Friday, July 07, 2023

Perkauman, seksisme, rusak sukan. Rusak M'sia kerana PMX.

 

Azeem Rafiq. (FOTO: The Times)

Perkauman, seksisme, diskriminasi ‘berleluasa’ dalam kriket Inggeris

LONDON: Laporan bebas mengenai budaya kriket di England dan Wales mendapati isu perkauman, diskriminasi berasaskan kelas, elitisme dan seksisme ‘berleluasa’ dan ‘berakar umbi’ dalam sukan itu.

Laporan berjudul, Holding a Mirror Up to Cricket itu ditulis oleh Suruhanjaya Bebas untuk Ekuiti dalam Kriket (ICEC) dan menerima lebih daripada 4,400 respons terhadap gesaannya untuk mendapatkan bukti antara penyerahan lisan dan bertulis.

ICEC telah ditubuhkan pada Mac 2021, selepas badan induk sukan di negara itu, Lembaga Kriket England dan Wales (ECB) mengumumkan hasratnya untuk menyiasat ketidaksamaan dan diskriminasi dalam kriket berikutan ‘introspeksi reaktif yang luas yang dijana oleh bantahan awam berikutan pembunuhan tragis George Floyd (lelaki kulit hitam yang ditembak polis di Amerika Syarikat),” menurut Pengerusi ICEC Cindy Butts dalam kata pengantar laporan itu.

Menurut laporan itu, 50 peratus  daripada mereka yang bertindak balas mengalami diskriminasi dalam tempoh lima tahun yang lalu bermain kriket, dengan jumlah itu ‘jauh lebih tinggi untuk orang dari komuniti yang pelbagai etnik; 87% orang dengan warisan Pakistan dan Bangladesh; dan 82% orang dengan India, serta 75% daripada semua responden kulit hitam.”

Seorang bekas pemain kriket Asia yang tidak dinamakan memperincikan diskriminasi yang dialaminya dalam laporan  itu, mendedahkan rakan sepasukan membaling alkohol dan hirisan daging babi ke arahnya dalam tindakan ‘penyalahgunaan’ dan ‘kebencian’ – sama seperti yang diterangkan oleh pemberi maklumat Azeem Rafiq ketika beliau memberikan keterangan kepada Digital kerajaan UK, Jawatankuasa Kebudayaan, Media dan Sukan pada November 2021.

Azeem ialah pemain kriket Asia British yang bermain secara profesional di England untuk Kelab Kriket Yorkshire County. 

Merupakan Seorang pemain boling off-spin lengan kanan, beliau bermain untuk daerah itu antara 2008 dan 2014 dan 2016 dan 2018, selepas membuat penampilan sulung seniornya pada usia 17 tahun.

“Keterangan Rafiq ‘meningkatkan dengan ketara’ minat orang ramai terhadap kerja suruhanjaya itu,” ujar kenyataan Butts.

Rafiq menyumbangkan bukti kepada suruhanjaya itu, begitu juga dengan bekas kapten Test lelaki England, Ben Stokes dan Joe Root. Kapten wanita semasa, Heather Knight turut mengemukakan bukti.

“Kriket telah menggagalkan komuniti kulit hitam. … Penurunan kriket dalam kalangan kulit hitam di England dan Wales telah didokumentasikan dengan baik dan tertakluk kepada banyak perdebatan awam selama bertahun-tahun. … Kami mendapati ia amat membimbangkan dan mengejutkan bahawa kami tidak dapat mengenal pasti bukti aktiviti yang diterajui ECB secara langsung untuk memahami, menghentikan atau membalikkan penurunan ini sejak pembentukan ECB pada 1997,” kata laporan itu.

Mengenai seksisme, laporan itu berkata: “Wanita masih dilihat sebagai sekadar  ‘penambah’ kepada permai lelaki. Bukti kami menunjukkan bahawa wanita terus dilayan sebagai golongan bawahan kepada lelaki dalam sukan kriket.”

Di samping itu, bukti yang didengar oleh ICEC menunjukkan  bahawa ‘budaya seksisme dan kebencian terhadap wanita yang meluas, dan tingkah laku yang tidak boleh diterima terhadap wanita dalam kedua-dua permainan rekreasi dan profesional’.

Laporan itu berkata terdapat juga ‘tingkah laku pemangsa’ daripada kalangan lelaki terhadap wanita yang ‘sering didorong oleh alkohol’.

“Saya telah mengalami tingkah laku pemangsa (dari)  beberapa lelaki dalam sukan kriket,” laporan itu memetik seorang mangsa tanpa nama, dengan menyatakan lelaki yang membuli mangsa  itu termasuk ‘pemain, jurulatih, media, eksekutif korporat, yang mungkin apabila mereka minum  arak atau tidak walaupun ia terasa lebih berleluasa dengan pengaruh alkohol’.

Dalam permainan profesional, ketidaksamaan dalam gaji antara lelaki dan wanita turut diserlahkan dalam laporan itu.

“Pemain kriket wanita menerima jumlah wang kemenangan  yang sangat kecil berbanding pemain lelaki. Pendapatan purata untuk  Wanita England ialah 20.6% daripada gaji purata untuk Lelaki England,”  kata laporan itu. 

Pendidikan dan kelas ditangani dalam penemuan laporan, yang menyatakan bahawa 58% pemain lelaki di England dan Wales pada tahun 2021 berpendidikan swasta – jauh mengatasi 7% daripada populasi umum. 

Laporan itu turut menjelaskan tentang isu ‘kelaziman elitisme dan diskriminasi berasaskan kelas dalam kriket’ yang bersifat struktur dan institusi’.

ECB harus mengeluarkan ‘permintaan maaf awam’, menurut  cadangan pertama daripada 44 cadangan daripada laporan itu. 

“Permintaan maaf itu harus mengakui bahawa perkauman, seksisme, elitisme dan diskriminasi berasaskan kelas telah wujud, dan masih wujud, dalam permainan kriket;  dan seterusnya perlu menitikberatkan dari segi pengiktirafan terhadap kesan ke atas mangsa dalam semua keadaan tersebut.

“Ia harus termasuk, khususnya, permohonan maaf secara langsung atas kegagalan bersejarah ECB dan permainan yang lebih luas berhubung dengan kriket wanita dan kanak-kanak perempuan dan kegagalannya untuk menyokong kriket kulit hitam dengan secukupnya di England dan Wales,” tegas laporan itu.

Sebagai tindak balas, pengerusi ECB, Richard Thompson berkata dalam satu kenyataan di laman web organisasi: “Bagi pihak ECB dan kepimpinan yang lebih luas dalam permainan, saya memohon maaf tanpa syarat kepada sesiapa sahaja yang pernah dikecualikan daripada kriket atau dibuat berasa seperti mereka tidak berkepunyaan untuk terlibat dalam sukan ini.” – HARAKAHDAILY 28/6/2023

  

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Perkauman, seksisme, rusak sukan. Rusak M'sia kerana PMX.

Lihat ini..

(i) Hentikan putar belit PMX  


Masalah sebenar YAB PM ialah enggan mendengar penjelasan perkembangan projek itu daripada Kerajaan Negeri dan KXP Airportcity, yang telah mengusahakan pembangunan projek ini sejak 9 tahun lalu, tetapi memberi komen seolah-olah telah mengetahui semuanya.

Ataupun YAB PM hanya mendengar daripada pihak tertentu yang memang diketahui umum menentang projek itu?

DATO’ SERI MUHAMMAD SANUSI MD NOR Menteri Besar, Kedah Darul Aman – HARAKAHDAILY 1/7/2023 

(ii) Madani manipulasi subsidi  


Bayangkan jika anda berpendapatan perisi rumah RM10,000, anda perlu membayar RM30,000 untuk mengerjakan haji. Hanya kerana anda berpendapatan suami isteri RM10,000, dengan gelaran T20 paling bawah anda diiktiraf sama dengan T20 yang menjadikan helikopter sebagai pengangkutan keluarga. 

Atau bayangkan juga anda berpendapatan kurang dari RM5,000 tetapi perlu membuat rayuan atas sebab-sebab tertentu, anda juga perlu membayar RM30,000. Tiba-tiba sahaja anda menjadi T20 walaupun setiap hari menantikan ‘rahmah’ kerajaan madani yang semakin hilang satu persatu. 

MOHAMAD KAMAL MOHAMED Ketua Pemuda,  Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan, 14 Zulhijjah 1444 / 3 Julai 2023 HARAKAHDAILY  3/7/2023


(iii) PMX perlu hadiri setiap sesi sidang Dewan Negara. 

KUALA LUMPUR: Senator Datuk Razali Idris mencadangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, menghadiri setiap sesi persidangan Dewan Negara.

Bagaimanapun, berbeza dengan sesi Waktu Pertanyaan Menteri (MQT) di Dewan Rakyat yang Perdana Menteri hanya hadir pada setiap Selasa, beliau mencadangkan sesi selama setengah jam setiap hari persidangan Dewan Negara.

(iii) Ekonomi Malaysia kini.  
Saya membantah laporan Sinar Harian ini. Kerajaan yang ada pada hari ini ialah antara kerajaan yang terbaik semenjak wujudnya peradaban dunia. Menteri kena ambil tindakan kepada media ini. Hantar radio car ke hadapan rumah mereka segera.
https://premium.sinarharian.com.my/article/227657/mediasi-kritis/analisis/penyusutan-nilai-ringgit-boleh-jadi-lebih-teruk

YB USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 3/7/2023

Kesimpulan:

Jom tinggalkan PMX Malaysia..

Kepada rakyat Malaysia, sebenarnya kebangkitan Islam di negara ini berada di hujung jari anda. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam, yang ada di negara kita. 

Walaupun disebut perkauman, seksisme, rusak sukan namun sama saja dengan rusaknya M'sia kerana PMX. 

Terlalu ganas mereka..

Oleh itu gunakan jari-jari anda untuk menukar kerajaan sekarang kepada kerajaan Islam, melalui peti undi.. Insya Allah!

INI MODEL NEGARA ISLAM MALAYSIA..
Sila lihat model negara Islam Malaysia yang di bawa oleh PAS/PN 


Bersambung..

Sekian. Wassalam. 
Dari rakan Islammu Ibnu Hasyim 014 400 2015.

9 comments:

Anonymous said...

BMX ini punya mentaliti komunis dapig. Berbahasa melayu sofistikated dalam berbicara dan temberang. Otak selari otak komunis dapig.

Temberang banyak, tadbir negara pun tak pandai. Lagi pulak bawak aqidah liberal. Sesat dan menyesatkan.

Ekonomi teruk, nilai ringgit makin tak laku. Dapat jadi pm pun terpaksa bergabung dengan penyangak.

Dapat jadi pm terus tindas orang melayu. Rompak royalti. Rompak geran persekutuan.

Siakap senohong
Gelama ikan duri
Cakap bohong
Lama lama mencuri.

Tukar khas untuk bmx

Siakap senohong
Tenggiri ikan duri
Cakap bohong
Hari hari mencuri

Anonymous said...

.PMX sembang Kari ja lebih.. No wonder tak nak gaji..!!

Aljub and the gang.
Tibai politisen melayu bukan DAP MCA
Tibai usahawan billionaire melayu bukan taikun
Tibai jutawan melayu taikun Judi online diam
Tibai negeri melayu Pulau Pinang dia diam
Tibai ulamak melayu filem Murtad dah onzz
Tibai ustaz dari beri tazkirah tapi fitnah dijulang
Tibai bantuan banjir orang melayu mcm LeeKwanYew tibai Melayu

Kalau buat pinjaman loan boleh cagar wang KWSP tak kan itu nak kata Bank Negara punya kuasa... Kan helok bagi kuar terus wang KWSP

Isu kalimah Allah dah ada kat Mahkamah Tinggi utk putuskan kenapa terhegeh dan tergesa nak tarik balik...? Apa Motif Brother Anwar Bin Ibrahim

Bab OPR naik berapa Kali pandai pulak kata itu Bidang Kuasa Bank Negara sedangkan BN bawah kuasa MOF... Siapa MoF skg ni..!?

Kita ni ada Menteri Kewangan paling bangang rupanya... Sembang Kari goreng Al Jubori

Rakyat dah nak mampos susah harga barang naik, minyak dijanjikan tak turun turun, formula ke laut dalam...

Rakyat dah mampos susah ko suh buat pinjaman bank dng cagar duit KWSP.. Bayar lagi kat hutang kat bank dng bunga lagi... ko nak suh rakyat mampos tambah hutang lagi ke..!?

Tak ko bodoh nama nnyer tuu... DAP diam sbb yg nak mampos cepat orang Melayu'...!!

Buat pinjaman cagar wang KWSP.. no brain .. ohh.. no brain PMX . No wonder tak ada gaji sebab he has No Brain..!!

Ini bukan penisehat ini punaisehat

Saya ulangggg..

punahsehat...!!!

#DahKenaLahTuPMxNoBrainNoGajiLahh

Anonymous said...

Sejak merdeka sampai sekarang ameno memerintah. Belanjawan always defisit. Takkan sampai sekarang defisit. Sekali sekala mesti ada surplus. Macam mana mentri ameno memerintah.

Mesir zaman nabi dulu, 7 tahun surplus untuk tampung 7 tahun defisit.

Sepatutnya rakyat merdeka tak tanggung lagi defisit. Jelaslah mentri ameno tak pandai memerintah. Infrastruktur dah bagus. Tapi akhir akhir ini pelabur cabut lari. Bukan pasal ekonomi tak bagus. Tapi pimpinan politik yang tak bagus. Cari lubang nak menyakau.

Dapat kat bmx pulak, dia sakau usahawan melayu. Usahawan komunis dapig tak usik sikit pun. Kerajaan patut ikhtiar cara kerajaan. Bukan politik dendam dan sakau usahawan melayu secara terang terangan.

Dahlah rompak royalti. Rompak pulak geran peruntukan. Berganda rakyat kelantan ditindas zhalim oleh bmx. Kononnya bmx itu menteri kewangan terbaik dunia. Rupanya anugerah diberi oleh london. Supaya bmx terus bersemangat menyakau tindas orang melayu yang beragama Islam.

Sampaikan lawatan bmx ke saudi, disambut oleh datuk bandar. Bukan menteri, bukan perdana menteri. Tercalar imej malaysia.

Anonymous said...

Dah masuk ke belum pelaburan berbillion2 yang dijanjikan oleh BMX tempoh hari? Kalau tak sia2 sahaja menghabiskankan wang negara makan angin kesana?

Kalau anda tengok dalam youtube negara tu pun dah parah sekarang, ribuan kilang, business ditutup? Jutaan yang muflis bengkrap, rumah2 dirampas bank, ramai yang sudah hilang pekerjaan?

Anonymous said...

Akar umbi ameno berhentilah dari sokong pimpinan ameno. Asal dekat pilihan raya, dapatlah kain pelikat dan 10 ekor anak ayam. Itulah nilai undi akar umbi. Kain pelikat dan anak ayam. Pimpinan sakau juta juta.

Sekarang susah nak sakau, sebab akar umbi serik kena tipu. Tapi sakau jadi senang dengan sokong komunis dapig. Sokong komunis dapig, dapat jawatan. Dapat jawatan, dapat peluang untuk sakau. Contoh ketua menteri ameno kat negeri hai yo silver. Tanah rezab melayu lesap.

Bukan lesap sebarang lesap. Lesap dalam peta, ongkos masuk poket. Sebab menteliti pimpinan hanya anggap pengundi ameno hanya setakat nilai kain pelikat dan anak ayam. Kalau akar umbi ameno sama nilai dengan tanah rezab, beranikah pimpinan ameno perbudakan akar umbi.

Sekarang dah terlambat nak menyedarkan pimpinan. Mereka dah bangka. Susah nak bertaubat. Dah jadi buluh, bukan rebung. Jom pakat pakat sokong pas. Buluh yang terdidik jujur dan tolak rasuah. Jom tunjuk jalan keluar pimpinan ameno dan bmx yang kaki temberang.

Anonymous said...

Agen minta wang dari 'pelancung' istimewa tersebut menggunakan bahasa mereka?

Ini agen scammer ke apa? Geng2 ni amat terkenal sebagai scammer?

Semakin hari semakin menarik cerita pencerobohan jenayah ini...

Anonymous said...

Osahh boto chilanat eeh Azam nih..!!

Sebenarnya Tohan Yang Maha Esa dah tunjuk jalan suruh bongkar dn bongkar sumanya.

Wooii... Azam Baki ketuo SPRM dah kenalpasti dan bongkar jangan dok diam gentel telo lagi..!!

Bukan bongkar lepas tu gentel telo ajer... Jangan jadi mcm Jho Low Zety smpai sekarang SPRM, PDRM AG tak buat apa apa , sumanya gentel gentel telo sampai terbit darah kat kulit telo memasing sampai skg tak hado tindakan...!!

Ejen yang mendakwa mampu menyelesaikan kes pelancong asing dihalang kemasukan ke negara ini dengan tawaran RM18,000 disyaki berkhidmat dengan sebuah syarikat swasta beroperasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2023/07/984639/kes-kecoh-di-klia-ejen-minta-rm18000-mungkin-petugas-syarikat-swasta-sprm

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Azam Baki berkata, siasatan mendapati syarikat berkenaan dilantik bagi menguruskan pelancong asing yang dikenakan arahan Notis Penolakan Masuk (NTL).

Harap2 kes 'pelancung' asing misteri ini akan dapat merungkai dakwaan 1.2 juta pelancung asing yang masuk tak keluar2?

Tiba tiba news keluar warga China itu dah pulang me China balik... Ni kerja siapa punya lahanat..!?

Wooii Baki..!! bongkar dan dedah sekarang wooiii...Tunggu hapo lagi ni...!?

Masa untuk dilingkupkan saki baki barua barua DAP@LeeKwanYew dah tiba 6 negeri di PRN 2023 kali ini... Kasi buang semua talibarut talibarut ini...!!!

Anonymous said...

Beliau tu lantikan bmx. Takkan beliau nak lawan bmx. Bmx tu lantikan komunis dapig. Takkan beliau nak lawan komunis dapig. Naratif yang menarik dan jelas. Hanya kerana jawatan, sanggup bmx gadai negara. Itu pun mujur ada nitizen yang rakam. Cetus kemarahan dan kesedaran. Rakaman yang telanjangkan temberang.

Anonymous said...

“Lebih pelik lagi bila mana orang yang terkesan dengan tindakan PBT tersebut telah pun akur dan membayar kompaun yang dikenakan pada 27 Jun 2023.

“Katanya ‘saya patuh dengan undang-undang’. tetapi menteri pada 1 Julai lepas mendakwa kompaun tersebut telah dibatalkan,” katanya di sini.

(C&P)

Ini contoh komunis dapig yang tak mahu peraturan dipatuhi. Kalau dikenakan kepada orang melayu, pasti senyap. Jom sokong pas. Kita jaga negara kita. Harapkan ameno dan bmx hancur peraturan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails