Monday, June 28, 2010

Orang Makan Pelancong, Duta China Perlu Jelaskan



KL. JUN 28 10
:Blog Ibnu Hasyim memohon penjelasan dari kedutaan Negeri China mengenai berita mengejutkan disiarkan oleh beberapa blog dipercayai dari Indonesia dan Malaysia, yang dianggap boleh menjejaskan prestasi pelancongan di negara tersebut.

Berita disertai gambar-gambar seperti di atas, yang kononnya berlaku dalam tradisi di negara tersebut pada hari perayaan dalam pesta 'potong daging' secara besar-besaran. Ianya berlaku di sebuah kampung terpencil yang pelancung perlu melaluinya kalau ingin ke kawasaan pendalaman di China.

"Namun perlu hati-hati bagi anda yang berjalan sendirian, dan jangan sesekali menginap disalah satu rumah disana. Apalagi jika anda wisatawan (pelancong) wanita, mereka akan menangkap anda kemudian di ikat dan dilarang keluar rumah. Anda akan diberi makan dan tempat tinggal gratis (percuma) oleh warga sekitar. Jika anda wanita yang masih perawan anda tidak diizinkan mendekati lelaki lain.

"Ketika menjelang perayaan, wanita luar itu akan dibunuh dan badannya akan dijadikan 'daging persembahan' oleh warga sekitar. Wanita itu akan di cuci bersih dahulu lalu dicabut seluruh bulu di badan. Wanita itu di telanjangkan, kaki tangan diikat kuat-kuat dibawa ke tempat persembahan untuk dilanjutkan dengan upacara pemotongan, seperti di photo di atas.

"Lelaki di kampung itu dilarang menikahi wanita dari luar, kerana wanita dari luar hanya untuk penyembahan dan makanan untuk mereka sahaja." Begitu kira-kira berita dari weblog.. http://suwaritimur.blogspot.com/2010/06/kejamgadis-disembelih-dipuja-dan.html yang sumber rujukannya 'Forum.vivanews.co' (AK)

Ada kaitan..

4 comments:

Anonymous said...

jangan mudah percaya dulu tuan.. coba perhatikan gambarnya dengan baik.. itu hanyalah buatan orang orang amatir..

Anonymous said...

Khabar angin ini tidak benar sama sekali. Gambar-gambar di atas adalah hasil photoshop dan bertujuan menyebarkan berita palsu sensasi. Gambar asalnya adalah penyembelihan khinzir. Harap jangan percaya.

MR.WIRAWARRIOR said...

SAYA DAH SIASAT FOTO NI. MEMANG ORI X EDIT. ANDA BOLEH LAYARI WEB VIETNAM - ORANG MAKAN ORANG YANG ORIGINAL.

Ibnu Hasyim said...

T. kasih pandangan tuan-tuan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails