Thursday, August 15, 2013

Isu Mesir: Sekarang, Solat Hajat, Munajat & Ceramah.. Perhebat!



KOTA BHARU: Rakyat Kelantan malam ini hadir pada program ‘Solat Hajat, Munajat dan Ceramah Perdana’ bagi memohon keamanan di Mesir yang kini sedang bergolak. Program berkenaan anjuran Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan dengan kerjasama Alumni Keluarga Pelajar Kelantan Mesir (KPKM).

Majlis yang bermula solat Maghrib berjemaah itu akan diadakan di Dataran Stadium Sultan Muhammad Ke V malam ini. Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,  Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob, Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa antara yang bakal berucap malam ini.

Turut hadir Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah  dan Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman. Pada masa yang sama Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan hari ini melahirkan rasa kesal dan mengutuk sekeras-kerasknya tindakan tentera Mesir di bawah Presiden Interim Adly Mansour.

Ketua Penerangannya, Mohd Fadhli Shaari berkata, tindakan tentera itu yang menceroboh medan berhimpun kumpulan pro legitimasi di Kaherah khususnya di Medan Raba'ah dan di Madinah Nasr amat tidak berperikemanusaan.



Sementara itu di Kuala Lumpur, Dewan Pemuda PAS akan mengadakan himpunan aman di seluruh negara bagi membantah tindakan tentera Mesir yang bertindak membunuh rakyat mereka beramai-ramai secara kejam semalam.
Dari Mesir dilaporkan, kakitangan keselamatan Mesir membakar khemah pada awal pagi ketika kanak-kanak di dalamnya masih tidur, Dr Azzam Tamimi telah menulis di laman Facebook beliau.

Al-Jazeera pula melaporkan bahawa doktor lain dari klinik  dalam Rabaa al-Adawiya berkata bahawa beberapa yang cedera meninggal dunia kerana tiada ambulans untuk membawa mereka ke hospital. Kakitangan kesihatan yang pertama telah ditembak di kepala ketika menawarkan pertolongan cemas kepada orang yang cedera.

Kami menyeru kepada semua institusi untuk memberikan tekanan kepada perkhidmatan keselamatan untuk membiarkan ambulans memasuki Rabaa Al-Adawiya dan mengangkut orang cedera. Wartawan Al Jazeera Abdul-Fattah Fayed telah berkata bahawa bilangan kematian yang dilaporkan  jauh lebih rendah daripada jumlah sebenar.

Pihak keselamatan mengeluarkan angka lebih 100 terkorban manakala 1,000 cedera. Pihak ikhwan pula mengeluarkan angka lebih 500 terkorban manakala lebih 10000 cedera parah. Ikhwanonline memetik kenyataan  hospital Rab’ah melaporkan bahwa korban syahid terus bertambah, hingga saat ini 2,200 syahid dan puluhan ribu luka luka.

Ikhwanonline juga melaporkan, pasukan polisi dan tentara pendukung kudeta menyerbu Fakultas Teknik di Universitas Kairo dan menembak para pendukung Presiden Morsi yang terperangkap di dalam. Nasib mereka yang cedera parah tidak dapat diketahui kerana ada laporan pihak tentera turut membakar tingkat satu hospital yang menempatkan mereka yang cedera.


Memang benar-benar biadab! Militer Mesir seperti telah kehilangan jiwa kemanusiaannya. Selain membantai ratusan orang di Rabiah Adawiyah, ternyata di hari yang sama militer pimpinan Jenderal Abdel Fattah As Sisi juga menyerbu demonstrasi di Medan Nahdlah. Berbeda dengan Rabiah Adawiyah yang masih bisa bertahan, Medan Nahdlah kini telah dibubarkan dengan paksa.

Sebuah video yang dilansir ElWatanNews menunjukkan, dalam upaya membubarkan demonstrasi, tentara membakar hidup-hidup sejumlah demonstran di Medan Nahdlah. Video ini segera menuai ratusan komentar mengecam militer Mesir. (IH)
Lihat video

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.
E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.

1 comment:

mohd azrul said...

mari kita sama -sama berdoa supaya mesir aman seperti dulu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails