Thursday, June 16, 2016

Dia Yang Buat Masjid Dhirar.. Siapa?




KEJADIAN berlaku ketika solat, oleh kerana seorang makmum merasakan suaranya lebih sedap dan merdu daripada suara imam, lalu dia pun membaca dengan jahar, malahan lebih kuat daripada Imam. 

Usai solat, imam dan makmum lain menegurnya, kenapa kuatkan suara melebihi imam. Awalnya dia hanya diam bila ditegur, namun ketidakpuasan hatinya berpanjangan, tiap kali dia solat berjamaah, dia tetap membaca dengan kuat. 

Akhirnya imam dan makmum yang lain sudah tidak dapat menahan sabar kerana sikapnya yang menganggu solat jamaah. Keputusan dibuat dan dia tidak dibenarkan lagi solat berjamaah disitu.

Dia begitu marah dan menjaja cerita kononnya imam dan makmum di kampungnya jahil, tak boleh nak menilai mana yang lebih baik, lebih suka memilih orang yang lemah dan tak nak menerima orang yang lebih baik.

Di kampungnya pula, imam dan orang kampung kini rasa aman waktu bersolat, tiada lagi gangguan suara yang lebih kuat daripada imam. Kalau tidak huru hara sokmo (istilah Pahang yang bermakna sentiasa), nak solat pun sentiasa terganggu.

Akhirnya si-makmum (yang perasan bersuara merdu) tadi buat masjid baru dan dia menjadi imam. Kini dia boleh bersuara kuat sebab dah jadi imam. Namun di masjid barunya kini telah mula tidak aman sebab ada makmum yang telah mula membaca lebih kuat darinya.

Aduh..mapehhhhhh



Dipetik daripada Fb Buletin Tanjung Lumpur
Artikel PAS Negeri Pahang
Judul: Al-kisah makmum yang sombong.

12 comments:

Anonymous said...

Jika terjadi 1500 tahun dahulu, seorang yg mengaku beriman dan mempercayai dirinya beriman tetapi lebih suka mendengar ayat2 Ketua Musyrikin contohnya Abu Jahal dan Abu Lahab dari mendengar golongan2 alim. Mencintai yahudi Bani Qainuqa lebih dari mencintai orang mukminin dari Madinah.

Apakah sipolan ini bersama2 dgn Saidina Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali? Sesungguhnya tidak.

Sipolan2 lebih suka berdamping dengan Abdullahh bin Ubay. Bila bersama2 dengan Abdullah bin Ubay maka terasa diri Progressive dan Inclusive.

Wallahualam

Anonymous said...

Wahai Nabi! Berjihadlah terhadap kaum kafir dan munafik dan berlaku keraslah terhadap mereka. Tempat kembali mereka adalah jahanam dan itulah yang seburuk-buruk kesudahan. Mereka akan bersumpah dengan Nama Allah bahawa mereka tidak pernah berkata, padahal mereka pernah mengatakan kalimat kufur dan mereka telah kafir sesudah Islam dan mereka sangat mengingini apa yang tidak dapat mereka capai. Dan tidaklah kebencian mereka itu melainkan kerana Allah dan Rasul-Nya telah memperkayakan orang yang beriman dengan kurnia-Nya. Tetapi jika mereka bertaubat adalah baik bagi mereka dan jika mereka berpaling, Allah akan azabkan mereka dengan satu azab yang pedih di dunia dan di akhirat; dan tidak ada bagi mereka pembantu di bumi dan tidak ada penolong. ( Ayat 73 – 74 : Surah at-Taubah )

Al-Quran memberi peringatan tentang ancaman puak munafik terhadap keselamatan dan kepercayaan orang yang beriman. Tuhan menamakan satu surah al-Quran dengan nama surah al-Munafiqun, bagi menyedarkan kaum Muslimin betapa bahayanya kehadiran puak munafik di dalam masyarakat kaum Muslimin. Tuhan menggesa Nabi Muhammad s.a.w dan kaum Muslimin semua zaman agar berwaspada terhadap tipu daya dan fitnah yang datang daripada puak munafik.

Anonymous said...

Mereka memaki hamun Ulamak dari PAS
Mereka memaki hamun para Mufti
Kekasih mereka DAP menghina Mufti Pahang mengenai Khutbah AdilAdha
Kekasih mereka DAP melalui wakil mereka Datuk Ngeh Koo Ham pada tahun (2014) mahu hak murtad bagi orang Islam
Bila orang Islam saling berkasih sayang, ada pula yg berkasih dengan katua musyriqin Penang marie



Dengan apa diatas, PAN redha kesemuanya. PAN redha kepada Kemusyrikan DAP bagai Abudllah bin Ubay redha kepada Yahudi Bani Qainuqa

Ingat PAN
Ingat DAP
Ingat DAP Ingat Kaum Musyriq yg bencikan keimanan
Ingat DAP Ingat ABu Lahab dan Abu Jahal
Ingat kelakuan DAP, Ingat bagaimana Musyriqin menyiksa Saidina Bilal

Anonymous said...

Di Terengganu pada 1980-an berlaku sembahyang DUA IMAM, kerana Pas anggap orang Umno kafir & tak sah sembelihan kerana Amanat Haji Hadi.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Nik Amar Nanar telah memberi fuckwa bahawa Parti Amanah adalah parti orang bengong & parti Tok Sami.

Parti Islam SeMalaysia (PIS) + Parti Ikatan = PASIK

Anonymous said...

Jauhi diri kita dan keluarga dari golongan ulama2 su penjual agama utk politk dan golongan org2 PASIK yg suka gelar menggelar umat Islam lain.

Semoga taubat mrk Allah.

Anonymous said...

Jauhi politik yg jual agama dan bangsa utk habuan duniawi, caci mencaci org Islam lain.

Menyalahguna ayat Al Quran, jual nama Allah utk kepentingan diri dan politik sempit mrk.

Anonymous said...

Allah tak suruh PIS jaga Islam. Allah perintahkan Rasul2 utk sebar dan kembangkan ajaran Islam yg mulia kpd semua makhluk di bumi.

Semoga kehidupan kita semua dijauhkan dari golongan ulama2 su' penjual agama dan org2 yg PASIK.

Kepada Allah kita berserah.

Anonymous said...

Nak tanya sikit. PAS, ISMA, Jamaat Tabligh, Para Kebanyakan para Mufti amat dibenci oleh PAN.
Yang PAN sanjung hanyalah DAP. Padahal DAP diketuai oleh golongan Musyriqin+Fasiqin.

Jadi mari sini tolong jawab.

PAN cakap PAS Sesat
PAN cakap Isma penipu dan extremist
Bila para Mufti kena maki dgn DAP, PAN Senyap
Bila Zakir Naik dimaki oleh Ramasamy, PAN tak suruh DAP pecat beliau
Jamaat Tabligh kamu cop sebagai tak guna


Jadi nampak sangat PAN MENCINTAI DAP Lebih dari sesama Islam.

Y Allah, PAN tak redha kepada majoriti umat Islam di Malaysia
Ya Allah Laknatilah DAP
Ya Allah Musnahkanlah DAP kerana menghina ugama mu
Ya Allah Musnahkanlah DAP sebab mahu minum arak besar besarn jika PAN Menang

Mari kita doa siang malam, Moga kepimpinan DAP dihancurarkan bagai Kaum Nabi Luth
Mari kita berdoa kepimpinan DAP diazab dunia dan akhirat.

Tolong Sampaikan kepada sesama Islam

Anonymous said...

دَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْأَحْزَابِ عَلَى الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ سَرِيعَ الْحِسَابِ اللَّهُمَّ اهْزِمْ الْأَحْزَابَ اللَّهُمَّ اهْزِمْهُمْ وَزَلْزِلْهُمْ



Nabi berdoa pada saat perang Ahzab menghadapi (kepungan) Musyrikin: “Allahumma munzilal-Kitab, sari’al hisab. Allahummahzim Al-Ahzab, Allahummahzimhum wa zalzilhum.” (Ya Allah, yang menurunkan Kitab, cepat perhitungannya. Ya Allah hancurkanlah pasukan bersekutu. Ya Allah, hancurkanlah mereka dan porak=porandakanlah mereka).” (HR Bukhary 2716)

Anonymous said...

Kepada Allah kita berserah.

Anonymous said...

Buatlah baik kpd sesama makhluk di bumi Allah ni. Berpegang pada ajaran Islam sebenar.

Kepada Allah kita berserah.

Anonymous said...

Semoga Islam terus berkembang di bumi Allah dan org2 kafir semakin mendekati Islam bkn menjauhnya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails