Saturday, February 05, 2011

RM20J Janji Najib: Dirikan Masjid Atau Dirikan Solat?


KL 5 Feb 11: Mana lebih penting didahulukan antara dirikan sembahyang (solat) dengan dirikan masjid? Tanya seorang ustaz yang namanya tidak mahu disebutkan se waktu ditemui oleh wakil weblog Ibnu Hasyim di Kampung Baru KL, petang tadi.

Hal ini dinyatakan apabila Datuk Seri Najib Razak berjanji pembangunan semula Kampung Baru di sini akan bermula tahun ini. Dimulai dengan penubuhan perbadanan pembangunan dan kerja-kerja menaikkan taraf masjid dalam merintis usaha tersebut.

Perdana menteri mengumumkan peruntukan RM20 juta untuk menaikkan taraf Masjid Jamek Kampung Baru dengan berkata masjid itu akan menjadi mercu tanda kawasan penempatan orang Melayu itu, yang terletak di tengah ibu negara.

“Dalam pembangunan semula Kampung Baru, saya mahukan masjid Kampung Baru menjadi titik tolak. Masjid ini akan menggambarkan Kampung Baru yang moden,” kata Najib ketika mengadakan pertemuan dengan penduduk Kampung Baru petang ini.

“(Agensi) 1 Malaysia Development Berhad akan menyumbangkan RM20 juta untuk pembangunan semula dan kerja-kerja menaik taraf masjid Kampung Baru,” kata beliau.

Najib mengumumkan rancangan kerajaan untuk membangunkan semula kawasan penempatan orang Melayu terbesar di pusat bandar itu awal tahun lalu dengan menjanjikan penduduk kawasan itu tidak akan ketinggalan. “Pada tahun ini, rang undang-undang untuk mewujudkan Perbadanan Kampung Baru akan dibentangkan di Parlimen, kita akan lihat perubahan besar di Kampung Baru tahun ini,” kata beliau.

Sehubungan itu kata beliau, sebarang perbezaan mengenai rancangan pembangunan akan diselesaikan tahun ini dan kepentingan penduduk akan dilindungi. “Jika kita boleh menyelesaikan masalah-masalah lain negara, kita juga akan mencari jalan untuk penyelesaian di Kampung Baru,” kata beliau pada majlis yang dihadiri sekitar 1,000 orang.

Beliau juga mengulangi janji bahawa penduduk kawasan itu tidak akan dipaksa keluar dan mereka akan kekal menikmati faedah dalam rancangan pembangunan semula itu. Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 telah dibacakan buat kali pertama Disember lalu. Ia dijangka akan dibentangkan di Parlimen untuk bacaan kali kedua bulan depan.

Menurut ustaz itu lagi,

"Dirikan sembahyang dengan dirikan masjid ada beda.

"Dirikan sembahyang ertinya, melakukan usaha-usaha menarik orang ramai dirikan sembahyang. Ini adalah usaha dakwah yang memerlukan kekuatan dan dana yang besar. Dengan ramainya orang sembahyang menyebabkan masjid akan didirikan dan di'makmur'kan sesuai dengan jumlah tersebut.

"Semata-mata mendirikan masjid, tetapi tidak menumpukan menarik orang sembahyang, menyebabkan mesjid yang didirikan itu tersergam indah tetapi kosong dari roh sembahyang. Jamaah tidak ramai sesuai dengan kepadatan penduduk, masjid terpaksa dikunci selalu kecurian dan macam-macam masalah timbul.

"Bayangkan kalau RM20 juta itu digunakan untuk berdakwah menarik orang ke arah Islam dan mendirikan sembahyang? Betapa canggihnya gerakan intitusi masjid menarik manusia kepada Islam boleh berfungsi? Bayang kalau ada jabatan Imam atau jabatan Bilal yang canggih menarik manusia sesuai dengan teknologi masa kini, sehingga mampu turun menangani masalah masyarakat?" Tanya ustaz itu pula. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Kroni mungkin dpt peratus tertentu dari peruntukan RM20 juta utk masjid.

Itu cara lama UMNO sedut duit wang rakyat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails