Wednesday, January 15, 2014

Tolong Anjing Begini Juga Adalah Islam.

BAYNES menyelamatkan anjing yang terjatuh ke dalam tasik beku di Taman O'Fallon, Amerika Syarikat pada Ahad lalu. - AP 

ST. LOUIS - Seorang anggota bomba, Stan Baynes bertindak berani apabila dia menyelamatkan seekor anjing yang terjatuh di dalam sebuah tasik di Taman O'Fallon pada Ahad lalu. Pemilik anjing tersebut, Jason Newsome berkata, haiwan itu mengejar seekor angsa di atas lapisan ais di tasik berkenaan sebelum lapisan ais tersebut pecah.

"Anjing saya gagal naik semula kerana lapisan ais yang nipis dan saya terus menghubungi bomba untuk meminta bantuan," katanya.

Menurut pihak bomba, anjing itu berada di dalam air tasik yang beku selama 25 minit sebelum diselamatkan oleh salah seorang anggotanya. - AP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dari Abu Hurairah ra , Rasulullah saw . bersabda ( yang artinya ), 
"Apabila seorang lelaki dalam perjalanan , ia kehausan . Ia masuk ke dalam sumur yang curam , lalu minum di sana . Kemudian ia keluar , tiba - tiba ia mendapati seekor anjing di luar perigi yang sedang menjulurkan lidahnya dan menjilat - jilat tanah lembap kerana kehausan .
Orang itu berguman, ' Anjing ini telah rasa apa yang saya baru saja rasa tadi.' 

Kemudian , ia kembali turun ke sumur dan mengisi penuh kasutnya dengan air , lalu membawanya naik dengan menggigit kasut itu. Sesampainya di atas ia memberi minum anjing tersebut .  Kerana perbuatannya tadi , Allah berterima kasih kepadanya dan mengampuni dosa - dosanya .  

Para sahabat bertanya , ' Wahai Rasulullah , apakah kalau kami mengasihi binatang , kami mendapat pahala?  
Beliau bersabda , ' Berbuat baiklah kepada setiap makhluk , pasti kamu akan mendapatkan pahala ' . " (HR Bukhari dan Mulsim )

Ternyata di dalam Islam tidak ada ruginya berbuat baik kepada sesama makhluk . Walaupun terhadap seekor anjing. Bahkan , ketika dihadapkan pada suatu keadaan yang membuat seokor anjing itu perlu ditolong, seseorang hendaklah menolongnya.

Kerana , perbuatan baik itu akan dibalas oleh Allah dengan ganjaran yang berlipat ganda . Hanya menolong seekor anjing dengan sedikit air saja , Allah kemudian berterima kasih dan mengampuni dosa - dosa orang tersebut .
 

Apalagi kebajikan pemimpin kepada rakyatnya yang bukan binatang. Kehidupan pemimpin dan keluarganya yang membazirkan hartanya, masa 'semua barang naik' pun suatu pengkhianatan kepada rakyat. Anggota bomba yang menyelamatkan seekor anjing dalam tasik seperti cerita di atas lebih bermaruah dari pemimpin khianat itu.

Na'auzubillah!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails