Wednesday, December 23, 2015

Gunung Salak: Berkelah & Ke Arah Pengkayaan Al-Quran.

Mereka datang dari Aceh, Kalimantan, Sulawesi, Bekasi, Jakarta, Lamongan, dan kota lain
Siri Pengkayaan Al-Quran.
1Pengkayaan Al-Quran: Indonesia Terbit Al-Quran Ter...
2Rupa-Rupanya Sudah 500 Tahun Papua Islam…

3. Ini, Tawaran Jamu Percuma Kepada Pelanggan Hafal A...

4Ini Berkat Idea Kreatif Sedekah Jamu Percuma 
5.  Gunung Salak: Berkelah & Ke Arah Pengkayaan Al-Qur...
Menurut Hafidz, metode seperti ini dianggap lumayan baik menguatkan ingatan dan hafalan kepada anak-anak

SUARA gemuruh air Sungai Cigamea terdengar keras. Tempiasnya menerjang bebatuan dan berhamburan di sepanjang lidah sungai. Pokok buluh tinggi menjulang, mengitari Empangan Kansas seakan mendekapnya mesra.

Sesekali satu dua daun menjatuhkan diri hanyut terbawa air diiringi cuitan anak-anak burung mencari makan.

"Ayo, semua. Bersama-sama baca surat an-Naba, "setengah berteriak Aa 'Jami' memberi komando kepada tiga puluhan anak didiknya. Sontak, lantunan ayat suci al-Quran terdengar mencuri perhatian ibu-ibu yang sedang asik mencuci baju di sepanjang anak sungai.

"Ini yang kami biasakan. Sebelum mandi di sungai, kita ruqyah (sebuah perlindungan, red) dulu tempatnya, "tambahnya.

Dalam dunia Thibun Nabawi (perubatan cara Nabi) ruqyah, adalah doa dan bacaan-bacaan yang mengandung permintaan dan meminta perlindungan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala untuk mencegah atau merawat bala dan penyakit atau gangguan jin.
Perlu waktu dua jam dari Jakarta untuk menjangkau keindahan deretan air terjun di kaki Gunung Salak ini.

Semenjak hari masih gelap, anak anak itu sudah berkumpul di halaman rumah Aa 'Hafidz, demikian mereka memanggilnya. Selepas solat Subuh berjamaah, mereka berbaris rapi kemudian berjalan mengelilingi kampung menuju sungai.

Hari itu, Hafidz dan Jami ', pengajar dari TPQ SAINS (Sahabat Al-Quran Indonesia) memandu anak anak melantunkan ayat suci al-Quran sambil berbaris rapih melewati rumah-rumah penduduk.
Inilah aktiviti pelajar di Desa Pasaerean, Pamijahan dan Desa Keroncong, Kecamatan Pamijahan, Kabupaten Bogor setiap datang hari bercuti

Aktiviti ini menjadi perhatian warga kampong. Beberapa warga sempat melongokkan kepala sambil melempar senyum melihat pemandangan anak-anak melantunkan ayat suci al-Quran.

Demikian aktiviti anak anak di Desa Pasaerean, Pamijahan dan Desa Keroncong, Kecamatan Pamijahan, Kabupaten Bogor setiap datang hari bercuti.

Kadang lawatan sehari ke sungai, ladang lembu, atau kerja bakti membersihkan desa.

"Sambil mengulang-ulang hafalan al-Quran bersama-sama. Tujuan kita adalah membina bi'ah (persekitaran) yang Qurani, "terang Hafidz.
"Sasaran kami bukan kuantiti. Sehari cukup satu dua ayat sahaja. Tidak usah banyak banyak. Kita lebih menekankan pada menumbuhkan persekitaran bernuansa Qurani, "tambahnya.

Menurut Hafidz, kaedah seperti ini dianggap lumayan baik menguatkan ingatan dan hafalan kepada anak-anak.


"Bahkan ada salah satu anak didik kami menimang-nimang adik kecilnya dengan melantunkan ayat-ayat al-Quran, bukan lagi nyanyian," tambahnya.

Pengkayaan Al-Quran: 4, 350 dan ++++

Bermula sejak tahun 2009 oleh 4 pemuda 
  • Hafidzul Islam, 
  • Yudi Dzulkifli, 
  • Jami'ul Umam dan 
  • Muhammad Badrul Ulum
Taman Pendidikan Al_Quran yang awalnya bernama Syabab Center ini hanya mempunyai segelintir santri atau pelajar. Seiring enam tahun perjalannya, dari empat santri, kini sudah mempunyai santri ratusan orang.

"Pada mulanya hanya empat anak, kita menghafal di rumah. Lantas mereka cerita kepada rakan-rakannya. Katanya asik ngafalin al-Quran. Alhamdulillah sekarang jumlah santriwan dan santriwati yang meghafal al-Quran bersama kami kira-kira 350 kanak-kanak, "kata Jami 'menuturkan.

Meski santrinya banyak, tidak semua mempunyai hafalan yang sama. Sebab setiap anak mempunyai kemampuan berbeza.

Ada yang baru satu surat, setengah Juz, sampai tiga Juz. Setiap hari dua waktu. Ba'da Subuh kelas tahsin. Ba'da Asar kelas tahfidz / menghafal.

Motivasi mereka pun berbeza-beza. Ada yang ingin menghafal agar pahalanya boleh mengangkat dan memuliakan kedua orang tua di hadapan Allah Subhanahu Wata'ala. Bahkan ada yang menghafal agar boleh memberangkatkan orang tuanya menunaikan haji.

"Saya mau ngasih orang tua mahkota di akhirat nanti," kata Mia (11 tahun).

Mia adalah cucu dari Kiai Muhammad Nur (67 tahun), salah seorang sesepuh dan ulama di daerah Desa Pasaerean.

Mia tumbuh dalam keluarga yang menjunjung tinggi al-Quran. Alhasil, dia selalu bersemangat setiap kali datang kelas menghafal. Saat ini hafalan nya sudah dua Juz. Juz 30 dan 29.

Membina Desa

Gerakan menghafal al-Quran ini dipelopori oleh Yayasan Sahabat Al-Quran. Melalui salah satu program perdana TPQ Sahabat Al-Quran Indonesia (SAINS).

Secara rasmi Yayasan Sahabat Al-Quran sendiri berdiri pada 01 September 2015, meski cikal-bakalnya bermula tahun 2009. Empat pemuda pengasas SAINS adalah putra desa.

Hafidz, Rica (suami isteri), Jami ', Lela (suami isteri), Ulum dan Yudi, adalah para para penghafal al-Quran dan lulusan pondok atau pesantren. Setelah lama sempat melanglang buana (mengembara) ke berbagai tempat mencari ilmu, kini mereka kembali ke kampung halaman dan membina kampung sendiri dengan mengajar al-Quran.

Seperti Jami ', terus meninggalkan ratusan ternakan iteknya demi membina beratus-ratus penghafal al-Quran.

"Saya dulu punya ratusan bebek (itek), kang. Tapi akhirnya saya tinggalkan. Jiwa saya gak sesuai. Saya senang mengajar al-Quran. Alhamdulillah sekarang Allah ganti dengan yang lebih baik, "tuturnya kepada media ini saat ditemi di Dewan Masjid Darul Hijrah, Pasarean.
"Guru kami, Mu'allaim Abdul Majid selalu berpesan tentang ayat itu kepada kami. Hari-hari (keterpurukan dan kebangkitan, rep) akan digilirkan oleh Allah, "demikian kisah Hafidz mengenang tentang gurunya yang selalu memberinya semangat dengan sepenggal al-Quran surat Ali Imran ayat 140.
"Pernah mendengar nama KH. Soleh Iskandar? Beliau seorang ulama besar dan pejuang kemerdekaan. Beliau berasal dari sini, Kampung Pasarean. Dalam kurun waktu tiga puluh tahun kebelakangan ini kita kehilangan penerus beliau. Maka kita berharap diantara mereka akan tumbuh para ulama yang berkaliber KH. Soleh Iskandar itu, "tambahnya penuh semangat.

Ghairah Menghafal Tinggi

Walaupun terbilang masih belia, gerakan menghafal Al-Quran yang dipelopori oleh SAINS ini mendapat respon yang sangat baik. Sampai berita ini dituliskan, SAINS terus mendapat murid baru. Permintaan belajar datang dari anak-anak di kampung sebelah. Sehingga terharu kerana tenaga pengajar yang sangat minima.

"1000 Penghafal Al-Quran dari Gunung Salak untuk Indonesia", demikian nama program terbaru Yayasan Sahabat Al-Quran. Program sejenis daurah / Pesantren Kilat ini diadakan demi menyebar luaskan semangat menghafal al-Quran.

Acara satu bulan penuh ini (20 Disember 2015-17 Januari 2016) diikuti oleh para sukarelawan dari pelbagai daerah, madrasah dan universiti.

1000 penghafal Quran dari Gunung Salak 1

Mereka datang dari Aceh, Kalimantan, Sulawesi, Bekasi, Jakarta, Lamongan, dan lain-lain. Kebanyakannya adalah para mahasiswa / i di universiti ternama seperti LIPIA Jakarta, Uhamka, UPI, Unisba, UIN, UNIS Tanggerang, Darut Tauhid, dan sebagainya. Sebahagian lagi adalah Guru di tapak pelupusan dan madrasah di daerah asalnya.

Program ini menyasarkan untuk mengumpul sekurang-kurangnya 1000 anak yang siap menjadi penghafal Al-Quran.

"Program ini adalah tempat kita berkongsi. Balik saja dari kegiatan ini, rakan-rakan sukarelawan akan berjuang. Kembali untuk membina Kampung Al-Quran di derahnya masing-masing, InsyaAllah .. "pungkas Tamam Ulum, penanggung jawab kegiatan. (IH/Hidayatullah.com)
Salah satunya adalah air terjun Curug Cigamea yang berada di kawasan pelancungan Gunung Salak Endah, Desa Gunung Sari, Kecamatan Pamijahan, Kabupaten Bogor.

Ikuti kisah lanjutnya 'Kahwin Dengan Jin Di Gunung Salak. Dan Al-Quran'.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails