Monday, February 27, 2023

Belanjawan reformasi mana? 100 PH-BN. DAP & peniaga.

 


1. Belanjawan 2023: Janji reformasi yang dinanti

BELANJAWAN terbesar dan meneruskan tren pengembangan (expansionary). Sejumlah RM388.1 bilion diperuntukkan tahun ini berbanding peruntukan asal RM372.3 bilion yang dibentangkan sebelum pembubaran Parlimen.

Perbelanjaan operasi berjumlah RM289.1 bilion dan perbelanjaan pembangunan berjumlah RM99 bilion, dengan anggaran pertumbuhan KDNK 4.5 peratus bagi tahun 2023.

Jangkaan pendapatan lebih rendah iaitu RM291.5 billion berbanding anggaran 2022 iaitu 292.7 bilion. Defisit fiskal diunjurkan pada 5.0 peratus berbanding KDNK, lebih rendah daripada anggaran 2022 iaitu 5.6 peratus.

Jumlah perbelanjaan mengurus sudah menghampiri jumlah hasil kerajaan pada paras 99%. Ini bermakna, setiap hasil yang dipungut kerajaan hanya cukup untuk menampung kos pengurusan kerajaan, dan situasi ini adalah berisiko terhadap keupayaan fiskal sekiranya terdapat kenaikan kos di luar jangkaan atau kutipan hasil jauh lebih rendah daripada yang dianggarkan.

Apa yang boleh disambut baik? Penegasan supaya rasuah dan penyelewengan akan dihentikan. Komitmen untuk mengawal paras hutang. Ketelusan dalam perolehan kerajaan. Pengenalan cukai barangan mewah dan subsidi bersasar. Peranan waqaf dalam pembangunan negara. Pewujudan akta perlindungan pemberi maklumat, tanggungjawab fiskal. Inisiatif pendapatan rakyat dan pengupayaan golongan miskin. Bantuan kepada B40 dan M40.

Sebahagian besarnya adalah penerusan atau peluasan program sedia ada.

Apa yang boleh dipersoalkan? Pemberian wang ehsan kepada Kelantan dan Terengganu yang tidak mencerminkan semangat federalisma yang matang, di samping pendirian terbaru Kerajaan Persekutuan berkenaan hak royalti minyak kepada Kelantan dan Terengganu yang dinafikan. Malah agihan perbelanjaan pembangunan (DE) kepada negeri-negeri pembangkang tidak menunjukkan petanda yang positif.

Persoalan utama yang perlu dibangkitkan, sejauh mana Belanjawan 2023 boleh melonjakkan pertumbuhan ekonomi, mencipta peluang pekerjaan, dan meringankan beban hidup rakyat? Selain itu, adakah strategi yang diambil menepati sasaran, adakah inisiatif baharu yang diambil mencukupi, dan adakah masih ada ruang yang boleh diperbaiki?

Pastinya perincian kepada persoalan ini akan dicerakinkan dalam sesi perbahasan kelak.

Terlebih penting adalah kualiti penyampaian dan keberkesanan segala bantuan dan projek yang diumumkan, diikuti proses pemantauan berterusan, dipandu oleh kecekapan dan integriti yang tinggi di pihak kerajaan, tanpa sebarang unsur pilih kasih dan ‘sabotaj ekonomi’ yang tidak melambangkan agenda perpaduan dan slogan madani.

Manakala akses dan kecaknaan rakyat terhadap segala bantuan kerajaan perlu dipertingkatkan, bagi memastikan Belanjawan 2023 dapat diagih secara saksama, dan dikongsi secara bersama.

Pemulihan dengan pembaharuan.

Perlu diingatkan, matlamat utama sesebuah perancangan pembangunan adalah untuk memberi nilai tambah (value-added) dan limpahan berganda (multiplier-effect) bagi meningkatkan tahap sosioekonomi dan dayasaing negara, seterusnya memastikan kemakmuran ekonomi dinikmati secara lebih adil dan saksama.

Selain itu, pemulihan ekonomi perlu menjadi ‘batu lonjakan’ kepada pembaharuan ekonomi. Inilah peluang keemasan untuk penyusunan semula struktur ekonomi negara, khususnya bagi menangani permasalahan kemiskinan, pendidikan dan kemahiran tempatan, kelestarian alam, sekuriti makanan, keupayaan globalisasi, dan ketinggian integriti.

syahir2
Syahir Sulaiman

Adalah amat mendukacitakan sekiranya kita mampu memulihkan semula ekonomi negara, namun hanya kembali ke tahap sosio-ekonomi sebelumnya, tanpa membawa sebarang ‘perubahan struktural’ dan ‘budaya ekonomi baharu’ bagi mendepani cabaran mendatang yang pastinya lebih mencabar.

Dengan izin, “Recovery without reforms is a waste”.

SYAHIR SULAIMAN
Ahli Parlimen Bachok
Parlimen
24 Februari 2023 – HARAKAHDAILY 24/2/2023


2. Apa ada pada 100 hari PH-BN? 

MENJELANG awal Mac ini genaplah seratus hari pentadbiran Kerajaan Campuran Pakatan Harapan – Barisan Nasional (PH-BN) di bawah kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-10.


Puluhan tahun Anwar berjuang dan bertarung untuk menjadi Perdana Menteri. Seawal 1993 iaitu kira-kira 30 tahun lalu apabila merangkul jawatan Timbalan Presiden Umno, Anwar sudah nampak jawatan Perdana Menteri terpapar di hadapannya. Tetapi 5 tahun kemudian 1998, beliau dipecat dari jawatannya sekali gus ditendang keluar dari Umno atas pelbagai pertuduhan.

Dari luar Umno, beliau keluar masuk penjara dan terus bergelut menubuhkan parti baru, demi melangsungkan hasratnya untuk mendapatkan jawatan Perdana Menteri.

Pada 10 Mei 2018, musuh ketatnya Tun Dr Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke dan isteri Anwar, Datin Seri Wan Azizah naik sebagai Timbalan Perdana Menteri. Anwar ketika itu masih dipenjara, namun Mahathir dilihat sekadar memanaskan kerusi, kerana usaha dilakukan untuk membebaskannya dan kemudian mengambil-alih jawatan Perdana Menteri dari Mahathir.

Malangnya Mahathir enggan memberi laluan dan akhirnya meletak jawatan sehingga memungkinkan Tan Sri Muhyiddin Yassin pula naik sebagai Perdana Menteri ke-8 dan bukannya Anwar. Sekali lagi proses menunggunya terpaksa dilanjutkan. Beliau terus menunggu apabila Muhyiddin pula diganti Dato’ Sri Ismail Sabri dan akhirnya setelah 30 tahun menunggu beliau dinobat sebagai Perdana Menteri dan kini sudah hampir 100 hari menjawat jawatan yang diidam-idamkannya itu.

Sebelum jadi Perdana Menteri, Anwar menyerang Perdana Menteri – Perdana Menteri sebelumnya. Masing-masing tempang dan pincang ada sahaja kelemahan dan kekurangan. Kini giliran Anwar, sudah pasti rakyat yang mengundi PH termasuklah rakyat yang tidak, mahu melihat apa istimewa dan luar biasanya Anwar sebagai Perdana Menteri.

Saya yakin rakyat Malaysia rata-rata masih ingat ucapan Anwar sebelum jadi Perdana Menteri yang kini tular merata di media sosial, “Saya ulang ditakdirkan kita perintah dalam sedikit masa lagi, hari ini ambil alih kuasa, besok harga minyak turun”. Dalam satu lagi klip: “ ….. bukan 20 hari, 2 minggu, 24 jam (setelah berkuasa) saya umum harga minyak turun.”

Malangnya setelah hampir 100 hari Anwar sebagai Perdana Menteri, harga minyak RON95 di pasaran masih tidak berubah iaitu pada RM2.05 seliter. Apa sudah jadi?

Pasti kegagalan menurunkan harga minyak ini bagi rakyat adalah isyarat bahawa Anwar sesungguhnya telah memperdayakan mereka.

Rupanya siapa sahaja Perdana Menteri, mustahil boleh menurunkan harga minyak sesuka hati dalam keadaan pasaran yang mencabar hari ini lantas menjadikan janji-janji Anwar sebelum jadi Perdana Menteri itu adalah palsu, bahan untuk menarik sokongan rakyat semata-mata.

Rakyat sekurang-kurangnya yang mengundi dan menyokong PH mengharapkan Anwar mampu membawa perubahan besar sebaik jadi Perdana Menteri terutama dalam menangani permasalahan kos hidup rakyat. Memang ekonomi negara dan dunia baru mahu pulih setelah terjejas teruk apabila berhadapan dengan pandemik COVID-19 sekian lama. Peperangan di Ukraine turut menjejaskan pemulihan pasaran dunia, tetapi kempen-kempen Anwar sebelum menjadi Perdana Menteri seakan mengecilkan permasalahan ini.

Beliau mendakwa kiranya diberi kepercayaan, beliau sebagai Perdana Menteri akan mampu mengatasi permasalahan ini dan akan membela serta mempertahankan nasib dan masa depan rakyat.

Hari ini setelah 100 hari Anwar Perdana Menteri, keluhan rakyat bukannya semakin terkawal tetapi sebaliknya ia semakin kuat dan lantang. Harga bahan makanan di pasaran semakin melonjak naik. Bekalan telur ayam terjejas di pasaran dan harganya juga tidak turun. 

Sehingga ke hari ini walau Anwar telah Perdana Menteri, rakyat seakan tidak nampak jalan bagi Anwar memulih dan membantu hidup mereka. Tuntutan golongan B40 agar mereka sekali lagi dibenarkan membuat pengeluaran simpanan di KWSP ditolak bulat-bulat tanpa memberi pilihan atau alternatif yang membantu. Memang simpanan KWSP dirancang sebagai simpanan untuk kegunaan masa tua, isunya rakyat khasnya golongan ini kesempitan dalam mengharungi arus kehidupan semasa, jika tidak mereka pun tahu maksud simpanan KWSP itu, tetapi mereka terdesak.

Apakah yang Anwar lakukan sebenarnya setelah berkuasa? Rakyat sangkakan setelah 30 tahun menunggu giliran kurang-kurang Anwar sudah punya perancangan teliti untuk membawa perubahan, reformasi sebagaimana slogan laungannya.

Akan tetapi kini ramai sedar ia semua kosong belaka. Integriti yang dilaung-laungkan tidak bermakna apabila beliau membentuk kerajaan bersama pimpinan yang sedang menghadapi kes rasuah dan penyelewengan di mahkamah. Pimpinan inilah beliau dakwa dulu sebagai penyamun dan perompak tetapi hari ini duduk bersama beliau dalam Kabinet. Dulu Umno jijik dan kotor, kini Umno rakan baik.

Beliau juga sebelum ini melaungkan akan menentang sebarang bentuk kronisma mahupun nepotisma dalam pentadbiran kiranya berkuasa, tetapi bila peroleh kuasa sewenang-wenang melantik anak sendiri ke jawatan dalam kerajaan, walaupun konon tidak bergaji tetapi telah sebenarnya memadamkan slogan yang diperjuangkannya sendiri sebelum ini.

PH juga berjanji sebelum ini bahawa Perdana Menteri tidak akan lagi dibenarkan memegang jawatan Menteri Kewangan agar ada semak dan imbang serta mengelakkan sebarang konflik kepentingan mahupun salah guna kuasa. Sejak Mahathir menjadi Perdana Menteri ke-7, diikuti Tan Sri Muhyiddin dan terakhir Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri ke-9, jawatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dipisahkan atas prinsip ini, malangnya masuk Anwar segalanya disondol dan kini sebagai Perdana Menteri ke-10 beliau juga kembali sebagai Menteri Kewangan. Tidakkah memungkiri janji namanya?

Lebih mengecewakan lagi, Anwar sebagai Perdana Menteri bukan lagi pejuang yang memperjuangkan hak dan kebebasan rakyat. Semasa di blok pembangkang dahulu beliau mendakwa pentadbiran sebelumnya menyekat dan menghalang kebebasan bersuara rakyat. Rakyat diugut dan dikenakan tindakan kiranya menentang kerajaan walaupun ikut saluran yang betul. 

Kini apabila beliau Perdana Menteri, bukannya rakyat diberikan kebebasan sebagaimana yang dijanjikan sebaliknya para pengkritik dan penentang diambil tindakan sehinggakan pengamal media sosial yang dikatakan membantu kempen PN dikenakan pelbagai bentuk tindakan.

Dengan pelbagai kegagalan dan kelemahan ini rakyat mula bimbang apakah Anwar sebenarnya mampu memikul jawatan Perdana Menteri ini? Rakyat sedar bersamanya di dalam Kabinet dan kerajaan bukan sekadar BN dengan 30 kerusi tetapi lebih dominan adalah DAP dengan kekuatan 40 kerusi.

Apakah Anwar punya kekuatan dan kemampuan politik mengawal nafsu dan cita-cita politik melampau DAP atau adakah beliau akhirnya akan tunduk menyerah kerana kekuatan DAP dan BN lah yang memberi peluang kepadanya duduk di kerusi Perdana Menteri yang diidam-idamkannya itu.

100 hari dengan Anwar sebagai Perdana Menteri, pasti membuka mata rakyat. Lain yang diundi lain yang dapat. Moga semua pihak segera insaf dan apa sahaja peluang untuk membuat perubahan perlu disambut dan disokong.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 24/2/2023


3. Kenapa DAP begitu memusuhi Penjawat Awam? 

PENJAWAT Awam terus menjadi mangsa sasaran politikus bebal yang mempertikaikan mutu penyampaian perkhidmatan kerajaan kepada rakyat negara ini. Khususnya daripada DAP sejak pemerintahan Pakatan Harapan (PH) pasca PRU14 dahulu.

Serangan kepada para penjawat awam ini bahkan diheret kasar hingga memercikkan api kebencian perkauman. Kerana ketika itu DAP merasa cukup berkuasa, sedang penjawat awam dilihat sebagai kekuatan Melayu-Islam yang mesti dilemahkan.

Maka, penjawat awam dimusuhi oleh DAP dengan memberi tekanan kepada ‘tulang belakang’ kerajaan dan ‘urat saraf’ rakyat itu. Berikut antara muslihat berbangkit sebagai usaha mereka untuk menggoncang kekuatan perkhidmatan awam:

1. Menyifatkan penjawat awam sebagai membebankan dan menyebabkan pembaziran kerajaan;

2. Mendesak kerajaan supaya mengurangkan bilangan penjawat awam;

3. Mencadangkan di Dewan Rakyat supaya dilakukan pembaharuan dasar berkenaan pemberian pencen;

4. Menegaskan mengenai betapa kerajaan tidak perlu takut untuk memecat dan keperluan melakukan proses pembersihan ke atas penjawat awam;

5. Menuduh penjawat awam mensabotaj kerajaan;

6. Memindah dan menyejukbekukan penjawat-penjawat awam utama kerajaan;

7. Memendekkan kenaikan pangkat dan penambahan gred serta kenaikan gaji.

Hakikat Perkhidmatan Awam

Penjawat awam dimiliki negara ini tidakpun sampai 5 peratus iaitu 1.63 juta daripada keseluruhan 33 juta rakyat Malaysia. Daripada jumlah tersebut, 1.2 juta penjawat awam berada dalam sektor pendidikan, keselamatan dan kesihatan. 

Namun, nisbah jumlah itu berbanding tuntutan atau keperluan perkhidmatan di sektor-sektor sangatlah berjurang besar. Ini berikutan pertambahan penduduk yang semakin ramai dan luasnya kawasan tugas termasuk baharu dibuka.

Manakala baki penjawat awam sekitar 400,000 lagi berada dalam semua sektor lain yang melibatkan tadbir urus rasmi, perkhidmatan kaunter, bantuan lokasi, pembangunan dan penyelenggaraan setempat, penguatkuasaan, kepakaran profesional dan banyak lagi.

Hakikatnya, jumlah tersebut bukan sahaja kecil dan tidak mencukupi, bahkan banyak peranan yang dibebankan kepada mereka, terkadang melebihi skop tugas. Cabaran para penjawat awam telah menjadi rahsia terbuka antaranya ringkas mengikut sektor berikut:

Pendidikan

Para guru di sekolah bukan sahaja masih berdepan masalah atau isu sepertimana pasca-Merdeka, bahkan banyak cabaran kontemporari. Anak murid atau pelajar yang terlalu ramai dengan segala kerencaman perangai hinggalah infrastruktur masih seperti ‘zaman Jepun’.

Kekurangan guru mengikut subjek masih berlaku hinggakan seseorang cikgu terpaksa mengajar mata pelajaran yang bukan bidang khususnya. Malah di sekolah, guru juga sebenarnya terpaksa menjadi kerani hinggalah jurutera; menyelia data dan pembinaan kecil.

Belum lagi cerita menjadi ‘driver ambulans’, polis pelerai rusuhan, penyiasat sabotaj hinggalah kaunselor atau hakim pendamai keluarga bermasalah. Mudah kata pada era ini, jika tiada ‘multi-tasking skill’ memang akan susah untuk bergelar sebagai seorang guru.

Guru yang berpencen, sukar berganti baru, tetapi jumlah murid atau pelajar semakin masa kian bertambah. Popular hingga menjadi perbahasan di Parlimen adalah isu ‘guru duka lara’ yang sebenarnya merupakan kisah perjuangan dan pengorbanan golongan pendidik.

Keselamatan

Penjawat awam sektor ini pernah ditohmah ‘makan dan tidur sahaja’ hingga disamatarafkan dengan pekerja asing dan boleh dikerah bekerja di ladang. Sedangkan merekalah paling susah bercuti biar sebarang perayaan sedang diraikan.

Terlalu banyak kursus, latihan, operasi dan misi yang bukan sahaja sentiasa berjauhan dan berpisah lama dengan keluarga, bahkan sangat berisiko. Meletihkan apabila keperluan mereka tidak dipenuhi sebaiknya dengan perkembangan zaman.

Namun, kesanggupan dan kesiapsiagaan serta taat setia mereka sentiasa tinggi untuk menjamin keselamatan, keamanan, ketenteraman dan kedaulatan tanah air ini. Kehidupan yang rakyat Malaysia kecapi hari ini antaranya hasil darah dan peluh mereka.

Paling isu kepada sektor ini adalah aset yang usang dan tidak dipenuhi mencukupi keperluan dan selaras cabaran semasa. Semuanya angkara pengkhianatan kuasa politik yang bersikap enteng, kedekut dan tidak serius serta berfikiran luas.

Kesihatan

Bukan sahaja infrastruktur hospital dan klinik yang masih jauh mencukupi berbanding ramainya pesakit dan penyakit hari ini, bahkan juga kepakaran tidak diperjawatankan. Hakikatnya, premis kesihatan kita masih kekurangan doktor kerana jawatan terhad.

Akibatnya, rakyat juga menjadi mangsa apabila terpaksa menunggu tempoh lama bagi penggiliran mendapatkan rawatan perubatan. Terkadang penantian dan kesabaran ini berakhir dengan kematian, sedangkan ia bukan kerana tiada kemudahan dan kepakaran.

Negara melahirkan ramai graduan perubatan, tetapi khidmat tidak dijamin yang mana ramai bertugas secara kontrak hingga pernah berlaku hartal oleh mereka. Akhirnya, kesihatan bertukar menjadi sebahagian perniagaan di negara ini bahkan seluruh dunia.

Hospital dan klinik kesihatan di negara ini tumbuh subur bagaikan cendawan selepas hujan. Semua keadaan ini terbentuk kerana sikap kerajaan masa lalu yang ia mesti segera dibaiki oleh pemerintah akan-akan datang selepas ini.

Penguatkuasaan

Ancaman yang wujud ke atas negara untuk ditangani penguat kuasa, sebenarnya turut meliputi terhadap batang tubuh mereka. Ia cabaran kritikal kerana jumlah mereka yang sedikit berbanding banyak, besar dan luas serta rencamnya aspek perlu dihadapi.

Tanpa tenaga penguat kuasa bersama aset atau teknologi terkini, perkhidmatan efisien sukar diberikan, bahkan menimbulkan pula pelbagai masalah lain. Seperti ketirisan, kekurangan hasil, serta pesatnya kelahiran sindiket, kartel, jerung dan seumpamanya.

Lain-lain

Hampir semua sektor lain juga kekurangan kakitangan yang sebahagian beban mungkin ditampung oleh pendigitalan atau teknologi. Namun, negara juga ‘hilang’ khidmat mereka terutama sektor yang memerlukan kepakaran profesional.

Kerana tanpa perjawatan tetap yang terjamin, mereka terpaksa berhijrah atau bertugas di negara lain atau bersama pihak bukan kerajaan. Akhirnya, perkhidmatan awam terus berkemelut dan berpolitik dengan pelbagai isu berulang atau tidak berkesudahan.

Perlu pemerkasaan

Oleh itu, perkhidmatan awam memerlukan pembesaran saiz dengan membuka perjawatan yang selaras dengan keperluan semasa rakyat. Suara-suara yang memperkenalkan, memperlekeh atau meremehkan mesti melihat isu atau masalah secara holistik.

Namun, dalam kes kritikan DAP, ia ternyata bermotif politik dan berbaur kebencian perkauman. Ini mesti ditangani kerana kedudukan Melayu-Bumiputera dalam perkhidmatan awam bukanlah rasis atau mendiskriminasi kaum lain di negara ini.

Tetapi ianya adalah peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan serta tidak sepatutnya dipertikaikan oleh sesiapapun. Maka, menunjukkan sikap tidak senang atau memusuhi penjawat awam sebenarnya satu perbuatan melemahkan kerajaan dan memecahbelahkan rakyat.

IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my – HARAKAHDAILY 24/2/2023


4. Belanjawan 2023: Fokus usaha bendung kenaikan harga - Peniaga


Usahawan kecil berharap kerajaan dapat memberi 
fokus kepada usaha membendung kenaikan harga barangan keperluan seperti minyak, tepung dan 
telur.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails