Monday, December 06, 2021

Kes Zeti sedang disiasat, mengapa terlalu lama?

 

Komen Rakyat dalam blog ini..

1 comment:

Anonymous said...

Rules Of Law Kerala Part 3 : Jangan persenda sumpah laknat. Karma sumpah laknat kembali pada sang fitnah jijik

Sekitar bulan Mac lalu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Zainuddin Yaacob sendiri telah mengesahkan yang suami Zeti, Datuk Dr Tawfik Ayman, sedang disiasat atas dakwaan pengubahan wang haram.

Yang menjadi pertanyaan ramai ialah, mengapa siasatan ke atas Zeti dan ahli keluarganya mengambil masa yang terlalu lama dan perlahan. Rakyat telah berbicara mengenainya sejak tahun 2019 lagi tetapi kes ini masih terumbang ambing dan kes ini masih belum dibawa ke mahkamah.

NGO antirasuah menjadi pihak terbaru yang menuntut penjelasan berkenaan laporan yang mengaitkan bekas gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Zeti Akhtar Aziz dan keluarganya dengan skandal 1MDB.

Center to Combat Corruption and Cronyism (C4) juga menyasarkan Dr Mahathir Mohamad, dengan membangkitkan tindakan perdana menteri itu yang melantik Zeti sebagai Majlis Penasihat Kerajaan selepas PRU14.

“Adakah Mahathir tahu tentang perkara ini?

Transaksi meragukan berjumlah RM66 juta dari ahli perniagaan Low Taek Jho, atau Jho Low, kepada sebuah syarikat didakwa milik suami dan anak Zeti pada 2015, iaitu ketika dia menjadi gabenor BNM.

“Jika aliran wang dalam skandal 1MDB masih tidak cukup untuk menunjukkan tahap rompakan yang parah, pendedahan ini jika benar menunjukkan terkaitnya lagi korupsi dalam institusi kita bila Gabnor Bank Negara bertindak sebagai penyamun dan pencuri.

Dia mendakwa Najib pernah memanggilnya pada 2015 dan meminta dia membersihkan namanya, tetapi permintaan itu ditolak Zeti.

“Jika ia memang ada kebenaran, kewibawaan BNM secara keseluruhan akan dilihat terjejas, dan menunjukkan unsur konspirasi subahat dan korupsi.

“Pelantikan Zeti sebagai ahli Majlis Tindakan Ekonomi (Economic Action Council) semasa Tun Mahathir berkuasa kali kedua yang menjejaskan usaha mencari kebenaran di sebalik skandal 1MDB.

Dakwaan tanpa caj ini bukan sahaja mencemarkan imej Bank Negara tetapi tandatangan Zeti berada di atas setiap helaian wang kertas Ringgit Malaysia mengingatkan kita ini adalah tandatangan perompak, pencuri seorang bergelar Gabenor Bank Negara wanita pertama di Malaysia.

Bukanlah menjadi rahsia lagi bahawa pihak berkuasa Singapura telah memaklumkan kepada Bank Negara seawal tahun 2015 dan kemudian sekali lagi pada 2016.

Transaksi yang mencurigakan daripada akaun yang dikaitkan dengan Jho Low ke syarikat milik suami Zeti dan kemudian salah seorang anak lelaki mereka.

Zeti sendiri pada awal tahun ini menafikan sekeras-kerasnya penglibatan keluarganya. Zeti menyifatkan dakwaan terhadap dirinya dan keluarganya adalah palsu dan berniat jahat, dan mereka tidak pernah menerima dana 1MDB.

“Saya ingin menegaskan yang saya dan keluarga tidak pernah menerima apa-apa wang daripada 1MDB,” katanya,

Kesimpulannya, masyarakat inginkan penjelasan apakah Zeti sebagai Gabenor Bank Negara menyedari urusan bisnes suami dan anaknya dengan Jho Low.!?

Di manakah garis pemisah yang membezakan beliau sebagai isteri, ibu serta penyamun dan pencuri dalam masa yang sama beliau menyandang jawatan Gabenor Bank Negara wanita pertama Malaysia.

3 comments:

Anonymous said...

Dah tan sri zeti plk yg salah..bukan dia kena paksa bersara ke dlu. Psl bersuara kes 1mdb. pastu ganti dgn si muhamad ibrahim tu.

Si muhamad ibrahim tu, mana dia sekarang?

Anonymous said...

sejak bila dipaksa bersara kena promote jadi pengerusi PNB dng gaji puluh puluh ribu lagi.... ini betul betul punya melayu mudah lupa..

Anonymous said...

Mmg la..nk suruh zeti tutup mulut. Ko macai apa tahu? Abis, ko nak suruh cucu atok jaga PNB???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails