Saturday, April 30, 2011

10 Tuntutan: Negara Islam Di Bumi Fir'aun

Kairo 30 Apr 11: Ribuan aktivis Salafi melakukan tiga aksi demonstrasi di Kairo setelah shalat Jumaat kemarin menuntut sepuluh tuntutan mereka yang diumumkan selama aksi protes di Alexandria minggu lalu, di negara berlambangkan fir'aun itu.

Mereka mengadakan aksi demonstrasi, pertama di depan masjid Fatih di Ramses Square, yang kedua di depan Masjid Nur di Abbasseya, dan ketiga di Jalan Ramses.

Tuntutan mereka termasuk terhadap Paus Koptik dan pembebasan isteri, dua imam Koptik yang diyakini telah masuk Islam tetapi ditahan oleh pihak gereja. Mereka juga menuntut agar sengketa antara Syaikh Hafiz Salamah dengan Jabatan Agama Wakaf segera diselesaikan.

Ratusan aktivis Salafi melangsungkan aksi protes di depan masjid Nur menyokong Syaikh Salamah Jumaat kelmarin, berada di tengah kawalan polis kehadiran pihak tentera. Ribuan mereka juga mengakui sebagai ahli "Koalisi Penyokong Muamaf" yang melangsungkan aksi protes di depan masjid Fatih.

Mereka menuntut Paus Koptik membebaskan penahanan isteri imam Kaptik yang masuk Islam, iaitu Camelia Shehata dan Wafa Konstantine. Pendemo itu juga menyeru agar membentuk negara Islam, dan mereka tidak akan meninggalkan daerah sekitar masjid Nur sampai tuntutan mereka dipenuhi.(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails