Wednesday, February 02, 2011

Tahniah Jihad Jane, Kamu Telah Buktikan Cinta Kamu!

Wanita Amerika Colleen LaRose yang menggunakan nama “Jihad Jane” mengaku salah atas tuduhan berkomplot mahu melakukan pembunuhan bersama pengganas Islam di negara lain. — Foto ihsan dari The Guardian

Jihad Jane’ mengaku salah komplot bunuh kartunis Nabi

PENNSBURG, 2 Feb 11: Seorang wanita Amerika Syarikat yang menamakan dirinya “Jihad Jane” dan “Fatima LaRose” mengaku bersalah di Pennsylvania berhubung tuduhan terlibat dalam komplot pengganas antarabangsa, yang dikaitkan dengan isu kartunis Nabi Muhammad s.a.w. dari Sweden.

Colleen LaRose dituduh berkonspirasi dengan pengganas-pengganas Islam dan dikatakan pernah berjanji untuk melakukan pembunuhan atas nama jihad, demikian menurut pendakwa raya semalam.

Sabit kesalahan dia boleh dipenjara seumur hidup dan dikenakan denda RM3 juta (AS$1 juta).

Wanita berusia 46 tahun ini dituduh berkomplot untuk membunuh Lars Vilks, kartunis Sweden yang melakar wajah Nabi Muhammad, lapor BBC dan The Guardian hari ini.

Dia ditahan di Philadelphia pada Oktober 2009.

“Pengakuan bersalah hari ini, oleh seorang wanita subbandar Amerika yang berkomplot dengan orang lain untuk melakukan pembuhan di negara lain dan menyediakan sokongan material kepada pengganas,” kata pembantu peguam negara bagi keselamatan kebangsaan David Kris semalam.

Defendan bersama LaRose, Jamie Paulin-Ramirez dari Colorado, mengaku tidak bersalah sejak wanita berkenaan ditahan di Ireland bersama beberapa pengganas lain.

Pada Jun 2008, LaRose mengedarkan pengakuan menerusi YouTube bahawa dia “terdesak untuk melakukan sesuatu untuk memberikan bantuan” demi mengurangkan kesengsaraan umat Islam.

Tindakannya menarik perhatian pejuang-pejuang jihad di Asia Selatan dan Eropah.

Justeru dia didorong agar menyertai mereka di Eropah dalam usaha membunuh Vilks.

Rangkaian Al-Qaeda meletakkan ganjaran RM300,000 (AS$100,000) ke atas kepala Vilks.

Kemudian LaRose menggunakan nama samaran “Jihad Jane” dan “Fatima LaRose” dalam sesi perbualan menerusi Internet dengan pejuang-pejuang jihad, yang kesemuanya dipantau rapat oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI).

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tahniah kepada Jihad Jane. Kamu telah membuktikan cinta kamu kepada Allah dan Rasul Muhammad SAW. Memang orang yang kurang ajar ke atas Nabi SAW patut diberi peringatan, dengan apa cara sekalipun. Kamu telah menjalankan tugas kamu! Al-hamdulillah!

Ingat, Allah SWT telah membeli harta dan jiwa orang Muslim. Ingat, tanda-tanda kemenangan Islam ialah apabila umat Islam tidak menjadi seperti buih di laut, dan tidak kena penyakit 'cinta dunia & takut mati'. Ramai seperti kamu, adalah tanda-tanda gemilang Islam kian menjelang. Allahu Akbar! (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Apakah dengan membunuh kartunis akan mengurangkan penghinaan kepada Islam?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails