Sunday, June 12, 2016

Mengintai Sawah Ladang Di Jepun. Jom!!



JOM kita intai dengan kisah berkeliling bandar Nagano Jepun, melihat betapa hebatnya pertanian dan perkebunan yang ada disini. Sangat tradisional !!! 

Setelah hunting internet, ternyata kebiasaan bercucuk tanam di kawasan perumahan yang tidak hanya terjadi di Nagano, tetapi di seluruh Jepun, termasuk Tokyo. Menurut penulis, kerana dia hanya tahu tentang Nagano, jadi dia hanya akan bercerita tentang yang dia lihat saja.

Begini ceritanya..


Pertama kali sampai di Jepun, saya sungguh terkejut, terkejut, terpesona dan pelbagai ungkapan kagum lain. Bagaimana tidak, sangat aneh di Indonesia ketika kita melihat ada sawah di kawasan perumahan. Ohhhh tak hanya sawah, tetapi juga kebun sayur dan buah-buahan !!! Hm ... tapi ternyata kenyataan itu merupakan perkara yang sangat biasa di Jepun.

Yup ... apato atau tempat tinggal saya terletak di salah satu perumahan di Nagano Shi, sebuah perumahan yang cukup tenang lebih tepatnya. Dan hebatnya, depan belakang kanan kiri apato saya tersebut, dikelilingi oleh kebun dan sawah peribadi milik individu. Cuba lihat foto foto dibawah ini:


Perhatikan baik baik gambar wide shot ini ... yang sudut atas kiri di foto ini adalah tempat aku tinggal.

Ini saya foto dari tingkap dapur saya ... tanah di depan rumah berwarna orange itu, baru ditanami padi.

Nah ini fotonya selepas 5 bulan kemudian, padi sudah siap panen.


Nah begitu pula ketika saya keluar dari apato, inilah pemandangan dari pintu gerbang: Tanah yang digunakan untuk menanam sayur-sayuran

Melangkah 20 meter dari apato ke arah jalan raya, inilah yang akan anda lihat. tanah kosong yang nantinya usai musim salji, akan kembali jadi kebun sayur-sayuran

Ini adalah gambar dari sudut lain yang kuambil dari apato ... banyak kan tanah kosong diantara rumah rumah. lahan tanah tersebut ketika musim menanam, akan penuh dengan sayur-sayuran dan padi.

Kebun kebun dan sawah ini adalah milik individu yang dikendalikan sendiri langsung oleh yang empunya. Hiaahahahaaa sotoy banget deh aku. Habisnya, ngeliat dari cara mereka merawat tanamannya, sungguh seperti merekalah pemiliknya.

Umumnya yang saya lihat sedang bekerja di kebun / sawah tersebut adalah orang orang tua. Tak hanya sekadar orang tua berusia 40an tahun, bahkan datuk nenek 70an tahun pun masih kelihatan rajin pagi petang menjaga kebun mereka. 

Malah datuk yang berkebun di depan apato saya, sehingga membuat gubug sederhana. Jadi, usai pagi pagi membersihkan kebun, si datuk yang ditemani oleh 2 anjing kesayangannya itu, lalu duduk santai di gubugnya sambil baca surat khabar hingga menjelang tengah hari.

Penasaran, saya pun bertanya pada rakan suami yang orang Jepun. Waaahh ternyata jawabannya adalah, "Menjadi petani di Jepun itu memberikan keuntungan yang cukup banyak. Bahkan banyak di bandar ini yang merupakan orang kaya adalah mereka yang berprofesi sebagai petani / pekebun ".

Weewww ... hunting internet pun aku lakukan, dan betuuulll sodara sodara. Ternyata pertanian itu masuk dalam program kerajaan. Menyedari pangan merupakan perkara paling pokok dari kehidupan manusia, kerajaan Jepun memberi pertanian tradisional perseorangan. Di mana hasil kebun / sawah mereka, sangat dilindungi. Tak hanya pemberian subsidi, namun petani juga boleh menjual terus hasil kebun / sawahnya di pasar raya.

Hasilnya ??? Tentu sangat tak hanya menguntungkan bagi petani, tetapi juga bagi kesihatan pelanggan. Supermarket pasar raya dipenuhi oleh sayur-sayuran segar setiap harinya. Mengapa ??? Kerana apa yang dituai petani hari ini, itu jugalah yang akan anda lihat di pasar raya. 

Maka tak heran jika sayur-sayuran di Jepun rasanya endos Gandos maknyooos. Suegereee poll ... suami yang sebelum ke Jepun ngga doyan sayur-sayuran, sejak tinggal di Jepun jadi maniak sayur loh heheee.

Datuk ini rajin banget pagi petang datang ke kebunnya

Begitu juga dengan bibi ini (ups 'bibi' hihihii SKSD banget aku hehee)

Yang ini juga ... tiap hari keladang dengan basikal kesayangannya ... wkwkwkww lagi lagi sotoy banget pake embel embel kesayangan


Kelihatan sang datuk menyusuri sawah yang terletak di depan seiyu, si datuk ini baru sahaja mengambil air dari longkang untuk menyirami kebunnya (oowww air longkang di Jepun jernih loh wkwkwkw jangan dibayangkan air longkang di jakarta ... oh no)

Kawasan dibawah jalan layang pun digunakan untuk menanam padi. Sangat berkesan ya. Maklum masa bertanam di Jepun sangat singkat. Jadi untuk memenuhi keperluan selama 1 tahun, tentunya mereka harus menggunakan tanah tanah yang boleh dipakai. Kerana jika musim telah menjadi sejuk, tentu tak ada harapan untuk bercucuk hingga datang musim menjelang panas.

Serunya lagi. Pertanian dan kebun yang ada di daerah tinggal saya ini, seolah-olah semua ditanam secara organik. Bagaimana saya tahu ??? Kerana sawah yang sebidang terhampar di depan apato saya itu, pertama saya datang di bulan Jun, ia baru saja ditanam. 

Dan akhirnya baru di tuai pada bulan November. Yaaa setahu saya, padi organik itu memang memerlukan waktu kurang lebih 5-6 bulan baru boleh dituai. Berbeza dengan padi racun perosak yang marak di Indonesia, 3 bulan sudah boleh tuai raya.

Kemudian untuk sayur-sayuran dan buah-buahan juga demikian. Sekali tempo, saya melewati tanah yang sedang dipersiapkan untuk bercucuk tanam. Masih kelihatan longgar longgar kerana baru selesai di lanun. Dan terciumlah aroma yang oke punya wkwkwkwkww ... pupuk kandang !!!

Lalu dari segi pemeliharaannya juga memperlihatkan jika sayur-sayuran tersebut ditanam organic, iaitu dengan rutin pagi petang dibersihkan. So, hama hama rumput dan haiwan perosak lain itu dibersihkan secara manual tanpa ubat. Hasilnya ??? Itu tadi sayur-sayuran yang endos Gandos makyooosss heheheee.

Kebun epal di perumahan, meski tanpa pagar, selamat dari orang orang iseng
Apelnya sudah matang nie ... merah merah segar .. cuma nunggu dituai doang hehee., .. biar tanpa penjaga, epal ini ga ada yang nyuri loh

Kebun epal berada betul-betul di jalanan gini, biasa banget di Jepun ... jadi jangan heran kalau lagi jalan diperumahan terus tiba tiba nemu kebun yak

Banyaknya kebun dan sawah di kawasan perumahan, turut memberi sumbangan udara yang segar di pagi hari hehee ... jadi saya dan suami suka jalan pagi pagi ... segaaarrrr

Hebatnya, meski ditanam di kawasan penempatan, tanpa pengaman (tanpa pagar, tanpa cctv dan tanpa pengawal) - ngga ada loh yang iseng ngerusakin atau bahkan mencuri. Dibayangkan, musim panas dengan suhu hampir 40 darjah, lalu terlihat buah epal yang telah matang berwarna merah jelita.

Aaaawww ... Bayangkan jika ini di Indonesia. Wadooowwww .... Habis sudah !!! Hehehee tapi disini ??? Buah tersebut selamat hingga waktunya dituai sendiri oleh sang pemilik. Hebat yaaaa etikanya.

Penulis: catur guna yuyun angkadjaja
Dari
Logo

Sila lihat..

Pekerja M'sia Di Australia Diucapkan Selamat Menyambut Ramadhan. -Ibnu Hasyim.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails