Wednesday, May 29, 2013

Masjid Ini, Ada Tok Siak Perempuan Sukarela Di Negeri PM?

Foto 
pix_topright
Inikah tok siaknya?

BUKAN semua wanita sanggup melakukan kerja membentang sejadah sebagai persiapan jemaah lelaki menunaikan solat Jumaat, tetapi itu yang dilakukan kumpulan wanita berusia 50-an di Masjid Bukit Rangin, Kuantan, sejak setahun lalu.

Tugas dilakukan dengan penuh keredaan dan seikhlas hati itu bukan saja meringankan beban siak masjid yang sudah uzur dengan kesihatan yang kurang mengizinkan tetapi wajar menjadi ikutan kepada masjid lain setiap kali kedatangan Jumaat.

Walaupun tugas itu sekadar menghampar sejadah memenuhi ruang solat masjid, golongan wanita terbabit tidak pernah menganggap tugas mereka renyah sebaliknya dilaksanakan dengan penuh kemuliaan.

Antara kerja-kerja yang mereka buat...
 "Setiap pagi Jumaat bermula jam 8.30 pagi dia bersama beberapa rakan mula membersihkan ruang solat di bahagian dalam dan luar masjid.
“Sebaik tiba, kami mengagihkan tugas masing-masing untuk menyiram pokok, menyapu sampah dan menyusun kerusi meja di bahagian luar." Kata AJK perempuan masjid tersebut.

Inilah contoh indah dan terjaganya, sebuah masjid di negeri pemukiman Perdana Menteri , disebuah negara Islam yang kononnya terhebat di dunia...(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Salah ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails