymous said...

Potong tangan

Anonymous said...

Sebab tu kita mahu pemerintahan islam bukan pemerintahan melayu.

Anonymous said...

Hudud Pas dah jd hududuitt$$ 90 juta. Berhentilah menipu org melayu lagi.

Anonymous said...

Disuruh cara Islam bersumpah laknat tk makan dedak pun lebai pembohong bersiri tak berani. Penjual2 agama bertopengkan Islam sgt menjijikkan.Memalukan Islam.

Anonymous said...

Undi PIGS = Undi Umno

Pas Ikatan Gagasan Sejahtera (PIGS)

Anonymous said...

Anony 4:04 sekuler librel anti perjuangan islam.

Anonymous said...

Munafik-munafik liberal amat bencikan dan memusuhi ulama Islam dan parti Islam kerana ulama Islam dan parti Islam cuba melaksanakan ajaran Islam dan hukum Allah di negara ini. Jika kita membuat pemerhatian secara kritis, kita akan dapati munafik-munafik liberal dan parti-parti Ultra Kiasu mempunyai matlamat yang sama iaitu melemahkan agama Islam dan menjauhkan umat Islam dari agama Islam maka tidak hairanlah kita melihat mereka bekerjasama menentang Islam.

Dan kita juga tidak merasa hairan melihat munafik-munafik liberal keparat dan Ultra Kiasu hina telah mencipta pelbagai dakwaan karut seperti rasuah RM90 juta, kerajaan perpaduan (UG), kerjasama parti Islam- parti keris telanjang dll untuk memburuk-burukkan ulama Islam dan parti Islam. Dan kita dapati semua dakwaan karut tersebut adalah fitnah-fitnah terdesak yang dicipta oleh para munafik liberal dan Ultra Kiasu yang sangat terdesak!

Anonymous said...

Yang sebenarnya terdesak adalah golongan jubow. Rakyat sudah tidak percaya kepada golongan yang terus menerus menjual agama untuk kepentingan sendiri.
Tidak ada angin masakan pokok bergoyang. Sekiranya golongan dedak ini benar2 mengikut ajaran Quran dan Hadith, tidak akan ada sebab mengapa rakyat akan percaya pada tuduhan2. Kerana terpesonglah maka rakyat sudah tidak percaya kepada PAS lagi.

Anonymous said...

Yang tak percaya pada pas cuma golongan sekuler libral

Anonymous said...

Pas parti politik sesat dan menyesatkan akidah orang melayu.

Anonymous said...

Anon 7:23 PM dan 8:41 PM telah menulis komen yang mengandungi maki hamun dan fitnah yang bererti Anon 7:23 PM dan 8:41 PM tidak mengikut ajaran Quran dan Hadith.

Apakah ajaran yang diikuti oleh Anon 7:23 PM dan 8:41 PM.....Kristian, Buddha, Hindu, Judaisme? Dan Anon 7:23 PM dan 8:41 PM menyembah apa....salib, patung, berhala, wang, hantu, dewa, pemimpin ultra kiasu yang memusuhi Islam ?

Semua dakwaan karut tersebut tanpa sebarang bukti yang bererti Anon 7:23 PM dan 8:41 PM adalah lebih bodoh dari haiwan ternakan maka tidak hairanlah Anon 7:23 PM dan 8:41 PM makan dedak babi!

Unknown said...

Inilah hasil nukilan seorang penerima dedak dan cetek pengetahuan. Atas sedikit daripada Bodoh!!!!!
Posting yang penuh andaian, tuduhan dan fitnah. Orang konon Islam begini pun ada. Bahaya sungguh sifat Dajjal begini. Nampak macam beragama tapi sebenarnya kosmetik sahaja. Bertaubatlah saudara sebelum terlambat. Usah hiraukan orang lain, diri sendiri belum tentu selamat. Buang sifat angkuh dan bongkak itu, sesungguhnya Allah lebih mengetahui segalanya.

Ir Anonymous said...

Begitulah cara yg didakwa Islam yg PAN amalkan.. Baca doa bersumpah baca doa bersumpah dan baca doa bersumpah.. DAP mmg suka dgn pengamalan yg sebegini kerana boleh baca doa di majlis mereka.. Manakala bab bersumpah pula kononnya PAN cukup hormat.. Tengok apa jadi pada sumpah baiah yg dgn muka selamba jer PAN langgar! Sebab tu aku cakap DAP suka dgn cara yg didakwa Islam spt yg PAN amalkan ini..

Buat malu PAN konon nak suruh org bersumpah tapi diri sendiri demi taksub kpd DAP sanggup langgar sumpah. Phuii.. buat malu Islam shj..

Ir Anonymous said...

PERBEZAAN ANTARA :

A. KERJASAMA PAS DENGAN UMNO
dan
B. PERSEKONGKOLAN PAN DENGAN DAP

HASIL-HASILNYA IALAH :

A. i. RUU 355 dan
ii. EPF PELABURAN SYARIAH

B. i. PERTAHAN KEWAJARAN OCTOBERFEST KERANA TONGGANG ARAK SECARA TERANGAN OLEH HANYA BUKAN ISLAM. BERMAKSUD JIKA DIANJURKAN ZINA SECARA TERANGAN JUGA WAJAR JIKA OLEH HANYA BUKAN ISLAM??,
ii. PEMBELAAN HAK GOLONGAN LGBT TERMASUK HAK "SI SUAMI" dan "SI ISTERI" JIKA PERKAHWINAN SEJENIS BERLAKU?? dan
iii. SARANAN MANSUHKAN STATUS AGAMA DALAM MYKAD DI MANA SETAKAT INI PAN MASIH BERDIAM DIRI TANDA SETUJU??

Wassalam..

Anonymous said...

Samalah kita bertaubat sekiranya bukan islam berimanlah pada allah nescaya kita akan aman dan lebih tenang allah maha berkuasa lagi maha mengetahui segala kekusutan kini kerana kita semakin menjauh dari allah swt.

Anonymous said...

Apa tindakan lebai dan macai PIGS terhadap masalah2 di atas? Semuanya pun menikus serupa kafir harbi. Cakap tak serupa bikin.

Parti Auta Semalaysia aka PIGS

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails