Sunday, June 12, 2016

26 Tahun Mengembara Keliling Dunia, 216 Negara. Tanpa H/P, Blog, F/book..



APABILA Gunther Holtorf yang melakukan perjalanan selama 18 bulan ke Afrika pada tahun 1988, dia tidak menyangka perjalanannya akan berlangsung selama hampir tiga dekad sejauh 556,000 batu yang merangkumi 215 negara dengan kereta lamanya - a 'Otto' Mercedes Benz G Wagon. Perjalanan itu setara dengan membuat dua perjalanan dari bumi ke bulan! 

Semuanya bermula pada 26 tahun yang lalu, ketika Gunther berhenti berkhidmat 30 tahun di Lufthansa, berjumpa dengan isteri keempatnya Christine, dan mereka bersama-sama  menerjang, jalan berlubang dan jalan kerikil dari kampung halaman mereka di Bavaria, sepanjang jalan ke Afrika. Selepas memandu lebih dari 62,000 batu di seluruh benua dan menderita lima serangan malaria, mereka mengambil keputusan untuk teruskannya. 

Pasangan itu membuang dua tempat duduk belakang kereta untuk membuat ruang untuk tilam dan ruang penyimpanan untuk pakaian, makanan, peralatan, alat ganti dan perkakas dapur. Mereka  melalui Amerika Selatan, Amerika Utara, Asia, Australia dan Eropah, bersama kereta mereka di mana sahaja mereka pergi. Malah, mereka menganggap kereta kesayangan mereka sebagai ahli ketiga dari keluarga mereka.



Pasangan itu berjaya melakukan perjalanan mereka menggunakan wang yang sedikit yang mereka  menabung - mereka membeli makanan dari pasaran tempatan dan tidur di dalam trak mereka. 

"Sponsor dari pihaK tertentu sentiasa ditawarkan, tetapi penajaan mereka tidak pernah percuma," jelas Gunther. "Saya tidak pergi ke hotel atau restoran. Tidak sama sekali. Kami hanya membeli-belah di pasaran tempatan dan menyediakan makanan kami sendiri. "

"Saya bertemu dengan begitu ramai orang yang berkata mereka mahu melakukan apa yang kami lakukan, tetapi apabila kami menceritakan segala, mereka berkata:". Saya perlu gulungan roti dan kopi panas pada waktu pagi dan pancuran mandi peribadi dan akhbar 'mereka tidak sanggup;

Kita harus menanggung dan menyekat diri kita sendiri. Kadang-kadang kita hidup dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Ia memerlukan banyak kesabaran. "

Mereka tidak mempunyai telefon bimbit, tidak ada blog, Facebook atau laman Twitter untuk mendokumentasikan perjalanan epik mereka.




Apabila Christine meninggal dunia akibat kanser pada 2010, Gunther memutuskan untuk meneruskan pejalanan, dengan gambar yang tergantung di cermin pandang belakang truk. " saya  tidak akan lupakan beliau dan melakukan apa yang saya lakukan bagi pihak beliau," katanya. Menariknya, walaupun Gunther dan Christine ingin menikah, tetapi mereka tidak ada masa - mereka terlalu sibuk dengan perjalanan mereka. Mereka hanya mampu untuk mengikat janji, dua minggu sebelum Christine meninggal dunia. 

Beberapa bulan selepas kematiannya, anak Christine Martin menyertai Gunther dalam perjalanan yang jauh ke Sri Lanka, China, dan Korea Utara. Pada tahun 2012, Gunther menemui sahabat baru - berusia 45 tahun, Elke Dreweck, yang mengambil masa selama setahun mengembara dan menyertai beliau untuk perjalanan ke Jepun.

Gunther, kini 77 tahun, akhirnya mengakhiri perjalanan epiknya tahun ini di Gerbang Brandenburg di Berlin sebelum kembali ke rumahnya di Bavaria. "Semakin banyak yang telah ditempuh, semakin banyak anda menyedari betapa sedikitnya yang anda telah lihat," katanya setelah ketibaan beliau. (IH/ohpanasnyer)


Lihat sebelum ini...





           


31 comments:

Anonymous said...

Barua-barua pemakan dedak cap roket seperti pesakit mental yang bernama 'Nobody' adalah makhluk yang amat hina kerana mereka amat suka menfitnah dan menghina ulama-ulama Islam dan umat Islam dan mereka mendewa-dewakan sifu-sifu kafir roket yang telah menghina dan menentang ajaran Islam dan hukum Allah seperti mempertikai, menghina dan menentang dan mempertikai Hudud, undang-undang Syariah, khutbah Jumaat dan pakaian menutup aurat dan mempromosi liberalisme, pluralism, LGBT dan kebebasan murtad dll di kalangan umat Islam.

Pendusta-pendusta ini tidak pernah menunjukkan sebarang reaksi setiap kali sifu-sifu roket menghina Islam dan umat Islam tetapi mereka sentiasa menghina dan mendustakan ulama Islam, umat Islam, ajaran Islam dan hukum Allah. Maka jelaslah siapa mereka sebenarnay.

Sebagai contoh pendusta pemakan dedak cap roket telah menfitnah pemimpin-pemimpin parti Islam menerima habuan dari dana RM 2.6b semata-mata berdasarkan dakwaan satu makhluk yang mendakwa secara tidak jelas "saya tk tahu dpt berapa dan untuk apa". Ini menunjukkan pendusta-pendusta pemakan dedak cap roket ini adalah sangat terdesak untuk menfitnah ulama dan umat Islam.

Bahkan pendusta yang bernama 'Nobody' telah mengkafirkan umat Islam untuk menfitnah pemimpin parti Islam dan parti Islam. Sesungguhnya tuduhan kafir itu telah kembali kepada pesakit mental 'Nobody'. 'Nobody' telah menggunakan ayat Qur'an dll untuk mengelirukan umat Islam tetapi pada masa yang sama 'Nobody' menentang hukum Allah.

Sebenarnya kita telah membaca pelbagai komen yang tulis 'Nobody' yang penuh dengan maki hamun dan fitnah dan penghinaan terhadap ulama Islam dan umat Islam yang berusaha melaksanakan ajaran Islam dan hukum Allah.

'Nobody' telah menyalah-gunakan ayat Al-Qur'an untuk menyokong fitnah-fitnah yang telah ditulisnya sendiri tetapi pada masa yang sama 'Nobody' sendiri mempertikai dan menolak hukum Allah. Kita semua tahu hukum Allah terdapat dalam Al-Qur'an dan Sunnah. Ini bererti 'Nobody' telah mempertikai Al-Qur'an dan Sunnah. Ini jelas menunjukkan 'Nobody' adalah seekor munafik yang terkutuk.

Fitnah-fitnah tanpa sebarang bukti yang telah dicipta oleh pendusta-pendusta pemakan dedak cap roket seperti pesakit mental 'Nonbody' ini jelas menunjukkan mereka adalah lebih bodoh dari lembu dan lebih teruk dari babi.

Anonymous said...

HUDUD VERSI PRESIDEN PIS, HJ HADI PENASIHAT REGIM UMNO.
CURI BERAS SEKILO KENA POTONG TANGAN..RASUAH 2.6b, MEROMPAK DUIT RAKYAT BOLEH KELILING DUNIA NAIK JET PERIBADI BERJOLI SAKAN.

Presiden PIS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, meskipun perbuatan menerima dan memberi rasuah itu salah namun, mencuri tetap menerima hukuman lebih berat kerana mengambil harta orang lain tanpa kerelaan pemiliknya.

“Adakah rasuah termasuk dalam mencuri? Tidak. kerana mencuri ada takrif. Ulama takrifkan mencuri adalah mengambil harta orang secara senyap tanpa pengetahuan tuannya dari tempat simpannya. Itu mencuri.

“Rasuah ini takrifnya lain. Itu kerana kita mahukan sesuatu daripada pihak yang berkenaan. Kita bayar, sogokan pada dia. Itu rasuah. Maka, hukumnya lain. Kedua-duanya salah,” katanya ketika menjawab soalan penonton pada program ‘Hudud Dari Kaca Mata Hadi’ dalam program Bicara Minda anjuran Sinar Harian, di sini, semalam.‎

Mengulas lanjut, beliau berkata, perbuatan mencuri lebih teruk daripada rasuah kerana rasuah itu diberi dengan persetujuan pemberi.

“Di mana kita menganggap mencuri itu penyakit masyarakat yang tidak ada ubat melainkan dengan ini sahaja kerana individu yang mencuri ini mengambil harta orang dengan cara yang mudah. Ambil titik peluh orang. Mengikut Islam, tidak ada ubat lain.

“Mencuri ini, parahnya mengambil harta orang lain, daripada simpanan orang itu...yang lebih teruk daripada rasuah. Rasuah ini yang tukang beri rasuah reda tapi Tuhan tak reda. Dua-dua itu salah belaka. Yang mencuri ini tidak. Tuannya tidak reda hartanya diambil. Sebab itu hukuman kepada pencuri sangat keras,” katanya.

Menurutnya, hukuman penjara yang dikenakan mengikut undang-undang sekarang ini tidak menyelesaikan masalah pencuri malah mereka akan mengulang kembali perbuatan tersebut selepas dibebaskan.

“Islam mengatakan ubatnya potong tangan. Undang-undang yang ada hari ini, penjara. Apabila dipenjara, mereka makan percuma. Kemudian keluar, duduk di luar susah katanya. Mencuri balik. Itu yang pertama.

“Kedua, apabila dipenjara, isteri dan anaknya siapa yang jaga? Tidak ada. Menyebabkan jadi gejala sosial pula. Kalau potong tangan, dia akan di rumah, ada jaminan daripada kerajaan beri kerja untuknya yang munasabah.

“Ketiga, apabila dia dipenjara, dia bertemu 100 pencuri lain...dia buat seminar dalam penjara. Bertukar fikiran,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/hudud-bukan-hukuman-untuk-pesalah-rasuah-1.382505

Anonymous said...

HJ HADI PRESIDEN PIS PENASIHAT REGIM UMNO DIGESA JGN JADI PENGECUT UTK MENASIHATI ROSMAH SALAHGUNA WANG RAKYAT.

Datin Seri Rosmah Mansor didakwa membelanjakan RM86 juta wang rakyat untuk menyewa jet mewah pribadi ACJ316 A6-CJE untuk kegunaannya selama dua bulan, dakwa ahli parlimen Pandan, Rafizi Ramli. Kerajaan Malaysia pula menyewa jet peribadi tersebut untuk tempoh dua bulan atas alasan satu lagi jet peribadi sedang disenggara, kata Rafizi dalam satu kenyataannya hari ini.

Ruangan keemasan bilik mandi dalam jet mewah.Menurut Rafizi, angka RM86 juta itu diperolehi berdasarkan semakan beliau dengan syarikat-syarikat yang menawarkan khidmat menyewa jet peribadi mewah ACJ319 menunjukkan bahawa kadar sewaan adalah mengikut jam; iaitu USD15,000 setiap jam.

"Saya hanya ingin mempersoalkan kewajaran membelanjakan RM86.4 juta dana rakyat dalam keadaan rakyat benar-benar tersepit akibat GST, penghapusan subsidi, kenaikan harga, potongan mendadak biasiswa dan pembiayaan pendidikan melalui MARA, PTPTN dan lain-lain," katanya. Beliau menyenaraikan beberapa contoh mudah bagaimana RM86.4 juta ini boleh dibelanjakan untuk rakyat:

1.Ia boleh menanggung biasiswa penuh untuk pelajar paling cemerlang di institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan (awam atau swasta) sebanyak RM45,000 untuk kursus ijazah bagi 1,920 pelajar cemerlang.

2.Ia boleh diberikan sebagai pinjaman MARA sebanyak RM20,000 kepada seramai 4,320 anak-anak Bumiputra untuk membiayai pendidikan mereka.

3.Ia boleh digunakan untuk menghantar 86 daripada 300 pelajar cemerlang SPM 2013 yang sepatutnya belajar di universiti ternama seluruh dunia tetapi biasiswa itu dibatalkan atas alasan kerajaan tidak cukup wang.

4.Jika diberi kepada pelajar miskin yang cemerlang di sekolah dalam bentuk Biasiswa Kecil Menengah sebanyak RM500 seorang, jumlah ini akan memanfaatkan 172,800 keluarga Oleh itu, katanya, tidak ada alasan yang boleh diberikan oleh mana-mana pemimpin Umno/Barisan Nasional untuk mewajarkan pembaziran tahap mega yang dianggarkan memakan RM86.4 juta wang rakyat ini.

UNDI UMNO ROSMAH = UNDI PAS HADI

Anonymous said...

LEBAI2 MUSANG BERJANGGUT DLM PAS DAN WALAUN2 MEREKA PERJUDI ISLAM DAN MENJUAL AGAMA UTK HABUAN DUNIAWI.

Muadz bin Jabal membagi ulama sû’ di dalam tujuh tingkatan neraka.

Tingkat pertama: ulama yang jika mengingatkan manusia, ia bersikap kasar; jika diingatkan manusia, ia menolak dengan tinggi hati.

Tingkat kedua: ulama yang menjadikan ilmunya alat untuk mendapatkan pemberian penguasa.

Tingkat ketiga: ulama yang menahan ilmunya (tidak menyampaikannya).

Tingkat keempat: ulama yang memilih-milih pembicaraan dan ilmu guna menarik wajah orang-orang dan ia tidak memandang orang-orang yang memiliki kedudukan rendah.

Tingkat kelima: ulama yang mempelajari berbagai perkataan dan pembicaraan orang Nasrani dan Yahudi guna memperbanyak pembicaraannya.

Tingkat keenam: ulama yang mengangkat dirinya sendiri seorang mufti dan ia berkata kepada orang-orang, “Bertanyalah kepadaku.” Orang itu ditulis di sisi Allah sebagai orang yang berpura-pura atau memaksakan diri dan Allah tidak menyukai orang demikian.

Tingkat ketujuh: ulama yang menjadikan ilmunya sebagai kebanggaan dan kepuasan intelektual saja. [7]

Karena semua itu, al-Ghazali mengingatkan, “Hati-hatilah terhadap tipu daya ulama sû’. Sungguh, keburukan mereka bagi agama lebih buruk daripada setan. Sebab, melalui merekalah setan mampu menanggalkan agama dari hati kaum Mukmin. Atas dasar itu, ketika Rasul saw ditanya tentang sejahat-jahat makhluk, Beliau menjawab, “Ya Allah berilah ampunan.” Beliau mengatakannya sebanyak tiga kali, lalu bersabda, “Mereka adalah ulama sû’.”

Anonymous said...

LEBAI2 MUSANG BERJANGGUT PAS BEREBUT UTK JADI PENASIHAT REGIM UMNO

Menurut adz-Dzhabi, ulama sû’ adalah ulama yang mempercantik kezaliman dan ketidakadilan yang dilakukan oleh penguasa; ulama yang memutarbalikan kebatilan menjadi kebenaran untuk penguasa; atau ulama yang diam saja (di hadapan penguasa) padahal ia mampu menjelaskan kebenaran. [3]

Anas meriwayatkan:
الْعُلَمَاءُ أَمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يُخَالِطُوْا السُّلْطَانَ وَ يُدَاخِلُوْا الدُّنْيَا فَاِذَا خَالَطُوْا السُّلْطَانَ وَ دَاخَلُوْا الدُّنْيَا فَقَدْ خَانُوْا الرُّسُلَ فَاحْذَرُوْهُمْ وَفِيْ رِوَايَةٍ لِلْحَاكِمِ فَاعْتَزِلُوْهُمْ

Ulama adalah kepercayaan para rasul selama mereka tidak bergaul dengan penguasa dan tidak asyik dengan dunia. Jika mereka bergaul dengan penguasa dan asyik dengan dunia maka mereka telah mengkhianati para rasul. Karena itu, jauhilah mereka. (HR al-Hakim).

Hal itu karena, jika ulama bergaul dengan penguasa dan sering mendatanginya, yang diharapkan adalah dunia. Tentu yang dimaksud bukan ulama yang datang untuk beramar makruf nahi mungkar dan mengoreksi penguasa.

Rusaknya ulama di antaranya karena sifat tamak terhadap dunia. Ad-Darimi menuturkan, Umar bertanya kepada Kaab, “Apa yang mengeluarkan ilmu dari hati ulama?” Kaab menjawab, “Ketamakan.”

Keluarnya ilmu dari hati maksudnya bukan dilupakan, tetapi ilmu itu ditinggalkan, pengaruhnya hilang dan tidak lagi dijadikan tuntunan. Hal itu sama saja dengan menukar ilmu atau agama dengan dunia. Inilah satu di antara karakter ulama sû’. Ulama demikian lebih layak di neraka.

Anonymous said...

Anon 4:06 PM menulis "HUDUD VERSI PRESIDEN PIS, HJ HADI PENASIHAT REGIM UMNO.
CURI BERAS SEKILO KENA POTONG TANGAN..RASUAH 2.6b, MEROMPAK DUIT RAKYAT BOLEH KELILING DUNIA NAIK JET PERIBADI BERJOLI SAKAN.
"


Jawapan kita:

Setelah membaca komen Anon 4:06 PM, kita dapati:

(1) Anon 4:06 PM telah menfitnah TGHH dan Hudud.

Fakta: TGHH dan PAS sedang berusaha melaksanakan ajaran Islam dan hukum Allah termasuklah Hudud berasaskan Al-Qur'an dan Sunnah dari dulu, kini dan selamanya. Malangnya, usaha yang mulia ini telah ditentang oleh parti-parti kafir, parti sekular dan para munafik seperti Anon 4:06 PM sendiri dan pesaklit mental 'Nobody'.

(2) Anon 4:06 PM telah menfitnah TGHH sebagai PENASIHAT REGIM UMNO.

Fakta:

(a) Tiada sebarang bukti yang menunjukkan TGHH dilantik menjadi PENASIHAT REGIM UMNO.

(b)Islam menggalakkan umat Islam saling nasihat dan menasihati antara satu sama lain:

Nabi Muhammad SAW bersabda:” ad-Din adalah nasihat”. Kami berkata untuk siapa? Rasul menjawab:” Untuk Allah, kitab-Nya, rasul-Nya, untuk pemimpin Islam dan umatnya” (HR Muslim, Abu Dawud dan an-Nasai’i)

Maka tindakan TGHH menasihati parti sekular dan rakyat supaya kembali kepada ajaran Islam dan hukum Allah adalah selaras hadis tersebut.

(3) Berdasarkan komen Anon 4:06 PM, Anon 4:06 PM mendakwa pencuri dipotong tangan tetapi rasuah, rompakan terlepas dari hukuman bahkan mendapat ganjaran yang baik.

Bagaimana boleh pendusta ini menulis demikian sedangkan Hudud belum lagi dilaksanakan di negara ini? Jelaslah Anon 4:06 PM adalah pendusta.

Jika undang-undang Syariah yang berasaskan Al-Qur'an dan Sunnah dikuatkuasakan di negara ini, pencuri dan perompak boleh dihukum berdsarkan hukum Hudud dan kesalahan rasuah boleh dihukum berdasarkan hukum Ta'zir.

Berdasarkan jawapan di atas maka jelaslah Anon 4:06 PM adalah pendista yang amat menjijikan kerana menghina undang-undang Syariah dan menfitnah ulama Islam.





Anonymous said...

Saya dpt rm500k dari dana 2.6b Najib. Dato Sharir Samad dpt rm1 juta. 15 pimpinan PAS saya tk tahu dpt berapa dan untuk apa??? - Zaharin

Kalau tak betul tuduhan Zaharin tu samanlah dia wahai walaun2 tolol PIS utk bersihkan nama parti Islam. Dah terang lg jelas nama dia apa lg lebai2 musang berjanggut PIS dok diam membisu. Ini tuduhan yg besar sekiranya ia fitnah.

Raja fitnah sebenar ada ramai dlm parti PIS penjual agama, perjudikan Hudud memalukan Islam yg mulia.

Anonymous said...

ULASAN TIMBALAN MENTERI MELAYU UMNO (BUKAN DAP) YG REALISTIK TENTANG HUDUD PAS

Hukum hudud tidak boleh dilaksanakan dalam konteks negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Katanya, UMNO selaku sebahagian komponen parti pemerintah bersikap jujur dalam perkara berkenaan sejak isu hudud ditimbulkan oleh Kerajaan Kelantan dan pimpinan PAS.

“Untuk kuasa, satu parti memainkan isu pelaksanaan hudud seolah-olah ia teramat penting dalam Islam berbanding mempromosikan konsep keadilan, ketelusan, urus tadbir baik yang lebih penting daripada hukuman hudud.

“Hudud hanya komponen kecil dalam perundangan Islam membabitkan enam jenayah iaitu zina, mencuri, bersekedudukan, rompakan, minum arak dan murtad,” katanya ketika menyampaikan ucapan pada Sidang Kemuncak Kepimpinan dan Aspirasi Kebangsaan, di sini, hari ini.

Asyraf berkata, keperluan untuk mendapatkan bukti yang disyaratkan terlalu sukar untuk tujuan pendakwaan, seperti bilangan saksi dan keperibadian saksi itu.

Katanya, tiada mana-mana pihak boleh mengatakan hukum Allah SWT tidak relevan, tetapi apa yang diperdebatkan ialah perkara yang ditekankan dalam sistem keadilan.

“Jika kita tidak boleh mendapatkan keadilan dalam pelaksanaan hudud, maka lebih baik kita mengambil pendekatan berbeza. Islam bukan hanya hukuman tetapi menegakkan keadilan,” katanya lapor Free Malaysia Today

Anonymous said...

Anon 4:11 PM menulis LEBAI2 MUSANG BERJANGGUT DLM PAS DAN WALAUN2 MEREKA PERJUDI ISLAM DAN MENJUAL AGAMA UTK HABUAN DUNIAWI.

Jawapan kita:

Anon 4:11 PM adalah pendusta kerana Anon 4:11 PM telah menfitnah ulama-ulama Islam tanpa sebarang bukti yang kukuh. Tindakan Anon 4:11 PM mencampur-adukkan hadis dengan fitnah jelas menunjukkan Anon 4:11 PM adalah munafik yang menjijikan !


Anonymous said...

YG PALING MENJIJIKKAN IALAH ULAMA2 SU" AKHIR ZAMAN DAN WALAUN2 MRK DLM PAS BERSUBAHAT MEMPERJUDIKAN AGAMA, HUDUD DAN ISLAM UTK MENIPU ALLAH, RASUL2, AHLI2 PARTI SERTA ORANG MELAYU DEMI KEPENTINGAN DIRI DAN HABUAN DUNIAWI.

Rusaknya ulama di antaranya karena sifat tamak terhadap dunia. Ad-Darimi menuturkan, Umar bertanya kepada Kaab, “Apa yang mengeluarkan ilmu dari hati ulama?” Kaab menjawab, “Ketamakan.”

Keluarnya ilmu dari hati maksudnya bukan dilupakan, tetapi ilmu itu ditinggalkan, pengaruhnya hilang dan tidak lagi dijadikan tuntunan. Hal itu sama saja dengan menukar ilmu atau agama dengan dunia. Inilah satu di antara karakter ulama sû’. Ulama demikian lebih layak di neraka.

Karena semua itu, al-Ghazali mengingatkan, “Hati-hatilah terhadap tipu daya ulama sû’. Sungguh, keburukan mereka bagi agama lebih buruk daripada setan. Sebab, melalui merekalah setan mampu menanggalkan agama dari hati kaum Mukmin. Atas dasar itu, ketika Rasul saw ditanya tentang sejahat-jahat makhluk, Beliau menjawab, “Ya Allah berilah ampunan.” Beliau mengatakannya sebanyak tiga kali, lalu bersabda, “Mereka adalah ulama sû’.”

Anonymous said...

TIDAK HABIS-HABIS MENYALAHKAN ORANG LAIN , WALHAL YANG BERMASALAH KITA, UMNO-PAS
Oleh Mohammad Agus Yusoff

Tidak habis saya fikir, kenapa apabila berlaku kekecohan dalam politik Melayu, baik itu dalam UMNO atau PAS, maka DAP, LGBT, dan kaum Cina yang dipersalahkan?

Pada saya, cukuplah kita menyalahkan kaum lain dengan masalah yang kita hadapi. Takkanlah masalah politik UMNO dan PAS hari ini adalah disebabkan oleh DAP dan kaum Cina?

Sepatutnya, jika kita orang Melayu bergaduh, kita muhasabah diri dan bertanya—apa puncanya? Adakah itu kerana terlalu mengejar kuasa, menjaga kuasa, memburu kekayaan, terlalu berpuak, atau adakah kerana terlalu sombong dan angkuh?

Selepas itu, tanya lagi diri kita. Sudah cukupkah kita membantu orang Melayu? Sudah cukupkah tindakan yang kita buat untuk menyatukan politik Melayu?

Dalam kita mencari jawapan kepada pertanyaan di atas, elakkanlah dari terus bersikap denial syndrome dengan hanya menyalahkan kaum lain. Lihatlah pada integriti kita, komitmen kita dan perancangan kita dalam menyelesaikan masalah Melayu.

Yang perlu sekarang ialah kita memahami keresahan rakyat. Cukuplah kita melihat masalah politik orang Melayu sekarang dari aspek polarisasi kaum.

Yakinilah, masalah kita tidak akan selesai jika sikap dan pemikiran kita tidak berubah. Dan ini harus dimulakan oleh pemimpin kita!

Anonymous said...

PAS DAPAT NIKMAT DAN DEDAK DARI NAJIB, DAKWA TUN M

Pas kini berseorangan setelah meninggalkan Pakatan Rakyat sanggup mendokong perbuatan salah seorang pemimpin negara, semata-mata mahu mendapatkan sokongan peribadi daripada Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, untuk mendapatkan sokongan Najib, parti Islam itu katanya, mendokong perbuatan salah yang dilakukan Najib dan pemimin Umno selama ini.


“Pas ini berseorangan dengan DAP setelah berpisah secara tidak langsung dari Pakatan Rakyat.

“Pas mahu mendapat sokongan Najib khususnya dan tidak akan serang Najib dan akan dokong segala perbuatan salahnya.

“Sebagai parti yang tiada sokongan lagi, agar dapat bantuan daripada Najib dalam bentuk apa saya tak tahu lah.

“Pas tinggal separuh sahaja, separuh daripada Pas sudah berpindah ke parti lain dan tidak percaya kepada kepimpinan Hadi (Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang) lagi.

“Hadi pula cuba menyelamatkan Umno khususnya Najib kerana dapat banyak nikmat dan terima dedak dari Najib

“Saya ingat eloklah orang yang sama fikiran dan setuJu dengan rampasan wang negara oleh Najib juga harus disaman,” ujarnya dalam sidang media diadakan pada majlis Kolokium Persidangan Khas 1MDB sempena kempen calon Pakatan Harapan di Dewan Restoran Hao Xiang Chi, Sekinchan pagi ini.

Tun Mahathir sebelum itu telah menyampaikan ucaptamanya mengenai kemelut 1MDB membabitkan Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Ditanya media mengenai tujuannya datang berkempen di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, Tun berkata, tujuannya semata-mata untuk menjelaskan kepada pengundi bahawa rakyat benci kepada Najib dan isterinya Rosmah kerana mereka banyak melakukan pembaziran.

Anonymous said...

Anon 2:14 PM menulis "LEBAI2 MUSANG BERJANGGUT PAS BEREBUT UTK JADI PENASIHAT REGIM UMNO

Jawapan kita:

Kita cabar Anon 2:14 PM untuk menunjukkan kita sebarang dokumen rasmi yang menyokong dakwaan karut Anon 2:14 PM !

Nampaknya pendusta-pendusta upahan mengalami IQ yang lebih rendah dari IQ budak tadika dengan mengulangi fitnah yang tidak berasas tersebut.

Kita telah jawab fitnah tersebut dalam komen 5:47 PM kita.

Anonymous said...

Bercakap mengenai Rang Undang-Undang Akta 355 pula Tun Mahathir menegaskan hukum hudud yang ingin dibawa Pas itu bukan hukum hudud Islam yang sebenar.

“Pas itu bukan hukum hudud itu adalah hudud pas.

“Hudud Pas bertentangan dalam Islam. Dalam Islam diutamakan keadilan apabila menghukum mestilah dengan adil. Hudud Pas mengasingkan orang Islam bukan Islam.

“Orang Islam mencuri potong tangan orang bukan Islam mencuri kena jail (penjara). Mereka nak menipu orang bukan Islam.

“Lagipun di Malaysia terdapat 40 peratus orang bukan Islam sebab itu hukum hudud tidak boleh dilaksanakan dengan adil,” dakwanya menjawab soalan media.

Beliau juga diajukan pertanyaan sekiranya Perdana Menteri meletakkan jawatan sebelum pilihan raya umum ke 14 kelak siapakah yang mungkin akan dipilih untuk menjadi Perdana Menteri.

Kata Tun Mahathir lagi, negara akan kembali menjadi sebuah negara yang demokratik pada ketika itu sekiranya Najib meletakkan jawatan.

Pada ketika itu lebih demokratik. Akan ada pendapat berbeza antara kita, bebas menyertai mana-mana parti, mereka suka apabila kita kembali kepada proses demokrasi.

“Kita berhak memilih pemimpin yang bukan seperti Najib ini harapan kita.

“Saya tidak janji siapa yang akan jadi pemimpin selepas ini hanya boleh diteruskan jika najib tidak ada dalam kerajaan. Terpulang kepada rakyat.” ujarnya.

Anonymous said...

KALAU TUDUHAN HADI DAN PEMIMPIN2 PAS TAK MAKAN DEDAK SILA SAMAN 2 ORG YG BUAT DAKWAAN DI ATAS. JGN TERUS BERSUBAHAT DGN ULAMA2 JAHAT DLM PAS MENIPU ALLAH, RASUL, AHLI2 PARTI DAN ORG ISLAM.

DAKWAAN TERSEBUT BERAT SPT MANA HADI MEMFITNAH ORG JUAL PIL KUDA. ORG YG DIFITNAH BERTINDAK MENYAMAN HADI DI MAHKAMAH.

Anonymous said...

Anon 5:58 PM telah membuat dakwaan tanpa bukti terhadap ulama Islam dan parti Islam dan penyokong-penyokong parti Islam tanpa sebarang bukti kukuh. Tindakan Anon 5:58 PM mencampur-adukkan fitnah dengan hadis untuk menfitnah umat Islam jelas menunjukkan Anon 5:58 PM adalah pendusta yang amat hina.

Anonymous said...

DEMI MARUAH PARTI ISLAM DAN HJ HADI YG MAHU JD PENASIHAT REJIM SILA SAMAN TUN MAHATHIR DAN ZAHARIN.

SETAKAT WALAUN YG JAWAP KATA FITNAH KAT SINI HANYA WALAUN2 TOLOL PAS JER YG PERCAYA.

MAKLUMAT SKRG DI HUJUNG JARI LAGI MAHU MENIPU.

KAH KAH KAH!!!

Anonymous said...

DEMI MARUAH PARTI PENJUAL AGAMA PAS, ULAMA2 SU' DAN WALAUN2 MRK SILA SAMAN NAMA2 YG BUAT DAKWAAN BERAT DI ATAS. BUKTIKAN TUDUHAN2 TERSEBUT FITNAH.

MAJORITI RAKYAT AKAN MENILAI BKN JAWAP DI BLOG PEMFITNAH SINI.

KAH KAH KAH!!!

Anonymous said...

Anon 6:06 PM menulis "KALAU TUDUHAN HADI DAN PEMIMPIN2 PAS TAK MAKAN DEDAK SILA SAMAN 2 ORG YG BUAT DAKWAAN DI ATAS.

Jawapan kita:. Sepatutnya kamulah yang saman TGHH dan pemimpin-pemimpin parti Islam jika kamu yakin kamu benar. Mengapa kamu berani membuat tuduhan tetapi kamu takut saman mereka? Bukankah kamu yang beria-ia sangat membuat tuduhan? Sudah tentu kamu tahu kamu telah menulis satu fitnah! Jelas kamu seorang pengecut yang tidak mempunyai telor!

Anonymous said...

KAH KAH KAH!!!

NAMPAK SGT WALAUN TOLOL HADI NI KURANG ILMU. PATUTLAH PAS SKRG RAMAI ORG2 BODOH JE YG TINGGAL.

WALAUN2 YG TAKSUB DGN ULAMA2 JAHAT AKHIR ZAMAN PENJUAL AGAMA.

Anonymous said...

Anon 6:18 PM adalah contoh pendusta-pendusta yang berlagak suci tetapi dalam komen mereka penuh dengan maki hamun, penghinaan dan fitnah. Sifu-sifu kafir dan munafik sudah tentu berbangga(ng) dengan pencapaian mereka !

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

LAri lagi???

Sorrylah tertidur letih sangat.

Asyik sebut nama 'Nobody' ni, adakah Encik merindui saya??? Pastikan Encik bukan lelaki sebab saya bukan gay HAHHAHAHA!!!

Yang jahil,

Nobody

Nobody

Anonymous said...

Salam En. Anonymous,

Sebenarnya saya rasa Encik ni bukan Encik, tetapi Cik. Mungkin Cik ni pakai niqab, sebab tu bila saya pancing hari tu marah. Lepas tu merajuk pula tu macam perempuan HAHAHHAHAA!!!

Cik ni perempuan, tak baik sebut DAPigs atau PANtat. Saya dah baca sebelum ni. Tak baik. Malulah sebagai perempuan. Kalau nak jadi muslimah jadilah muslimah yang baik. Neraca mesti ikut al-Quran dan Sunnah, bukan ikut PAS!!!!

Ada apa-apa komen nak tulis pasal saya selain sakit mental, pemfitnah ulama dan munafiq????

Tulislah lagi sekali, nanti saya jawab ya. Janganlah macam cik kata 'intimidated', orang takut pokok pisang pun dikatakan hantu!!!!

Orang lain yang komen pun sebut 'Nobody'!!!

Besarnya pengaruh saya dalam hidup Cik!!!!

Yang jahil,

Nobody



Anonymous said...

Malanglah orang yang berkahwin dengan kamu 'Nobody' dan keturunan kamu kerana perangai kamu seperti Abu Jahal, Abu Lahab dan Abdullah bin Ubai. You breed Lies, Lies And More Lies !

Anonymous said...

Malanglah orang yang berkahwin dengan kamu 'Nobody' dan keturunan kamu kerana perangai kamu seperti Abu Jahal, Abu Lahab dan Abdullah bin Ubai. You Breed Lies, Lies And More Lies ! What an achievement!

Anonymous said...

Salam Cik Anonymous,

Moyang saya ulama, Dato' saya guru agama, pernah menang anugerah tokoh guru dan tokoh maal hijrah. Tapi macam orang kata, iman tak dapat diwarisi, mungkin saya jahil, tak sebaik mereka.

Yang pasti Nik Abduh pun sama jahil macam saya, tak macam bapanya Nik Aziz.

Tapi yang pasti saya tak buat perkara syirik seperti mengatakan kalau tak taat kepada PAS hilang akidah!!!!

Kalau saya berperangai seperti Abu Jahal, Abu Lahab dan Abdullah bin Ubai, Haji HAdi combined ketika-tiganya sekali HAHAHHAHAHAAAA!!!

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Salam Cik Anonymous,

Lain kali kalau nak tahu Ulama Su' ke tidak, tengok al-Quran dan Hadis!!! Kalau cakap pun meraban macam Nik Amar, ulama apanya!!!

Dah dia memang bodoh, saya juga yang fitnah ke????

Yang jahil,

Nobody

Anonymous said...

Bagaimana ibu-bapa, datuk-nenek dan moyang kamu 'Nobody' mendidik kamu sehingga kamu pandai menulis pelbagai komen yang penuh dengan maki-hamun, penghinaan dan fitnah terhadap orang lain dan menyerang peribadi orang lain? Tahniah untuk ibu-bapa, datuk-nenek dan moyang kamu kerana terlalu pandai mendidik kamu 'Nobody'. Kita merasa amat kagum!

Bagaimana pula situasi di alam Barzah ketika malaikat Munkar Nakir menyoal siasat ibu-bapa, datuk-nenek dan moyang kamu?

Anonymous said...

Salam Cik Anonymous,

Saya mengaku silap. Saya belajar dengan pemimpin PAS hahahhahaha!!!!

Sebut je apa maki hamun yang PAS sekarang tak pernah buat, Babi, Munafiq Haraki, Pengkhianat, Barua, rosak akidah dan lembu!!!!

Cik pun jangan lupa, sebut DAPigs dan PANtat, cik tu perempuan, muslimah pula tu!!!

Saya pun kagum juga, sepatutnya Parti Islam mestilah perangai mencontohi akhlak Rasulullah!!! Ini ikut akhlak Syiah!!!!

Soalan Cik :

1. Bagaimana pula situasi di alam Barzah ketika malaikat Munkar Nakir menyoal siasat ibu-bapa, datuk-nenek dan moyang kamu?

Jawapan saya :

1. Surah al-An'am ayat 164. Ringkasnya seorang tidak akan menanggung dosa orang yang lain...

Tulah Cik, duduk lagi dengan orang yang bodoh (bukan saya cakap, Perwakilan PAS Johor yang cakap), ingat agama Islam ni macam agama Kristian ke, kena tanggung dosa orang!!!!

Sudah tentulah mereka yang Cik sebutkan tak tanggung dosa saya sebagaimana saya tak tanggung dosa mereka!!!!

Apa, nak kata saya menyalahgunakan ayat al-Quran ke????

Saya bukan pemimpin PAS HAHAHAHHAAAAA!!!!

Yang jahil,

Nobody

Indriaty Manirjo said...

Syukur kepada Allah yang maha kuasa untuk memberi saya kesempatan ini untuk berbagi kesaksian saya, saya Mrs. Indriaty Manirjo, yang Anda cari pinjaman? Saya ingin membawa ini ke semua pemberitahuan pinjaman untuk berhati-hati, karena begitu banyak perusahaan pinjaman palsu di internet. Saya telah menjadi korban dari sebuah perusahaan pinjaman palsu 4, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman palsu yang saya kemudian mengetahui mereka adalah scam. Pada proses yang saya ditangkap oleh orang-orang yang saya berhutang kepada karena saya tidak bisa bertemu untuk kali saya berjanji untuk membayar dan saya ditangkap. Aku baru saja keluar dari penjara, ketika saya bertemu dengan seorang teman yang intoroduce saya untuk pemberi pinjaman kredit karena dia meyakinkan saya bahwa dia mendapat yang pinjaman dari dia yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY, jadi saya tidak punya pilihan untuk memberikan cobaan karena saya harus bertemu dengan standar hidup dan membayar utang saya dan memulai bisnis baru. Jadi saya mendapat pinjaman saya dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY tanpa stres, itulah alasan saya memutuskan untuk membagikan kesaksian saya kepada orang-orang yang membutuhkan pinjaman, sehingga mereka tidak akan jatuh di tangan pemberi pinjaman kredit palsu. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. magretspencerloancompany@gmail.com,.
Anda masih bisa menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang indriatymanirjo010@gmail.com. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati.

maris fatma said...

Halo, aku Mrs. Maris Fatma, pinjaman perusahaan pinjaman pribadi. Kami adalah pakar dalam
memberikan pinjaman ke akhir tahun, pinjaman Natal, pinjaman baru untuk
Anda membayar kembali koperasi pinjaman bahwa Anda berada di sekarang, kami meminjamkan
seumur hidup kesempatan bagi Anda untuk membayar tagihan Anda dan pinjaman pribadi dan memiliki
bisnis. pinjaman kepada individu dan perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah
2%. Jadi hubungi kami hari ini via e-mail:
(Marisfatmaloancompany@gmail.com)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails