Saturday, March 04, 2023

Lagi filem hiburan, 'Mentega Terbang'', 'lawan akidah' & liberal'?

 

HALAMAN HIBURAN

1. Jakim sah filem Mentega Terbang bertentangan akidah

PUTRAJAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) diarahkan bertindak segera dengan meneliti keseluruhan kandungan filem Mentega Terbang yang sedang hangat diperkatakan umat Islam.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Mohd. Na’im Mokhtar berkata, hasil penelitian Jakim mendapati bahawa filem ini terdapat pertentangan yang jelas dengan akidah dan cara kehidupan umat Islam di Malaysia yang beraliran Mazhab Syafie.

“Saya menerima pelbagai pandangan dan reaksi daripada masyarakat awam yang menyatakan kegusaran berhubung penayangan filem ini. Saya amat memahami akan sensitiviti masyarakat Malaysia khususnya yang beragama Islam berhubung isu filem tersebut,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mentega Terbang mula ditayangkan melalui platform penstriman berbayar Viu pada 19 Januari lalu dengan skrip ditulis bersama Khairi Anwar, Arjun Thanaraju dan Ting Teng Hui mengisahkan remaja Muslim bernama Aishah tertarik kepada agama yang mempercayai konsep kelahiran semula selepas kematian menjadi makhluk lain sebagai balasan.

Malah ada babak yang menunjukkan ayah Aishah berfahaman liberal tidak menyekat anaknya itu murtad selepas mengkaji pelbagai kitab agama lain konon mencari jawapan.

Cereka berdurasi satu jam 44 minit itu tidak tertakluk Lembaga Penapisan Filem (LPF) kerana hanya ditayangkan melalui wadah atas talian dan bukan pawagam atau televisyen.

Mengulas lanjut, Mohd. Na’im berkata, Jakim turut diarah mengemukakan ulasan terperinci kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) agar tindakan boleh dikenakan.

“Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) juga diminta untuk memanggil pihak yang terbabit dalam isu penerbitan filem itu untuk pengurusan selanjutnya,” jelasnya lagi.

Pihaknya tegas beliau, sama sekali tidak akan berkompromi dengan apa jua kandungan penerbitan yang boleh mencemarkan kesucian Islam dan jelik mengundang kontroversi kerana dibimbangi mengancam keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia terdiri daripada pelbagai latar belakang agama, budaya dan cara hidup berbeza.

Rakyat juga kata beliau, dinasihatkan lebih berhati-hati dalam memilih program untuk tontonan seisi keluarga agar tidak terdedah kepada unsur menjejaskan akidah Islamiah.

Pada masa sama, beliau mengingatkan semua penggiat seni kreatif tempatan tidak sengaja menyalahgunakan kebebasan berkarya secara keterlaluan mengikut acuan luar.

“Saya juga ingin menasihatkan kepada semua penggiat seni supaya berwaspada dalam menerbit dan menyiarkan bahan kandungan kepada masyarakat,” jelas Mohd. Na’im. – UTUSAN


2. Pelakon Mentega Terbang hanya jalankan tanggungjawab   

Kuala Lumpur: "Setakat ini, saya belum terima sebarang kecaman,".

Demikian kata pelakon filem Mentega Terbang, Firdaus Karim, 41, selepas filem yang mengangkat kisah mengenai keterbukaan dalam beragama itu mencetuskan kontroversi.

Firdaus yang memegang watak Jailani dalam filem itu, ketika ditemui berkata, dia menganggap setiap rezeki itu daripada Allah dan dia hanya menjalankan tanggungjawabnya sebagai pelakon.

"Saya percaya, rezeki itu daripada Allah SWT. Saya bergantung kepada apa yang ditakdirkan. Saya ada prinsip saya sendiri juga. 

"Pembabitan saya dalam sesuatu naskah itu adalah untuk generasi akan datang. Jadi, kalau dipertanggungjawabkan untuk bawakan sesuatu tanggungjawab (watak), saya akan buat," katanya.

Tambah Firdaus, dia juga tidak melabelkan dirinya sebagai pelakon filem kontroversi atau apa, sebaliknya, melalui perjalanan kariernya mengikut alur rezeki.

"Saya tak berani nak melabelkan diri saya sebagai pelakon apa. Tapi, dalam perjalanan saya ini, saya anggap rezeki itu ada di mana-mana. Kalau itu ditakdirkan untuk saya buat, itu jalannya," katanya.

Diminta mengulas lebih lanjut mengenai kontroversi yang melanda filem itu sehingga dilaporkan oleh Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) kepada pihak berkuasa kerana didakwa memesong dan mencabar akidah umat Islam, Firdaus menyerahkan semuanya kepada penerbit dan pengarah.

"Berkenaan filem itu, saya serahkan kepada penerbit dan pengarah untuk memberikan komen. Mereka lebih sesuai dan layak," katanya.

Terdahulu, filem indie, Mentega Terbang yang ditayangkan secara percuma di platform penstriman digital mencetuskan kontroversi dengan jalan cerita dipaparkan didakwa bertentangan dengan agama Islam, dan dimainkan oleh pelakon beragama Islam. -(mymetro)

Komen Weblog Ibnu HasyimLagi, filem hiburan, 'Mentega Terbang', 'lawan akidah' & liberal'?

Wajar di'patuh syariat'kan. 

Kita bersetuju dengan Menteri JPM Datuk Dr. Mohd. Na’im Mokhtar, yang hasil penelitian Jakim mendapati bahawa filem ini terdapat pertentangan yang jelas dengan akidah dan cara kehidupan umat Islam di Malaysia bermazhab Syafie.

Sekian.

15 comments:

Anonymous said...

tumpang bertanya nih, dulu tak ker si nurul a/p anwar pernah kata ayat mcm tu?
ni entah2 filem madani terbang kot?

Anonymous said...

http://abnnasution.blogspot.com/2023/02/semangat-melayu-terkubur.html?m=1

Tgk jenis muka tak tau malu ..baru bagi Pulau Batu Putih Kat anak Lee Kwan Yew lepas tu nak pertahan Melayu... Pantekkk la kau...!!!

PRN June 2023 ada saki Baki barua Lee Kwan Yew @ DAP di persada Kuala PutarJaya yg perlu dilingkup kan habis habisan... Cukup 60 tahun kita dibodoh bamgangkan oleh barua pemimpin Melayu oleh Kartel Mafia kroni mata sepet Lee Kwan Yew DAP di negara ini.

Masa kita sudah sampai ujudkan rangkaian Kartel mafia Melayu yg akan mengimbangi penguasaan ekonomi negara...

Legasi sial ni elok jadi warga Lee Kwan Yew jadi Member Parlimen Pulau Batu Putih.. masa tu kau jerit lah puas 'hidup melayu' dng anak beranak kau puas puas..!!

Filem Kat atas brother tak nak Komen ka..!? Mcm video utube sokong Lina Joy Murtad..

Barua Lee Kwan Yew @ DAP Sila beramboss...!!

Anonymous said...

Kau orang tak ingat ker kesah bukit kepong. Semua polis mati kat situ. Kena tembak dengan komunis dapig. Pewaris sekarang ialah siang kit. Pewaris tu berkomplot dengan presiden parti kencing rakyat. Presiden cuma nak kerusi empok. Boleh madanikan nepotisme dan kronisme. Boleh madanikan hoi hoi ya hoi. Boleh madanikan komunis dapig. Komunis dapig nak rampas negara ni dari bumiputera.

Anonymous said...

Apakah agama pemimpin2 phbn sehinggakan puak kafir harbi dan puak munafiqun liberal bebas menerbitkan filem lucah dan filem yang jelas merosakkan akidah umat Islam ?

Wahai umat Islam, marilah kita menyokong dan mengundi PN untuk menegakkan hak Islam dan hak umat Islam kerana kita telah hilang kepercayaan pada kerajaan phbn.

Anonymous said...

Madanon govt is a joke !!!

Maharaja LELA said...

Kerajaan Madani tu baik...cuma diperkenalkan oleh orang yang salah dan tak bermoral. Kerajaan sekarang bukan kerajaan madani tapi seolah-olah "Kerajaan Onani"

Anonymous said...

Sikit sikit pemimpin liberal, LGBT, Dan Pluralisma Murtad masuk jarum... Padan lah muko pengundi yang undi pemimpin LGBT gay Dan pluralist nihh

Puiiiii....

Anonymous said...

Cetusan sasterawan jer istilah madani tu. Tapi amalannya luar tabii. Tolak rasuah tapi bawak masuk hoi hoi ya hoi. Kebas pulak hasil negeri kemudian bagi pada selangor, pulau pinang. Mana tak kaya. Sekat pulak guru bertauliah. Supaya Islam disekat, liberal diangkat. Dengan komunis dapig jadi sekutu.

Sekarang ni tibai usahawan melayu dengan isu rasuah. Sedangkan bertimbun komunis dapig dengan rasuah. Tak bongkar pun. Ni bukan madani, ni jahat dan khianat pada bangsa sendiri.

Anonymous said...

Senarai penerima ini dari Pulau Pinang dan mereka telah menerima sejumlah RM780 juta, pada hal orang Umno menerima hanya RM19 juta sahaja. Link

https://youtu.be/C2vYX3CwfE8

Senarai nama Parti DAP sembunyikan 346 kes melibatkan 346 entiti dan individu yang telah menerima RM307 juta wang 1MDB semasa PH jadi kerajaan diterajui barua meraka Tun Mahathir Mohamad.

Link bawah kenapa UMNO / BN bisu skg..!?

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/10/04/jejak-wang-1mdb-250-penama-rm700-juta-umno-p-pinang-lapor-sprm/

1. Laverage Asia Sdn Bhd 31.5 juta
2. Enr Marketing. 24.3 juta
3. Mega Utilities Sdn Bhd. 18.3. juta
4. Kek Lok Si Tample 12 juta
5. Homewin Renovation n Cons 11.44 juta
6. Music Melody Store. 6.58 juta
7. G Event Managmnt. 2.93 juta
8. Pers Cintai A. Sekitar P. Pinang. 2.65 juta
9. Jaya Printing & Advertising. 1.07 juta
10. MCA Bah Tanjung P.Pinang. 1 Juta
11. Geh Choh Hun. 22.8 juta
12. Oii Teng Seng. 4.55. juta
13. Cheah Kah Chye. 4.4 juta
14. Yeap Chee Cheong 4.4 juta
15. Goh Kheng Huat. 4.2 juta
16. Oii Kheng Hin. 4.01 juta
17. Choo Keng Hock 3.84 juta
18. Toh Lean Seng. 3.5 juta
19. Chong Thong Yeow. 3.24 juta
20. Teh Hun Liang. 3.04 juta
21. Lembaga Union Pinang School 2.25 juta
22. Pinang Chinese High School. 1.25 juta
23. Chung Ling High School. 1 juta
24 J/K Chua Nan School. 0.5 juta
25 Pers Penduduk B. Daya Penang. 0.4 juta
26. Chung Ling High School. 0.25 juta
27. Smjk Phor Tay School Commitee. 0.25 juta
28. Pers Kebudayaan Pangkalan Kota P. Pinang. 0.204 juta
29. MCA Bah Tanjung P. Pinang. 1 juta
30. Parti Gerakan Rakyt Johor. 0.4 juta

Bukan ke ini conflict of interest?

Jho Low sedang tepuk tangan ketawa terbahak kaum nya yang paling banyak dapat habuan.

Berbeza denda Barnie Maddof scheme Ponzi terbesar di NYSE.. ( tgk siri Netflix) nasib nya di penjara seumur hiddup, anak nya mati sbb malu teramat dasyat isteri nya jedi gelandangan bila harta dirampas.

Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan hutang yang ditinggalkan Kerajaan PH yang dicatat menghampiri RM850 billion. Sejumlah RM164 billion hutang dijana olih PH selama 22 bulan.

Tidak seperti Jho Low, Zety Nik Faisal sampai sekarang hidup mewah.. memang celaka pemimpin barua Melayu Lee Kwan Yew@DAP ini..!!! Macam pukimak...!!

Angkara penipuan Bangsa Perasuah bernama Jho Low tepuk tangan saksikan pemimpin Melayu diperbodohkan dan bercakaran sesama sendiri. Sekor babi pun tak diheret ke mahkamah..!!

Anonymous said...

Dah ada tindakan laaaa.

Walaun jgn jadi bodoh

Anonymous said...

Sekarang ni nak tibai bekas menteri askar. Sebab bekas menteri ni tak sokong presiden parti kencing rakyat. Tapi presiden parti hoi hoi ya hoi, kes bakal tutup. Sebab presiden parti hhyh tu penyokong presiden parti kencing rakyat. Madani pebender. Ada pulak kes berpilih.

Anonymous said...

Celah mana tindakan di ambil... Cer bagi link ka.. bagi video ka... Macam Brother geli geli goreng Aljub

zack said...

Sedehnya ugama islam diperkotak katik, sekali dgn bangsa melayu, ugama lain yg disanjung, bodoh jahil ke apa melayu islam ni, bangsa diperlekeh ugama dipermain.. Ugama lain jika dikacau penganut mereka akn mengamuk.. Melayu islam apa sudah jadi? Iman dan jati diri dekat mana.,sehingga penulis skrip dan penerbit bkn islam main peranan menghina?

Anonymous said...

yaahooo.. najib dibebaskan.. yaohooo...horey horey horey .. inilah kejayaan al-pmx dan rapiji dalam memperjuangkan kesucian najib dari fitnah golongan tertentu yg bertahun2 memfitnah najib dan rosmah dan zahid.
sekarang nih dah terbukti kehebatan alpmx dan rapiji yg begitu hebat berusaha membersihkan najib dan rosmah dari fitnah golongan tertentu yg sangat jahat sentiasa memfitnah mereka.
horey horey horey.. hoihoihoi yahoi horreyyy.

Anonymous said...

bila cosply ala muslim kamain melalak menyalak,
bila ada yg ceroboh akidah islam sunyi sepi jer ..
entah2 ada yg menaja utuk buat filem ni ada berkait dgn siapa2 tak?
ni bertanya aja sebab line ayat tu semacam sama mcm sorang tu jer...
dan clusters ugama liberal nih sememangnya diketahui berada dipehak mana.. dah sedia maklum dah pun

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails