Friday, June 25, 2010

PM Australia Yahudi, Kawan Makan Kawan?


PM Australia Julia Gillard seorang Yahudi

JUMAAT, JUN 25 10: Mantan Perdana Menteri Australia Kevin Rudd akhirnya berdepan dengan rakan Partai Buruhnya sendiri, Julia Gillard. Dalam sidang media pertamanya sebagai perdana menteri, Julia Gillard terus terang menjelaskan memang tujuannya untuk mengalahkan Rudd, yang sudah tidak mendapat kepercayaan partinya sendiri dan rakyat Australia.

Sedikit Mengenai Julia Gillard.

Pertama: Julia Eileen Gillard atau lebih dikenal dengan nama "Gillie", lahir di Barry, Wales, 29 September 1961; umur 48 tahun, adalah Perdana Menteri Australia ke-27 dan wanita pertama yang menjadi perdana menteri Australia. Gillard menjadi Pemimpin Partai Buruh Australia pada pemilihan 2010. Semalam, pada 24 Jun 2010 dia mengangkat sumpah sebagai perdana menteri baru.

Kedua: Pada 11 Desember 2007 dia pernah menjadi wanita pertama dalam sejarah Australia yang menjalankan peranan perdana menteri sementara, semasa menggantikan Kevin Rudd dalam Konferen Perubahan Iklim PBB di Bali.

Ketiga: Gillard juga merupakan perdana menteri pertama kelahiran luar negara sejak Billy Hughes, yang menjabat 1915-1923.

Keempat: Juga perdana menteri pertama Australia yang tidak pernah berkahwin, berbanding John McEwen seorang duda selama menjabat perdana menteri, tetapi kemudian telah berkahwin lagi.

Kelima: Gillard telah menjadi anggota Partai Buruh sejak pilihan raya federal 1998. Dia berasal dari Divition Lalor, barat Melbourne. Pada 23 Jun 2010 sehari sebelum angkat sumpah, setelah pertemuan sepanjang malam antara Gillard dan Kevin Rudd, kemudian Rudd menemui media pada pukul 10.30 pm dan mengumumkan bahawa Gillard telah meminta Rudd mengundurkan diri.

Keenam: Gillard tidak pernah berkahwin atau mempunyai anak. Tetapi, pasangannya sejak tahun 2006, Tim Mathieson, adalah seorang penata rambut Gillard. Jurucakapnya mengatakan dia adalah seorang Baptis "non-praktis" dan "tidak religius."

Ketujuh: Menurut salah satu jawaban di wiki.answer, Gillard berketurunan Yahudi dari ayahnya.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Bolehkah dikatakan antara mantan perdana menteri Australia Kevin Rudd yang dikalahkan oleh rakan Partai Buruhnya sendiri, Julia Gillard sebagai 'kawan makan kawan? (Pelbagai sumber/AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails