Thursday, May 30, 2013

Ini Bukti, Sukan Tak Mampu Lahirkan Semangat Perpaduan Sejati....

Foto
PENYOKONG JDT menunjukkan batu yang dibaling ketika kekecohan.

SUKAN

Balingan botol bertalu-talu
Kuantan: “Kami dihujani balingan botol dan batu dari luar stadium menyebabkan keadaan kelam-kabut apabila penyokong Johor Darul Takzim (JDT) mula bersesak untuk mengelak terkena balingan berkenaan.

“Saya terkena botol dibaling sebanyak empat kali dan keadaan yang sesak itu membuatkan saya sukar bernafas dan hampir pengsan,” kata penyokong JDT Nor Syafiqa Maskam, 17, yang cedera dalam insiden kekecohan di Stadium Darul Makmur, kelmarin.

Kekecohan itu menyebabkan perlawanan separuh akhir kedua Piala FA membabitkan pasukan Pahang dan JDT dibatalkan atas faktor keselamatan.

Nor Syafiqa yang duduk di bahagian tengah tempat duduk dikhaskan untuk penyokong JDT mendakwa diarahkan memasuki kawasan trek oleh Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim sebelum diarahkan kembali ke tempat duduk masing-masing oleh polis.

“Bagaimanapun, keadaan lebih teruk dan ada penyokong JDT terpaksa bertindak balas dengan membaling semula botol dan batu hingga memaksa kami masuk semula dalam padang.

Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Ini bukti dari dulu sampai sekarang, menunjukkan sukan tidak mampu dijadikan sebagai alat perpaduan kaun dan negara, terutama seperti yng berlaku di Mesir baru-baru ini. Banyak masa dan wang dibazirkan. Tidak sampai maksud untuk perpduan dan keamanan sejati.

Bayangkan berapa juta jam rakyat Malaysia habis di meja kedai kopi atau di depan tv tiap satu pertandigan bola sepak berlalu. Berapa ribu pertandingan sukan diadakan tiap tahun. Memang baik untuk kesihatan dan peluang kapitais sukan mengaut keuntungan.

Tetapi, sebagai rakyat Malaysia, kita bertanya apa faedahnya untuk pembangunan negara, rohani dan jasmani? Material dan moral? Apa faedahnya untuk orang Islam di akhirat? Kerana kita percaya kepada hari akhirat, salah  satu rukan untuk menjadi orang beriman. Wallhu 'aklam.

1 comment:

Unknown said...

memang tak boleh .... bila dikuasa oleh rasa riak, angkuh, sombong, banggadiri, pandang hina orang lain dan ego atas kuasa yang ada ... !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails