Thursday, December 30, 2021

Indo: Kerana Rakyat Miskin, Risma Buang Direktorat Jeneral..

 

Risma Buang Direktorat Jeneral.. Kerana Mengendalikan Rakyat Miskin. ' Itu Kuasa Saya…'

Jakarta: Menteri Hal Ehwal Sosial (Mensos) Tri Rismaharini atau Risma menjelaskan, Direktorat Jeneral (Ketua Direktorat) Pengendalian Golongan Miskin (PFM) digugurkan kerana tidak menunjukkan prestasi yang baik. Penyingkiran Direktorat Jeneral Fakir Miskin daripada struktur Kementerian Hal Ehwal Sosial untuk kecekapan tugas dan belanjawan.

“Kalau tidak berhasil, saya akan kurangkan banyak, bukan PFM saja,” katanya di Kementerian Koordinator Pembangunan Manusia dan Kebudayaan, Jakarta Pusat, Rabu (29/12).

Dia mendakwa telah memantau kerja ketua pengarah dalam kementeriannya selama setahun. Jika mereka tidak cemerlang dalam menjalankan tugas, Risma tidak teragak-agak untuk memecat orang bawahan daripada jawatan mereka.

“Itu kuasa saya, saya sudah dapat memetakan satu tahun itu. Tahu bagaimana siapa yang boleh bekerja dan siapa yang tidak boleh bekerja, siapa yang tidak layak dan sebagainya. Ya, kesian rakyat kalau tidak dioptimumkan nanti,” jelasnya.

Risma memastikan pemansuhan Direktorat Jeneral Pengendalian Fakir Miskin tidak menghalang penyaluran bantuan sosial (bansos). Tugas-tugas Direktorat Jenderal PFM kemudiannya boleh diambil alih oleh Direktorat Jenderal Perlindungan Keselamatan Sosial dan pengagihan bantuan sosial dapat memanfaatkan teknologi yang ada.

“Selagi data itu betul, memang tidak perlu ada Ketua Pengarah semua jenis kerana ia boleh menggunakan teknologi secara automatik,” katanya.

Beliau telah mempermudahkan struktur Kementerian Hal Ehwal Sosial, daripada tujuh kepada lima ketua pengarah. Risma menilai birokrasi yang gemuk akan menyukarkan komunikasi.

“Kenapa saya jadi macam tu? Kerana jika institusi itu terlalu gemuk, ia akan menjadi tidak cekap untuk berkomunikasi,” kata Risma.

Seperti diketahui, Presiden Joko Widodo (Jokowi) menandatangani Peraturan Presiden No. 110/2021 tentang Kementerian Sosial. Dalam Peraturan Presiden, jabatan yang digugurkan adalah Direktorat Jenderal Penanganan Fakir Miskin.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, pembersihan juga berlaku di Indoneia, negara jiran kita.

Lihat sebelum ini.. Siri Kalimantan: Kerjasama M'sia/Indo.

1 comment:

Anonymous said...

Kalau di malaysia

Zety Gabenor Bank dulu lagi patut di singkir

Ex IGB si amit bedul patut di singkir

Tipah Koyak patut di singkir

tapi Tun buat bodoh bangang rakyat meluat Tun pedulik apa


Skg SPRM tempat buat rasuah saham juta juta ringgit... AMIN

Bank Negara tempat Penyamun mencuri duit 700 jota ringgit. AMIN

IGB tido Jho Low lepas bebas sambil ketawa lihat sesama Melayu berantakan.. AMIN

Pulau Batu Putih beri pada anak Lee Kwan Yew... AMIN

Banjir besar melanda Bangsa Jho Low dan Pemimpin DAP buat bodoh tak membantu.. sesama Melayu bercakaran lagi musim banjir.. bila Melayu nak pandai tatau lahh ... nak kaya segera jagi barua DAP@LeeKwanYew ie Ada pemimpin UMNO melalui proksi dapat imbuhan 500 ribu dlm projek Torwong Tokong... MP Melayu ni honey moon di Paris kini patut dilingkupkan skli masa PRU 15 nnti..

Bila Melayu nak pandai.. elek poodah citt


KHALAS

kah kah kah kah


kah kah kah kah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails