Friday, November 01, 2013

Ketua Ulamak, Timbalan & Naib hanya Satu Pencalonan


 


KUALA LUMPUR: Hanya satu sahaja pencalonan yang diterima bagi pemilihan jawatan Ketua, Timbalan dan Naib Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat untuk sesi 2013-2015.

Pada sesi lalu Datuk Ustaz Harun Taib telah dipilih sebagai Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat dan untuk pemilihan kali ini beliau dicalonkan semula, begitu juga timbalannya, Ustaz Datuk Ahmad Yakob dan naibnya, Datuk Dr Ustaz Mahfodz Mohamed.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS Pusat, Asmuni Awi sebanyak lima borang pencalonan daripada lima negeri telah diterima dan disahkan.

Bagaimanapun katanya, untuk jawatan Timbalan Pengerusi Tetap Dewan Ulamak pihaknya tidak menerima satupun pencalonan bagitu juga untuk jawatan Pemeriksa Kira-kira yang hanya menerima satu pencalonan sedangkan di dalam perlembagaan ianya memerlukan dua orang untuk jawatan itu.

Untuk kedua jawatan ini, beliau berkata ianya harus diselesaikan oleh Muktamar Dewan Ulamak PAS Pusat nanti, jika tidak akan timbul masalah dengan Perlembagaan PAS.

Bagi pencalonan Ahli Jawatankuasa Ulamak PAS Pusat, Asmuni mengumumkan hanya 15 orang sahaja yang layak dicalonkan daripada 32 pencalonan yang diterima, namun seramai 12 orang sahaja diperlukan untuk jawatan ini.

"Bagi jawatan Ulamak, kesemua mereka yang dicalonkan ini boleh mengambil kertas pencalonan mereka sebelum jam 4.00 petang ini. Jika tidak kertas itu akan diposkan," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PAS di Jalan Raja Laut.

Beliau mengingatkan kepada mereka yang dicalonkan dan berhasrat untuk bertanding mesti menghantar penerimaan pencalonan tidak lewat pada 8 November ini sebelum jam 5.00 petang.

Berikut adalah senarai calon yang layak bertanding.

Pengerusi Tetap: Ustaz Hamdan Mohamad

Ketua: Datuk Ustaz Harun Taib
Timbalan Ketua: Ustaz Datuk Ahmad Yakob
Naib Ketua: Datuk Dr Mahfodz Mohamed

Ahli Jawatankuasa:

Ustaz Abdullah Hussin
Ustaz Abu Bakar Abdullah
Ustaz Mohd Asri Mat Daud
Ustaz Mustafa Shaari
Ustaz Dr Azhar Yaakob
Ustaz Dr Badrulzaman Yusuf
Ustaz Khir Muntanazar Ismail
Ustaz Dr Khairudin Aman Razali
Ustaz Mohd Lutfi Ariffin
Ustaz Mohd Zain Abd Rahman
Ustaz Mokhtar Senik
Ustaz Nik Mohamad Zawawi Salleh
Ustaz Zulkifli Ismail
Ustaz Mohd Zainol Asri Romli
Ustaz Mohamad Ismi Taib

Pemeriksa Kira-kira: Ustaz Ibrahim Omar

Seterusnya..
E-Buku IH-77: Pemilihan Kepimpinan PAS 2013
E-Buku IH-77: Pemilihan Kepimpinan PAS 2013

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails