Tuesday, December 27, 2011

N/Kebajikan & PAS.. Era Muslim Indo Perlu Jelaskan..

KL 27 Dis 11: Mengenai Negara Kebajikan, Negara Islam dan PAS (Parti Islam Se Malaysia), weblog Era Muslim perlu jelaskan semula hal sebenar mengenai perjuangan PAS di Malaysia.

Lihat tulisan weblog itu hari ini.. "PAS Harus Tetap Bercita-cita Mendirikan Negara Islam.

Para pemimpin PAS (Partai Islam se-Malaysia) harus menolak keinginan dengan "Pakatan Rakyat" (Anwar Ibrahim) untuk mendirikan sebuah "negara kesejahteraan", jika mendapatkan kekuasaan, dan harus bersikap teguh pada cita-cita pada pembentukan negara Islam, kata pemimpin PAS Datuk Dr Mohd Ali Hasan.

Para anggota parlemen berasal dari Gombak Setia, yang terlibat dalam kontroversi dengan kepemimpinan partainya, mengatakan ada tanda-tanda keretakan dalam PAS atas masalah ini.

"Telah ada pergeseran dalam perjuangan PAS 'untuk menciptakan sebuah negara Islam, dan telah berubah menjadi pemerintah persatuan, sebuah negara kesejahteraan sebagai gantinya," kata mantan PAS Selangor, Selasa.

Ia mengatakan ini pergeseran fokus partai PAS yang sebagian dibawa ke dalam aliansi Pakatan dan akomodasi politik oleh sebagian pimpinan PAS ini. Nampaknya, memang terjadi perbedaan diantara para pemimpin PAS, yang sebagian menginginkan tetap ingi menegakkan negara Islam di Malaysia, sebagian yang lain larut ke dalam koalisi dengan partai Rakyatnya Anwar Ibrahim, yang hanya ingin mendirikan negara kesejahteraan.

Jika PAS mengalami pergeseran politi, dan tidak lagi menjadikan Islam sebagai tujuan utamanya, dan hanya mengejar kekuasaan, maka itu menyalahi prinsip berdirinya partai itu, yang bercita-cita ingin menegakkan hukum syariah di Malaysia. (mh/star)"

Lihat kenyataan sebenar sebagai pembetulan... "Hasan Ali tarik balik kritik Negara Berkebajikan

KUALA LUMPUR, 24 Dis: Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali hari ini mengakui kesilapannya mengkritik pendekatan Negara Berkebajikan yang mahu dibawa PAS seperti diputuskan dalam Muktamar tahunan parti itu Jun lalu.

Ekoran itu juga, beliau yang juga exco kerajaan Selangor pada satu sidang media di kediamannya hari ini menarik balik kritikannya itu dan memohon maaf kepada pimpinan dan ahli parti.

“Sebagai ahli PAS dan ahli jawatankuasa kerja PAS pusat, saya mengakui terdapat unsur keterlanjuran saya waktu membuat ulasan mengenai perkara itu. Dengan ini saya menarik balik komen mengenai Negara Berkebajikan tersebut.

“Saya memohon maaf kepada saf kepimpinan dan ahli-ahli parti terhadap keterlanjuran saya itu,” katanya pada sidang media di kediamannya di sini.

Sebelum ini pada satu sidang medianya juga, beliau mendakwa perjuangan PAS sudah menyimpang apabila mengangkat Negara Berkebajikan berbanding Negara Islam sejak sekian lama.

Sehubungan itu beliau menolak konsep Negara Berkebajikan dan mendesak parti itu kembali kepada matlamat asal menubuhkan sebuah negara Islam.

Mengakui ulasannya sebelum ini sebagai terlanjur kata, Hassan hari ini juga menyatakan pendirian bahawa beliau bersetuju dengan konsep Negara Berkebajikan yang diperjuang PAS kerana sebahagian dari initipati dan matlamat ke arah menubuhkan sebuah negara Islam.

“Saya sebagai ahli dan pimpinan, saya menyetujui apa yang dikemukakan dan pada masa sama saya melihat pengisian Negara Berkebajikan sama seperti negara Islam yang dikemukakan parti sebelum ini.

“Kemungkinan besar sama apa yang ada dalam konteks negara Islam dengan Negara Berkebajikan,” katanya.

Sementara itu, Hasan juga berkata beliau bersedia bertemu kepimpinan parti bila-bila masa bagi merungkai permasalahan yang timbul yang turut mengaitkan dirinya. (Harakah)|"

Sila ambil dari sumber asal. Sekian, harap maklum..
dari Weblog Ibnu Hasyim

2 comments:

Anonymous said...

bodoh tapi tak mau mengaku bodoh....
apa..... ingat lu (Hassan Ali) orang yg dok kasi motivasi tu pandai sangat ka? motivasi lu lebih banyak membodohkan orang ada la.....

Rift Platinum said...

Chanel Uhren
I have been keeping track of your site for a long time I read these articles, this is an interesting reading I will continue to pay attention to it more

Your article is one of the most classical style, when I read once, I have been deeply in love with them, you look forward to more perfect work.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails