Friday, February 04, 2011

Rayu Ikhwan Muslimin Supaya Siap Perintah Mesir

Ikhwanul Muslimin: Menjadi Presiden? Maaf, Kami Tak Berminat
Mohammed al-Beltagi

Ibnu Hasyim

KL 4 Feb 11: Gerakan-gerakan Islam se dunia perlu membuat rayuan kepada gerakan Islam Ikhwanul Muslimin Mesar supaya bersiap sedia memerintah, antaranya sanggup menerima pencalonan sebagai pimpinan memerintah Mesir bagi menggantikan kepimpinan yang ada sekarang. Demikian saranan dibuat oleh Weblog Ibnu Hasyim.

Saranan ini dibuat apabila terbit berita dari Moskow bahawa Gerakan Ikhwan Muslimin yang dituding Presiden Hosni Mubarak sebagai penggerak demo massa di Mesir, dikatakan tidak memiliki agenda untuk mengajukan calon dalam pemilihan presiden September mendatang. Hal ini ditegaskan, jurucakap organisasi itu, Mohammed al-Beltagi, kepada saluran TV Al Jazeera pada Jumaat tadi.

"Kami telah mengatakan dengan jelas bahawa kita tidak memiliki ambisi untuk mencalonkan diri sebagai presiden, atau posting dalam pemerintahan koalisi," kata Mohammed al-Beltagi.

Ikhwanul Muslimin telah berada di bawah sorotan di tengah protes massa anti-pemerintah di Mesir, yang meletus sejak 25 Januari. Kerusuhan telah merenggut nyawa hingga 300 orang, dengan 4,000 lainnya dilaporkan cedera. Sejumlah pengamat politik telah menyuarakan keprihatinan bahawa gerakan Islam yang dilarang itu pada akhirnya akan mengambil alih kekuasaan di Mesir.

Al-Beltagi juga mengaku pemerintah telah mengundang perwakilan Ikhwanul Muslim untuk melakukan perundingan tentang reformasi politik. Ia mengisyaratkan bahawa kelompok tersebut akan menerima pengakuan resmi sebagai sebuah partai. Sebelumnya, rejim Mesir telah membuat akta menjadikan organisasi itu mustahil berubah kepada sebuah partai politik.

"Kami siap untuk bernegosiasi, tetapi setelah Mubarak mundur," kata al-Beltagi.

Menurut Weblog Ibnu Hasyim,

"Media Barat pula terus mem'blow up' isu organisasi ini sebagai 'gerakan sangat konservatif, ingin membawa Mesir dari sekularisme kembali ke aturan Quran'. Kesempatsan ini perlu diambil supaya ianya tidak terlepas ke tangan gerakan yang menjadi telunjuk AS.

"Kita juga bimbang supaya jangan berulang tragedi kepada pejuang-pejuang Islam masa lalu, apabila perjuangan berhasil, kemerdekaan tercapai, tetapi kepimpinan dipegang oleh puak kebangsaan yang akhirnya mengkhiati Islam pula.

"Setakat ini, Ikhwan Muslimin adalah pertubuhan paling layak memerintah Mesir, melhat pengalaman masa lalu dan ahli-ahlinya ramai yang menyebar ke seluruh pelosok dunia." Kata editornya Dr Hj Mohd Hasyim, juga ahli PAS yang memperjuangkan Islam melalui parti politik. (IH/2MA)

Lihat secara keseluruhan..
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

1 comment:

Anonymous said...

tak payah masuk gambar sendiri pun orang dah kenal,nampak sangat nak menunujuk-nunjuk

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails