Tuesday, December 28, 2021

Indonesia pun, rampas arak/tempat hiburan di hari natal.

 

Serbu tempat karaoke di Sumedang (Nur Azis/detikcom).
Sumedang id- Unit Narkotik Polis Sumedang Resort berjaya merampas sejumlah minuman keras (arak) pelbagai jenama dari dua pusat hiburan bertopengkan karaoke keluarga. Perkara ini didedahkan semasa serbuan dalam konteks operasi mewujudkan keadaan menjelang Malam Tahun Baru.

Serbuan dilakukan pada hari Isnin (27/12/2021) mulai pukul 22.00 WIB hingga Selasa (28/12/2021) pagi. Pegawai BNN turut serta dalam serbuan tersebut.
Serbuan pertama dilakukan di sebuah tempat karaoke di Jalan Prabu Geusan Ulun.

Polis yang tiba di lokasi segera menyisir setiap sudut bilik karaoke dan memeriksa setiap pengunjung. Seorang demi seorang pengunjung diperintahkan untuk menunjukkan bagasi mereka. Selain itu, mereka juga diuji air kencing untuk mengetahui sama ada bebas daripada dadah atau tidak.

Daripada hasil carian, polis menemui sejumlah minuman keras yang dijual beli. Perkara yang sama berlaku apabila polis menyerbu sebuah tempat karaoke di Jalan Mayor Abdurahman.

Ketua Unit Narkotik Polis Sumedang, Iptu Bagus Panuntun berkata, serbuan dilakukan dalam konteks Operasi Mewujudkan Syarat Krismas 2021 dan Tahun Baharu 2022.

“Serbuan ini merupakan bagian dari Operasi Menciptakan Syarat Natal dan Tahun Baru,” kata Bagus kepada detikcom, Selasa (28/12/2021).

Sekurang-kurangnya terdapat seratus pengunjung yang diperiksa dan diuji untuk air kencing dari dua tempat yang diserbu. Akibatnya, pegawai tidak menemui pengunjung yang positif mengambil dadah.

“Terdapat seratus orang yang menjalani ujian air kencing dan selepas diperiksa tidak didapati ada pengunjung yang mengambil narkotik atau dadah terlarang,” kata Bagus.

Bagaimanapun, kata Bagus, polis berjaya merampas sejumlah botol arak pelbagai jenama sama ada asing dan tempatan yang dijual beli dari dua tempat karaoke itu.

“Ada empat jenis minuman keras yang dirampas dan buat masa ini kita masih mengumpul data berhubung jumlah itu,” katanya.

Bagus menambah, serbuan minuman keras itu adalah sebahagian daripada operasi mewujudkan keadaan menjelang Ambang Tahun Baharu. Ia bertujuan menyekat peredaran arak di Sumedang.

“Tempat karaoke yang diserbu bertopengkan tempat karaoke keluarga, nanti kita akan selaraskan dengan pihak pendakwa raya dan mahkamah untuk memberi sanksi tip, selain itu kita akan memanggil pemiliknya untuk diberi arahan supaya tidak mengadakan perayaan pada Malam Tahun Baru sama ada di kafe atau tempat karaoke,” “ akhirinya.

Sekian.

4 comments:

Anonymous said...

Kat msia, parti hancing akan tibai kerajaan jika buat tindakan yg sama. Cuba ambil kedah sebagai contoh. Segenap penjuru kedah kena serang. Yg paling berhaluan kiri parti ekstreme cina dap. Siap bawa supreme komunis heirs leader eng guan dan penasihatnya siang kit. Parti liberal pun siap bantai kedah. Liberal tidak bantai dap. Parti kuali pun tidak kurang naik kaduk. Bantai kedah sebab laksana syariah. Kalau kedah tambah premis arak, tiga parti ekstremist ni pasti berpesta. Ramai nyawa melayang akibat dilanggar pemandu mabok.

Anonymous said...

Dah bgtau sblm ni Indonesia semakin maju.

Sbb rakyat Indon tolak perasuah/penipu. Rakyat Siam pun sama.

Rakyat negara sj suka perasuah/penipu be end dan p end.

Melayu bodoh geng b end/p end lbh ramai dr Melayu cerdik. Setakat ni lerrr.

Anonymous said...

Please. Jangan hina org melayu. Kamu hina jer perasuah dan penerima rasuah. Sebab ramai org melayu yg bukan perasuah dan penerima rasuah.

Anonymous said...

Dia sebuk hina bangsa yg ambil rasuah, tapi dia langsung tak sebuk hina bangsa yg beri rasuah. Bangsa ini juga yg mencuri market muslim dgn guna logo halal palsu. Bangsa ini juga yg duplicate logo dan cara bungkus produk muslim. Bangsa ini juga yg menolak Islam dan menolak pemerintahan kesultanan. Mengapa dia membuat pemilihan yg sumbang? Adakah kerana dia juga telah disuap dgn wang ringgit bangsa tersebut.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails