Monday, December 26, 2011

Bahaya Implan Payudara, Penjual Diburu Interpol

PENGGUNA
Ini, implan payudara (Corbis)

London: Sebentar tadi Jean-Claude Mas, pendiri Poly Implant Prothese (PIP), perusahaan produksi implan payudara asal Perancis, masuk dalam daftar buruan orang DPO atau agen polis internasionl (Interpol).

Lelaki 72 tahun ini dianggap telah menimbulkan gelombang panik wanita-wanita di dunia, setelah produk implan payudara miliknya terbukti berbahaya. Ini adalah kerana ianya bila-bila masa saja dapat meledak, dan dapat memicu penyakit barah dan infeksi kronis.

Dilaporkan kantor berita BBC, Isnin 26 Desember 2011, Jean-Claude kini berada di Kosta Rika dikatakan telah melakukan kesalahan berkaitan dengan kehidupan dan kesihatan. Sebanyak 30 ribu wanita di Perancis dianggap menjadi korban penggunaan implan PIP. Bahkan, mungkin lebih 300 ribu wanita di seluruh dunia yang menjalani pembesaran payudara.

Skandal ini meledak setelah terungkap lapan kes barah akibat penanaman implan ini. Bahkan, satu di antaranya berupa barah yang menyerang sistem kekebalan tubuh. Sementara lebih 2,000 wanita di Perancis mengajukan gugatan atas risiko penggunaan implan tersebut.

"Kami menghadapi krisis kesehatan, ada kaitan dengan penipuan," kata Laurent Lantieri, ahli bedah plastik terkemuka yang duduk di komite khusus penanganan kes tersebut di Perancis. "Memang bukan hal mendesak, tetapi ini bukan lagi pilihan. Semua implan itu perlu dirampas."

Menurut Lantieri, pengangkatan kembali implan ini adalah tindakan pencegahan yang tidak boleh ditawar. Selama ini, wanita hanya disarankan melakukan scan, dan menjalani operasi pengangkatan hanya jika implan meletus, atau mulai menunjukkan masalah.

Minggu lalu, ribuan wanita mengadakan demonstrasi di luar bangunan Kementrian Kesihatan Perancis. Mereka marah kerana merasa telah diracuni. Mereka menuntut tanggungjawab pemerintah membiayai operasi tarikbalik implan.

Penggun-pengguna wanita di Malaysia perlu berhati-hati. (IH)

IKLAN: QUR'AN MIRACLE 22 IN 1 Istimewa!
Dapatkan Segera!
QUR'AN MIRACLE 22 IN 1 Dapatkan       Segera!

1 comment:

MS Mesos said...

I have been keeping track of your site for a long time I read these articles, this is an interesting reading I will continue to pay attention to it more

Your article is one of the most classical style, when I read once, I have been deeply in love with them, you look forward to more perfect work.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails