Thursday, June 16, 2016

Sedikit Tips Berpuasa 20 Jam Dari Gadis M'sia Di Scodland.

3c1c

INGIN kami kongsikan pengalaman Aida Sue, seorang pelajar Malaysia di Aberdeen, Scotland yang kena berpuasa selama 20 jam. Lokasi Aberdeen boleh dikatakan antara paling utara di United Kingdom dan latitudenya pula adalah lebih tinggi berbanding bandar Moscow, Russia. 


Waktu berpuasa di Aberdeen bermula lebih kurang jam 2 pagi hingga 10 malam. Jadi waktu berpuasa adalah sekitar 19 jam hingga 20 jam. Bagi yang sudah biasa puasa selama 13 jam, sudah tentu berpuasa dengan masa yang lebih panjang bakal membawa cabaran fizikal dan mental.

Kalau berpuasa di Malaysia pun sudah cukup mencabar terutama apabila cuaca menjadi sangat panas... Apatah lagi kalau perlu berpuasa 20 jam, terpaksa berbuka puasa tanpa keluarga di sisi, tiada bazaar Ramadhan dan jauh dari laungan azan Maghrib. Boleh nangis dibuatnya! 

Tetapi menurut Aida, berpuasa di mana-mana pun sama sahaja. Jika persediaan rapi dibuat, berpuasa 20 jam tidaklah sesukar mana. 

Antara tips yang beliau kongsikan:

1. Rancang aktiviti sepanjang hari di bulan Ramadhan, supaya ia terisi.
2. Sediakan stok makanan lebih awal untuk sepanjang bulan Ramadan. Beli perencah segera untuk memudahkan penyediaan juadah berbuka.
3. Ketika bersahur, makan kurma atau fig diselangseli dengan makanan berkhasiat seperti oats. Lagipun, kurma memang dijamin banyak manfaatnya untuk mereka yang berpuasa.
4300

  • Bagi Aida, berpuasa 20 jam sebenarnya adalah suatu pengalaman yang menyeronokkan dan menguntungkan. Sebabnya:

  • 1. Cuaca di luar negara biasanya agak sejuk menyebabkan kurang penat ketika berpuasa.

  • Ketika artikel ini ditulis, menurut Aida Sue cuaca di Aberdeen, Scotland adalah 12 darjah Celcius.
  • 6d97
  • 2. Siang yang panjang dan malam yang pendek memberikan beliau peluang untuk beribadah di bulan Ramadan dengan lebih baik.

  • Pukul 12 tengahmalam di Aberdeen. Nampak macam baru nak Maghrib.

    • "Kalau dulu di Malaysia, saya tahu yang waktu malam itu panjang, jadi saya lalai dalam membuat ibadah, saya tangguh-tangguh kerana merasakan ada banyak masa lagi untuk terawih. Oleh kerana malam di sini cuma 4 jam, memang padat program saya dari Iftar, sampailah ke Subuh. Saya dapat nikmat berjaga malam (untuk beribadah)," kata Aida Sue.
  • 3. Dengan adanya siang yang panjang, hari beliau terisi dengan pelbagai aktiviti seperti menyelesaikan tugasan akademik.

      • Suasana di Aberdeen pada pukul 9 malam masih lagi cerah, jadi Aida berpeluang untuk belajar dan mengulangkaji di sekolah dengan lebih lama.
  • 4. Secara kira-kira, kemungkinan peluang bertemu malam Lailatul Qadar adalah tinggi kerana malam yang lebih singkat di Aberdeen.

  • Lailatul Qadar adalah satu malam yang khusus terjadi di bulan Ramadhan. Ayat al-Qur'an diturunkan pada malam ini. Oleh kerana waktu malam cuma 4 jam di sini, peluang untuk mendapat nikmat malam Lailatulqadar ini mungkin lebih baik. Untunglah!

  • 2966

  • Pengajaran yang kita boleh belajar dari pengalaman Aida ialah Tuhan itu Maha Adil, dan pasti ada kebaikan di atas setiap sesuatu yang berlaku. (IH/http://says.com) 
  • Lihat sebelum ini, siri pengembaraan..

3 comments:

Anonymous said...

Selamat berpuasa dan bersabar. Pasal sabar ni, satu benda yg takda dalam PAN. Kalah pemilihan terus meroyan. La ni jadi khadaaaam al DAP. DAP pula anti Islam

Mat Sabu kini 'berkiblatkan' DAP.



Presiden Parti Amanah Negara (PAN) Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu sebelum ini mendakwa bahawa Majlis Amanah Rakyat (MARA) merupakan satu agensi yang memusnahkan kehidupan orang-orang Melayu.

Ekoran dakwaan Mat Sabu itu, beberapa pemimpin serta orang ramai mengecam bekas Timbalan Presiden Pas itu dengan mengatakan Mat Sabu kini 'berotak parti cina kiasu' atau bahasa mudahnya terpengaruh dengan ajaran DAP.

Hmm... Sebenarnya dah muak nak cerita mengenai Mat Sabu ni.... Orang pun dah tahu Mat Sabu ni 'khadam' seumur hidup DAP.... Sebab tu Mat Sabu berani memecah-belahkan Pas sehingga menubuhkan sebuah parti baharu.

Mat Sabu ni sebenarnya bukan 'berotak DAP'.... Tetapi otaknya telah dikawal oleh DAP.... Apa yang dibuat atau dilakukan Mat Sabu sebenarnya telah diarahkan oleh 'abang long'.... Mat Sabu bukan boleh bertindak sesuka hati.

Lagipun Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Mohd Amar Nik Abdullah telah mengesahkan bahawa PAN ni sebuah parti yang 'nanar' atau bahasa mudahnya 'bengong'... Memang betul pun PAN merupakan parti yang bengong.

Tengok jelah dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar dan Sungai Besar.... PAN masuk bertanding pun atas arahan sapa... Bukannya atas arahan Pakatan Harapan.... Tapi atas arahan DAP!!

Pakatan Harapan sebenarnya tak nak bertanding pun dalam PRK ni.... Sebab nak bagi laluan kepada Pas kerana kedua-dua kerusi ini merupakan kerusi tradisi parti Islam itu... Tak naka ada pertembungan 3 penjuru.

Tapi, disebabkan dendam kesumat DAP terhadap Pas.... PAN diarahkan untuk masuk bertanding supaya menghalang laluan Pas untuk memenangi dua kerusi yang diramalkan mampu dirampas oleh Pas.

Bila PAN masuk bertanding PRK ni... Jelaslah otak-otak PAN telah dikawal oleh DAP.... Lagipun, PAN masuk bertanding ni semuanya ditaja oleh DAP... Dari wang deposit sehinggalah wang perbelanjaan berkempen, semuanya ditaja oleh DAP. -AndyBolat/Utaranews.com-

Anonymous said...

banyak pahala mat sabu dpt.. sentiasa ada org duk mengata dia... tahniah..

Mrs Rebecca said...

Kami adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kewangan
masalah, jika anda mempunyai keadaan huru-hara kewangan dan anda memerlukan dana untuk
memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
bil, memulakan perniagaan yang baik atau anda mendapati sukar
mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

 "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu begitu sahaja,
Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

Nama awak: ______________________
Alamat anda: ____________________
Negara awak: ____________________
Tugas anda: __________________
Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
Tempoh pinjaman: ____________________
Pendapatan bulanan: __________________
Nombor telefon: ________________
Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
Jika anda telah memfailkan pinjaman sebelumnya, di mana anda dirawat dengan jujur? ...

Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, keadaan huru-hara, dan cabaran
hubungi REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM hari ini melalui e - mail:
rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails