Monday, July 03, 2023

Ini, kilang lahir rakyat berilmu. Bukan Si bodoh penyelamat rasuah.



1. Kelantan umpama kilang lahir rakyat berilmu agama

TUMPAT: Sekolah Menengah Ugama (SMU) (Arab) Bustanus Saadah Morak muncul johan pertandingan Nasyid Mahrajan Ilmi Sekolah-Sekolah Agama YIK Peringkat Zon Tumpat. 

Sekolah terbabit akan mewakili Zon Tumpat ke pertandingan peringkat negeri pada Julai ini.

Sebanyak enam sekolah dari zon berkenaan berentap untuk merebut juara, namun keputusan berkenaan memihak kepada SMU (A) Bustanus Saadah Morak.

Kumpulan nasyid dari Maahad Muhammadi pula menduduki tempat kedua, diikuti tempat ketiga SMU (A) Meheliah Geting, Tumpat.

Bekas Adun Wakaf Bharu Mohd Rusli Abdullah berkata, Kelantan seumpama sebuah kilang yang melahirkan rakyat berpendidikan agama dan berkhidmat di mana-mana di seluruh negara.

“Anak Kelantan yang hebat pelbagai bidang ‘dieksport’ mengikut kepakaran masing-masing sama ada sebagai seorang hufaz, tenaga pengajar, usahawan, pegawai kanan kerajaan dan berbagai lagi.

“Alhamdulillah sebahagiannya daripada produk YIK yang kita banggakan,” katanya pada majlis penyampaian hadiah sempena pertandingan nasyid Mahrajan Ilmi Sekolah- Sekolah Agama YIK Peringkat Zon Tumpat semalam.

Sementara itu Ketua Juri pertandingan, Nasir Hasan menyifatkan johan kumpulan tersebut mempunyai harapan cerah untuk ke peringkat lebih jauh pada masa akan datang.

Katanya, lagu-lagu yang dipertandingkan memenuhi syarat yang ditetapkan dan sebutan lagu termasuk bahasa Arab juga begitu jelas.

“Bagaimanapun mereka perlu sentiasa berlatih untuk mencapai impian pada masa akan datang,”ujarnya.

Mudir sekolah berkenaan, Wan Fakhrulrazi Wan Mahmod ketika ditemui melahirkan rasa syukur di atas kemenangan itu sambil menyifatkan pengorbanan pasukan nasyid dan guru berbaloi sehingga meraih kemenangan.

Beliau turut berharap kumpulan berkenaan memperbanyakkan latihan sebelum mara ke peringkat final pada Julai. – HARAKAHDAILY 26/6/2023

2. Pengorbanan paling besar laksana syariat Allah  


KOTA BHARU: Berjuang bagi melaksanakan syariat Allah dan segala suruhan-Nya merupakan pengorbanan yang paling besar bagi umat Islam.

Begitu juga usaha bagi melaksanakan sebuah negara yang mengamalkan dasar-dasar Islam adalah satu jihad.

Dewan Ulamak PAS Kelantan pada khutbah Hari Raya Aidiladha berkata, mempertahankan segala apa yang telah diusahakan daripada sistem-sistem yang menepati kehendak syarak juga satu jihad.

“Sudah pasti jihad memerlukan pengorbanan dari segenap sudut. Alhamdulillah kita berjaya membina sebuah kerajaan yang menjadikan Islam sebagai panduan utama dalam pentadbiran.

“Selama 33 tahun kerajaan Kelantan terus menjadi model sebagai sebuah negeri Islam yang membawa dasar Membangun Bersama Islam (MBI) sejak tahun 1990,” katanya.

Menurutnya dasar tersebut digagas dengan tujuan agar rakyat memahami Islam adalah agama yang mesti menjadi panduan dalam setiap gerak kerja sama ada di peringkat individu, masyarakat dan negara.

Katanya nilai Islam tidak boleh dipisah walaupun sesaat daripada urusan keduniaan.

Pelaksanaan MBI memberi tumpuan kepada lima aspek iaitu melaksana syariat Islam, pembangunan pendidikan, ekonomi, pentadbiran, sosial dan budaya.

Menurutnya gagasan tersebut mengandungi tiga teras iaitu ubudiah, masuliah dan itqan. Undang-undang syariat semestinya menjadi objektif utama dalam perjuangan menegak agama Islam.

“Dalam kuasa yang terhad kerajaan Kelantan telah sedaya upaya berusaha memastikan perintah-perintah Allah dipatuhi dan ditaati.

“Akaun simpanan tetap kerajaan negeri dipindahkan daripada sistem perbankan riba kepada sistem perbankan Islam. Premis judi ditutup, penjualan arak dikawal dan dilarang dijual secara terbuka.

“Usaha-usaha tersebut menunjukkan keseriusan kerajaan negeri dalam melaksanakan amar makruf nahi mungkar,” katanya.  HARAKAHDAILY 29/6/2023 


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ini, kilang lahir rakyat berilmu. Bukan Si bodoh penyelamat perasuah..

Lihat..

(i) Pilih kerajaan Islam adalah penyelmat. 

AHMAD Yakob menyerahkan sijil pelantikan Ahli Majlis MPKB-BRI Sesi 2022 di Hotel Perdana Kota Bharu, Kelantan - UTUSAN/ROSLIZA MOHAMED

32 tahun Kelantan bebas rasuahKOTA BHARU: Kelantan kekal sebagai negeri berimej bersih dan bebas daripada sebarang kes rasuah selepas 32 tahun diperintah Pas.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, Kelantan mungkin tidak sehebat negeri lain dalam aspek pertumbuhan ekonomi tetapi kakitangan awam dan lantikan politiknya tetap berintegriti tinggi.

Perkara itu katanya, menjadi batu asas kepada pentadbiran negeri ini sejak sekian lama selepas dimulakan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sepanjang beliau menjadi Menteri Besar.

“Alhamdulillah setakat dalam pengetahuan kita, Kelantan tiada gejala rasuah sama ada melibatkan penjawat awam atau ahli politik. Di luar (pengetahuan), wallahu ‘alam.

“Mereka yang ada hari ni kita sentiasa kawal dan beri peringatan dalam majlis-majlis, selain buat solat dhuha dan sampaikan amanat setiap masa supaya jaga nama baik,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu Ahmad menyempurnakan Majlis Angkat Sumpah Penerimaan Jawatan 24 Ahli Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) bagi Sesi 2022.

Turut hadir, Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah, Pengerusi Jawatankuasa  Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan negeri, Dr. Izani Husin dan Yang Dipertua MPKB-BRI, Tuan Zainal Abidin Tuan Yusuf.

Mengulas lanjut Ahmad berkata, latar belakang pendidikan agama dimiliki sebahagian besar pemimpin dan kakitangan turut menjadi penyumbang kepada sebuah pentadbiran berintegriti tinggi.

Katanya, rekod dan imej bersih dipegang Kelantan ketika ini tersebut diharap dapat terus dikekalkan oleh saf kepimpinan akan datang.- UTUSAN ONLINE


(ii) Ceroboh baru kapal China di ZEE Malaysia, mampukah PMX, penyelamat? 


Ceroboh sempadan perairan di Laut China Selatan telah menjadi satu isu hangat yang berlarutan sejak sekian lama tetapi terus berlaku hingga sekarang. Pencerobohan ini pastinya bukan kesilapan yang tidak disengajakan tetapi mungkin perancangan tersusun kerana ia berlaku terlalu kerap. 

Sebagai contohnya, mengikut Laporan Audit Negara insiden pencerobohan China ke atas  sempadan perairan di Laut China Selatan telah berlaku sebanyak 89 kali dari 2016 sehingga 2019 manakala mengikut laporan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) lebih kurang 23 kali pencerobohan sama berlaku sepanjang tahun 2021.


(iii) Hindari penyakit ini landa keselamatan M'sia.. 

Singapura, terdapat 476 kes bunuh diri dilaporkan di Singapura pada tahun 2022, tertinggi sejak tahun 2000.

Pusat pencegahan bunuh diri, Samaritans of Singapore (SOS), berkata itu peningkatan 25.9 peratus daripada 378 kes pada tahun 2021.

Pada tahun 2020, 452 kematian bunuh diri dilaporkan dan 400 kes dilaporkan pada tahun 2019.

Daripada jumlah kematian pada taun 2022, 125 membabitkan mereka yang berumur 10 hingga 29 tahun. Ini 13 kali lebih tinggi berbanding pada tahun 2021 dan satu lagi trend tertinggi sejak tahun 2000, yang menandakan data yang paling awal direkodkan oleh SOS.

SOS berkata, Berita Harian Singapura melaporkan, lebih banyak kes bunuh diri direkodkan di semua peringkat umur dan terutamanya dalam kalangan warga tua, yang mempunyai peningkatan terbesar.

Kes bunuh diri dalam kalangan mereka yang berumur 70 tahun hingga 79 tahun meningkat daripada 30 kepada 48, peningkatan 60 peratus daripada 2021.

(iv) Signal PN ambil alih S'gor semakin jelas.

Himpunan rakyat Selangor yang menghadiri Ceramah Perdana Jelajah Selangor Baharu Kita Bangkit Perikatan Nasional Selangor 2023 di IDCC Shah Alam, Selangor pada 24 Jun 2023. (FOTO: Twitter Pemuda PAS Selangor @DPPMalaysia)

Kejayaan PERIKATAN NASIONAL (PN) menawan enam kerusi Parlimen Selangor, kubu kuat Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Umum yang ke-15 (PRU-15) lalu bukan sekadar fantasi tetapi adalah realiti.

Realiti yang tidak mustahil bakal menjadi tsunami dalam membentuk ‘Selangor baharu’ andai PN diberi mandat oleh rakyat Selangor pada Pilihan Raya Negeri (PRN) 2023 yang bakal berlangsung tidak lama lagi.


Kesimpulan:

Jom tinggalkan PMX Malaysia..

Kepada rakyat Malaysia, sebenarnya kebangkitan Islam di negara ini berada di hujung jari anda. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam, yang ada di negara kita. 

Walaupun disebut ini merupakan kilang lahir rakyat berilmu, tetapi bukan tempat 'Si bodoh' menyelamat kuncu-kuncunya yang rasuah. 

Oleh itu gunakan jari-jari anda untuk menukar kerajaan sekarang kepada kerajaan Islam, melalui peti undi.. Insya Allah!

INI MODEL NEGARA ISLAM MALAYSIA..

Sila lihat model negara Islam Malaysia yang di bawa oleh PAS/PN 

(i) Ini, kerajaan Islam contoh di Malaysia.. Sila teliti! (ii) K'tan, pembangunan berpaksi Islam. Kekal & tawan S...  (iii) Jom kreatif. K'tan -Tek-C hibrid solar. Turkiye -k...  (iv) Indahnya Islam kerana sistem zakat. RM76 juta agih... (v) Ini, wakll rakyat PAS/PN.. X sambut Aidilfitri ke... (vi) Tukar segera k'jaan ini. Kini jari anda mampu me'I...

Bersambung..

Sekian. Wassalam. 

Dari rakan Islammu Ibnu Hasyim 014 400 2015.

4 comments:

Anonymous said...

Alaaa. Rakyat negeri lain pun ramai berhijrah. Rakyat selangor pun ramai kat negeri lain. Orang pulau pinang pun ramai berhijrah sebab ditindas oleh komunis dapig.

Orang kelantan yang berilmu berhijrah supaya ilmu mereka boleh disharing. Dikongsi oleh ramai orang. Supaya tidak dibodohkan oleh ameno dan bmx yang kaki lewat.

Sekarang makin ramai orang melayu yang cerdik. Mereka tolak parti korup. Mereka tolak ameno dan bmx. Kat kedah, ramai dah cerdik. Kat trengganu pun ramai yang cerdik. Mereka dah tak mahu dibodohkan oleh ameno. Dan ditemberangkan oleh bmx.

Nanti lagi ramai yang makin cerdik. Mereka tak mahu dibodohkan oleh komunis dapig. Mereka akan tolak propaganda komunis dapig. Mereka akan tolak islamafobia ciptaan komunis dapig. Mereka akan tolak penindasan komunis dapig di pulau pinang. Mereka akan tolak menteri komunis dapig yang bawa masuk pelancong samseng dari cina. Mereka akan tolak menteri komunis dapig yang selalu salah guna kuasa.

Mereka mahu aman. Mereka mahu jadi masyarakat berilmu. Mereka mahu bersama pas yang terkenal menolak rasuah bersungguh sungguh. Bukan mensucikan menteri rasuah. Atau mensucikan menteri lewat. Bukan menteri yang punya sperma komunis dapig.

Anonymous said...

Udah tiga kali menteri berkenaan ke airport. Maknanya berkemungkinan pelancong yang sebelum itu juga tiada tiket penerbangan balik. Tiba tiba menteri berkenaan buat tuduhan yang perkhidwatan awam ambik rasuah. Takkan yang tiga kali tu menteri berkenaan tak ambik tindakan pasal rasuah. Atau berkemungkinan menteri berkenaan terlibat dengan sendiket bawa pelancong asing. Juga terlibat rasuah. Kata kdn seperti dlm judi ada dalang dari kalangan ahli politik. Berkemungkinan kemasukan seperti ini, juga ada dalang.

Kena buat siasatan menyeluruh. Words from politician tak semestinya betul. Terutama dalam kes seperti ini. Don't forget ada 1.2 milliun pelancong cina yang tak balik balik. Kalau setiap hari ada sorang dari beribu yang masuk, tak kelihatan sebagai fenomena. Tapi bila dikumpulkan boleh cecah jutaan pelancong yang masuk secara legal tapi tak balik balik.

Apa kata bmx. Kemungkinan juga this politician dicover oleh bmx. Seperti 47 kes masih menjawat jawatan dlm kabinet.

Jom pakat pakat sokong pas. Kita bersihkan sendiket. Rasuah dan kemasukan pelancong asing yg jadi penduduk haram negara ini.

Anonymous said...

Terkini...!! Apa istimewa pelancong China banding dengan pelancong India dan negara lain..Berlaku 5 Kali bukan 1 kali

Kalau pelancong India atau Indonesia adalah menteri keturunan Cina ini akan bertindak sama...!?

Tetiba sedap bontot kata fitnah dan tuduh pegawai Imigresen Rasuah....!?

Kerajaan Madani sangat bahaya di negara Malaysia sekarang ini..!?

Apa istimewa pelancong China di mata kerajaan Madani, Hancur Malaysia mcm ni..!? Dari dolu lagi dah kata 'Asal Babi Lepas, Asal Babi Ajer Mesti Lepas...!!"

Menteri Pelancongan Bebas pelancong kaum Cina di KLIA

Menteri tu kata ada Rasuah.. kalau Melayu' laju aje tindakan Rasuah.. kalau tokey along Rasuah bole jangan bagi beku account lagi.. mcm puki betul laa

Loke dulu pun sama juga..

Tindakan Grab menggantung rider berkenaan atas alasan prosedur. Link bawah ni haah

PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

“Tapi korang kata ini prosedur Grab, kena suspend, kena siasat, fine! Siasat semua! Jangan siasat dia sorang! Siasat pegawai KPDN! Siasat pegawai Imigresen! Siasat semua! Macam mana minyak yang boleh banyak-banyak dalam tong tu boleh terlepas dari Imigresen?”

Rider Malaysia tegur rakyat Singapore ambil minyak RON95. Plot twist, akaun rider Grab itu kena suspend. Semua kata itu prosedur Grab nak suspend akaun dia. Link..

Fine! Rakyat nak minta Kerajaan Malaysia kena suspend! Rakyat nak pegawai-pegawai KPDN kena suspend! Rakyat nak stesen minyak tersebut kena suspend! Dan rakyat nak, siapa yang terlibat, yang membuatkan rakyat Singapore itu terlepas balik, semua kena suspend! Ini prosedur,” menerusi akaun TikTok.

Ingat tak dolu kau orang tengok link ni dulu... Kau tahu Melayu' kat mana sekarang bila barua barua DAP@LeeKwanYew bila berkuasa .. tugas wajib kita PRN Kali ini hapuskan barua barua Melayu' DAP@LeeKwanYe

Link bawah ni haah..!!

https://www.malaysia-today.net/2020/06/08/bukti-arahan-mahathir-dan-guan-eng-kepada-sprm-dan-peguam-negara-dalam-kes-pelepasan-pembekuan-akaun-tan-sri-lim-soon-ping/

Maka dengan ini semua tuntutan ini dibuat supaya syarikat yang menggantung rider itu memohon maaf.

“Kalau dah semua kena suspend, korang boleh fikir tak, salah siapa? Mana petugas? Mana pegawai KPDN?

Mana pegawai Imigresen? Semua kita nak kena suspend. Punca nak kena suspend semua sebab apa? Sebab kita tuntut Grab mohon maaf.”

“Nak suspend kan? Prosedur kan? Prosedur dunia korang ikut, prosedur akhirat korang tak fikir.”

“Boikot Grab! Uninstall Grab!” tegas rakyat lagi

Anak Taikun Vincent Tan tanam berkilo ganja lepas, Amoi bunuh anak basikal lajak lepas bebas, Ex Menteri KDN akan masuk dalam anjing babi jadi orang tengah urus dengan KDN sekor babi akan lepas juga nanti.. tunggu proses Mahkamah tengah berjalan dan Jho Low lepas bebas kaya raya Melayu'kena bodoh berbunuhan sesama sendiri lepas bebas kaya raya...

Skg babi Singapura buat onar pun bebas keluar masuk Melaysia dah macam pukimak..!! Link

Dari dolu aku dah kata...

Saya ulangggggg...!!

"Asal babi lepas, asal babi ajer semua lepas"

jom uninstalled Grab

PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

Ayohhh lingkupkan saki Baki barua barua DAP@LeeKwanYew ini secara total..!!

#MalaysiaDarulBabi

Anonymous said...

“Kebetulan saya, Menteri Kewangan, Kastam bawah tanggungjawab saya. Takkan nak tunggu menteri turun baru nak tahu rosak,” kata Anwar berucap pada majlis perhimpunan bulanan warga Jabatan Perdana Menteri.

Kata Anwar lagi, ini adalah kelemahan dari segi maklumat.

(C&P)

Aaaaiiiik. Macam nak kalih isu. Yang kecoh bukan pasai mesin rosak. Yang kecoh tu pasal mentri bagi pelancong samseng yg tak punya tiket balik, masuk malaysia. . Kemudian tuduh imegresyen ambik rasuah. Betul kata rakyat bmx tak pandai buat kerja. Banyak temberang. Pandai cover mentri yang korup.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails