Friday, June 25, 2010

Gadis Cina Itu Baik Padaku, Mengapa?

Catatan Perjalanan: Riau 3 -Bagan Siapiapi

Map data ©2010 GMS, MapIT, Tele Atlas - Terms of Use
Map
Satellite
Hybrid


"BAPAK, sila!" Beberapa gula-gula diletakkan di tapak tangannya, dihulurkan pada saya mesra. Saya ambil. Dihulurkan kepada lelaki bangsa Indonesia yang duduk di sebelah saya. Terima kasih, katanya, tapi dia tidak ambil.

"Itu keluarga bapak?" Lelaki Indonesia itu berbisik kepada saya, sambil jarinya menunjuk kepada dua wanita Cina yang duduk dihadapan saya.

Kami bertolak dengan sebuah kereta Toyota Kijang dari Dumai menuju Bagansiapiapi. Kira-kira 3 ke 4 jam baru sampai. Kota Dumai yang ditinggalkan, adalah sebuah kota di Provinsi Riau. Tercatat dalam sejarah, Dumai, yang asalnya sebuah dusun kecil di pesisir timur Propinsi Riau, kini mulai menggeliat menjadi mutiara di pantai timur Sumatera.

Bagansiapiapi (juga dikenal sebagai Bagan 峇眼 atau Baganapi 峇眼亞比) pula adalah ibukota Kebupaten Rokan Hilir, Provinsi Riau. Kota ini terletak di muara Sungai Rokan, kota Kabupaten Rokan Hilir.

Dua wanita China di depan saya itu adalah seorang gadis yang mempelawa gula-gula kepada kami bersama ibunya. "Tidak, mereka bukan keluarga saya. Saya cuma bertemu di Dumai saja. Mereka datang dari Batam hendak pulang ke kampung asal mereka Bagansiapiapi." Jawab saya kepada lelaki di sebelah saya.

"Maaf pak, saya fikir bapak orang Cina." Katanya lagi.

Baru saya terfikir, patutlah ramai orang-orang Cina yang saya temui di Dumai begitu mesra dengan saya, kerana rupa saya mirip orang Cina. Dan maklumat yang saya perolehi hasil perbualan sepanjang perjalanan kami itu, termasuk pemandu kereta itu yang banyak pengalaman, baru saya tahu bahawa Bagansiapiapi adalah sebuah kota nelayan yang pada 1980an pernah tercatat sebagai salah satu daerah penghasil ikan terbesar di Indonesia.

Daerah itu juga pada suatu masa dulu adalah pelabuhan dengan produksi ikan kedua terbanyak di dunia setelah Norway. Dimulai sejak 1886, ketika gelombang orang Tiongkok (sekarang Republik Rakyat China datangi ke daerah ini adalah kerana ikan yang luar biasa banyaknya. Masa kejayaan Bagansiapiapi dicapai pada zaman pemerintahan Hindia Belanda tahun 1930. Pelabuhannya yang menghadap langsung ke Selat Melaka menghasilkan ikan sebanyak 300,000 ton per tahun. Tetapi sejak 1970an ianya sudah mulai redup hingga kini.

Bekas peninggalan Bangunan Kapitan Bagansiapiapi

Bagansiapiapi memiliki komuniti Cina yang besar. Kota ini dikatakan dikembangkan oleh mereka. Dari 1894 hingga 1948, kota ini seluruhnya berpenduduk warga China. Ketika Soekarno dan Hatta memproklamasikan kemerdekaan Indonesia 17 Ogos 1945, warga kota ini tidak mengakuinya, malah mengibarkan bendera Thailand,Tiongkok dan Belanda. Kemerdekaan Indonesia baru diakui setelah berlaku pertempuran dengan tentara dari Sumatra Utara.

Perbualan kami nampak semakin mesra, hingga tidak sedar kami sudah sampai ke distinasi.

"Dah. Kami sudah sampai! " kata anak gadis itu. "Dah 3 tahun kami tidak pulang, merantau cari makan di Batam. Rindu rasa ingin lihat GoCapLak di sini!"

GoCapLak. Apa itu? Saya ingin tahu. Saya nak tanya, tapi kereta kami sudah sampai, semua turun kecuali kami bertiga. "Bapak mahu ke mana?"

"Saya mahu cari penginapan murah." kata saya.

"Ikuti kami saja, hotel deretan rumah kami itu ada, walaupun murah tapi agak selesa." Pelawanya. Saya bersetuju.

Setelah menyewa bilik hotel, kira-kira jam lapan malam, saya keluar makan dan akhirnya cari internet kafe, ingin tahu mengenai 'GoCapLak'. Terlangak-langak saya, dari satu kedai ke satu kedai berjalan kaki mencarinya, masih belum jumpa.

Tiba-tiba seorang Cina agak sebaya saya tersenyum, menghampiri dan bertanya saya, "Bapak masih belum ketemu kedai internet?"

"Ya!"

Dia terus memanggil anak lelakinya, "Tolong bapak ini! Hantarkan ke kedai internet." Saya membonceng di belakang motosikalnya. Se sampai di sebuah kedai internet, penuh pula. Kami cari kedai lain jumpa sebuah kedai, tak penuh, boleh. Saya ucapkan terima kasih, nak beri upah membawa saya dia tak mahu. Dia cuma tolong sahaja, katanya.

Kelenteng In Hok Kiong di tengah kota Bagansiapiapi

Kira-kira 10 minit, dia datang lagi, "Bapak tahu jalan pulang nggak?". Saya angguk, sambil menepuk bahunya mengucapkan terima kasih lagi. Dia terus pergi.

Terfikir lagi saya, mungkin inilah tuahnya, wajah saya mirip orang Cina. Begitu juga dengan keramahan gadis tadi itu. Hal ini menyebabkan saya tertarik untuk melihat budaya orang Cina di sini.

Bersambung Insya Allah.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Riau 3.
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
Bagan Siapiapi, Riau.
Jun 17, 10.
Sila lihat catatan perjalanan di Riau..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails