Thursday, June 08, 2023

Kenapa K/Pusat zalimi Sabah/Sarawak? 100,000 miskin tegar.

 


1. Kadar tarif elektrik tinggi di Sabah Sarawak

KUALA LUMPUR: Pembekalan elektrik di Sabah dan Sarawak turut membabitkan pelaksanaan mekanisme Tarif Galakan (FiT) yang dikawal selia oleh Akta Tenaga Boleh Baharu 2011.

Menerusi pindaan Akta 725, Dato’ Seri Tuan Ibrahim Tuan Man (PN-Kubang Kerian) mempersoalkan adakah kadar tarif elektrik juga akan dipantau oleh kerajaan.

Beliau yang juga Timbalan Presiden PAS berkata, faktor geografi kedua-dua wilayah itu termasuk pulau menyebabkan pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan mengaut keuntungan berganda.

“Kebimbangan ini dan dibangkitkan oleh sebahagian kita ialah bila kita beri kelonggaran yang besar ini, kita bimbang tarifnya sangat tinggi berbanding semenanjung.

“Ini kerana dia tidak terikat dengan peraturan yang ada, jadi dengan keadaan ini memungkinkan bahawa akan wujud pelbagai operator tenaga khususnya di pulau-pulau,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang (RUU) Tenaga Boleh Baharu (Pindaan) 2023 di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Tuan Ibrahim berkata lagi, pengalaman mengujungi Pulau Mabul menyaksikan terdapat sehingga tiga operator tenaga yang beroperasi menyediakan tenaga elektrik dan menjual pada harga yang berbeza.

Malah ujar beliau, penduduk terpaksa dan tiada pilihan untuk menggunakan perkhidmatan tersebut walaupun terpaksa membayar pada nilai yang lebih tinggi. – HARAKAHDAILY 25/5/2023  


2. Negara masih ada lebih 100,000 KIR miskin tegar  

KUALA LUMPUR: Mohd Syahir Che Sulaiman (PN-Bachok) berkata, jawapan Timbalan Menteri Ekonomi mengesahkan bahawa masih ada lebih 100,000 Ketua Isi Rumah (KIR) miskin tegar di negara ini.

Sehubungan itu, beliau berpandangan bahawa dalam isu kemiskinan, ada yang tersingkap (golongan yang dapat keluar dari miskin tegar) dan ada yang terperangkap (masih dalam kelompok miskin tegar).

“Kita kena bantu, kita kena tarik mereka keluar (dari kelompok miskin tegar),” katanya ketika sesi pertanyaan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Ketika mengemukakan soalan tambahan, Mohd Syahir ingin tahu sama ada kerajaan berpuas hati dengan data golongan miskin tegar di negara ini.

“Apakah langkah supaya tak berlaku kesilapan, kita memasukkan mereka yang tidak layak dan kesilapan tidak memasukkan mereka yang benar-benar layak,” katanya.

Datuk Hanifah Hajar Taib ketika menjawab persoalan ini berkata berdasarkan data yang ada, kerajaan akan melakukan penambahbaikan.

“Kita akui masih memang masih ada kekangan jika tidak mendapat data daripada penerima yang sepatutnya dapat bantuan. Melalui penambahbaikan yang dilakukan, kita akan dapat mereka yang benar-benar memerlukan bantuan,” katanya.

Menjawab soalan asal Mohd Syahir yang meminta Menteri Ekonomi menyatakan kemajuan yang dicapai oleh kerajaan untuk mengurangkan kadar kemiskinan dan menghapuskan kemiskinan tegar sejak enam bulan lalu, Hanifah Hajar berkata bilangan KIR miskin tegar berdaftar berkurangan daripada 124,744 kepada 118,217 bagi tempoh antara 15 Disember 2022 sehingga 15 Mei 2023.

Manakala bagi KIR miskin berdaftar, katanya berkurang daripada 304,911 KIR kepada 299,080 KIR bagi tempoh yang sama. – HARAKAHDAILY 25/5/2023  


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kenapa  K/Pusat zalimi Sabah/Sarawak? 100,000 miskin tegar.

Kerana ia masih diperintah oleh kerajaan Madani gila. Kerajaan yang patut ditolak rakyat negara ini. Bagaimana menolaknya? Pilih kerajaan Islam yang dibawa oleh PAS/PN dalam  PRU akan datang.

Tukar kerajaan, berada di hujung jari anda. Undilah PN!


20 comments:

Anonymous said...

Kalau pas join kerajaan madani, kena jadi pm. Sebab bilangan kerusi terbanyak. Tindakan pertama, operasi pembersihan. Wak kena pecat, ganti ngan bang mail. Eng guan kena pecat sebab ada kes rasuah. Abam pun kena pecat, sebab abam bekas banduan.

Wak yang paling bimbang. Sebab nanti jadi jiran ajib. Kes ada prima facie.

Tapi takkan berlaku, sebab pn ada dua anggota. Bersatu dan pas. Dua dua bersih.

Anonymous said...

Dalam demokrasi parti yang menang paling banyak kerusi perlu jadi pemimpin, ianya pilihan rakyat! Bukan style ugut mengugut seperti sekarang? Ianya tidak baik untuk masa depan negara, ekonomi dan amalan demokrasi itu sendiri...

Anonymous said...

Apa sudah jadi dengan ringgit? Terus rumdum merumdummm.. dumm..dumm..dummm? Apa nak jadi dengan Malaysia dibawah kerajaan hancing ni?

Anonymous said...

Apa sudah jadi dengan pemimpin2 PARIAH yang buat2 terkezzutt dengan kedaifan sekolah2 diSarawak dahulu? Adalah pariah2 tersebut sudah MATI? Kah..kah..kah..

Anonymous said...

Opr naik lagi! Ringgit terus merumdummm...dumm.dumm.dummm? Anda gembira dan berpuas hati? Kami pun bergitu! Kah..kah..kah...

Anonymous said...

dengar cerita yg si mahpuz tu tak tamat pun sekolah tingkatan lima, jadi macam mana dia boleh ada sijil spm?
harap kalau betul dia ada sijil spm maka hendaklah dia tunjukkan sijil dia tu yg asli bagi mengesahkan yg dia tu memang ada sijil spm.

Anonymous said...

erdogan memberi duit pada penyokong di luar pusat mengundi.
https://youtube.com/watch?v=LVVBYl-QcsY&feature=shareReplyDelete

Anonymous said...

Mahpuz tu sama mat sabun. Dua dua dropout. Kaki temberang.

Kaki temberang bolek ikut kaki pembohong. Boleh ikut bmx.

Anonymous said...

LCS milik Mesir serta UEA memakan belanja sekitar €375 juta (sekitar RM1.65 bilion pada kadar pertukaran semasa) bagi setiap kapal. Jadi, berdasarkan perbandingan tersebut, kos purata terkini bagi pembinaan sebuah kapal LCS bagi Malaysia sebanyak RM2.24 bilion (RM11.2 bilion bagi 5 buah kapal) adalah lebih tinggi daripada kos yang disebutkan dalam pernyataan.

(C&P)

Mesir & UEA - RM 1.65 billion
Malaysia. - RM 2.24 billion

Kuat sakau juga bmx. Sakau rm 0.59 billion sebuah. 5 buah jumlah sakau rm 2.95 billion.

Anonymous said...

Zahid mula bersuara seperti DAP malah lebih hebat dari pemimpin DAP itu sendiri..!!

‘Anda tidak akan kehilangan kemelayuan dengan melayan orang lain dengan baik, kata Zahid kepada belia,’ demikian berita terkini

Zahid mula bersuara seperti pemimpin DAP. Bila Presiden UMNo bercakap lebih DAP dari pemimpin Utama DAP itu sendiri..

Peerghhhh... Kalau diri Wak Jahid Mat Asan Maslan 3 pointer rasa selesa jadi bangang kenapa nak jadi cerdik..!!

Zahid kini berkata: “Perasaan kemelayuan dan kepercayaan kami tidak akan luntur jika kami melayan bangsa dan agama lain dengan baik” (dipetik agensi berita nasional Bernama). Beliau berkata demikian pada satu majlis untuk golongan muda di Banting, Selangor.

Adakah peringatan Wak Jahid kepada pemuda Melayu - untuk melayan bangsa dan agama lain dengan baik - bermakna sebelum ini, orang Melayu ini tidak melayan Non Malay dengan baik dan oleh itu perlu diingatkan?

Adakah presiden Umno membayangkan bahawa pemuda Melayu tidak melayan orang bukan Melayu-bukan Islam dengan baik sebelum ini..!?

Kalau pemimpin Utama UMNo rasa selesa jadi bangang kenapa nak jadi cerdik, tapi nak jadi bangang bukan dikalangan ahli ahli marhaen UMNo..!!

Kepimpinan UMNO langsung tidak mendengar keluh kesah ahli dan rakyat yang mahukan penjelasan apakah ameno sudah boleh menerima politik liberal, isu Kalimah suci, isu murtad Lina Joy, hak kesamaan kaum dan agama, hak kesamaan gender, perjuangan LGBT dan lain lain yang terang bertentangan dengan roh dan semangat perjuangan parti selama ini.

Yang pasti mana mana pemimpin Melayu' yang bersama barua DAP@LeeKwanYew mesti dilingkupkan di PRN Jun 2023 ini..

Kalau pemimpin UMNo utama rasa selesa jadi bangang kenapa nak jadi cerdik tapi bukan pada ahli marhaen UMNo hokeyyy..!!

No UMNo No DAP..

Anonymous said...

ko 33 bulan buat apa. banding 6 bulan dengan 33 bulan mana lama. asyik nak salah orang. time ko dulu 33 bulan lagi lama tapi satu apa pun tak buat. aku buat hala ko buat haram,.. pishang

Anonymous said...

6 bulan yang tiap tiap hari berbohong. Tiap tiap hari merompak. Tiap tiap hari menyaman. Tiap tiap hari tibai Islam. Tiap tiap hari menyakau.

Kalau 33 bulan entah apa lagi bencana.

Anonymous said...

Umno menuntut pembahagian sama rata kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Negeri Sembilan demi mencerminkan semangata Kerajaan Perpaduan yang terbentuk di peringkat pusat ketika ini.

Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Sembilan, Datuk Seri Jalaluddin Alias baru-baru ini sekali lagi meminta pertimbangan Pakatan Harapan (PH) supaya pembahagian kerusi DUN bagi menghadapi PRN di negeri itu kelak dilakukan sama rata di antara Barisan Nasional (BN) dan PH.

(C&P)

Menuntut. Dulu umno yang tentukan. Umno bawah zahid terpaksa menuntut.

Anonymous said...

Umno terpaksa diperkuatkan dengan kemasukan semula isa samad. Pernah menang jawatan penting umno. Tapi dibatalkan kerana beri rasuah untuk menang. Maka bertambahlah kluster rasuah dalam parti.

Maka kerajaan madani makin penuh dengan perasuah.

Mat maslan, kata kj, muka tembok. Mat maslan tuntut ahli umno undi dap. Dulu anti dap. Kini jilat ludah dan kahak. Hanyir betul mat maslan.

Anonymous said...

Khabarnya rm terus menjunam. Tapi dollar temasek dan rupiah indonesia meningkat. Apa yang menteri formula buat. Apa yang si kitul buat hingga rm merudum.

Anonymous said...

Mano formula ni.... Formula Mano...!?

Anonymous said...

Individu yang ditahan kerana didakwa menggelapkan RM24.8 juta daripada Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) didakwa menyalahgunakan pengenalan diri sembilan kakitangan lain untuk memindahkan wang berkenaan.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Ahmad Zahid Hamidi berkata, penolong akauntan itu telah melakukan "perbuatan licik" itu selama lapan tahun.

(C&P)

Kesedar ni ditubuhkan oleh umno di kelantan. Anggota kakitangan tentulah bukan orang lain. Jadi faham fahamlah apa akan jadi kalau umno yang tubuh. Siapa kakitangannya.
Siapa yang menggelapkan. Wak pun spesis itu jugak.

Anonymous said...

kacian umno, dari punya restoran besar dah jadi sekadar tompang supply nasi tambah di restoran dapigs, pkr & pan ada jugak tompang letak meja kat situ,
kacian hehe kacian.

ada logo halal ke restoran dapigs nih?
kata mofti pahang bahwa dapigs nih harbi... dah lebih dari non-halal tuh, nah amacam?

Melayu islam takleh pergi makan tau kat kedai non-halal, pergi duduk² pun boleh jadi syubahah tau, so tak leh la mengundi dapigs ya tau kalau ikut apa yg telah di ujarkan tok mofti Pahang tu.

Jadi meih suma anak muda kita undi PN yg halal lagi bersih, suci dari syubahah.

Memilih apa yg terbaik itu berpahala ya tau, besubahat dengan yg syubahah itu durjana lagi hina tau.

Jangan jadi macam sekor tu yg pernah kata yg sia lebih rela makan babi di restoran dapigs dari mendengar kuliah agama, Jangan kita anak muda jadi terpesong macam dia dan pengikut dia dan konco2 dia dan nasi tambah towkei dia.

Meih undi PN semua di prn6n supaya restoran dapigs tutup kedai.

Like Reply

Kopi & Teh

Anonymous said...

Kata menteri formula, rm boleh meningkat jika betul caranya.
Antaranya bawa masuk pelaburan asing.
Soalnya percayakah mereka dengan janji kerajaan madani.
Petronas dikhianati perjanjian.
Royalti jadi ihsan.
Apa jaminan syarikat asing terjamin perjanjiannya.
Kerajaan madani ikut kepala pimpinan.
Bukan ikut peraturan tertulis.
Perasuah berlegar dalam kerajaan madani.
Perasuah dipimpin oleh bekas banduan.
Dipimpin oleh pembohong bersiri.
Yang punya keupayaan berucap luar biasa.
Tapi tak pandai buat kerja.
Agama dan penduduk asal dianaktirikan
Pelabur bawa duit, bukan bawa air liur.
Jaminan ada pulangan.
Risiko masuk dalam pasaran yang kerajaannya huru hara.

Anonymous said...

Membaca berkenaan Sarawak, teringat sejarah dimana pariah2 dalam PGayR yang buat2 terkejut melihat kedaifan sekolah2 disana! Kini apa yang mereka dah buat?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails